blij met jullie kerkorganist(en)?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 nov 2003 21:03

hoe worden de organisten gekozen? laat ik maar geen vuile was buiten gaan hangen :D

verder vind ik het orgelspel beter aan te horen dan de gemeentezang, dus naar omstandigheden ben ik tevreden. ik zou niet snel een concert van een van onze geliefde organisten bezoeken, maar het is wel aan te horen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2003 22:21

Kansloos schreef:hallo, zoals ik al gezegt hebt ben ik een fan van martin mans. is een goede organist.

Volkomen kansloos :mrgreen: sorry maar Martin Mans is een grote schaamte van iedere echte organist... wat hij doet kan iedereen die technisch het orgel onder de knie heeft en 3 lessen muziektheorie gehad heeft.
(PS: als je het niet met me eens bent moet je een discussie in Kunst, Cultuur & Muziek openen, lijkt me leuk)

Onze eigen organisten vind ik ook heel matig, bij mijn vriendin in de kerk (GG, C a/d IJ Middelwatering) speelt Roeland de Reuver, vrij onbekend maar echt de beste organist die ik wel eens heb horen begeleiden. Improviseert ontzettend origineel.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 18 nov 2003 22:50

ik heb zelf een paar jaar regelmatig gespeeld in kerk. Leuk om te doen, maar tegelijk ook een crime. Organisten die ik bne tegengekomen daarmee valt niet samen te werken, is een eigenwijs soort mensen.
ik ben organist maar houdt niet van orgelmuziek. Dus ik speelde bekende liederen die mensen konden meeneurieen, dit werd gewaardeerd door de meesten. Bach op de vroege morgen is erg verkeerd en daar wordt je doodnerveus van. Een organist is er om de gemeente naar een sfeer van aanbidding te leiden, niet om een concert te geven.
Voorspelen om het voorspel zijn uit den boze vindt ik, heel erg fout.

Ik ben niet trots op de organisten (van mijn vorige kerk) en de organist in d kerk vwaar ik af en toe kom ivm mjin werk vindt ik ronduit vervelend.

Ik ben erg tevreden met de band die in mijng emeente speelt: geweldig bezielde lui met hart voor aanbidding en voor God.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2003 22:55

Sorry, joris, maar je subjectiveert wel heeeeeel erg. Ik vind Bach persoonlijk de ideale muziek om tegelijkertijd stil voor God te worden. Het is denk ik vooral een kwestie van smaak.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 18 nov 2003 22:58

Gershwin schreef:Sorry, joris, maar je subjectiveert wel heeeeeel erg. Ik vind Bach persoonlijk de ideale muziek om tegelijkertijd stil voor God te worden. Het is denk ik vooral een kwestie van smaak.
je hebt gelijk,ik schrijf mijn mening.

maar tegleijk ook de mening van vele anderen. Over het algemeen houden mensen en zeker jongeren niet van orgelmuziek, dan moet je daar mensen niet mee '' lastig vallen''. Kerk moet fijn zijn namelijk.
rustige muziek waarop je kan mediteren, prima! En dan kan zelfs bach ja. Ik vind niet alle bach lelijk. Erbarme Dich en Jesus meine zuverlicht en Aria in F vindt ik machtig mooi.

ik heb altijd gepleit voor inloop sing-in voor de kerkdienst.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 nov 2003 23:01

joris schreef:
Gershwin schreef:Sorry, joris, maar je subjectiveert wel heeeeeel erg. Ik vind Bach persoonlijk de ideale muziek om tegelijkertijd stil voor God te worden. Het is denk ik vooral een kwestie van smaak.
je hebt gelijk,ik schrijf mijn mening.

maar tegleijk ook de mening van vele anderen. Over het algemeen houden mensen en zeker jongeren niet van orgelmuziek, dan moet je daar mensen niet mee '' lastig vallen''. Kerk moet fijn zijn namelijk.
rustige muziek waarop je kan mediteren, prima! En dan kan zelfs bach ja. Ik vind niet alle bach lelijk. Erbarme Dich en Jesus meine zuverlicht en Aria in F vindt ik machtig mooi.

ik heb altijd gepleit voor inloop sing-in voor de kerkdienst.

i'm sorry maar daar word ik niet vrolijk van.. of eigenlijk daar houd ik niet van en dat hoeft van mij ook echt niet in de kerk... dus val mij daar dan ook niet mee lastig... :? :wink: :roll: dus ja het kan ook andersom zijn en wat moet je dan?? je kan niet beiden "hun zin' geven

joris

Berichtdoor joris » 18 nov 2003 23:03

vrijwillige inloop dan he. Dus gewoon zingen vanaf een kwartier van te voren en dat loopt om 10.00 uur uit in het eerste lied van de kerkdienst, inmiiddels is iedereen binnengedruppeld.

maar t maakt mij verder niets meer uit hoor. Heb het naar mijn zin in mijn gemeente.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 nov 2003 23:03

joris schreef:vrijwillige inloop dan he. Dus gewoon zingen vanaf een kwartier van te voren en dat loopt om 10.00 uur uit in het eerste lied van de kerkdienst, inmiiddels is iedereen binnengedruppeld.
ja dus moet je er op een gegeven moment wel zitten dan he...

