Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 jun 2007 13:21

jamillah schreef:Sja, wikipedia weet het. :roll:

Wat is dit nu weer voor een domme opmerking?
Heb je het gelezen?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 25 jun 2007 13:44

tante-tortel schreef:
jamillah schreef:Sja, wikipedia weet het. :roll:

Wat is dit nu weer voor een domme opmerking?
Heb je het gelezen?

Ja natuurlijk. Geen domme opmerking btw, er staan wel meer discutabele stukken op wikipedia. Maar ja, jij zal het weten hé.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 jun 2007 14:23

Volgens mij zijn we wat OFFTOPIC geraakt. off topique-smile
Gaarne weer verder over de REFOCULTUUR. Over de vrijmaking hebben jullie het maar in een ander topic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 09 aug 2007 12:28

Ehmmm, het wordt me allemaal niet echt duidelijker hoor!
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

mayflower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mayflower » 11 aug 2007 10:12

Bepaalde geboden zoals het dragen van een hoofdbedekking komt voort vanuit het Schrift. Mijn vrouw en ik zijn baptist, maar mijn vrouw draagt tijdens de ere-dienst in de gemeente , huisgoddienst en persoonlijke stilletijd altijd een hoofddoek (geen hoedje), en ik hoop dat ons dochterje (van 3 jaar oud) dit in de toekomst ook zal gaan doen. Mijn vrouw is op dit moment de enige in de gemeente die dit praktiseerd, dus het komt niet voort vanuit een kerkelijke traditie. Andere regels zoals het dragen van zwarte kleding (vanuit de traditie) zie ik niet de meerwaarde van in, omdat dit een menselijke instelling is.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 11 aug 2007 10:26

mayflower schreef:Bepaalde geboden zoals het dragen van een hoofdbedekking komt voort vanuit het Schrift.

Heb je ook enig idee waarom Paulus dit heeft gezegd tegen zijn broeders en zusters. Bedoel het is wel belangrijk om te weten in welke tijd en context hij dit heeft gezegd.. Hoop dat je het verhaal erachter ook kent.

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 11 aug 2007 11:59

Paulus heeft ook opgedragen zijn mantel op te halen. Toch zie ik dat ook betrekkelijk weinig mensen doen.

En idd. De reden waarom Paulus dat opdraagt is best interessant voor de context. 8)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 aug 2007 12:04

Gandalf schreef:Paulus heeft ook opgedragen zijn mantel op te halen. Toch zie ik dat ook betrekkelijk weinig mensen doen.

En idd. De reden waarom Paulus dat opdraagt is best interessant voor de context. 8)

Mantel halen?????????????????????????????????????? Waar heb je dat ergens gelezen en wat word er dan mee bedoeld??

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2007 09:58

mayflower schreef:Bepaalde geboden zoals het dragen van een hoofdbedekking komt voort vanuit het Schrift. Mijn vrouw en ik zijn baptist, maar mijn vrouw draagt tijdens de ere-dienst in de gemeente , huisgoddienst en persoonlijke stilletijd altijd een hoofddoek (geen hoedje), en ik hoop dat ons dochterje (van 3 jaar oud) dit in de toekomst ook zal gaan doen. Mijn vrouw is op dit moment de enige in de gemeente die dit praktiseerd, dus het komt niet voort vanuit een kerkelijke traditie. Andere regels zoals het dragen van zwarte kleding (vanuit de traditie) zie ik niet de meerwaarde van in, omdat dit een menselijke instelling is.

Hehe, het hoofddeksel, altijd een heel leuk discussieonderwerp. Ik vind de argumentatie van Paulus wel wat vreemd. Er zijn ook verschillende uitleggingen over het onderwerp hoe dat opgevat moet worden. Je kan je ook afvragen in hoeverre de oosterse cultuur in dit alles een rol speelt, daar was het normaal voor vrouwen om een hoofddeksel te dragen en had het een bepaalde betekenis die wij niet kennen. Daarnaast heb je ook nog de theorie dat er in Korinthe (alleen aan die gemeente wordt dit voorschrift gegeven) veel bekeerde ex-hoeren waren, die waren kaalgeschoren en om te zorgen dat die er in de kerk niet uit sprongen kwa looks Paulus iedereen opdroeg een hoofdddeksel te dragen... maar ja, wat wordt er dan bedoeld met "een macht op je hoofd" en "om der engelen wil".

