satans tactiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 nov 2003 14:30

waar ging deze topic ook al weer over? :(
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 19 nov 2003 17:42

Tja... inderdaad. Satans tactiek zou wel eens kunnen zijn: het christenen elkaar in de haren laten vliegen over de vraag hoe ze de bijbel moeten lezen. :(

Zoals in alle verhitte debatten is ook hier de nuance zoek. Morse lijkt zonder meer aan te nemen dat wat een bepaald deel van de bijbelonderzoekers vindt waar is, anderen denken dat 'van kaft tot kaft voor waar aannemen' betekent dat je zelf niet meer hoeft na te denken, terwijl je de bijbel ALTIJD leest met je eigen achtergrond. En dat er onder ieders houding tegenover de bijbel onbewijsbare fundamenten zitten. ("De bijbel is waar omdat de bijbel zegt dat de bijbel waar is" is een klassieke cirkelredenering.)

Dat (h)erkennen is een eerste stap op weg naar het serieus nemen van de bijbel. Ik heb er geen probleem mee te geloven dat een God van wie geschreven staat dat Hij hemel en aarde maakte een grote vis stuurt die iemand opslokt om 'm iets te leren. Anderzijds denk ik niet dat 't verhaal daarom in de bijbel staat. (Er zullen wel meer wonderlijke dingen zijn gebeurd en die gebeuren nog steeds.)

Het is toch ook een kenmerk van onze God dat Hij naar mensen toe komt? In taal die ze kunnen begrijpen, op een manier die bij hen past?
Dat pleit er m.i. voor de bijbel voluit serieus te nemen. En bijv. waar een gedeelte zich als geschiedschrijving voordoet het als zodanig te lezen. (En anderzijds, als een gedeelte zich als een gedicht voordoet er geen geschiedkunde van proberen te maken.) Maar ook je af te vragen door wie en voor wie een boek in eerste instantie geschreven is, om zo teksten beter te kunnen plaatsen. Dat kan een hoop problemen opleveren, maar iets serieus nemen is zelden de makkelijkste weg...
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

caprice

Berichtdoor caprice » 19 nov 2003 17:46

Inspector Morse schreef:
M@rije schreef:Inspector Morse...jij zegt het raar te vinden als mensen maar gewoon zeggen: het staat in de Bijbel ,dus is het zo...waarom????
Ik hoef niet alles te begrijpen wat er in staat hor...dat maakt me niks uit, want als God zegt dat het zo is, dan is het zo, en dan gehoorzaam ik daar graag aan...

Dat is natuurlijk een kwestie van ingesteldheid. Ik zal je een voorbeeld geven. Als ik lees dat Jona in een grote vis heeft gezeten dan gaat er toch ergens een lampje branden bij mij. Nog nooit is er wetenschappelijk vastgesteld dat er iemand leven een hele tijd heeft doorgebracht in een grote vis. Het is tegenstrijdig met de ratio. Anderzijds weet ik ook dat er in die tijd en cultuur heel veel geschreven werd in symbolische taal. Als ik al die argumenten naast elkaar leg dan lijkt het me niet aangewezen aan te nemen dat Jona echt in een vis heeft gezeten. We weten zelfs niet of Jona en fictief figuur is of een werkelijk bestaand iemand. Als ik gewoon zou aannemen dat Jona in de vis heeft gezeten dan vloekt dat met heel mijn wezen. En dan heb ik het gevoel dat ik het verhaal zelfs onrecht aandoe want daar is het niet voor geconstrueerd.

Tegenstrijdig met de ratio...

