Christelijke discotheek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 18 nov 2003 17:24

Ikke21 schreef:Zullen we dan maar is een dansende kerkdienst gaan houden, daar is toch ook niks mis mee?! Juist fijn he om tijdens de preek en de psalmen te dansen??? dansen tot Gods eer! :?:

Ik zou zeggen, ga eens bij jou in je woonplaats naar een kerkdienst waar voornamelijk aziatische of afrikaanse gemeenteleden in zitten. Wedden dat het er swingend aan toe gaat!

bloempie19 schreef:Ik geloof dat je op deze manier grenzen aan het verleggen bent, die je niet verleggen moet. Door middel van een christelijke discotheek balanceer je echt op het randje. De stap om naar een gewone discotheek te gaan wordt steeds kleiner.

Bekijk het eens van de andere kant. Wanneer je vanuit de 'gewone, van God losgeslagen' wereld naar een christelijke disco gaat, en je het verschil merkt, wordt de stap om nog langer naar een gewone discotheek te gaan misschien wel steeds groter! Een voorbeeldje:

Mijn studentenvereniging hield twee weken terug een grandioze openingsweek, die donderdagavond werd afgesloten met een heuse disco en goeie DJ's. Het was een groot succes en er kwamen veel externen (niet-leden dus) op af.

Wat externen altijd het eerst opvalt als ze bij ons langskomen, is dat de sfeer bij ons zo anders is dan bij andere (lees: niet-christelijke) verenigingen. Mensen die een praatje met je komen maken ookal kennen ze je niet, mensen die goed met elkaar omgaan, elkaar respecteren, oprecht zijn etc. Het gaat erom dat je als Christen aan de wereld om je heen laat zien dat je 'geheel anders' bent, niet door bekrompenheid maar door een stukje van Gods liefde te tonen. Zodat je niet-christenen laat verlangen om meer van Hem te weten te komen. En zodat je met mede-christenen tussen alle serieuze zaken af en toe een goed feestje kunt bouwen.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2003 22:52

caprice schreef:
Gershwin schreef:Sorry, maar ik kan bij heel harde muziek soms juist denken: wat is God geweldig! Dat je het negatief ervaart, komt eerder omdat je het met foute dingen associeert, dan omdat het op zichzelf fout zou zijn.
Nog ff toelichting: ik dans zelf nooit, maar moet wel vaak meebewegen :mrgreen:

Zo kun je ook naar de satanskerk gaan en denken: 'Wat is God geweldig!'
Het slaat nergens op.

Dat is echt grote kul, sorry. Ik zie niet in waarom ik niet harde muziek tot eer van God kan draaien, maar alleen softe. Bovendien is duidelijk dat de Joodse muziek (en ook de muziek die in de tempel gespeeld werd) zeer extatisch is. Je kunt dan ook niet zeggen dat extatische muziek per definitie fout is. Klassieke muziek kan trouwens ook een extatisch effect op mij uitoefenen (goede fuga op orgel van Bach bijvoorbeeld!) Tot slot wil ik nogmaals herhalen wat ik al in een ander topic gezegd heb: als je op God gericht bent wil je en kun je niet zondigen (en dat bedoel ik niet in de zin van 'alles mag dan', maar in de zin van 'dat je je dan houdt aan wat God van je vraagt').
En oja, ik ben het met TheEdge eens.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 18 nov 2003 23:21

Gershwin schreef:En oja, ik ben het met TheEdge eens.

Ik voel me gevleid... :roll:
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

caprice

Berichtdoor caprice » 19 nov 2003 06:06

Gershwin schreef:
caprice schreef:
Gershwin schreef:Sorry, maar ik kan bij heel harde muziek soms juist denken: wat is God geweldig! Dat je het negatief ervaart, komt eerder omdat je het met foute dingen associeert, dan omdat het op zichzelf fout zou zijn.
Nog ff toelichting: ik dans zelf nooit, maar moet wel vaak meebewegen :mrgreen:

Zo kun je ook naar de satanskerk gaan en denken: 'Wat is God geweldig!'
Het slaat nergens op.