Ik zie zelf de meerwaarde niet zo... maar ik ben wel benieuwd wat jou visie is, waarom vind je het meerwaarde hebben en waarom draag je een hoed, wat draag je daarmee uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 13 aug 2007 10:50

pol schreef:
Gandalf schreef:Paulus heeft ook opgedragen zijn mantel op te halen. Toch zie ik dat ook betrekkelijk weinig mensen doen.

Mantel halen?????????????????????????????????????? Waar heb je dat ergens gelezen en wat word er dan mee bedoeld??

Staat in 2 Tim. 4:13

De betekenis is dat degene waar Paulus naar schrijft de mantel van Paulus (en zijn perkamenten trouwens ook) moet ophalen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2007 11:35

Gandalf schreef:
pol schreef:

Staat in 2 Tim. 4:13

De betekenis is dat degene waar Paulus naar schrijft de mantel van Paulus (en zijn perkamenten trouwens ook) moet ophalen.

Nou en, dat is geen opdracht of gebod... dat is gewoon persoonlijk. Paulus had wat laten liggen. Daarmee is dat nog geen opdracht aan ons.... das natuurlijk onzin.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 aug 2007 11:46

Marnix schreef:Nou en, dat is geen opdracht of gebod... dat is gewoon persoonlijk. Paulus had wat laten liggen. Daarmee is dat nog geen opdracht aan ons.... das natuurlijk onzin.

Waarmee weer duidelijk wordt dat je Bijbelteksten kunt interpreteren op diverse manieren en op grond van jouw interpretatie (of die van een kerkgemeenschap) allerlei voorschriften kan geven...

Niet alles wat Paulus schrijft en zegt is nu nog actueel. Soms denk ik wel eens: "wat zou hij zeggen als hij ineens in onze tijd terug zou komen en merkt wat er met zijn brieven is gedaan"... Ik denk dat hij af en toe stomverbaasd zou zijn! :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2007 12:17

Dat denk ik ook wel, maar dat heeft ook wel te maken met je gezonde verstand gebruiken. Als Paulus schrijft: Breng me de jas mee die ik in Troas heb gelaten en ook de perkamenten, dan valt daaruit duidelijk op te maken dat dat gewoon over Paulus gaat. Overigens is er haast niemand die hier een algemene opdracht of zo in leest. Je hebt alleen wel van die lui die zeggen: Alles staat met een bedoeling in de bijbel en heeft een geestelijke betekenis. Dat soort mensen willen het nog wel presteren om hier een zwaar vergeestelijke draai aan te geven, de perkamenten is dan "de schrift" en de jas is de mantel der liefde ofzo (zoek wat andere bijbelteksten met een jas en je kan een heel leuk verhaal bedenken.) Natuurlijk heb je eigen interpretaties, maar bij dit gedeelte lijkt het me wel duidelijk dat het om een praktische mededeling gaat. Als je aan iemand vraagt: Wil je mijn jas meenemen? ga je er toch ook niet van uit dat die persoon dat op 4 manieren kan opvatten.

Met je tweede gedeelte ben ik het helemaal eens.

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 13 aug 2007 13:08

Marnix schreef:Nou en, dat is geen opdracht of gebod... dat is gewoon persoonlijk. Paulus had wat laten liggen. Daarmee is dat nog geen opdracht aan ons.... das natuurlijk onzin.

En dat was het hele punt.
(Zie voor de context de posts die er aan vooraf gingen.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2007 14:29

Gandalf schreef:

En dat was het hele punt.
(Zie voor de context de posts die er aan vooraf gingen.)

Tja, ik wilde maar aangeven dat het logisch is dat niet allemaal mensen hun jas ergens gaan laten liggen en vervolgens laten meenemen... hier is het onderscheid tussen algemene en tijdgebonden/persoonlijke opdrachten wel heel duidelijk. Bij bijvoorbeeld hoofdbedekking ligt dat alweer heel anders, is het minder duidelijk of het iets cultuurgebondens was, plaatsgebonden... of juist niet.

Terug naar “Archief”