Dat heet dus een wonder.
Net zoals water in wijn veranderd werd, de kruik olie en het meel van de weduwe niet opraakte, God zelf het offer op de Karmel in brand stak. De hoofdman van 50 door hemels vuur werd verteerd, dat Jezus doden opwekte en Zelf ook opstond uit het graf, en er is nog veel meer te noemen.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 19 nov 2003 18:54

Inspector Morse...het grootste gevaar voor de christen is de ratio te gebruiken....wie niet gezien heeft, en nochtans gelooft, zal zalig wezen...
Engaged @ 07-01-2005

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 nov 2003 19:11

Inspector Morse schreef:
In mijn opvatting hoef ik natuurlijk geen mythes te bedenken want die zijn al opgetekend in de bijbel. Maar als je mijn vorige berichten goed gelezen hebt dan weet je dat ik spreek van mythologie vermengt met histroriche gegevens. Ik verzin dit ook allemaal niet uit mij duim hoor, ik ben bezig aan een driejarige opleiding theologische vorming waarin we onderandere zich krijgen op het ontstaan van het OT. Je kan je niet voorstellen want een knip en plakboek dat dat is. Soms werden stukken van honderden jaren oud gewoon een beetje herschreven om het te doen uitkomen met latere inzichten. Vergeet ook niet dat het OT vaak een nationalistische ondertoon heeft want de Joden moesten zichzelf bewijzen als volk. Je moet die bijbel dus met verschillende filters lezen en bestuderen. Hem letterlijk nemen kan echt niet hoor!!! En dan ga ik eens heel stout zijn, welke objectieve criteria heb je om bijvoorbeeld Griekse mythologie uit diezelfde periode niet letterlijk te lezen????

Omdat ik geloof dat de Bijbel het Woord van God is, geschreven door mensen die geinspireerd zijn door de Heilige Geest. Dat is waarom ik de Bijbel letterlijk neem.
Met de Griekse mythologie is dat niet het geval, dus hoef ik die niet letterlijk te nemen.
Waarom moet je letterlijk nemen wat er in de Bijbel staat? Omdat toen Jezus op aarde was, Hij sprak door gelijkenissen. Maar Hij vertelde er altijd bij dat het een gelijkenis was en legde daarna uit wat het letterlijk betekende.
In het OT staat nergens dat iets een vergelijkenis is, dus is echt zo geweest/ kun je het letterlijk nemen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 19 nov 2003 19:39

Inspector Morse...het grootste gevaar voor de christen is de ratio te gebruiken....wie niet gezien heeft, en nochtans gelooft, zal zalig wezen...

de christen moet juist zijn verstand gebruiken alleen het verstand moet niet boven het geloof komen. De ratio gebruikt God namelijk ook om mensen tot vrienden van Hem te maken. Een christen hoeft zijn verstand niet op '0' te zetten als hij gelooft!!
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 19 nov 2003 21:43

Om nog even terug te komen op het kwade, ik heb een tekst gevonden over de visie van Teilhard de Chardin op het kwade. Ik me daar wel redelijk in vinden:

Wanneer Teilhard het kwaad ter sprake brengt, maakt hij geen principiële scheiding tussen het fysische kwaad (in de natuur waarneembaar als vergankelijk-heid en desintegratie, op menselijk niveau het kwaad dat ons door natuurlijke oorzaken overkomt, zoals ziekte en dood) en het morele kwaad (het kwaad dat wij doen en dat ons door anderen wordt aangedaan: schuld, zonde).

Het fysische kwaad behoort volgens hem structureel tot de schepping: bomen hebben gebroken takken, gescheurde bladeren, verwelkte bloesems. Het is een onvermijdelijk bijprodukt van de evolutieve schepping: "Elke wordende orde gaat vergezeld van wanorde." Zo is de dood de gezel van het leven, "een wezenlijk onderdeel van het mechanisme van het opstijgende leven; een rad in het raderwerk van de evolutie". Deze visie lijkt mij, zeker in het kader van de natuurwetenschappen, aanvaardbaar. Maar nu gaat er een probleem rijzen. Zolang Teilhard niet in relatie tot de verlossing over het morele kwaad spreekt, toont hij er weinig of geen belangstelling voor. "Ik ben noch filosoof, noch theoloog, maar iemand die het verschijnsel bestudeert, een fysicus in de oude Griekse zin," schreef hij eens. Het vraagstuk van het kwaad heeft hij dan ook nauwelijks verder doordacht dan op natuurwetenschappelijk niveau.

