weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 12 jul 2007 15:18

Jantjes schreef:Elbert schreef:
Overigens is ds. Hegger PKN, maar kerkt hij bij de GG.

Hegger kerk niet meer bij de GerGem.
Dominee Herman Hegger preekt al weer een poosje in de PKN, zie op deze website http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws ... =&oId=9326

elbert schreef:
"als je het er niet mee eens bent, is daar het gat van de deur".

Dat is niet zo.
De betreffende personen vinden zelf het gat van de deur wel, want de leer van de GerGem zal niet wijzigen maar door hun kritiek verstevigd worden.

veel plezier in je ivoren toren. op een dag wordt het een onbewoond eiland.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 12 jul 2007 15:25

Je hebt gelijk Leclerc op een dag is er niemand meer over, daar ben ik van overtuigd.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 jul 2007 16:11

elbert schreef:Wat is het alternatief voor het opzicht door de kerkenraad? Volgens mij is dat er niet.
Bovendien: de kerkenraad is gekozen door de gemeente. Dus als de gemeente het er niet mee eens is, kunnen er bij de eerstvolgende ambtsdragersverkiezingen tegenkandidaten worden gekozen.

Hiermee kaart jij gelijk het volgende probleem aan:

Wat als iemand, Even Gerdien als voorbeeld nemende tegen een ouderling aanloopt die net in het ambt gekozen is, die haar van het avondmaal weert? Die ouderling heeft dan samen met de kerkraad de macht om Gerdien minimaal 2 jaar de toegang tot het avondmaal te ontzeggen. Dan heb ik het nog even niet over de mogelijke herverkiezingen....! De desbetreffende ouderling dan wel kerkraad heeft door dit punt i.c.m. de lijst van ergerlijke zonden, imho te veel macht naar zich toe gezogen. Voeg je daar nog de mogelijkheid van het toepassen van censuur aan toe.., zie een theocratie is geboren.

Er zijn best goede alternatieven te vinden. Er imho nl ruimte zijn voor het in beroep kunnen gaan tegen een besluit van een kerkraad. Iemand onder sensuur zetten hoort daar naar mijn idee niet bij.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2007 16:15

Jantjes schreef:Wat mij opvalt is dat er nogal wat GerGem-ers reageren op de censuur van Wagenaar
Allerlei opmerkingen maar dat ze het niet eens zijn met de censuur c.q. leer van de GerGem.
Ik zou zeggen een kerkscheuring hoef je niet meer teweeg brengen, want er zijn kerken met diverse pluimage genoeg die aan jou wensen voldoen.
Waarom bedanken die mensen niet voor de GerGem en gaan naar die kerk waar het een en ander volgens hun opvattingen wel mag. B.V. PKN Ds. Herman Hegger.
Kan je toch in vrede en harmonie kerken en je eigen wil ook nog eens handhaven prachtig toch. Tevens hoef je je niet zo in te spannen en op te letten als je in de wereld bent, zo ruim mogelijke kerk nemen, kan je eigelijk helemaal hoegenaamd met de wereld meedoen en aan het einde van je leven met gesloten geweten zo de hemel in wandelen, mooier kan het niet.

Ja ik ben GerGemmer.
Ja, ik ben het niet in dit opzicht met ze eens. Ik ben zelf ook niet voor niets in 'conclaaf' met de kerkenraad over avondmaal.
Ik kan ook gewoon weg gaan uit de GerGem, die stap zal ook zeer klein zijn voor mij, omdat de kerkgang voor mij op moment redelijk bedorven is om het zo maar te zeggen.

Maar ik ga niet zomaar er echt weg. Ik laat mij niet uit een kerk weg kijken omdat ze daar, in mijn ogen, fouten maken. In elke kerk zijn er dingen die ik persoonlijk graag anders zie.
Als ik nu weg ge rennen en neit het gesprek met ze aan ga, wie gaat dan vertellen dat zij op de troon van God gaan zitten? Wie gaat ze vertellen dat ze door deze acties oordelen of God mensen wel op de goede manier bekeerd heeft. Wie gaat ze dan vertellen dat er ook een christelijke vrijheid is die zij ons afnemen? Wie gaat ze dan vertellen dat iemand weigeren van het avondmaal, God belemmeren is om met Zijn kinderen te eten?