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 18 nov 2003 23:37

Op t moment hebben wij 2 organisten die allebei wel 'redelijk'spelen. Alleen speelt de ene meestal een beetje langzaam en dan gaat t zingen enzo ook zo langzaam, maar ja voor de rest gaat t wel..:-)
Eerst hadden wij een organist en dat leek gewoon vaak letterlijk op een draaiorgel, echt waar!
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 18 nov 2003 23:51

trijntjejohanna schreef:
joris schreef:vrijwillige inloop dan he. Dus gewoon zingen vanaf een kwartier van te voren en dat loopt om 10.00 uur uit in het eerste lied van de kerkdienst, inmiiddels is iedereen binnengedruppeld.
ja dus moet je er op een gegeven moment wel zitten dan he...

Ja ze doen dat bij ons ook af en toe wel. Het is vrijwillig. Maar het wordt wel de zondag van te voren zo aangekondigd dat je wel bijna moet. En aangezien ik totaal niet van zingen houd zit je daar je dus nog 10 minuten aan te ergeren eigenlijk. Dan heb ik liever dat de organist zelf even 10 minuten lekker volspeeld, niet dat ik een groot fan ben van orgelmuziek maar beter dan zelf 10 minuten extra te moeten zingen. Als je in die periode dan nog even met anderen wat wilt bepraten is dat niet te doen. En is dat extra zingen niet een extra belasting voor de organisten?

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 19 nov 2003 00:43

joris schreef: Organisten die ik bne tegengekomen daarmee valt niet samen te werken, is een eigenwijs soort mensen.

Komt omdat ze altijd alles in hun 1tje mogen bepalen. :mrgreen: Bands zijn daardoor vaak wat democratischer, al heb je daar ook dictatortjes.

joris schreef:
ik ben organist maar houdt niet van orgelmuziek. Dus ik speelde bekende liederen die mensen konden meeneurieen, dit werd gewaardeerd door de meesten. Bach op de vroege morgen is erg verkeerd en daar wordt je doodnerveus van. Een organist is er om de gemeente naar een sfeer van aanbidding te leiden, niet om een concert te geven.

Maakt je dat dan eigenlijk wel geschikt als organist? Als je het orgel met zijn rijke concerttraditie eigenlijk niet zo mooi vindt? Als je van Bach op de vroege morgen doodnerveus wordt :shock: :shock: :shock: ?

En ik waag ten zeerste te betwijfelen of meeneuriënde mensen hetzelfde als een sfeer van aanbidding is. Ik vrees dat 'tulpen uit Amsterdam' even instemmend/gedachtenloos wordt meegeneuried in een kerk voordat iemand door heeft wat-ie zit te neuriën... (Voor de organisten die zoiets eens willen uitproberen: speel met pasen eens voor de dienst de 1e zin van 'daar juicht een toon', gevolgd door de 2e van 'old MacDonald had a farm' :mrgreen: .)

De discussie tot nu toe laat eigenlijk zien wat we al wisten: dat (kerk-)mensen verschillende smaken hebben en je het per definitie niet iedereen naar de zin kan maken. Bijkomend nadeel: de meest uitgesproken mensen zitten aan een bepaald uiteinde van het spectrum (dus hebben een extreme mening). :?
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

joris

Berichtdoor joris » 19 nov 2003 06:40

ha juist!
en daarom vind ik dat je in een kerk bij de dingen die '' moeten'' maar ook '' afgeschaft'' zouden kunnen worden, bijvorobeled het orgel zo rustig mogeljk moethouden zodat zo min mogelijk mensen zich ergeren.

Niet van orgelmuziek houden past heel goed bij een kerkorganisten, want die moet namelijk dienend bezig zijn en nietheersend. Vier maten voorspel, liederen spelen die aasnluiten op de preek en niet dat wat je ingestudeert hebt.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 19 nov 2003 07:28

joris schreef:ha juist!
en daarom vind ik dat je in een kerk bij de dingen die '' moeten'' maar ook '' afgeschaft'' zouden kunnen worden, bijvorobeled het orgel zo rustig mogeljk moethouden zodat zo min mogelijk mensen zich ergeren.

omdat mensen zich er aan ergeren moet het maar afgeschaft worden?? ik denk dat je iets niet zomaar moet veranderen.. je kijktt dan echt maar naar één kant... wat dan voor de mensen die wel van orgelmuziek houden.. wat dan bijv voor mensen die niet van een bandje houden? noem maar op...

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 19 nov 2003 09:43

:o Napoleon: je hebt het over "geen vuile was buiten hangen"
Ben nu toch erg nieuwsgierig wat je daar mee bedoelt!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 19 nov 2003 12:26

In de Grote Kerk in Dordrecht speelde een geweldige organist...helaas is er nu een ander....maar die kan er ook wel mee door! Als je niet kunt spelen, mag je van mij niet achter het Grote Kerk orgel....mooiste orgel in heel NL. En zelfs orgelkenners moeten het toch wel met mij eens zijn dat het een errug goed orgel is....tralalala, daar kan ik nou echt vroluk van worden....maar persoonlijk ben ik meer voor piano en andere liedjes dan psalmen. Hoewel een orgel een psalm gigantisch mooi kan maken...!
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”