verstandelijk gehandicapten en kinderen aan het avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jul 2007 12:23

In onze gemeente was het de gewoonte 's morgens, zittend in de banken, avondmaal te vieren. Brood werd doorgegeven en daarna de wijn. Ouders hielden in de gaten dat hun kroost niet 'stiekem' brood namen.
Ik zat vlak achter een verstandelijk gehandicapte, die geen belijdenis had gedaan. Die gehandicapte zat aan het begin van een bank en werd overgeslagen door de dienstdoende diaken
Ik was totaal verbijsterd en heb, thuisgekomen, gelijk een brief aan de kerkenraad gestuurd. Van veel verstandelijk gehandicapten kunnen wij, die zich 'normaal' noemen, nog heel wat leren.
Sindsdien heeft de kerkenraad het avondmaal opengesteld voor alle verstandelijk gehancicapten...

Het zijn door en door gevoelsmensen en heel zuiver in hun doen en laten. Zo zou bijna de dominee een keer de zegen uitspreken, toen één van de vaste kerkgangers onder de verstandelijk gehandicapten naar voren kwam en voor de microfoon vertelde, dat hij die week ruzie had gehad met een medebewoner en hij vroeg vergeving...
Wie van ons zou dat zomaar, spontaan, doen?

Ik gebruik bewust 'verstandelijk' gehandicapten. Geestelijk zijn ze ons vaak ver vooruit.

Ik kan alleen maar hopen en bidden dat aan deze mensen geen strobreed in de weg zal worden gelegd aan te gaan en geen kerkordelijke regels voor hen gelden...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 22 jul 2007 12:41

Bij de vraag van Gerdien: "Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe er gedacht wordt over verstandelijk gehandicapten die aan het avondmaal gaan." kon ik niet anders dan gelijk aan een bijbeltekst in math. 19 denken.

Toen werden kinderen tot Hem gebracht, opdat Hij hun de handen zou opleggen en bidden; doch de discipelen bestraften hen. Maar Jezus zeide: Laat de kinderen geworden en verhindert ze niet tot Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen. En Hij legde hun de handen op en vertrok vandaar.

Aan laten gaan die verstandelijk gehandicapten dus.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 jul 2007 13:22

je hebt 2 soorten Harm-J, een deel is redelijk aanspreekbaar, maar zullen nooit een volwassen leeftijd qua nivo ontwikkelen, maar begrijpen dus wel heel veel.
Deze mensen volgen bij ons aangepaste cathegese, en gaan dus ook gewoon aan het avondmaal na hun belijdenis.

De andere groep die echt hun leven lang kleine kinderen zullen blijven qua nivo, zijn ook wat minder geschikt om stil te zitten tijdens lange diensten, vooral voor deze laatste groep hebben we veel aangepaste diensten, je begrijpt dat er voor deze geen cathegese is, en ook geen belijdenis zal volgen. Niet omdat we ze er moedwillig van onthouden, maar omdat zo'n hele viering totaal langs hun heen zal gaan.
Daarbij is wel of niet meedoen aan vondmaal geen vereiste voor je behoud, ook deze mensen zijn Gods kinderen die Hij in genade aanneemt. En we later eens bij volle verstand terug zullen gaan zien! :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jul 2007 13:30

Riska schreef:Ik gebruik bewust 'verstandelijk' gehandicapten. Geestelijk zijn ze ons vaak ver vooruit.

:yahoooo:

Joepie... eindelijk een medestander er bij. Hier strijd ik al zo enorm lang om. Wij kunnen idd van het kinds zijn in het geloof van hun zo enorm leren.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 jul 2007 13:44

Gerdien B. schreef:
Riska schreef:Ik gebruik bewust 'verstandelijk' gehandicapten. Geestelijk zijn ze ons vaak ver vooruit.

Joepie... eindelijk een medestander er bij. Hier strijd ik al zo enorm lang om. Wij kunnen idd van het kinds zijn in het geloof van hun zo enorm leren.

Precies die vreugde en blijdschap van deze mensen die zich niet geremd voelen door verstand en hun overkomen, is inderdaad erg leerzaam voor hun omgeving!

Het maakt mij altijd erg blij om samen met hun zo'n aangepaste dienst mee te maken.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 22 jul 2007 13:50

spacy schreef:je hebt 2 soorten Harm-J, een deel is redelijk aanspreekbaar, maar zullen nooit een volwassen leeftijd qua nivo ontwikkelen, maar begrijpen dus wel heel veel.
Deze mensen volgen bij ons aangepaste cathegese, en gaan dus ook gewoon aan het avondmaal na hun belijdenis.

