kritiek op je dominee...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 nov 2003 12:08

Een dominee is ook een mens, dus als ik iets aan de dominee kwijt wil over wat ik bijv. heb gemist in de preek, dan begin ik altijd met de positieve aspecten van de bewuste preek en dan enkele kritische puntjes. De dominee vind het echt leuk als hij reaktie krijgt van mij over wat ik van zijn preek vind. Maar deze dominee is dan ook geen standaard dominee. Hij heeft ook een preekvoorbereidingsgroepje waarin gemeenteleden zitten die met hem een preek voorbereiden.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 18 nov 2003 13:47

Voor kritiek op de prediking wordt door onze dominee sterk gewaarschuwd. Hij noemt dat al gauw "eigen wegen gaan". Volgens hem wordt kritiek ook gevoed door o.a. Refoweb en bijbelkringen zonder ambtelijk toezicht.
Hij bid vaak heel fel tegen mensen "die van binnenuit de kerk aanvallen", "die de ware leer aanvallen", waarmee hij m.i. doelt op mensen als Blaauwendraad en Van der Zwaag.
De kansel wordt bij ons nogal eens gebruikt als plek om kritiek te spuien op mensen die kritiek hebben... :cry:
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 nov 2003 13:56

Ik vind dat een bepaalde Ds. In de saambinder ook nogal ongelukkige uitlatingen en uitspraken doet over mensen die menen dat de huidige uitdraging van de ger. Gem. leer niet klopt. Zo zijn mensen die Christus weer centraal in de preek willen, van de Christus-beweging uit de 60e jaren en willen ze Hem alleen maar gebruiken om in valse rust vergeving te consumeren. Eerder heeft deze man ook al betuigd dat mensen die de “alleen uit geloof” theorie aanhangen, een voorwaardelijk aanbod van genade aanbieden. Hij bijt blind en oeverloos de “aanvallers” op plekken die ze niet eens hebben gezocht. Praten we soms over dezelfde man?

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 18 nov 2003 13:59

Kaw schreef: Praten we soms over dezelfde man?

Nee, maar het zijn wel erg goede vriendjes :mrgreen:
Mijn dominee bid ook regelmatig voor de dominee waar jij het nu over hebt "die nu in het ziekenhuis moet liggen en waar zulke ernstige dingen over gezegd en geschreven worden..." :lol:
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 18 nov 2003 14:21

Haha, ik moet lachen om het citaat wat padvinder plaatste.
Ja, dat is volgens mij een typische gergem-problematiek, zoals die nu aan de gang is. Bij ons wordt er nogal gezucht onder de lange preken, zeg maar zo'n 50 minuten ... :oops:

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 22 nov 2003 13:45

padvinder schreef:Voor kritiek op de prediking wordt door onze dominee sterk gewaarschuwd. Hij noemt dat al gauw "eigen wegen gaan". Volgens hem wordt kritiek ook gevoed door o.a. Refoweb en bijbelkringen zonder ambtelijk toezicht.
Hij bid vaak heel fel tegen mensen "die van binnenuit de kerk aanvallen", "die de ware leer aanvallen", waarmee hij m.i. doelt op mensen als Blaauwendraad en Van der Zwaag.
De kansel wordt bij ons nogal eens gebruikt als plek om kritiek te spuien op mensen die kritiek hebben... :cry:

Onzin; als ik het goed lees zoekt jouw predikant juist de geesten te beproeven en geesten die verdeeldheid zaaien, daar moet hij niets van hebben!
Bravo!
Luther keerde zich ook fel tegen mensen die de ware leer aanvochten.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 22 nov 2003 13:47

padvinder schreef:
Kaw schreef: Praten we soms over dezelfde man?

Nee, maar het zijn wel erg goede vriendjes :mrgreen:
Mijn dominee bid ook regelmatig voor de dominee waar jij het nu over hebt "die nu in het ziekenhuis moet liggen en waar zulke ernstige dingen over gezegd en geschreven worden..." :lol:

Fout, want Kaw heeft het over Ds. Sonnevelt (die schreef het artikel over Jezus-beweging) en die ligt niet in het ziekenhuis.
Jullie zijn beiden slecht geïnformeerd: hebt de klok horen luiden en weet niet waar de klepel hangt.
Als de informatie waar jullie je op baseren voor geen meter klopt, mogen we zeker wel vraagtekens zetten bij de gevolgtrekkingen die jullie maken...

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 22 nov 2003 18:30

padvinder schreef:Voor kritiek op de prediking wordt door onze dominee sterk gewaarschuwd. Hij noemt dat al gauw "eigen wegen gaan". Volgens hem wordt kritiek ook gevoed door o.a. Refoweb en bijbelkringen zonder ambtelijk toezicht.

Misschien is het wel goed om ons een serieus af te vragen of mensen die zoiets zeggen niet gewoon gelijk hebben. We lopen hier elkaar allemaal af te katten, of in de hemel te plaatsen... weinig opbouwends. Allemaal kritiek te leveren op de verschillende kerken en leerrichtingen... we kunnen beter voor God in de schuld komen voor de zonden die we dagelijks tegen hem doen! Als Ds. (die dienstknechten zijn van God, we moeten hen zien alsof God door hen tot ons spreekt) zeggen dat ze deze ontwikkelingen geen goede ontwikkelingen vinden... moeten we ons misschien afvragen of we misschien niet fout zitten... en niet onze eigen gang gaan!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 12:46

Ik vind het ongepast om mijn ds. hier te noemn. Wel op z'n manier van het brengen van de ware leer mag genoemd worden als waarschuwing. Onze predikant zegt dat als je maar bedroefd bent over je zonden ben je al een Kind des Heeren. Daar ben ik het gebaseerd op de Bijbel niet me eens. Want het bedroefd zijn is nog geen wedergeboorte!!!

André

Berichtdoor André » 23 nov 2003 17:56

btw Is kritiek op je dominee hebben niet net zoiets als kritiek op God hebben?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 18:07

'k vind het allebei niet kunnen

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 23 nov 2003 22:46

Andre63 schreef:btw Is kritiek op je dominee hebben niet net zoiets als kritiek op God hebben?

Betekent dat dat je de dominee en God op één lijn plaatst?
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

André

Berichtdoor André » 23 nov 2003 23:47

Maartje schreef:
Andre63 schreef:btw Is kritiek op je dominee hebben niet net zoiets als kritiek op God hebben?

Nee, maar ik bedoel te zeggen is, dat de Dominee het woord van God verkondigd.
En ik denk dat je zo naar een Dominee wilt luisteren en niet zo van is ff kijken hoe die het brengt, volgens mij is dat secundair.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 24 nov 2003 07:07

Andre63 schreef:
Maartje schreef:

En ik denk dat je zo naar een Dominee wilt luisteren en niet zo van is ff kijken hoe die het brengt, volgens mij is dat secundair.

Ja maar stel nu he? Dr zijn 2 dominees, allebei knechten van God maar ze zeggen het tegenovergestelde? Wat dan? Hebben ze dan toch allebei gelijk???
He died for me, I life for Him!

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 24 nov 2003 07:11

mirjamvandorp schreef:
Andre63 schreef:
Maartje schreef:

Ja maar stel nu he? Dr zijn 2 dominees, allebei knechten van God maar ze zeggen het tegenovergestelde? Wat dan? Hebben ze dan toch allebei gelijk???

Dat is precies wat ik wil zeggen. Uit ervaring weet ik dat een dominee niet per definitie het woord van God verkondigd.
Ik ken een voorganger die altijd dreigde met de woorden: wie rebelleert tegen mij, doet dat dús tegen God. Om vervolgens in Zijn naam allerlei vreemde zaken te verkondigen, en te vrfagen van zijn gemeenteleden.
We hebben allemaal de taak om de geesten te onderscheiden, zelfs bij een dominee.
Hosea 4: 6
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Terug naar “Archief”