Kàn, maar heeft dat blijkbaar niet gedaan.
Het mooie daarvan is....dat heeft God wel gedaan

Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Jij kunt niet bewijzen dat de bijbel woord voor woord klopt.
Gerdien B. schreef:@Reform: God werkt ook door andere boeken heen. Bijvoorbeeld door levensverhalen van mensen, dagboekjes en ga maar door.
Zijn die boeken dan ook onfeilbaar? Zou God er denk je er anders niet door heen kunnen werken?
Gerdien B. schreef:Hierin moet ik anderen een punt toekennen.
Denk je werkelijk dat er geen enkele dominee is die zegt dat God hem niet leidt in het maken van zijn preken en/ of boeken? Dat is toch het zelfdeleiden en inspireren?
reform schreef:Ik geloof wel dat God mensen daar in leidt....inspireert. Maar hoe weet jij of die dominee volledig geïnspireerd is? Waarom spreken die dominees elkaar dan zo vaak tegen? Dat is lastig om te beoordelen.
Wat ik wel weet is dat de bijbel in z'n geheel is geïnspireerd. Dat het onfeilbaar is. Geen fouten, 100% betrouwbaar en niet tegenstrijdig. Ik weet niet of je dat kan zeggen van dominees....
Serenity schreef:@reform: is die onfeilbaarheid/geen fouten inclusief de verschillende vertalingen?
tot en met alle verschillende grondteksten?
ik wil namelijk graag geloven dat de bijbel onfeilbaar is, of in elk geval door God geinspireerd.
De bijbel bevat Gods woord, zeg ik altijd. Daarmee zeg ik niet dat het onfeilbaar is.
Want dat maak ik op uit tal van verschillende vertalingen, uit tal van verschillende grondteksten. Waarom is er verschil?
En wat is dan de "enige juiste" tekst? Zolang het antwoord op die vraag niet gegeven wordt, zal ik bij mijn stelling blijven dat de bijbel Gods woord bevat, en niet IS.
ik durf met goed fatsoen het woord "onfeilbaar" niet te verbinden aan de bijbel zoals we die nu in de kast hebben staan, ondanks de mogelijkheid tot Gods leiding in vertalingen en uiteindelijke bijbelversie vandaag de dag.
Machiavelli schreef:Tja, als je elke tegenstrijdigheid wegredeneert of wegwuift kun je dat inderdaad volhouden.reform schreef:Wat ik wel weet is dat de bijbel in z'n geheel is geïnspireerd. Dat het onfeilbaar is. Geen fouten, 100% betrouwbaar en niet tegenstrijdig.
reform schreef: Okey het zal wel.....ik zie geen probleem dat er citaten uit heidense geschriften worden geciteert. De inspiratie houdt in dat het geheel door de Heilige Geest foutloos wordt.
Hier vallen wel wat nuanceringen op te maken. (wat is precies orthodox? etc.) Belangrijker vind ik dat de de inspiratie hanteert als een wetenschappelijke veronderstelling. Dat vind ik aanvechtbaar, omdat je dan een categoriefout maakt. Ook ik ben van mening dat de Bijbel het geïnspireerde Woord van God is. Maar dat zeg ik niet van te voren om allerlei meningen buiten te sluiten. Dat zeg ik in de gelovige omgang met de Schrift, waarin de Bijbel steeds weer Woord wordt.Hoe het dan precies tot stand is gekomen is dan voor mij niet belangrijk. De canonvorming is geschied onder inspiratie van de Heilige Geest. Dat is een veronderstelling die ik aanneem. Hier kandus niet over gediscusieerd worden. Als je die aanname niet hanteert, krijg je een andere theologie...wat ik de niet-orthodoxe theologie noem.
Ik snap niet waarom je die aanname niet wil accepteren. Als je Jezus wilt leren kennen, moet het geschrift toch betrouwbaar zijn. Als je niet gelooft dat alles betrouwbaar (dus ook historisch betrouwbaar) is, dan snap ik niet waarom je wel aanneemt dat de uitspraken van Jezus betrouwbaar zijn.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten