Thuisblijfmoeder of werkende moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 14 jul 2007 14:37

MissF schreef:en daar staat in dat wij SAMEN voor ons gezin gaan zorgen. En dat zullen we ook doen! Helemaal niet dat de vrouw dat moet doen en dat de man lekker mag werken.

Idd, je krijgt ze toch ook samen :mrgreen: ? Ik heb ook niets tegen werkende moeders in principe. Het is alleen jammer als het gezin eronder lijdt. Ik heb een jaar in een kinderdagverblijf gewerkt en daar waren mensen bij waarvan de vrouw vijf dagen in de week, van 7.30-18.00 werkte (en dan heb ik het nu niet over financiele noodzaak). In een geval werd een baby binnen gebracht met koorts, waarvan de moeder ons beloofd had dat ze haar medicijnen had gegeven en de koorts aan het zakken was, maar ze kon ECHT geen vrij nemen want ze had een afscheidsborrel van een collega ofzo. Dat babytje kreeg een uur later een koorts stuip en we moesten de ambulance bellen....dat vind ik echt te ver gaan!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 jul 2007 14:43

LauraC schreef:
MissF schreef:en daar staat in dat wij SAMEN voor ons gezin gaan zorgen. En dat zullen we ook doen! Helemaal niet dat de vrouw dat moet doen en dat de man lekker mag werken.

Idd, je krijgt ze toch ook samen :mrgreen: ? Ik heb ook niets tegen werkende moeders in principe. Het is alleen jammer als het gezin eronder lijdt. Ik heb een jaar in een kinderdagverblijf gewerkt en daar waren mensen bij waarvan de vrouw vijf dagen in de week, van 7.30-18.00 werkte (en dan heb ik het nu niet over financiele noodzaak). In een geval werd een baby binnen gebracht met koorts, waarvan de moeder ons beloofd had dat ze haar medicijnen had gegeven en de koorts aan het zakken was, maar ze kon ECHT geen vrij nemen want ze had een afscheidsborrel van een collega ofzo. Dat babytje kreeg een uur later een koorts stuip en we moesten de ambulance bellen....dat vind ik echt te ver gaan!

Ik snap je helemaal. je kunt natuurlijk niet plannen wanneer je kinderen ziek worden... maar als ze dan ziek zijn, is het absurd om een acheidsborrel boven je kind te stellen :|
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 jul 2007 19:50

Idd, toen Gerlinde ziek was heb ik ook mn baas gebeld dat als ze nog niet beter was dat ik dan niet zou komen werken. Je gezin gaat in dat geval gewoon voor. Of je man moet thuis zijn, dan is het anders. Maar dat is in ons geval niet aan de orde omdat hij voor de hoofdinkomsten zorgt.

Rasbaarsje
Verkenner
Verkenner

Re: werkende moeders

Berichtdoor Rasbaarsje » 22 aug 2007 14:09

janoah schreef:ik krijg soms het idee dat werkende en niet werkende moeders als twee partijen tegenover elkaar staan.
zelf heb ik geen kinderen, en heb een baan. maar op mijn werk of op verjaardagsfeestjes kan ik thuisblijvende moeders fanatiek horen zeggen: ik dúmp mijn kinderen niet. Alsof ze zichzelf moeten verdedigen. En werkende moeders kunnen dan hooghartig reageren: ik vind het héérlijk, er even tussenuit. Even tijd voor mezelf.
Hebben jullie dat idee ook? Ik denk dan altijd, waarom hebben we nu allemaal het idee ons zelf te moeten verdedigen. Relax.. :)

Ik ben nieuw hier op dit forum en zit zo wat aan het rondneuzen op zoek naar andere werkende moeders, Ineens kom ik bij dit onderwerp en sprak me wel aan. Ik ben bijna de enigste van mijn vriendinnen die werkt met kinderen en voel me vaak door hen aangevallen, ik doe het deels omdat ik plezier heb in mijn werk maar ook een beetje omdat het moet,
omdat mijn man studeerd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2007 16:46

Wel, als je man studeert dan heeft hij misschien ook wel veel tijd voor jullie kindje? Ligt natuurlijk wel aan de soort studie.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 aug 2007 17:30

Ik denk dat Urk nog heel veel thuisblijfmoeders kent tov de rest van nederland

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 22 aug 2007 19:00

Hier in de omgeving is het juist een beetje omgekeerd: als ik vertel dat ik van plan ben na de bevalling niet meer aan het werk te gaan reageren mensen vaak erg verbaasd en sommigen begrijpen het echt niet. Maar dat is hun probleem en niet de mijne; ze denken er maar lekker van wat ze willen, als ik me maar goed voel bij mijn keuze, en dat geldt net zo goed als je de keuze hebt gemaakt wel te blijven werken, toch? :wink:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 aug 2007 20:16

Als het even kan wil ik proberen parttime te werken als we kinderen mogen krijgen. Ligt er aan hoe de financiele situatie is denk ik... En of ik oppas kan krijgen natuurlijk....

