"Typisch gereformeerde humor" ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 aug 2007 21:47

een gereformeerd topic, da's een topic dat vaak gesplitst is....
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 aug 2007 07:16

Eigenlijk is dit geen humor, want dit is een waar verhaal, ik weet het zeker want die student dat was ik.

Enkele studenten die elkaar via een EO-website kennem lopen door Utrecht en spreekt af dat je de volgende zomer in Nijmegen gaat protesteren bij de vierdaagse op grond van psalm 1 vers 1a: "welzalig de man die niet wandelt". 's Avonds keert een van de studenten weer huiswaarts (Hardinxveld-Giessendam in die tijd). Onderweg wordt nog even wat gelachen over de flauwe grapjes die gemaakt zijn. Op het station blijkt de fiets van hem gestolen te zijn. Er zat niets anders op dan naar huis wandelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 23 aug 2007 09:17

:schaterlach:

HarmenV
Mineur
Mineur

Berichtdoor HarmenV » 23 aug 2007 10:53

:D Ik vind het wel humor.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 aug 2007 11:48

CGK<3 schreef:Dokus is inderdaad typische gereformeerd(vrijgemaakte) humor, ik kan er dus ook niet om lachen. Laatst stond er nog een stukje over bevindelijken en humor in het Refdag, eens zien of ik het ergens kan vinden.

Ik vind Docus juist erg grappig omdat het zo herkenbaar is en lekker tradities en gewoontes op de hak neemt (net als voorwaar). Maar iemand buiten de gereformeerde kringen zal het weer niet begrijpen.
Geniaal vind ik het stripje van het meisje op de schommel die heel hard ene psalm zingt. En de buren achter het hek zeggen: 'wat hebben ze dat kind nu weer aangeleerd'. Ik zong vroeger namelijk ook heel hard psalmen op de schommel en de buren,f katholiek, begrepen enigzinds waar het over ging. Konden er ook erg om lachen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 23 aug 2007 12:35

:) Zelfspot is een vorm van zelfkritiek en relativeert het menselijke. Ik vind het een uitstekend middel de mens als beperkt wezen neer te zetten. Daarnaast hoef je bij Docus ook niet alles zo ontzettend serieus te nemen. Sommige dingen zijn gewoon spitsvondig en grappig, andere zijn wat directer. Bijvoorbeeld een tekeningetje waarop mensen met behoorlijk norse gezichten in de kerkbank zitten en de predikant citeert dan net de bijbel: '...en zij werden allen vervuld van de Heilige Geest'.

Het gaat er mij niet om dat gewoontes en tradities 'op de hak' worden genomen (de formulering komt misschien wat verkeerd bij mij over). Ik bedoel, er is niets verkeerd aan het hebben van gewoontes en tradities. Maar door stil te staan bij het menselijke aspect ervan heeft een ironische werking. Zolang het ironie is vind het oké; cynisme is wat verbitterend.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 23 aug 2007 14:53

Nou ik heb er dus nog echt nooit om kunnen lachen. Misschien wel omdat ik me al mijn hele leven in het vrijgemaakte millieu bevind zonder er bij te horen. Ik zie die stripjes als niks anders een beetje afgeven op de eigen traditie, niet geheel ongewoon bij vrijgemaakten.

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 23 aug 2007 15:20

Ah, ik kan begrijpen dat het wat sneu op je overkomt. Je kritiek is niet onterecht, maar de omgang met de stripjes bepaald natuurlijk veel. Ik lees ze als relativeringen, niet als denigrerende opmerkingen. Maar als je al teleurgesteld bent in de kerk, kunnen de stripjes behoorlijk wrang zijn...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 aug 2007 09:18

Stefanus schreef::) Zelfspot is een vorm van zelfkritiek en relativeert het menselijke. Ik vind het een uitstekend middel de mens als beperkt wezen neer te zetten. Daarnaast hoef je bij Docus ook niet alles zo ontzettend serieus te nemen. Sommige dingen zijn gewoon spitsvondig en grappig, andere zijn wat directer. Bijvoorbeeld een tekeningetje waarop mensen met behoorlijk norse gezichten in de kerkbank zitten en de predikant citeert dan net de bijbel: '...en zij werden allen vervuld van de Heilige Geest'.

Het gaat er mij niet om dat gewoontes en tradities 'op de hak' worden genomen (de formulering komt misschien wat verkeerd bij mij over). Ik bedoel, er is niets verkeerd aan het hebben van gewoontes en tradities. Maar door stil te staan bij het menselijke aspect ervan heeft een ironische werking. Zolang het ironie is vind het oké; cynisme is wat verbitterend.

Neuh, ik vind het juist leuk.Dat ik er om kan lachen zegt niet dat ik de waarde van tradities niet inzie. Ik zie ze gewoon niet als heilig. En het betreft mezelf, ik lach niet anderen uit ofzo. Het is meer de spiegel die ik voor gehouden krijg. Het relativeert lekker. Anders vind ik als grappen over God gaan, Hij is voor mij wel Heilig. Of wanneer mensen die niet uit de gereformeerde cultuur komen er grappen over maken, puur om het belachelijk te maken. Dat vind ik makkelijk en sneu.