Ik voel mij daar verantwoordelijk voor en dat is DE reden dat ik nu nog lid ben van de GerGem. Ik heb er 26 jaar gekerkt en de kerk gaat mij toch aan mijn hart.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

nickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nickk » 12 jul 2007 16:33

Jantjes schreef:Wat mij opvalt is dat er nogal wat GerGem-ers reageren op de censuur van Wagenaar
Allerlei opmerkingen maar dat ze het niet eens zijn met de censuur c.q. leer van de GerGem.
Ik zou zeggen een kerkscheuring hoef je niet meer teweeg brengen, want er zijn kerken met diverse pluimage genoeg die aan jou wensen voldoen.
Waarom bedanken die mensen niet voor de GerGem en gaan naar die kerk waar het een en ander volgens hun opvattingen wel mag. B.V. PKN Ds. Herman Hegger.
Kan je toch in vrede en harmonie kerken en je eigen wil ook nog eens handhaven prachtig toch. Tevens hoef je je niet zo in te spannen en op te letten als je in de wereld bent, zo ruim mogelijke kerk nemen, kan je eigelijk helemaal hoegenaamd met de wereld meedoen en aan het einde van je leven met gesloten geweten zo de hemel in wandelen, mooier kan het niet.

Ben je in kerkelijk opzicht op je tenen getrapt? Het komt enigzins over ofdat alleen in de gergem het rechte pad bewandelt word. Het slaat natuurlijk nergens op dat men meteen maar wereldgelijkvormig word als men uit de gergem stapt. Ik denk als je er uit stapt dat je idd meer in de wereld komt te staan en misschien een beetje loskomt uit die refocultuur waardat ik van walg. Ik weet het, ik reageer nu giftig, maar ik kan er gewoon niet tegen die toon die je gebruikt in je manier van reageren.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 jul 2007 16:38

Gerdien B. schreef:Ja ik ben GerGemmer.
Ja, ik ben het niet in dit opzicht met ze eens. Ik ben zelf ook niet voor niets in 'conclaaf' met de kerkenraad over avondmaal.
Ik kan ook gewoon weg gaan uit de GerGem, die stap zal ook zeer klein zijn voor mij, omdat de kerkgang voor mij op moment redelijk bedorven is om het zo maar te zeggen.

Maar ik ga niet zomaar er echt weg. Ik laat mij niet uit een kerk weg kijken omdat ze daar, in mijn ogen, fouten maken. In elke kerk zijn er dingen die ik persoonlijk graag anders zie.
Als ik nu weg ge rennen en neit het gesprek met ze aan ga, wie gaat dan vertellen dat zij op de troon van God gaan zitten? Wie gaat ze vertellen dat ze door deze acties oordelen of God mensen wel op de goede manier bekeerd heeft. Wie gaat ze dan vertellen dat er ook een christelijke vrijheid is die zij ons afnemen? Wie gaat ze dan vertellen dat iemand weigeren van het avondmaal, God belemmeren is om met Zijn kinderen te eten?

Ik voel mij daar verantwoordelijk voor en dat is DE reden dat ik nu nog lid ben van de GerGem. Ik heb er 26 jaar gekerkt en de kerk gaat mij toch aan mijn hart.

Groot respect voor Gerdien.

Het is inderdaad waar wat zij schrijft. Het is te makkelijk om te redeneren zoals Jantjes doet, om elders te gaan kerken. In iedere kerk vindt iemand wel weer wat, wat iemand misschien net niet aan staat, of een mogelijk punt in de leer waarvan iemand vindt dat het mogelijk niet 100 % zuiver bedient of geleerd wordt. Ja de bijbel zegt hier het nodige over, net zo vaak als het op verschillende manieren uitgelezen wordt. Gevolg: scheuring en vele kerken met allemaal hun eigen opvattingen en leren, wat doe je dan met de bijbel tekst: Ín Christus één zijn?

Waar eindigt het, als je de weg van Jantjes volgt, nog meer afscheidingen van kerken, totale ontkerking of in thuis kerkdienstje spelen, omdat je het in geen één kerk meer kunt vinden? Tja, dan zullen er helemaal geen avondmaalsgangers meer over zijn.

Imho heeft Gerdien de boodschap uit Romeinen 12 beter begrepen als haar vervolgers (lees beschuldigers).