Dat is echt grote kul, sorry. Ik zie niet in waarom ik niet harde muziek tot eer van God kan draaien, maar alleen softe. Bovendien is duidelijk dat de Joodse muziek (en ook de muziek die in de tempel gespeeld werd) zeer extatisch is. Je kunt dan ook niet zeggen dat extatische muziek per definitie fout is. Klassieke muziek kan trouwens ook een extatisch effect op mij uitoefenen (goede fuga op orgel van Bach bijvoorbeeld!) Tot slot wil ik nogmaals herhalen wat ik al in een ander topic gezegd heb: als je op God gericht bent wil je en kun je niet zondigen (en dat bedoel ik niet in de zin van 'alles mag dan', maar in de zin van 'dat je je dan houdt aan wat God van je vraagt').
En oja, ik ben het met TheEdge eens.

'Als je op God gericht bent wil je en kun je niet zondigen ... dat je je dan houdt aan wat God van je vraagt.'

Dat is nu juist het probleem. Wij kunnen hier op aarde God niet meer gehoorzaam zijn. Zelfs onze beste goede werken zijn nog met zonden bevlekt.
Wij kunnen dus niet volmaakt zijn, ook al was het maar in 1 ding.
Daarom is het werkverbond ook verbroken in het paradijs.
Wij willen misschien niet zondigen met ons verstand, maar ons boze hart wil niet liever.

Nog over harde muziek die in een discotheek gedraait wordt en over gospel in het bijzonder:
Dit kan nooit tot eer van God zijn. Bij muziek die tot eer van God is zullen de artiesten nooit zo in het middelpunt staan. Dan krijgt alleen de artiest de eer, en God nauwelijks.

joris

Berichtdoor joris » 19 nov 2003 06:41

Dat is nu juist het probleem. Wij kunnen hier op aarde God niet meer gehoorzaam zijn. Zelfs onze beste goede werken zijn nog met zonden bevlekt.
Dan geloof je niet in de kracht van de opstanding volgens mij.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 nov 2003 14:38

joris schreef:

Joris, het heeft er volgens mij niets mee te maken of je in de kracht van de opstanding gelooft of niet.
Ik geloof namelijk wel in de kracht van de opstanding, waardoor ik uit God kan leven. Maar mijn eigen, zondige 'ik', zorgt er voor dat alles met zonden bevlekt is. Jezus was de enige die zonder zonden leefde. Wij zitten vol met zonden. Als je geen zonden meer in je hebt, dan zou je volmaakt zijn.
En omdat je elke dag vol met zonden zit, heb je ook elke dag weer opnieuw Gods genade en kracht nodig. Anders zou je eens een keer bekeerd zijn en dan verder altijd een heilig leven leiden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 19 nov 2003 17:25

bloempie19 schreef:
joris schreef:

Joris, het heeft er volgens mij niets mee te maken of je in de kracht van de opstanding gelooft of niet.
Ik geloof namelijk wel in de kracht van de opstanding, waardoor ik uit God kan leven. Maar mijn eigen, zondige 'ik', zorgt er voor dat alles met zonden bevlekt is. Jezus was de enige die zonder zonden leefde. Wij zitten vol met zonden. Als je geen zonden meer in je hebt, dan zou je volmaakt zijn.
En omdat je elke dag vol met zonden zit, heb je ook elke dag weer opnieuw Gods genade en kracht nodig. Anders zou je eens een keer bekeerd zijn en dan verder altijd een heilig leven leiden.

Ik denk dat ik niets meer hoef toe te voegen.

Annygirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annygirl » 19 nov 2003 20:21

caprice schreef:
bloempie19 schreef:
joris schreef:

Bloempie, ik begrijp heel goed dat iemand die bekeerd is niet een heilig leven kan leiden. Maar dan toch nog zelfs dat de beste goede werken met zonden bevlekt zijn. Dat klinkt ook heel erg hopeloos(ik weet wel dat dat niet zo is) maar wil je dat eens uitleggen???

joris

Berichtdoor joris » 19 nov 2003 20:33

Annygirl schreef:
caprice schreef:
bloempie19 schreef:
joris schreef:

Bloempie, ik begrijp heel goed dat iemand die bekeerd is niet een heilig leven kan leiden. Maar dan toch nog zelfs dat de beste goede werken met zonden bevlekt zijn. Dat klinkt ook heel erg hopeloos(ik weet wel dat dat niet zo is) maar wil je dat eens uitleggen???
Volgens mij is het in de bijbel normaal dat een christen niet zondigt. een zonde hoort een uitzondering te zijn. En eerlijk gezegd geloof ik dat. Als ik dicht bij God leef, dan zondig ik niet. Dan heb ik namelijk niet de behoefte om mensen af te snauwen, heb ik veel geduld, vloek ik niet en ga ik niet naar dehoeren(doe ik andersook niet overigens)

Je beste werken zijn niet met zonden bevlekt, Dat zeggn we altijd, maar ik geloof er geen snars van. Als Godin je werkt en dje betrekt hem bij alles wat je doet, waarom zou er dan zonde tussen zitten?
Omdat je zondig bent? nee we zijn geen zondaars, Paulus noemt ons heiligen!

Annygirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annygirl » 19 nov 2003 21:04

hoi!
Zoals jij zegt dat een christen niet zondigt, dat dat een uitzondering hoort te zijn geloof ik ook niet. De mens is zondig. Dat is een feit. Maar wat een van de andere zei dat zelfs de beste goede werken bevlekt zijn met zonde, dat begrijp ik niet. Dat geeft helemaal niet meer de moed om nog iets goed te doen. Dat begrijp ik dus niet. Bloempie, als jij dit nog leest, wil je er dan nog even op in gaan???
Ik wil er trouwens nog iets bij zeggen: Op deze vraag heb ik zelf eigenlijk ook wel een antwoord, maar ik zou het fijn vinden als hier nog op ingegaan zou worden, maar wat ik wou zeggen. God zegt in zijn woord, Wie Hem vroeg zoekt, zal Hem vinden. En als je God hebt gevonden zal Hij je ook de weg wijzen die je gaan moet, dan zal God je ook antwoord geven op je vragen. Dan hoef je je helemaal niet meer druk te maken om dit soort vragen en discussies. Er word zoooo vaak omheen gegaan. Eigenlijk is God heel duidelijk. Zoekt en gij zult vinden, en, Zoek eerst het Koninkrijk van God en al de andere dingen zullen u toegeworpen worden.
Dat geldt ook heel duidelijk hiervoor. Zoek eerst!!!!! en dan zullen ook heel veel dingen duidelijk worden, dat geloof ik zeker!!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 nov 2003 23:24

Ik heb al gezegd, dat als je zonder zonde zou zijn, dat je dan volmaakt bent. Dat ben je pas in de hemel.
Jezus zegt: Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen (naar iemand die gezondigd heeft). Joris, jij zou die steen dus kunnen gooien...??

Annygirl, om op je vraag terug te komen:

Het is juist niet hulpeloos! Wel als we naar onszelf kijken. Maar als we zien naar het Lam van God dat voor onze zonden gestorven is, onze zonden die wij elke dag doen, met gedachten woorden en werken, dan leren we dat we moeten leven door het bloed van dat Lam. Hij wast je elke keer weer opnieuw, witter dan de sneeuw. Als je ook maar weer een beetje vuil wordt en je komt bij Jezus met je vuiligheid, dan wast Hij je weer wit!
We kunnen dus niet buiten het bloed van Christus, omdat we steeds weer opnieuw vergeving moeten krijgen. En daar ligt dus ook het uitzicht: Het zien op Jezus. Dan ben je niet meer hulpeloos, al doe je nog zoveel zonden. Want je weet, dat God je steeds weer opnieuw je zonden vergeeft!
Halleluja!!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 20 nov 2003 08:22

joris schreef:
Annygirl schreef:
caprice schreef:
bloempie19 schreef:
joris schreef:

Volgens mij is het in de bijbel normaal dat een christen niet zondigt. een zonde hoort een uitzondering te zijn. En eerlijk gezegd geloof ik dat. Als ik dicht bij God leef, dan zondig ik niet. Dan heb ik namelijk niet de behoefte om mensen af te snauwen, heb ik veel geduld, vloek ik niet en ga ik niet naar dehoeren(doe ik andersook niet overigens)

Je beste werken zijn niet met zonden bevlekt, Dat zeggn we altijd, maar ik geloof er geen snars van. Als Godin je werkt en dje betrekt hem bij alles wat je doet, waarom zou er dan zonde tussen zitten?
Omdat je zondig bent? nee we zijn geen zondaars, Paulus noemt ons heiligen!

Toch is en blijft elk mens zondig tot zijn natuurlijke dood. Maar omdat Christus de straf op de zonden van Zijn volk heeft gedragen, krijgen zij deze straf niet. Zij zijn dus daarvan verlost door Christus. Dat betekent echter niet dat zij op aarde niet meer zondigen, zij het met veel verdriet daar over. Hun eigen boze hart is daarvan de oorzaak.
Paulus noemt hen inderdaad heiligen, maar dat is niet hun eigen werk!