In zijn visie op de toekomst verstrengelt hij echter zijn vakgebied met o.a. dat van het geloofsdenken. En wanneer hij dan hierbij het probleem van het morele kwaad herleidt tot dat van het fysische, roept hij bedenkin-gen op, die hij onvoldoende heeft onderkend. Zijn nadere verklaringen in aanhangsels, noten en toevoegingen in zijn werk doen wat onbeholpen aan. De wereld is een ontzaglijk tasten, zegt hij, en haar vooruitgang kan slechts ten koste van veel tegenslagen en vele wonden tot stand komen. Het leven heeft pijnlijke kanten, omdat het voor het welslagen van de universele inspanning, waarvan wij zowel de medewerkers als de inzet zijn, onvermijdelijk is, dat er lijden bestaat. En zo lijkt bij hem ook de zonde inherent te worden aan de evolutie: de mens is nu eenmaal niet volwassen geboren. Zoals het kwaad zich op het niveau van de anorganische en organische stof vertoont als disharmonie, zo vertoont het zich op dat van het bewustzijn als pijn en op dat van het zelfbewustzijn als zonde.

Zolang men deze redenering niet concretiseert, klinkt zij niet onredelijk; het is allemaal 'groeipijn'. Maar wat voor troost blijft er dan nog over bij verdriet? De dood van een kind door de schuld van een automobilist, lichamelijk letsel, moord, genocide, het lijkt allemaal verontschuldigd. Dit kan onmogelijk Teilhards bedoeling geweest zijn. Maar bij een denkwijze waarin alles is gericht op verklaring, is het wel een lacune dat hier de verklaring ontbreekt en dat Teilhard zelfs in een onbruikbare richting lijkt te wijzen.

Nu kan men tegenwerpen: maar ook het christelijk geloof verklaart de oorsprong van het kwaad niet (de slang, de satan, maar dan?). Doch het gaat er in de bijbel ook niet om, problemen a1s dit tot een oplossing te brengen. Het gaat erom dat God met ons is, ook in het lijden, en dat wij leren zien wat Hij voor ons wil betekenen en hoe wij met Hem mogen leven. Wie lijdt, wordt niet geholpen met een verwijzing naar de oorzaak van het kwaad, of dat nu de zondeval is of Teilhards visie. Verdriet en lijden stellen ons voor de noodzaak het psychisch en eventueel ook lichamelijk te verwerken, en dat is een proces waarin wij Gods nabijheid mogen ervaren.
Afbeelding

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 nov 2003 23:50

Inspector Morse, ik zou het heel erg op prijs stellen als je niet steeds van die lange berichten schrijft. Of is dat nodig?
Verder zou ik graag willen dat je niet zoveel moeilijke termen gebruikt, want ik snap er soms helemaal nix van.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 20 nov 2003 02:10

Komaan Bloempie, lezen is goed voor je! En voor een zorgvuldige argumentatie zijn nu eenmaal woorden nodig, soms moeilijke (als je iemand als Teilhard de Ch. aanhaalt).

M@rije, denk je werkelijk dat God wil dat je om Hem te ontmoeten je verstand aan de kapstok laat? :shock: :shock:
Alsof gevoelens van die betrouwbare dingen zijn...
Wat je aanhaalt is een zaligverklaring van mensen die niet afhankelijk zijn van een TASTBAAR/ZICHTBAAR bewijs, en toch geloven. Die tekst heeft niet zo veel met het gebruiken van je verstand te maken.
Deze wel: "Heb de Heer uw God lief met geheel uw ...verstand!"