De andere groep die echt hun leven lang kleine kinderen zullen blijven qua nivo, zijn ook wat minder geschikt om stil te zitten tijdens lange diensten, vooral voor deze laatste groep hebben we veel aangepaste diensten, je begrijpt dat er voor deze geen cathegese is, en ook geen belijdenis zal volgen. Niet omdat we ze er moedwillig van onthouden, maar omdat zo'n hele viering totaal langs hun heen zal gaan.
Daarbij is wel of niet meedoen aan vondmaal geen vereiste voor je behoud, ook deze mensen zijn Gods kinderen die Hij in genade aanneemt. En we later eens bij volle verstand terug zullen gaan zien! :D

Of zij nu aan het (gewone) avond maal aangaan of een aangepast avondmaal, dat maakt mij niet zoveel uit, dit zal misschien per situatie bekeken kunnen worden, zolang zij maar niet afgehouden worden.

Ik schaarde juist de verstandelijk gehandicapten (lees kinderen) onder het door mij eerder geciteerde bijbeltekst, omdat zij vaak zo open en onbevangen zijn. Hun geloof, kan door sommigen misschien als klein gezien worden, ik zie in vele van hen juist een groot geloof. Zij stellen zich zelf geen vragen, zij nemen Jezus aan met hun hart.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 aug 2007 07:32

Gerdien B. schreef:

absoluut! :wink:

(en toen ik nog in de gergem zat, was er ook een verstandelijk gehandicapte die kwam ik de volgende dag tegen en die zei: ik ben aan het avond maal geweest en JIJ was er niet nee dat heb ik gezien) :oops: :oops:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 aug 2007 11:16

Ze kunnen dingen raak aankaarten ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 aug 2007 11:17

Gerdien B. schreef:Ze kunnen dingen raak aankaarten ;)

zeg dat wel!! :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 aug 2007 11:20

Wat ik ook wel mooi vind is de eenvoud van eht geloven van ze.

We waren op een zondag naar een aangepaste kerkdienst geweest en dat ging over de wederkomst. Best pittig onderwerp voor deze mensen.
Zitten we in de week er na in de huiskamer. Zit er een bewoonster op haar knieen op de bank met haar hoofd tegen het raam gedrukt omhoog te kijken. Dus er wordt gevraagd wat er is. Zegt ze: "Jezus komt er aan, kijk maar!"
het bleek een luchtballon te wezen die volgens haar Jezus mee nam. Als Hij zegt dat Hij komt dan zal Hij komen ook.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 aug 2007 09:07

Ik heb belijdenis gedaan samen met een verstandelijk gehandicapte.
Hij draait ook mee binnen onze jeugdvereniging enzo en het is inderdaad vaak een voorbeeld voor iedereen.
Hij heeft speciale catechese gevolgd, opgezet door een speciaal team binnen de gemeente. En na zijn belijdenis gaat hij dus ook aan het avondmaal. Supermooi toch?
Ik vraag me af waarom kerken gehandicapten buiten zouden willen sluiten. Heel simpel gezegd: zou Jezus hen van tafel sturen?
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2007 09:34

Natuurlijk zou Hij ze wegsturen, ze kunnen immers niet de 3 formulieren onderschrijven! :roll:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 09 aug 2007 09:55

Marnix, ik heb je eerlijk gezegd nog nooit zo cynisch gezien... :oops:

Wat het wegsturen van verstandelijk gehancicapten door Jezus betreft: ik denk - weet bijna wel zeker - dat Hij niet de gehandicapten zou wegsturen, maar degenen die hen willen weren van het Avondmaal...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2007 11:17

Riska schreef:Marnix, ik heb je eerlijk gezegd nog nooit zo cynisch gezien... :oops:

Wat het wegsturen van verstandelijk gehancicapten door Jezus betreft: ik denk - weet bijna wel zeker - dat Hij niet de gehandicapten zou wegsturen, maar degenen die hen willen weren van het Avondmaal...

Af en toe ben ik het anders echt wel hoor. Nog nooit opgevallen? Oh en ben het helemaal met je eens hoor. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 09 aug 2007 11:38

Marnix schreef:Natuurlijk zou Hij ze wegsturen, ze kunnen immers niet de 3 formulieren onderschrijven! :roll:
Nou ja, het is natuurlijk altijd de vraag in hoeverre men bewust is van wat men doet. Kinderen worden ook niet toegelaten en de redenen om die niet toe te laten gaan voor veel verstandelijk gehandicapten ook op.

Edit: Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik verstandelijk gehandicapten aan het avondmaal afkeur hoor.
Laatst gewijzigd door Machiavelli op 09 aug 2007 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”