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 jul 2007 18:41

Leclerc schreef:
veel plezier in je ivoren toren. op een dag wordt het een onbewoond eiland.
The Engineer schreef:
Je hebt gelijk Leclerc op een dag is er niemand meer over, daar ben ik van overtuigd.
Er zijn zovel mensen die wat denken. Jullie denken dat het een uitsterf leer is bij de GerGem. En dat dachten ze ook toen Christus in het graf was namelijk de twee Emmaus gangers en wat vergisten zij zich.

@Gerdien B. zegt diversen malen in het forum niet eens te zijn met de GerGem.
Zij heeft wel belijdenis gedaan dus ‘ja’ gezegd dat zij het er wel mee eens was, ook met de kerkelijke tucht. Maar goed tijden veranderen en mensen veranderen, de leer van de GerGem is niet veranderd.
Als de GerGem nu fouten maakt in jou ogen gaat dan niet proberen van een olifant een muis te maken want dat zal je niet lukken.
De GerGem zit niet op de troon van God, hoef je ze ook niet te vertellen dat zal Dominee Herman Hegger wel doen in zijn rondzend brieven.
Iemand onder censuur zetten is niet vertellen of dat hij wel of niet bekeerd is en heeft niets met christelijk vrijheid te maken die eventueel zou worden afgenomen en nog minder met een belemmerd God. Jij voelt je verantwoordelijk voor je zelf en niet voor de GerGem. Anders had je voor GerGem gestreden en nu beledig je hen.

Nickk schreef:
refocultuur waardat ik van walg. Ik weet het, ik reageer nu giftig, maar ik kan er gewoon niet tegen die toon die je gebruikt in je manier van reageren.
Je ben niet de enigste. Als ik zondags naar een bepaalde kerk loopt voel ik de hatelijke ogen prikken van die anti rofocultuur mensen.

Harm-J schreef:
Ín Christus één zijn?
Dat kan alleen als je voor elkaar bukt dan krijg je ‘eenheid in verscheidenheid’.
Nu, dat kan ik bij de personen die ik hier aanhaalt en wat schreven niet ontdekken.
De kerk moet zich niet aanpassen naar de mensen maar de mensen naar de kerk. Als je dat niet kan is er een scheur!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 jul 2007 18:43

Jantjes schreef:De kerk moet zich niet aanpassen naar de mensen maar de mensen naar de kerk. Als je dat niet kan is er een scheur!

Nee, de kerk moet zich richten op het lichaam van Christus dat is waarvoor je samenkomt.! Je blik richten op God. Niet gaan zitten regelneu... over bepaalde uiterlijkheden, Wetticistische uitleggingen van wetjes en regels, zoals de Farizeeén graag deden. Hiermee doet iemand God geen recht.!!
Laatst gewijzigd door Harm-J op 12 jul 2007 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 12 jul 2007 18:44

Ik zou liever zeggen dat mens en kerk zich aanpassen aan het woord van God.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2007 18:53

Jantjes schreef:@Gerdien B. zegt diversen malen in het forum niet eens te zijn met de GerGem.
Zij heeft wel belijdenis gedaan dus ‘ja’ gezegd dat zij het er wel mee eens was, ook met de kerkelijke tucht. Maar goed tijden veranderen en mensen veranderen, de leer van de GerGem is niet veranderd.

Ik heb ja gezegt op de vraag of ik voor God wilde leven.
Alleen de kerk vind het nodig om hun leer gelijk te stellen aan onze belofte aan God, dat gaat mij te ver. Ik heb op de 4de vraag ja gezegt omdat het wel moest, maar diep in mijn hart zei ik het alleen op de eerste 3. Puur omdat ik belijdenis van mijn geloof heb gedana en niet van kerk.

Jantjes schreef:Als de GerGem nu fouten maakt in jou ogen gaat dan niet proberen van een olifant een muis te maken want dat zal je niet lukken.

Als elke GerGemmer alleen maar ja knikt en anders weg gaat, blijven ze tegen de Bijbel in handelen. Dat kan en mag ik niet door alten gaan. Er zijn zeker goede dingen, maar over het punt van avondmaal gaan ze in mijn ogen te ver.

