Zo kan het blijkbaar.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rik
Verkenner
Verkenner

Zo kan het blijkbaar.

Berichtdoor Rik » 23 nov 2003 19:27

Gisteren een “collega” gesproken, zijn vrouw is ernstig ziek en heeft niet meer dan een jaar te leven. Hoe moeilijk is het om iemand te “troosten”. Kan een mens troost geven?
Zeker, wij kijken over de berg van de dood heen. Maar hoe hartverscheurend is het.. om te ervaren hoe een ongelovig iemand.. juist dan.. diep en diep in de put zit.

De dichteres Jacqueline van der Waals krijgt op een kwade dag te horen dat zij ongeneeslijk ziek is. In een gedicht vertelt zij dit alsof zij bezoek krijgt van de Dood, die haar dit persoonlijk komt meedelen.

Sinds ik het weet treed ik wie ik ontmoet,
de vreemden en de vrienden op mijn wegen, ontroerder en vertrouwelijker tegen,
en groet ze met een vriendelijker groet.

Sinds ik het weet is God mij meer nabij.
En vaak, in d' ernst van 't aardse spel verloren, zo ernstig en zo diep als nooit tevoren,
gevoel ik plots Gods glimlach over mij.

Geen vragen dus, geen opstand. Wel een verdieping van het bestaan, een intenser aanraking van God. Zo kan het blijkbaar.

Gods zegen,
Rik

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Zo kan het blijkbaar.

Berichtdoor JopieK » 24 nov 2003 10:17

Rik schreef:Gisteren een “collega” gesproken, zijn vrouw is ernstig ziek en heeft niet meer dan een jaar te leven. Hoe moeilijk is het om iemand te “troosten”. Kan een mens troost geven?
Zeker, wij kijken over de berg van de dood heen. Maar hoe hartverscheurend is het.. om te ervaren hoe een ongelovig iemand.. juist dan.. diep en diep in de put zit.

De dichteres Jacqueline van der Waals krijgt op een kwade dag te horen dat zij ongeneeslijk ziek is. In een gedicht vertelt zij dit alsof zij bezoek krijgt van de Dood, die haar dit persoonlijk komt meedelen.

Sinds ik het weet treed ik wie ik ontmoet,
de vreemden en de vrienden op mijn wegen, ontroerder en vertrouwelijker tegen,
en groet ze met een vriendelijker groet.

Sinds ik het weet is God mij meer nabij.
En vaak, in d' ernst van 't aardse spel verloren, zo ernstig en zo diep als nooit tevoren,
gevoel ik plots Gods glimlach over mij.

Geen vragen dus, geen opstand. Wel een verdieping van het bestaan, een intenser aanraking van God. Zo kan het blijkbaar.

Gods zegen,
Rik

Ten eerste kun je natuurlijk voor die vrouw bidden, de Heere Jezus genas toen zieken, de apostelen ook in Zijn Naam door de Heilige Geest! Daarnaast als iemand een borg voor zijn/haar ziel heeft is er geen betere plaats om te zijn dan in de hemel! Wel lastig voor de achterblijvers, maar toch is het zo!
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 nov 2003 15:01

Je kunt ook zeker bidden voor genezing. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die genezen worden in een gebedsgenezingsdienst. O.a. Jan Zijlstra houdt gebedsgenezingsdiensten waarin mensen in de naam van Jezus genezen worden. Lees hier o.a. Jacobus 5:14 en 15 over.

Je zou haar dus ook mee kunnen nemen naar zo'n dienst, maar het is natuurlijk geen garantie voor genezing.