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 20 nov 2003 09:24

Ik bedoelde ermee dat ik mijn verstand niet nodgi heb om in God te geloven. Verstandelijk hoef ik het niet te begrijpen, want de meeste dingen gaan me boven de pet...sommige dingen kun je nu eenmaal niet begrijpen. Of het waar is of Jona en de duivel enzo een mythe zijn interesseert me niet. Ik geloof dat het Echt zo is omdat God het zegt, en daar heb ik mijn verstand niet bij nodig nee. Ik geloof in een God die mij de ratio gaf om hem te gebruiken, maar ik geloof ook dat de duivel mijn ratio gebruikt om mij te misleiden.
Engaged @ 07-01-2005

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 20 nov 2003 09:41

bloempie19 schreef:Inspector Morse, ik zou het heel erg op prijs stellen als je niet steeds van die lange berichten schrijft. Of is dat nodig?
Verder zou ik graag willen dat je niet zoveel moeilijke termen gebruikt, want ik snap er soms helemaal nix van.

Het is echt niet mijn bedoeling om mensen weg te blazen met moeilijke termen en theoriën. Het is gewoon mijn denkwereld en die wil ik hier inbrengen in de discussie. Ik begrijp ook niet altijd wat refo's neerschrijven, in bepaalde discussies gebruiken zij een bepaald jargon dat onbekend is voor mij. Termen als bevindelijkheid daar ben ik niet mee opgegroeid. Ik probeer dan zoveel mogelijk te lezen over dat onderwerp. Als je iets niet goed begrijpt mag je me altijd om verduidelijking vragen.
Afbeelding

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 20 nov 2003 09:43

Eerlijk gezegd vind ik t ook wel lastig als het zulke lange stukken zijn, en dan helemaal met zulke moeilijke woorden...en dan ben ik nog hooggeschoold...haha, dit klinkt egocentrisch, maar ik bedoel maar te zeggen dat het voor anderen nog moeilijker kan zijn. :|
Engaged @ 07-01-2005

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 20 nov 2003 15:51

Inspector Morse schreef:
Inspector Morse, ik heb medelijden met je dat je, naar het lijkt, in je eigen standpunten gelooft. Die theorie van jou heeft geen enkele grond.

Bedankt voor je medelijden maar ik heb het echt niet nodig. De kritiek die jij geeft is evengoed van toepassing op jezelf. Jouw redenering is er één van: het staat in de bijbel dus is het waar, einde discussie. Nu moet het toch niet net lukken dat er heel veel bijbelwetenschappers heel veel verschillende meningen hebben over die bijbel...... Zo duidelijk is dat boek nu ook weer niet. Het is jouw goed recht om de orthodoxe schriftuitleg te aanvaarden maar je hebt ook geen enkele grond om op te staan. Waarom zou die schriftuitleg beter zijn dan die van pakweg de katholieken, quackers of methodisten?

Niet de eerste boeken uit de Bijbel zijn mythes, maar jou mening is een ongegronde mythe.

En de orthodoxe reformatorische leer is dus objectief de enige juiste? Over die eerste boeken in de bijbel zijn zeer veel studies uitgevoerd, het lijkt me op zijn zachtst uitgedrukt aannemelijk dat al die onderzoekers stellen dat die boeken volledig historisch en objectief waar zijn. Nogmaals, het gaat om een beeldende geloofswaarheid niet om historische feiten!!!! Er worden wel histrorische feiten door de geloofswaarheid gemixed, dat wel.

Als je niet in de duivel gelooft, waar komt het kwaad dan vandaan?

Dit is een overbodige vraag want orthodoxe christenen kunnen hem zelf niet oplossen. Jij zegt natuurlijk dat het kwade van de duivel komt, maar leg mij dan maar eens uit waar de duivel vandaan komt? Ja, een gevallen engel, en waarom is hij gevallen... enz enz enz Ik ga er persoonlijk gewoon vanuit dat er kwaad is en deel uitmaakt van de natuur, waar het vandaan komt weet ik niet en is niet van belang. Het is belangrijker dat Jezus mij een weg heeft getoond hoe ik ervan af kan geraken.