Ik wil als het even kan toch nog een beetje sociaal aan het werk zijn, lekker met collega's gek doen, even je aandacht op de oudere mens storten.

Mijn schoonmoeder heeft na de komst van haar eerste nooit meer gewerkt. Mijn schoonvader verdiende genoeg en haar mening was simpel: "Als je eenmaal moeder bent moet je er volledig zijn voor de kinderen. Je bent niet voor niets moeder."
Daar kan ik me ook wel enigzins indenken maar de financiele status is denk ik ook wat anders. "Tegenwoordig" is ook alles duurder.......
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 aug 2007 20:30

Het is ook bijna geen doen op 1 salaris, daarom vraag ik me altijd af hoe sommige mensen dat doen die wel 6 of meer kinderen hebben!

Rasbaarsje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rasbaarsje » 22 aug 2007 21:06

Lalage schreef:Wel, als je man studeert dan heeft hij misschien ook wel veel tijd voor jullie kindje? Ligt natuurlijk wel aan de soort studie.

Hij probeerd wel tijd te maken voor de kinderen, vooral nou in de vakantie, maar normaal is het 3 dagen werken 2 dagen naar school en in dag studeren, hij leert voor fysio en dit is best pittig.

Rasbaarsje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rasbaarsje » 22 aug 2007 21:09

pol schreef:Ik denk dat Urk nog heel veel thuisblijfmoeders kent tov de rest van nederland

Ik denk wel meer dan landelijk, maar er gaan er steeds meer werken.

Rasbaarsje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rasbaarsje » 22 aug 2007 21:14

Ik vind het wel erg belangrijk dat je een goede oppas hebt, mijn moeder past op en daar ben ik erg blij mee, dat geef je het ook makkelijker over.
En het leuke ervan is dat ze er ook nog wat mee verdient want ik doe het via een gastouderbureau. Dit zou ik iedereen aanraden.

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 23 aug 2007 09:27

Ik ben wel van plan om minder te gaan werken als wij ooit kinderen mogen krijgen.
Maar helemaal stoppen wil ik ook niet. Want het geeft net weer een beetje afleiding.
Ik ben verpleegkundige, en als ik nu stop moet ik als ik bijv later weer wil gaan werken een herintrederscursus gaan doen. Dus is het voor mij ook handiger als ik blijf werken. Ik verlies anders ook mijn BIG-registratie.
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 aug 2007 11:38

pol schreef:Het is ook bijna geen doen op 1 salaris, daarom vraag ik me altijd af hoe sommige mensen dat doen die wel 6 of meer kinderen hebben!

mijn ouders deden het ook van 1 loon. Mijn moeder is nog steeds creatief met naaien (kleding, gordijnen en zelfs dekbedhoezen). Mijn vader maakte en vermaakte ook veel dingen in huis. Zo timmerde hij een tussen wand op zolder zodat je twee slaapkamers had. De kelder en de bijkeuken hebben ze samen met de buren gemaakt.

Als je veel zelf kunt doen bespaar je een heleboel! En het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Wij hadden ook geen auto, deden alles op de fiets of gingen met de trein (hadden gezins ov).

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 23 aug 2007 12:21

Evelien heeft gelijk, het is net hoe je het doet.

Je kunt aan het begin van het seizoen nieuwe kleding kopen, je kunt ook een paar maanden wachten, dan is alles al flink afgeprijsd. En als je met de laatste uitverkoop ook nog even flink je best doet heb je vaak voor een leuk prijsje heel veel kleding. Dan koop ik meestal wel aan de ruime kant zodat ze het, naar verwachting, in het volgende jaar ook nog aankunnen. En wat te denken van MP en Ebay? Heb ik ook zat gekocht voor een paar eurie. Ik naai zelf ook veel dus kijk op MP hoe een jurk van bv Jottum eruit ziet en maak dat zelf na. Het basis patroon is vaak hetzelfde maar juist die kantjes, roezels en zakken maken het zo bijzonder.

Geef de kinderen aanmaaklimonade ipv drinken uit pakken. Frisdrank en sap uit pakken krijgen ze meestal in het weekend. Zo leren ze ook dat niet alles zomaar vanzelf gaat en waarderen ze het te meer als ze zomaar keer extra wat krijgen. Gister was de oudste bijv. ergens en kreeg hij ZOMAAR EEN BLIKJE SINAS. Wat was hij blij! En die is toch heel leep, hij fietst 3 keer per dag het dorp rond en scharrelt overal (bij prullenbak, strandjes, glasbak) lege statiegeld flessen vandaag, zo heeft hij in een paar dagen tijd 5 euro verdient. Bij oudere vrouw had hij onkruid uit de straat gehaald en kreeg 3 euro.

O ja, het ging eigenlijk over thuisblijfmoeders of werkende moeders. :oops:
ja, dat is mijn mening dan he.....

Terug naar “Archief”