Favoriete bijbelboek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 21 nov 2003 14:40

Als je je hele leven lang minstens drie x per dag uit de bijbel hoort lezen (gerhersenspoeld wordt), weet je wel zo ongeveer wat er in staat...

-------------------------------------------------------------------------------

En hoe lang is dat h e l e l e v e n dan wel ?

19 jaar ?????????????????

Dan wordt 't tijd dat je hem zelf gaat lezen. :!:
Weest blij in de Heer !

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 21 nov 2003 14:45

Kaw schreef:Luc. 20:35,36. maar zij die waardig gekeurd worden aan de andere wereld en de opstanding uit de doden deel te verkrijgen nemen niet ten huwelijk en worden niet uitgehuwelijkt;Want zij kunnen immers ook niet meer sterven; want zij zijn aan de engelen gelijk; en daar zij zonen der opstanding zijn, zijn zij zonen G’ds.

Het gaat hier over de oorzaak dat mensen niet meer trouwen. Het is een oorzaak --> gevolg relatie.

In de SV staat het vetgedrukte woord (Want) er ook, en in jouw voorbeeld geeft het woord 'immers' ook deze relatie aan.. Het enige dat wordt aangegeven is, dat zij die waardig gekeurd worden, niet meer uitgehuwelijkt worden. Hiermee word geen uitspraak gedaan over het al dan niet onzijdig zijn van engelen.

Zij kunnen immers niet meer sterven... Een huwelijk is van God gegeven, totdat de dood ons scheidt, daar gaat het hier om. Aangezien er geen dood meer zal zijn (oorzaak), is het huwelijk 'overbodig' (gevolg).

Het enige juiste gevolg dat uit deze tekst gehaald kan worden, is dat engelen niet meer sterven...

Het feit dat Satan zichzelf probeerde te verhogen, en dat hij bij zijn val op aarde 1/3 deel van de engelen meesleepte in die val, geeft aan dat engelen wel degelijk hun hemelse status op kunnen geven. Net zoals Henoch dat beschrijft.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 nov 2003 15:04

JMvVliet schreef:
Kaw schreef:Luc. 20:35,36. maar zij die waardig gekeurd worden aan de andere wereld en de opstanding uit de doden deel te verkrijgen nemen niet ten huwelijk en worden niet uitgehuwelijkt;Want zij kunnen immers ook niet meer sterven; want zij zijn aan de engelen gelijk; en daar zij zonen der opstanding zijn, zijn zij zonen G’ds.

Het gaat hier over de oorzaak dat mensen niet meer trouwen. Het is een oorzaak --> gevolg relatie.

In de SV staat het vetgedrukte woord (Want) er ook, en in jouw voorbeeld geeft het woord 'immers' ook deze relatie aan.. Het enige dat wordt aangegeven is, dat zij die waardig gekeurd worden, niet meer uitgehuwelijkt worden. Hiermee word geen uitspraak gedaan over het al dan niet onzijdig zijn van engelen.

Zij kunnen immers niet meer sterven... Een huwelijk is van God gegeven, totdat de dood ons scheidt, daar gaat het hier om. Aangezien er geen dood meer zal zijn (oorzaak), is het huwelijk 'overbodig' (gevolg).

Het enige juiste gevolg dat uit deze tekst gehaald kan worden, is dat engelen niet meer sterven...

Het feit dat Satan zichzelf probeerde te verhogen, en dat hij bij zijn val op aarde 1/3 deel van de engelen meesleepte in die val, geeft aan dat engelen wel degelijk hun hemelse status op kunnen geven. Net zoals Henoch dat beschrijft.

Ik heb het niet over hun hemelse status. Ik heb het over het feit dat ze vrouwen zouden willen begeren. Ik blijf er bij dat met deze tekst meer wordt gezegt dan dat engelen eeuwig leven zouden hebben. Met deze tekst wordt ook min of meer gezegt dat er in de hemel geen huwelijken zijn.

En andersom: Kun jij een tekst vinden waar de engelen niet onzijdig zijn en vrouwenliefde zouden hebben?

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 21 nov 2003 15:25

Kaw schreef:Ik heb het niet over hun hemelse status. Ik heb het over het feit dat ze vrouwen zouden willen begeren. Ik blijf er bij dat met deze tekst meer wordt gezegt dan dat engelen eeuwig leven zouden hebben. Met deze tekst wordt ook min of meer gezegt dat er in de hemel geen huwelijken zijn.

En andersom: Kun jij een tekst vinden waar de engelen niet onzijdig zijn en vrouwenliefde zouden hebben?

Geen huwelijken in de hemel, dat haal ik ook uit deze tekst. Dat engelen eeuwig leven hebben, staat er ook. Wat jij mij geeft over deze tekst (dat er meer in moet worden gezocht), is een eigen uitbreiding van datgene wat er staat.

Zolang ik geen teksten vind over de sexe van engelen, durf ik hier geen antwoord op te geven. Alleen Henoch spreekt er naar mijn weten op deze wijze over. In zijn geval zijn engelen dus mannen... Maar Henoch is een apocrief boek (waarom eigenlijk?), dus ik wil me er niet aan ophangen dat engelen mannen zouden zijn...

Zoals gezegd, engelen kunnen vallen uit de hemel, zie de zondeval.
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 nov 2003 13:19

Kan iemand mij de laatste verzen van jesaja 40 uitleggen? Dat over de arend?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 nov 2003 15:12

essieee schreef:Kan iemand mij de laatste verzen van jesaja 40 uitleggen? Dat over de arend?

Jesaja 40:

30 De jongen zullen moede en mat worden, en de jongelingen zullen gewisselijk vallen: 31 Maar dien den HEERE verwachten, zullen de kracht vernieuwen: zij zullen opvaren met vleugelen, gelijk de arenden: zij zullen lopen, en niet moede worden: zij zullen wandelen,en niet mat worden.

Als je de (geloofs)krachten (tot bekering) verwacht van de HEERE, dan zul je de (geloofs)krachten ontvangen (tot bekering).

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 26 nov 2003 10:59

Wat is jullie favoriete bijbelboek en waarom?

de wijsheidsliteratuur: Prediker, Spreuken
verder Hooglied (vanwege de dromerige sfeer die erin hangt en het mooie taalgebruik) en qua inhoud en beloften de Profeten met name Jesaja, Jeremia en Exechiël

een groet,

Menachem
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 nov 2003 18:26

Ook genesis vind ik bijzonder. Dat legt mij uit waarom ik een zondaar ben in Gods ogen.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 09 dec 2003 16:36

Even een correctie op een eerdere post van mij. Ook de drie brieven van Johannes zijn van dezelfde schrijver als het evangelie en de Openbaring.
Excuus voor de overlast.

Terug naar “Archief”