Als je de Bijbel niet als waar ziet, of beter gezegd als niet echt gebeurd, waar leun je dan op? Op je eigen interpretaties? Alsof die waarde hebben, die zijn slechts tijdbepalend. Waarheid is iets dat er is en er was en niet wat telkens verandert, anders is het geen waarheid.

Nogmaals, de bijbel is voor mij een getuigenis van mensen die in aanraking zijn gekomen met God's liefde. Zij hebben dit op een oosterse, symbolische manier vertaald. Ze hebben historische waarheden gemixed met geloofswaarheden. In dat opzicht is de bijbel natuurlijk waar, ik ga niet twijfelen aan iemands geloofswaarheid. Maar langs de andere kant gaat de openbaring gewoon verder en is ze dynamisch. In elke tijd en cultuur zal men het Goddelijke licht op een andere manier ervaren. Het loopt pas mis als iemand zich in zijn eigen traditie gaat opsluiten. De Islamieten reageren precies opdelfde manier als de meesten op dit forum. Ze zeggen dat de Islam de enige ware Godsdienst is omdat het in de koran staat. Mensen probeer toch eens wat kritisch te zijn en ga uit van je eigen intuïtie. Geloven is eerst en vooral een zaak tussen jezelf en God. Laat dat toch niet vergallen door dogma's en voorschriften die anderen ooit als waardevol beschowden. Maak zelf je afweging.

Eenheid in het nodige
Vijheid in het onzekere
Voor alles de liefde!
[/quote]

1. Ik heb nooit willen zegggen dat mijn schriftuitleg beter is dan die van katholieken/methodisten. Ik denk zelfs dat mijn schriftuitleg niet in alle dingen juist is, net zoals ook de schriftuitleg van methodisten/katholieken in sommige dingen niet juist is, maar in andere dingen misschien beter.
Maar het gaat ermij om dat mensen de Bijbel juist WILLEN interpreteren en niet proberen de Bijbel naar hun visies te vertalen en dat lijkt me wat jij doet: alleen eruit pakken wat jij zelf ook vind en de dingen die jou niet aanstaan verwerpen.
2. De ortodoxe reformatorisch leer is niet de enige juiste, misschien dwalen reformatorische mensen wel in veel opzichten. Ik denk zeker dat er in de evangelisch, katholieke, methodistische ook veel goede dingen zitten. Het gaat er mij niet om of mensen precies de juiste leer hebben, maar het gaat ermee om dat ze Jezus kennen, omdat Hij de ENIGE weg tot God is, waaruit heel duidelijk Gods liefde blijkt.
3. Ik denk inderdaad dat het kwaad van de duivel komt en dat de duivel een gevallen engel is. Waarom die engel gevallen is? Ik weet niet waarom God dat toegelaten heeft, maar ik weet wel dat God een nieuwe start voor de mensen heeft voorgesteld. En het komt erop of we die aannemen of verwerpen, een tussenweg is er niet. Ook zijn er geen meerdere wegen. Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven
4. Ik heb een eigen afweging gemaakt en ben tot de conclusie gekomen dat Jezus de enige weg tot God is, ik praat niet domweg Calvijn of wie dan ook na. Ik heb niet in alles dezelfde standpunten als Calvijn, noch enige andere 'geloofsheld'.
Wat jij zegt over die vermenging van historische feiten en eigen geloofswaarheden. Die historische feiten zijn al zo vaak veranderd en veranderd en weer veranderd (Neem de verwoesting van steden door Israel) Wetenschappelijke uitvindingen zijn al zo vaak bijgesteld, dat ik eerder mijn twijfels heb bij de wetenschappelijke uitvindingen en de Bijbel. Archeologisch uitvindingen hebben nog nooit kunnen bewijzen dat iets wat in de Bijbel staat niet waar is!
Wat er waar is in de Bijbel is niet afhankelijk van jouw mening of mijn mening. Er is een waarheid, die nooit verandert door iemands visies of opvattingen. Waarheid is niet subjectief!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 apr 2004 18:29

Bewijs (?):

http://www.rorate.com/rorate/scripts/index2.php

President Bush met enkele Amerikaanse kardinalen tijdens de opening van het "Pope John Paul II Cultural Center" in Washington.

