Soms, als ik hem even ècht niet meer begrijp, pak ik de HC er dus maar bij

Ik heb op catechisatie wel eens een discussie gevoerd over zondag 23, waar we dus niet uitkwamen...

Moderator: Moderafo's
Sabra schreef:Kaw schreef:
Zou je kunnen vertellen wat je mist?
De zekerheid dat ik ook een erfgenaam van God wordt, samen met Jezus.
Momenteel twijfel ik erg en staat mijn geloofsleven op een laat pitje. Ik zou dit eigenlijk wel anders willen maar iets in mij houdt me tegen.
padvinder schreef:Inderdaad, de catechismus en de Dordtse leerregels verwoorden het duidelijker (en rijker!) dan onze eigen dominee.
Soms, als ik hem even ècht niet meer begrijp, pak ik de HC er dus maar bij![]()
Ik heb op catechisatie wel eens een discussie gevoerd over zondag 23, waar we dus niet uitkwamen...
Solus schreef:padvinder schreef:Inderdaad, de catechismus en de Dordtse leerregels verwoorden het duidelijker (en rijker!) dan onze eigen dominee.
Soms, als ik hem even ècht niet meer begrijp, pak ik de HC er dus maar bij![]()
Als je erfgenaam mag zijn van het eeuwige leven is dat niet omdat jij gelooft, maar omdat God naar zo'n arme stumper, zo'n doorbrenger en wegloper, heeft om willen zien. Het is een éénzijdig Godswerk. Uiteraard is het geloof wel onmisbaar, want het instrument om Christus en al Zijn weldaden aan te nemen. Maar ook dat hebben we van nature niet: het moet een geschonken geloof zijn (Ef. 2).
Kaw schreef:In de H.C. worden eerst de twaalf artikelen besproken en dan komt deze vraag en antwoord:Catechismus 23 schreef:Vraag 59
Wat hebt u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
Antwoord Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben en een erfgenaam van het eeuwige leven.
Stelling:
Ik geloof dus ben ik voor God rechtvaardig en erfgenaam van het eeuwige leven.
Hoe ben ik rechtvaardig voor God?Catechismus 23 schreef:Vraag 60
Hoe bent u rechtvaardig voor God?
Alleen door waar geloof in Jezus Christus.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft.
Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem.
Ik neem God's beloften met een gelovig hart aan, want ik weet dat Hij mij zal leiden naar mijn eeuwige Kanaän.Catechismus 23 schreef:Vraag 64
Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?
Antwoord Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort.
Ik heb de wil gekregen om te bidden "Uw wil geschiede!" en de kracht gekregen om Zijn wil realiteit te maken in mijn leven. Ik verlang om het goede te doen, al is mijn leven nog bevlekt met zonden omdat mijn vlees sterk is en mijn wil zwak.
Andre63 schreef:Kaw schreef:In de H.C. worden eerst de twaalf artikelen besproken en dan komt deze vraag en antwoord:Catechismus 23 schreef:Vraag 59
Antwoord Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben en een erfgenaam van het eeuwige leven.
Stelling:
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft.
Ik neem God's beloften met een gelovig hart aan, want ik weet dat Hij mij zal leiden naar mijn eeuwige Kanaän.Catechismus 23 schreef:Vraag 64
Antwoord Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort.
Ik heb de wil gekregen om te bidden "Uw wil geschiede!" en de kracht gekregen om Zijn wil realiteit te maken in mijn leven. Ik verlang om het goede te doen, al is mijn leven nog bevlekt met zonden omdat mijn vlees sterk is en mijn wil zwak.
Hoi,
Is het misschien niet anders om?
Dat als je zegt dat Jezus de zoon van God is....
Net als de zieke man in het N.T. dat Jezus dan zegt uw geloof heeft U behouden, en hij geneest de man.
En dat daaruit voort vloeit het eeuwige leven.
grtn André
Kaw schreef:Andre63 schreef:Kaw schreef:In de H.C. worden eerst de twaalf artikelen besproken en dan komt deze vraag en antwoord:Catechismus 23 schreef:Vraag 59
Stelling:
Hoi,
Is het misschien niet anders om?
Dat als je zegt dat Jezus de zoon van God is....
Net als de zieke man in het N.T. dat Jezus dan zegt uw geloof heeft U behouden, en hij geneest de man.
En dat daaruit voort vloeit het eeuwige leven.
grtn André
Impliceerd het bovenstaande dan iets anders? En op welk punt dan?
Sabra schreef:Kaw schreef:
Zou je kunnen vertellen wat je mist?
De zekerheid dat ik ook een erfgenaam van God wordt, samen met Jezus.
Momenteel twijfel ik erg en staat mijn geloofsleven op een laat pitje. Ik zou dit eigenlijk wel anders willen maar iets in mij houdt me tegen.
...
Ja,
Ik wil de controle over mijn eigen leven hebben en dat niet uit handen geven, ook niet aan God.
Daarnaast nog een bepaalde zonde, wat contact tussen mij en God in de weg staat.
Sabra schreef:Ja,
Ik wil de controle over mijn eigen leven hebben en dat niet uit handen geven, ook niet aan God.
Daarnaast nog een bepaalde zonde, wat contact tussen mij en God in de weg staat.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten