opvullen van leegte-gevoel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 nov 2003 16:11

Ik zie het als verzoekingen en vind dan troost in deze tekst:

Jac. 1 schreef:12 Zalig is de man, die verzoeking verdraagt: want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, dieHem liefhebben. 13 Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht: want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand. 14 Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt. 15 Daarna de begeerlijkheid ontvangen hebbende baart zonde: en de zonde voleindigd zijnde baart den dood. 16 Dwaalt niet, mijn geliefde broeders! 17 Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 nov 2003 18:00

ook als je in God gelooft kan er volgens mijn ervaring toch vaak een gevoel van leegte zijn. Hoe je het wendt of keert, je leeft toch in een lege wereld waar je voortdurend mee geconfronteerd wordt.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 nov 2003 18:17

Lees trouwens het boek Prediker maar. De schrijver komt wel degelijk als gelovige naar voren, maar ervaart het leven toch als behoorlijk leeg.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 nov 2003 18:19

je hebt weer gelijk, Gershwin :D Ik heb het boek Prediker een jaar of zes terug zeer intensief gelezen en was het toen al helemaal met hem eens.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 nov 2003 18:25

surfer schreef:ook als je in God gelooft kan er volgens mijn ervaring toch vaak een gevoel van leegte zijn. Hoe je het wendt of keert, je leeft toch in een lege wereld waar je voortdurend mee geconfronteerd wordt.

Terwijl God in Zijn woord juist iets heel anders beloofd. Daarom denk ik ook vaak dat ik het helemaal niet goed doe en God nog niet oprecht eer. Daar is ook genade voor nodig denk ik!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 nov 2003 21:40

Ik voel me praktisch alleen maar leeg als ik me niet met God bezig ben (dwz als ik dingen doet waarvan ik weet dat God zeniet goed vind) en toch doe ik ze :oops:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 nov 2003 21:43

he denk je Johannes dat je durft explicieter te zijn? er zijn vast zat mensen hier die met hetzelfe probleem zitten.
bijvoorbeeld: hoe probeer je van wereldse dingen af te komen? waarom vindt je dat dat moet? welke wereldse dingen zjin dat?

ik durf er wel over uit te wijden hoor. ben tenslotte deze topic ook begonnen. wat ik de wereldse dingen vindt? laat ik dan eerst vriendelijk te vragen niet off-topic te gaan daarover, want ik weet dat de meeste van jullie hier anders over denken. als wereldse dingen versta ik de bv. muziek. ik had eerst op mijn pc veel popmuziek staan die mooi klonken, maar ik voel dat het verkeerd is dat muziek. heb er toen vanalles af staan gooien en wilde alleen de verantwoorde muziek er op laten staan, maar mijn vlees was zwak er kwamen weer andere muziek bij. ik weet dat het fout is, maar ik vindt het mooi, ik wil het er af hebben, maar ik zet het iedere keer er weer op. hoe kom je er af. ik denk door resoluut te zeggen en nu er af en nooit meer die zooi er op. dit is 1 van de dingen die mij dat leeg gevoel bezorgen denk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 nov 2003 22:20

johannes1 schreef:
he denk je Johannes dat je durft explicieter te zijn? er zijn vast zat mensen hier die met hetzelfe probleem zitten.
bijvoorbeeld: hoe probeer je van wereldse dingen af te komen? waarom vindt je dat dat moet? welke wereldse dingen zjin dat?

ik durf er wel over uit te wijden hoor. ben tenslotte deze topic ook begonnen. wat ik de wereldse dingen vindt? laat ik dan eerst vriendelijk te vragen niet off-topic te gaan daarover, want ik weet dat de meeste van jullie hier anders over denken. als wereldse dingen versta ik de bv. muziek. ik had eerst op mijn pc veel popmuziek staan die mooi klonken, maar ik voel dat het verkeerd is dat muziek. heb er toen vanalles af staan gooien en wilde alleen de verantwoorde muziek er op laten staan, maar mijn vlees was zwak er kwamen weer andere muziek bij. ik weet dat het fout is, maar ik vindt het mooi, ik wil het er af hebben, maar ik zet het iedere keer er weer op. hoe kom je er af. ik denk door resoluut te zeggen en nu er af en nooit meer die zooi er op. dit is 1 van de dingen die mij dat leeg gevoel bezorgen denk.

Wow wat een mooie bijzondere getuigenis. Ik ben het helemaal met je eens. Ik ervaar ook als ik dingen doe die niet volgens Gods eer zijn een grote leegte. Vooral als je ze dan 's avonds in het gebed beleid. Omdat ik dan met willen en weten gezondigd heb tegen God en Zijn geboden!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 nov 2003 22:21

johannes1 schreef:

Wow wat een mooie bijzondere getuigenis. Ik ben het helemaal met je eens. Ik ervaar ook als ik dingen doe die niet volgens Gods eer zijn een grote leegte. Vooral als je ze dan 's avonds in het gebed beleid. Omdat ik dan met willen en weten gezondigd heb tegen God en Zijn geboden!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 nov 2003 22:21

johannes1 schreef:

joris

Berichtdoor joris » 20 nov 2003 23:18

Altijd goed natuurlijk om goede concrete keuzes te maken. Helemaal als je gevoel zegt dat muziek fout is, moet jeer mee stoppen. Want je geweten wordt als het goed is gevormd door God. het is zijn Geest die dan tot jouw geest spreekt.

Sterk zijn voor God kan denk ik bijvoorbeeld door krachtig te gan staan in de overwinning. Lees maar eens de bijbel na op wat het geloof voor een kracht bezit! Lees bijvoorbeeld eens efeze 1 over de kracht en macht die wij gekregen hebben.

Wat mij nog puzzelt, je schrijft ook: leeg gevoel als ik mijn zonden beleden heb! Maar vergeet je dan misschien te bidden of God je hart wil vullen?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 nov 2003 23:39

ik ben blij dat er meer mensen dit gevoel wel eens hebben. eigenlijk ook weer niet. maar blij dat er mensen zijn hoe dit voelt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 20 nov 2003 23:58

Ik heb het de laatste week heel sterk, gewoon druk met andere dingen enzo. Ik dacht net nog, vandaag heb ik een spannend boek uitgelezen, elke keer als het mogelijk was (in de bus, onder koffie drinken ff na het eten, vanavond) ging ik het boek lezen. Ik denk, God (dit is niet als vloek maar als conversatie met God) dat doe ik nu nooit met de bijbel. Terwijl dat ook een heel mooi boek is om te lezen, maar naar een half uurtje heb ik meestal genoeg gelezen.

Morgen heb ik bijbelstudie ik heb er gewoon weer ff zin in. God is soms net iets waar je op leeft. Als je het niet hebt (voelt) dan lijkt het of je iets van jezelf mist.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 21 nov 2003 00:01

Ik heb ook wel eens het gevoel dat God heel ver weg is. Dan is het net of ik geen levende relatie met Hem heb. Dan kan ik me ook heel leeg voelen. Laatst had ik dat nog. Ik bad steeds of God me weer wilde laten voelen dat Hij er is en zei ook dat ik wel weet dat Hij voor me zorgt, maar ik wilde zo graag Zijn nabijheid weer ervaren. Deze gebeden werden niet direct verhoord. Na ongeveer twee weken pas. Hiermee leer ik weer, dat alles op Gods tijd gebeurd.
Verder voel ik me eigenlijk nooit echt leeg als ik zonde doe. Ik voel dan juist dat ik zo boordevol zonde ben. :cry: En als ik bepaalde zonden doe, dan laat God me steeds weer naar mezelf kijken, zodat ik zie dat ik weer eens fout bezig ben. Maar voor mijn gevoel kan ik dan op dat moment niet meer terug en leef ik soms huilend (letterlijk) verder in mijn zonden.
Toch zorgt God nog steeds voor me, óók als ik zonden doe, ja juíst dan! God houdt me dan vast, ook al ga ik op dat moment verder. Maar ik weet dat ik steeds weer opnieuw bij Hem terecht kan.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 nov 2003 13:13

Ik mocht vorige week zo iets bijzonders ervaren. Dat God mijn gebed hoorde, ik leef nog!!Dat gaf me zo'n vol intens gevoel.

Terug naar “Archief”