Ondanks de kritiek op het beleid van Bush in de zaak Israël. Zo mijn jasje waait, zo mijn praat!

Openbaring 13
1 Ik zag een beest uit de zee opkomen, dat tien horens en zeven koppen had. Op elk van zijn horens stond een kroon en op zijn koppen stonden beledigingen tegen God.
2 Het beest dat ik zag, leek op een luipaard, maar had de poten van een beer en de muil van een leeuw. De draak gaf het beest zijn kracht en gezag, heel zijn grote macht.
3 Het leek of één van zijn koppen dodelijk gewond was, maar de wond genas. De hele wereld liep vol verbazing achter het beest aan. Alle mensen vielen op de knieën en vereerden de draak, omdat hij het beest zo'n grote macht had gegeven.4 Zij aanbaden ook het beest zelf en zeiden: "Wie is met het beest te vergelijken? Wie kan het tegen hem opnemen?"
5 Het beest mocht met grote woorden God beledigen, 42 maanden lang.
6 En hij deed zijn muil open en braakte de grofste beledigingen uit tegen God, tegen Zijn naam, tegen Zijn tempel en tegen allen die in de hemel woonden.

7 Het beest mocht oorlog voeren tegen het volk van God en het overwinnen. Hij kreeg macht over alle landen en volken.8 Alle mensen op aarde zullen hem aanbidden, behalve de mensen die al sinds het ontstaan van de wereld vermeld worden in het levensboek, het boek van het Lam, dat geslacht is.
9-10 Ieder die oren heeft, moet luisteren. Wie gevangen neemt, zal gevangen genomen worden. Wie met het zwaard doodt, moet door het zwaard gedood worden. Daaruit zal het geduld en het geloof van Gods kinderen blijken.
11 Ik zag een ander beest. Dat kwam niet uit de zee, maar uit de aarde.
12 Het had twee horens, net als het Lam, maar het sprak als de draak. Het trad namens het eerste beest op en oefende dezelfde macht uit. Het dwong de aarde en haar bewoners het eerste beest te aanbidden; het beest dat van zijn dodelijke wond genezen was.

13 Dat tweede beest deed buitengewone dingen; het liet voor de ogen van de mensen zelfs vuur uit de hemel regenen.[/color]14 Door de opmerkelijke dingen die het tweede beest onder de ogen van het eerste beest deed, werden de bewoners van de aarde misleid. [color=brown]Het kreeg hen zover een standbeeld te maken van het beest, dat ondanks zijn dodelijke wond was blijven leven.15 Het tweede beest kreeg zelfs macht om het standbeeld te laten leven, zodat het kon spreken en iedereen kon dwingen het te aanbidden. Wie dat niet deed, werd gedood.

16 Het tweede beest had iedereen in zijn macht; klein en groot, rijk en arm, vrij en slaaf. Iedereen moest een merkteken op zijn rechterhand of voorhoofd hebben.

17 Wie dat teken niet had, kon niets kopen of verkopen. Dat teken moest de naam of het nummer van het beest zijn.
18 Hier is wijsheid voor nodig. Wie verstandig is, kan erachter komen wat het nummer van het beest is. Het is het nummer van een mens, namelijk 666.

Begint het een beeeeetje te dagen?

Bewijs:http://www.rorate.com/rorate/scripts/index2.php
President Bush met enkele Amerikaanse kardinalen tijdens de opening van het "Pope John Paul II Cultural Center" in Washington.

Ondanks de kritiek op het beleid van Bush in de zaak Israël. Zo mijn jasje waait, zo mijn praat!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 18:55

Kijk, hier is het bewijs:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aragorn op 20 apr 2004 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”