Romeinen 8:30
En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 20 nov 2003 08:48

Joris, ik geloof ook eerlijk gezegd niet dat je op die momenten zonder zonde ben, neem alleen al de verkeerde gedachte die we hebben! En alles wat we doen is zonde. Probeer oprecht te bidden? Dat lukt te niet want je verzondigt gelijk al je gebed. We liggen van nature dood in zonde en misdaad.
Op aarde is alleen de Heere Jezus zonder zonde geweest. En nou onze taak om met ons zondig en boos hart naar God toe te gaan en Hem om vergeving vragen?!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 nov 2003 13:28

TheEdge schreef:
bloempie19 schreef:"]Ik geloof dat je op deze manier grenzen aan het verleggen bent, die je niet verleggen moet. Door middel van een christelijke discotheek balanceer je echt op het randje. De stap om naar een gewone discotheek te gaan wordt steeds kleiner.

Mijn studentenvereniging hield twee weken terug een grandioze openingsweek, die donderdagavond werd afgesloten met een heuse disco en goeie DJ's. Het was een groot succes en er kwamen veel externen (niet-leden dus) op af.

Wat externen altijd het eerst opvalt als ze bij ons langskomen, is dat de sfeer bij ons zo anders is dan bij andere (lees: niet-christelijke) verenigingen. Mensen die een praatje met je komen maken ookal kennen ze je niet, mensen die goed met elkaar omgaan, elkaar respecteren, oprecht zijn etc. Het gaat erom dat je als Christen aan de wereld om je heen laat zien dat je 'geheel anders' bent, niet door bekrompenheid maar door een stukje van Gods liefde te tonen. Zodat je niet-christenen laat verlangen om meer van Hem te weten te komen. En zodat je met mede-christenen tussen alle serieuze zaken af en toe een goed feestje kunt bouwen.

Vroeger toen ik veel uitging merkte ik een duidelijk verschil tussen een discotheek in Rotterdam met de enkele keer dat ik in een stad in brabant ging stappen. Als je in Brabant iemand aanstootte kreeg je gelijk een schouderklopje en een biertje aangeborden. In ROtterdam verwacht je eerder een vuist tussen je ogen (wat overdreven misschien, maar bijwijze van spreken)
Het gaat er in deze discussie dus om of het tot Gods eer is om muziek met een geestelijk lading om te zetten in dansmuziek geschikt voor de discotheek. Of je eigenlijk wel christelijke discotheken kan hebben. Vind ik dus niet.

Ik ben het wel met je eens dat christenen uiterst leuke feestjes kunnen bouwen waar niet-christenen bereikt worden. Maar je hebt feest en feest. En waar ik nooit meer mee geconfronteerd wil worden is het puur uit je dak gaan op beats, waar communicatie alleen nog lichamelijk is. En in veel discotheken is dat geoon het geval. En daarnaast lijkt me het wat ongeloofwardig als je roept dat het tot Gods eer is, want als je danst op opzwepende muziek denk je echt niet meer aan God. integendeel.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Annygirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annygirl » 20 nov 2003 16:09

Dit schreef bloempie:
Het is juist niet hulpeloos! Wel als we naar onszelf kijken. Maar als we zien naar het Lam van God dat voor onze zonden gestorven is, onze zonden die wij elke dag doen, met gedachten woorden en werken, dan leren we dat we moeten leven door het bloed van dat Lam. Hij wast je elke keer weer opnieuw, witter dan de sneeuw. Als je ook maar weer een beetje vuil wordt en je komt bij Jezus met je vuiligheid, dan wast Hij je weer wit!
We kunnen dus niet buiten het bloed van Christus, omdat we steeds weer opnieuw vergeving moeten krijgen. En daar ligt dus ook het uitzicht: Het zien op Jezus. Dan ben je niet meer hulpeloos, al doe je nog zoveel zonden. Want je weet, dat God je steeds weer opnieuw je zonden vergeeft!
Halleluja!![/quote]

Dankje bloempie, ik wil toch nog een ding vragen. Iemand zei, ik weet niet wie het was, dat zelfs de beste goede werken met zonde bevlekt zijn. Is dat echt zo?? Dan kunnen we dus echt niets goed doen. Niet buiten het bloed van Christus. Is dat idd een verschil met bv evangelischen mensen? Ik geloof dat joris dat zei, dat als je dicht bij God leeft geen zonde doet. Ik denk dat je dan veel zonde nalaat. Maar wel zonde blijft doen. Wil je hier nog eens op in gaan?
Nog een keer, dankje, ik vond het heel mooi zoals je dat uitlegde.

Terug naar “Archief”