@ CGK<3: Ik zou dat niet zo opvatten. Net als een Marrokkaanse cabaretier die de tradities uit zn eigen cultuur spitsvondig neerzet, of een Nederlandse Cabaretier die Nederlandse gebruiken en gewoontes op de korrel neemt. Ik geloof echt niet dat ze dan afgeven op hun eigen cultuur, maar meer prikkelen en tot nadenken willen stemmen. Ik kan daar hard om lachen, terwijl ik gewoon echt een Nederlander blijf die kaas eet bij het ontbijt en kilometers fietst met weer en wind.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 24 aug 2007 10:08

meschianza schreef:Of wanneer mensen die niet uit de gereformeerde cultuur komen er grappen over maken, puur om het belachelijk te maken. Dat vind ik makkelijk en sneu.

Maar iemand als Freek de Jonge dan? Gereformeerd opgevoed, maar in de jaren '60 met een 'Maarten 't Hart'-complex de Gereformeerde Kerk verlaten. Thans is hij absoluut niet gereformeerd meer. Mag hij er dan nog wel grappen over maken?

Youp van 't Heks (ex-RK) gereformeerde grappen zijn overigens - net als die van De Jonge - behoorlijk sneu, ja.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 24 aug 2007 11:07

meschianza schreef:
Stefanus schreef::) Zelfspot is een vorm van zelfkritiek en relativeert het menselijke. Ik vind het een uitstekend middel de mens als beperkt wezen neer te zetten. Daarnaast hoef je bij Docus ook niet alles zo ontzettend serieus te nemen. Sommige dingen zijn gewoon spitsvondig en grappig, andere zijn wat directer. Bijvoorbeeld een tekeningetje waarop mensen met behoorlijk norse gezichten in de kerkbank zitten en de predikant citeert dan net de bijbel: '...en zij werden allen vervuld van de Heilige Geest'.

Neuh, ik vind het juist leuk.Dat ik er om kan lachen zegt niet dat ik de waarde van tradities niet inzie. Ik zie ze gewoon niet als heilig. En het betreft mezelf, ik lach niet anderen uit ofzo. Het is meer de spiegel die ik voor gehouden krijg. Het relativeert lekker. Anders vind ik als grappen over God gaan, Hij is voor mij wel Heilig. Of wanneer mensen die niet uit de gereformeerde cultuur komen er grappen over maken, puur om het belachelijk te maken. Dat vind ik makkelijk en sneu.

@ CGK<3: Ik zou dat niet zo opvatten. Net als een Marrokkaanse cabaretier die de tradities uit zn eigen cultuur spitsvondig neerzet, of een Nederlandse Cabaretier die Nederlandse gebruiken en gewoontes op de korrel neemt. Ik geloof echt niet dat ze dan afgeven op hun eigen cultuur, maar meer prikkelen en tot nadenken willen stemmen. Ik kan daar hard om lachen, terwijl ik gewoon echt een Nederlander blijf die kaas eet bij het ontbijt en kilometers fietst met weer en wind.

Ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt. Daarbij gebruikte ik jouw woorden, hoewel ik niet de intentie had een verschil van mening tussen ons te tekenen, aangezien die er niet is. Ik wou alleen de andere kant aangeven: het met verkeerde bedoelingen op de hak nemen van tradities. Vandaar dat ik zei dat de formulering misschien verkeerd op mij overkwam. Ik ben het met je eens, (vergeef me de miscommunicatie). :wink:

@GKN'er: Als je vertrekt uit een kerk of vereniging (met een Maarten 't Hart-complex) en je gaat er vervolgens grappen maken over die kerk of vereniging, hoe denk je dat het dan aankomt bij die leden? Het is dan trouwens ook geen zelfspot meer. Ik verwacht dat hij als hij serieus bezig is ook negatief tegenover de kerk staat (vanwege het MtH-complex).

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 aug 2007 11:29

Hm, dat is het verschil denk ik: zelfspot of anderen bespotten. Dat eerste kan ik erg waarderen, dat laatse vind ik altijd een hele simpele manier van scoren. Tenzij je jezelf en een ander naast elkaar zet,zoals zowel je eigen cultuur als die van een ander begrappen.

Het is soms lastig uitleggen waarom je bij de ene grap je irriteert en je de andere waardeert. Heeft vooral ook met de intentie te maken van degene die de grap maakt. Je voelt of iemand het bedoelt puur als humor, of om een ander af te zeiken/belachelijk te maken.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 24 aug 2007 13:47

Maar de vraag is dan wel: is zelfspot puur gereformeerd? Denk het niet...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

André

Berichtdoor André » 24 aug 2007 13:59

FV schreef:Maar de vraag is dan wel: is zelfspot puur gereformeerd? Denk het niet...
Neuh, niet bepaalt, kijken we bijvoorbeeld naar Herman Finkers, deze man is toch redelijk overtuigd RK. En praat daar in zijn cabaret programma’s vrij open over, trouwens ook als er een serieus interview op hem wordt losgelaten, drijft het ook op een hoog niveau van zelfspot/RK spot.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 aug 2007 15:47

FV schreef:Maar de vraag is dan wel: is zelfspot puur gereformeerd? Denk het niet...

Lijkt mij niet. Voor mij is het een vorm van humor die ik erg waardeer, niet alleen binnen 'Gereformeerde' cabaretiers en striptekenaars.
'Gereformeerde' humor vind ik dus gewoon humor die gemaakt wordt door mensen binnen de gereformeerde kring en die gaat over de gereformeerde kring en die je alleen kan vatten wanneer je in de Greformeerde kring bent opgegroeit .

Terug naar “Archief”