Maja de Bij schreef:Ik baseerde mij vooral op de catechismus:
Vraag 81: Voor wie is het avondmaal van de Here ingesteld?
Antwoord:
Voor hen die om hun zonden een afkeer van zichzelf hebben en toch vertrouwen dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid door zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te versterken en hun leven te beteren.
Maar de huichelaars en zij die zich niet van harte tot God bekeren, halen door hun eten en drinken een oordeel over zich.
Ik zie daarin eerlijk gezegd weinig ruimte voor de kleine kinderen.
Tja, de cathechismus onderbouwt de leer van de Nederlandse kerk van toen, waar bij mijn weten kinderen niet aan het avondmaal gingen... logisch dat je daar dus geen argumenten voor zou vinden. Maar omdat de cathechimus ook maar op een bepaalde visie is gebaseerd, is in de afgelopen pagina's door sommigen geprobeerd om op basis van de Bijbel argumenten voor kinderen aan het avondmaal te noemen. Ga daar dan ook op in.
Overigens, waarom zie je in het gedeelte van de cathechismus geen ruimte voor kinderen? Kinderen mogen toch ook geloven en weten dat Jezus hun vergeeft en schoonwast? (De ouders zijn verplicht bij het opgroeien hun kinderen hun doop te leren verstaan, dus als het goed is weten die kinderen dat.) Kunnen kinderen dan niet begeren om te groeien en hun leven te beteren? Kunnen kinderen dan niet van Jezus houden?
Daarom zie ik ook maar een groep mensen nadrukkelijk afgewezen worden: Huichelaars, mensen die doen alsof. Geen kinderen.
Zoals ik al zei, ik kan me wel voorstellen dat er een ondergrens aan de leeftijd wordt gesteld... Dat was bij het Pascha ook zo.