Ik ben erfgenaam van het eeuwige leven want ik geloof!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 13 nov 2003 13:42

Inderdaad, de catechismus en de Dordtse leerregels verwoorden het duidelijker (en rijker!) dan onze eigen dominee.
Soms, als ik hem even ècht niet meer begrijp, pak ik de HC er dus maar bij :mrgreen:
Ik heb op catechisatie wel eens een discussie gevoerd over zondag 23, waar we dus niet uitkwamen... :lol:
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 nov 2003 13:42

Kaw schreef:
Zou je kunnen vertellen wat je mist?

De zekerheid dat ik ook een erfgenaam van God wordt, samen met Jezus.
Momenteel twijfel ik erg en staat mijn geloofsleven op een laat pitje. Ik zou dit eigenlijk wel anders willen maar iets in mij houdt me tegen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 13:44

Sabra schreef:
Kaw schreef:

Momenteel twijfel ik erg en staat mijn geloofsleven op een laat pitje. Ik zou dit eigenlijk wel anders willen maar iets in mij houdt me tegen.

Weet je wat dat iets is, wat je tegen houdt?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 nov 2003 13:48

Ja,

Ik wil de controle over mijn eigen leven hebben en dat niet uit handen geven, ook niet aan God.

Daarnaast nog een bepaalde zonde, wat contact tussen mij en God in de weg staat.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 13:53

Sabra schreef:Ja,

Ik wil de controle over mijn eigen leven hebben en dat niet uit handen geven, ook niet aan God.

Daarnaast nog een bepaalde zonde, wat contact tussen mij en God in de weg staat.

-> nu PBen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 nov 2003 12:13

Het verbaast mij overigens dat mijn stelling volkomen wordt geslikt?!

Is het dus zo, zoals de H.C. het volgens mij voorschilderd?

caprice

Berichtdoor caprice » 14 nov 2003 14:52

Kaw schreef:Het verbaast mij overigens dat mijn stelling volkomen wordt geslikt?!

Is het dus zo, zoals de H.C. het volgens mij voorschilderd?

Op grond van Gods Woord.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 14 nov 2003 15:00

padvinder schreef:Inderdaad, de catechismus en de Dordtse leerregels verwoorden het duidelijker (en rijker!) dan onze eigen dominee.
Soms, als ik hem even ècht niet meer begrijp, pak ik de HC er dus maar bij :mrgreen:
Ik heb op catechisatie wel eens een discussie gevoerd over zondag 23, waar we dus niet uitkwamen... :lol:

Als je erfgenaam mag zijn van het eeuwige leven is dat niet omdat jij gelooft, maar omdat God naar zo'n arme stumper, zo'n doorbrenger en wegloper, heeft om willen zien. Het is een éénzijdig Godswerk. Uiteraard is het geloof wel onmisbaar, want het instrument om Christus en al Zijn weldaden aan te nemen. Maar ook dat hebben we van nature niet: het moet een geschonken geloof zijn (Ef. 2).

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 15 nov 2003 19:12

Solus schreef:
padvinder schreef:Inderdaad, de catechismus en de Dordtse leerregels verwoorden het duidelijker (en rijker!) dan onze eigen dominee.

Als je erfgenaam mag zijn van het eeuwige leven is dat niet omdat jij gelooft, maar omdat God naar zo'n arme stumper, zo'n doorbrenger en wegloper, heeft om willen zien. Het is een éénzijdig Godswerk. Uiteraard is het geloof wel onmisbaar, want het instrument om Christus en al Zijn weldaden aan te nemen. Maar ook dat hebben we van nature niet: het moet een geschonken geloof zijn (Ef. 2).

Hoewel ik je intentie aanvoel Solus, nl. dat een mens niet het minste aan kan dragen, maar nochtans spreekt de Schrift dat het onmogelijk is om God te behagen zonder het geloof.
Zeker heeft God ons liefgehad, voor de grondlegging der wereld, maar God heeft nochtans gewild dat we door de dwaasheid van de prediking Christus door het geloof omhelzen.

Gr.

André

Re: Ik ben erfgenaam van het eeuwige leven want ik geloof!

Berichtdoor André » 20 nov 2003 00:45

Kaw schreef:In de H.C. worden eerst de twaalf artikelen besproken en dan komt deze vraag en antwoord:

Catechismus 23 schreef:Vraag 59
Wat hebt u er nu aan, dat u dit alles gelooft?

Antwoord Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben en een erfgenaam van het eeuwige leven.

Stelling:
Ik geloof dus ben ik voor God rechtvaardig en erfgenaam van het eeuwige leven.

Hoe ben ik rechtvaardig voor God?

Catechismus 23 schreef:Vraag 60
Hoe bent u rechtvaardig voor God?

