Jacobh:
Ik kan je wel begrijpen Klaas. Maar de uitverkiezing is geen verantwoordelijkheid van de mens. Dat is wat God bepaalt.
Uitverkiezen is idd iets wat wij niet doen. Het gaat erom of we in dat grote geheel een stuk verantwoordelijkheid hebben of niet. Ik geloof van wel als ik de bijbel lees.
JacobH:
Daar heb ik ook een bewijs voor geleverd.
De tekst uit Johannes zou ik niet als direct bewijs aanvoeren voor dat wat de DL stellen t.a.v. de uitverkiezing. Ten eerste merkte ik al op dat er andere verzen zijn die wat anders (lijken te) zeggen. Daarnaast is het nog maar de vraag wat er in dat vers bedoeld wordt. Als Jezus bidt voor degenen die de Vader Hem geeft, wie zijn dat dan? Als ik stel dat het antwoord op die vraag 'de gelovigen' is dan lijkt me dat een ronduit bijbels antwoord en handhaaf ik het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en onze verantwoordelijkheid.
JacobH:
Ik vind niet dat je de DL recht doet als er zo ongenuanceerd word geoordeeld. Dat vind ik gewoon jammer.
Dit is een topic waarin we de DL behandelen. Een ieder kan zeggen wat hij of zij van de DL vindt. Liefst uiteraard in fatsoenlijke bewoordingen, maar dat gaat volgens mij nog steeds goed. Ik vind het onzin om te stellen dat we de DL met fluwelen handschoentjes zouden moeten behandelen. ALS ze gebaseerd zijn op de bijbel moeten ze elke test toch kunnen weerstaan?
JacobH:
De verantwoordelijkheid van de mens is aanwezig. Een mens moet alles er aan doen om aan het beeld van God te kunnen voldoen. Het is alleen niet voldoende (zelfs alles te kort) om zalig te worden.
Ik vind dit een nogal cryptische zin. Waar staat dat we er alles aan moeten doen om aan het beeld van God gelijk te worden? En verantwoordelijk zijn wil toch niet per definitie zeggen dat je iets verdient (daar lijkt het laatse deel van jouw zin op te slaan)?
JacobH:
Laten we dit spanningsveld maar houden. Aan de ene kant volledig Gods werk en niets van de mens. Aan de andere kant de oproep tot bekering. Wie een van beide loslaat valt in onverkwikkelijke uitersten.
Volgens mij is hier helemaal geen sprake van een spanningsveld. Als het volledig Gods werk is dan is de oproep tot bekering in veel gevallen niet echt, fake. Dat gaat er bij mij niet in. We zijn verantwoordelijk t.o.v. dat wat we met de prediking doen. Als dat zo is dan kan het dus nooit een volledig éénzijdig Godswerk zijn, want dat sluit verantwoordelijkheid uit. Het is God die verkiest en roept, maar daarin worden wij wel opgeroepen om keuzes te maken. Dat is overigens iets anders dan te zeggen dat ik m'n steentje bij moet dragen in de zin dat ik mijn zaligheid zou moeten (of kunnen) verdienen. Want daarin geloof ik niet. Ik moet daarbij denken aan Rom. 4:5
Hem echter, die niet werkt, maar zijn geloof vestigt op Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid,
In die zin is het citaat van Luther dat je gaf niet echt relevant. Er is hier tot nu toe niemand die beweerd heeft dat je je zaligheid kunt
verdienen (zoals die paap van Luther dat wel dacht. Overigen sis Luther niet echt de aangewezen persoon om mee aan te tonen dat het remonstrantisme vandaag de dag nog springlevend is

) Het gaat erom of 'geloven' iets is wat je 'onwederstandelijk' gegeven wordt of dat je daarin een eigen verantwoordelijkheid hebt. Dat komt in Rom. 4:5 ook zo duidelijk uit. Het gaat niet om werken maar om 'je geloof vestigen op'. Dat moeten we denk ik goed onderscheiden.
Ik heb op zich overwogen om ook de verwerping van de dwalingen op te nemen, maar volgens mij wordt het daar niet duidelijk van. Allereerst moet je soms al erg goed je best doen om te begrijpen wat er verworpen wordt en daarnaast zijn sommige dwalingen duidelijk minder relevant (niet alle!). Voor diegenen die willen reageren op de kritiek op de DL of met vragen komen te zitten is het wellicht handig zelf die verwerpingen eens door te nemen.
Klaas