Ook kan God vertroosting geven aan mensen in geval van ziekte. Lees bijv. Psalm 41

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:26

Niet als afdoend antwoord bedoeld, maar breng haar dagelijks op het spreekuur bij de grote Geneesheer!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 16 dec 2003 20:09

Vanavond en morgenochtend ga ik naar m'n cliente, ze heeft m.s. en is een jaar ouder dan ik.
Een mooie keltische vrouw zonder kinderen; haar man overleed vorig jaar.
2 en een half jaar heb ik haar, als verpleegkundige, intensief verzorgd; morgenochtend is het voor het laatst, daarna krijgt zij haar 'final shot'.
Ik weet dit pas sinds ruim een week, ze heeft het zo lang mogelijk voor mij verborgen gehouden, omdat ik 'gelovig' ben, en er een andere mening op na hou.
Is haar lijden uitzichtloos? ja.
Is het ondraaglijk? in mijn ogen niet, ze zit in een rolstoel, heeft geen pijn, kan haar handen nog steeds iets gebruiken, is intelligent, en heeft in mijn ogen haar familie en de vele vrienden nog zoveel te bieden.
Maar mijn ogen tellen niet, dit is haar keus. Zij vindt haar leven ondraaglijk geworden.
Geloven dat er na dit leven iets is, doet ze niet meer. Ze heeft in haar leven teveel meegemaakt om nog te geloven dat er een G.d is...zegt ze.
Daar hebben we in het verleden genoeg gesprekken over gehad.
Nu voel ik me toch tekortschieten en sta ik daar, en weet niet waar ik goed aan doe, en wat ik nog kan zeggen.

Ik veroordeel haar niet om haar keus, maar ik begrijp het niet. Dat heb ik haar al wel gezegd.
Maar respect opbrengen voor deze keus kan ik (nog?) niet.

Dit kan blijkbaar ook....
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

zo kan het blijkbaar

Berichtdoor tanteoranje » 16 dec 2003 21:49

Cathy, als ik je bericht lees geloof ik niet dat je tekort geschoten bent. Je heb toch vaak en uitvoerig met deze vrouw gepraat. Je was geen gesloten boek en hebt haar de weg naar Christus gewezen... Overigens, ik denk dat heel veel niet-christenen helemaal niet in de put zitten als ze horen dat ze b.v. een ongeneeslijke ziekte hebben. Voor hen is dood niet meer dan dood...

promise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor promise » 17 dec 2003 14:11

Het is idd erg moeilijk om iemand te troosten die niet gelooft. Pas is de vader van een vriend overleden. Het was een man die altijd tegen het christelijk geloof heeft aangeschopt. Ik wist niet hoe ik moest troosten... Dit was zo vreselijk moeilijk. Die vriend, zelf ook ongelovig, wist van mijn geloof. Na de dood zijn er twee mogenlijkheden: de hemel of de hel. Het werd daarom alleen maar nog moeilijker om hem tot steun te zijn. Het enige wat ik kon doen was bidden, dat gaf mij kracht.

Overigens, ik denk dat heel veel niet-christenen helemaal niet in de put zitten als ze horen dat ze b.v. een ongeneeslijke ziekte hebben. Voor hen is dood niet meer dan dood...

Een christen hoort juist niet in de put te zitten als hij/zij weet dat het leven binnekort voorbij is. Is de dood voor een christen niet juist een verlossing? Verlang je nooit naar dat moment, waarneer je Hem eindelijk mag ontmoeten...?
May the strength of the Lord be with you!

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 20 dec 2003 13:07

Ja, soms kun je naar de dood verlangen, maar als het vast staat, dan blijk je nog erg vast te zitten...

Cathy, heel erg moeilijk! Veel sterkte!

Het is erg moeilijk om iets te zeggen. Woorden kunnen zo leeg en hol zijn. Maar ik denk dat het goed is om er te zijn voor mensen, en naar hun te luisteren. Ik heb een tijd op Intensive Care gewerkt. Dan krijg je mensen die onverwacht een telefoontje hebben gehad... Soms zijn ze al te laat, soms nog net op tijd! Zonder afscheid te kunnen nemen, nog iets te kunnen zeggen, een ruzie op te lossen... Dan komen vaak de verhalen, en de klachten, en dan is het goed om te luisteren!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 15:22

Ook nog in deze tijd worden de mensen genezen (door gebedsgenezingsdiensten, maar ook door eigen gebed of gebed door buiten gebede). Wat is het mooi dat God laat zien dat Hij mensen ook in deze tijd geneest. Maar ook aan de andere kant, dat Hij mensen op haalt om samen met Hem boven het verdere leven te wandelen. (zo zie ik het meestal van twee kanten).

Terug naar “Archief”