Alleen door waar geloof in Jezus Christus.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft.
Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem.

Ik neem God's beloften met een gelovig hart aan, want ik weet dat Hij mij zal leiden naar mijn eeuwige Kanaän.

Catechismus 23 schreef:Vraag 64
Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?

Antwoord Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort.

Ik heb de wil gekregen om te bidden "Uw wil geschiede!" en de kracht gekregen om Zijn wil realiteit te maken in mijn leven. Ik verlang om het goede te doen, al is mijn leven nog bevlekt met zonden omdat mijn vlees sterk is en mijn wil zwak.

Hoi,

Is het misschien niet anders om?
Dat als je zegt dat Jezus de zoon van God is....
Net als de zieke man in het N.T. dat Jezus dan zegt uw geloof heeft U behouden, en hij geneest de man.
En dat daaruit voort vloeit het eeuwige leven.

grtn André

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 nov 2003 12:10

Andre63 schreef:
Kaw schreef:In de H.C. worden eerst de twaalf artikelen besproken en dan komt deze vraag en antwoord:

Antwoord Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben en een erfgenaam van het eeuwige leven.

Stelling:

Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft.

Ik neem God's beloften met een gelovig hart aan, want ik weet dat Hij mij zal leiden naar mijn eeuwige Kanaän.

Antwoord Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort.

Ik heb de wil gekregen om te bidden "Uw wil geschiede!" en de kracht gekregen om Zijn wil realiteit te maken in mijn leven. Ik verlang om het goede te doen, al is mijn leven nog bevlekt met zonden omdat mijn vlees sterk is en mijn wil zwak.

Hoi,

Net als de zieke man in het N.T. dat Jezus dan zegt uw geloof heeft U behouden, en hij geneest de man.

grtn André

Impliceerd het bovenstaande dan iets anders? En op welk punt dan?

André

Berichtdoor André » 20 nov 2003 12:34

Kaw schreef:
Andre63 schreef:

Stelling:

Hoi,

grtn André

Impliceerd het bovenstaande dan iets anders? En op welk punt dan?

Ik heb niet voldoende door gelezen, ook fijn dat we het met elkaar eens zijn toch :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2003 12:49

Want zo lief had God de wereld dat Hij Zijn Zoon gaf, opdat IEDER die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. - Joh 3:16

Als u met het hart gelooft dat Jezus Heer is en dat God Hem uit de dood heeft opgewekt zal gered worden - Romeinen 10:9

IEDER die de naam van God aanroept zal behouden worden

Sabra, geloof jij in Jezus en dat Hij voor jou is gestorven? Dan mag je zekerheid hebben. En iedereen hier. De bijbel is er heel duidelijk over. Het is zo simpel... Je hoeft het kado dat God geeft alleen aan te pakken.

Jammer dat sommige mensen het weer veel moeilijker maken dan het eigenlijk is.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 20 nov 2003 13:27

Sabra schreef:
Kaw schreef:

...

Ja,

Breng dat dan in ieder geval in gebed bij de Heere sabra. We hadden het maandag met bijbelstudiekring van studentenvereniging hierover: Romeinen 6

16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.

16 Do you not know that when you present yourselves to someone as slaves for obedience, you are slaves of the one whom you obey, either of sin resulting in death, or of obedience resulting in righteousness? 17 But thanks be to God that though you were slaves of sin, you became obedient from the heart to that form of teaching to which you were committed, 18 and having been freed from sin, you became slaves of righteousness.

Dit laat zien dat we of slaaf van de zonde en daarmee van satan zijn, of vrijgemaakt zijn door Christus en ons leven over moeten geven aan hem.
En kijk dan eens wat de Heere Jezus er over zegt in Johannes 15:

7 Indien gij in Mij blijft, en Mijn woorden in u blijven, zo wat gij wilt, zult gij begeren, en het zal u geschieden.
8 Hierin is Mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt; en gij zult Mijn discipelen zijn.
9 Gelijkerwijs de Vader Mij liefgehad heeft, heb Ik ook u liefgehad; blijft in deze Mijn liefde.
10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.
11 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u blijve, en uw blijdschap vervuld worde.
12 Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb.
13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.
14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.
15 Ik heet u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.
16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

joris

Berichtdoor joris » 20 nov 2003 16:11

Sabra schreef:Ja,

interesting! Ik bedoel, dat is natuurlijk de oerzonde; controle willen houden. Maar God zegt: geef je over, hup die ark in, ik doe de deur op slot en je bent overgeleverd aan mjin goedheid. In het verhaal van Noach weten we dat het goed afliep!

Trust Him!

Een bepaalde zonde? Mijn pb staat open als je er over '' praten;'' wilt!

Terug naar “Archief”