Jantjes schreef:De GerGem zit niet op de troon van God, hoef je ze ook niet te vertellen dat zal Dominee Herman Hegger wel doen in zijn rondzend brieven.

Ze zitten wel op Zijn troon, anders zouden ze niet beslissen of mensen wel of niet aan Zijn tafel aan mogen gaan. Het is geen GerGem tafel maar God Zijn tafel. God mag beslissen wie Hij aan Zijn eigen tafel nodigt en dat hoeft niet de kerkenraad te doen.

Jantjes schreef:Iemand onder censuur zetten is niet vertellen of dat hij wel of niet bekeerd is en heeft niets met christelijk vrijheid te maken die eventueel zou worden afgenomen en nog minder met een belemmerd God. Jij voelt je verantwoordelijk voor je zelf en niet voor de GerGem. Anders had je voor GerGem gestreden en nu beledig je hen.

Ik voel mij wel verantwoordelijk voor de kerk en nu oordeel je weer over mij, voor de zoveelste keer.
Ik beledig de GerGem niet, maar ik leg wel mijn vinger op hun zere plek, want als ze de Bijbel goed lezen, weten ze dat hun handelen niet 100% zuiver is. Verder ben ik met zeer veel eens, maar hun avondmaalsbeleid klopt niet! Die is onbijbels!
Als ze niet aan macht doen, dan moet er ook kritiek geleverd kunnen worden, maar dat kan niet. Dan ben je gelijk afvallig en tegendraads of te wel: gewogen, gewogen en te licht bevonden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2007 20:39

Harm-J schreef:
elbert schreef:Wat is het alternatief voor het opzicht door de kerkenraad? Volgens mij is dat er niet.
Bovendien: de kerkenraad is gekozen door de gemeente. Dus als de gemeente het er niet mee eens is, kunnen er bij de eerstvolgende ambtsdragersverkiezingen tegenkandidaten worden gekozen.

...

Er zijn best goede alternatieven te vinden. Er imho nl ruimte zijn voor het in beroep kunnen gaan tegen een besluit van een kerkraad. Iemand onder sensuur zetten hoort daar naar mijn idee niet bij.

Die mogelijkheid is er al (zie bijvoorbeeld de censuurzaak van v.d. Zwaag), namelijk een beroep naar de classis en evt. hogerop tot de synode aan toe. Je moet echter niet verwachten dat dit snel gaat of dat er opeens een ander oordeel uit komt rollen. Ook kerkelijke molens in de GG malen langzaam.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 jul 2007 20:47

Harm-J schreef:
Niet gaan zitten regelneu... over bepaalde uiterlijkheden, Wetticistische uitleggingen van wetjes en regels, zoals de Farizeeén graag deden. Hiermee doet iemand God geen recht.!!
Israël moest gescheiden leven van de andere volken ook in uiterlijk heden wat niets met de farizeeërs te maken had. Bij Drs. Piet Wagenaar is nu bekent over welke artikel van de eeuwig durende en zedelijke wetgeving het gaat namelijk het 7e en het 10e gebod.

Gerdien B. schreef:
Ik heb ja gezegt op de vraag of ik voor God wilde leven.
Alleen de kerk vind het nodig om hun leer gelijk te stellen aan onze belofte aan God, dat gaat mij te ver. Ik heb op de 4de vraag ja gezegt omdat het wel moest, maar diep in mijn hart zei ik het alleen op de eerste 3. Puur omdat ik belijdenis van mijn geloof heb gedana en niet van kerk.
Dat is hypocriet en had je geen belijdenis moeten doen bij de GerGem.

Als elke GerGemmer alleen maar ja knikt en anders weg gaat, blijven ze tegen de Bijbel in handelen. Dat kan en mag ik niet door alten gaan. Er zijn zeker goede dingen, maar over het punt van avondmaal gaan ze in mijn ogen te ver.
Dat zijn jou ogen en zoals de GerGem leert die moeten veranderd worden. Niet dat het één keer gebeuren moet en dan gearriveerd, maar gedurig.
Ze zitten wel op Zijn troon, anders zouden ze niet beslissen of mensen wel of niet aan Zijn tafel aan mogen gaan. Het is geen GerGem tafel maar God Zijn tafel. God mag beslissen wie Hij aan Zijn eigen tafel nodigt en dat hoeft niet de kerkenraad te doen.
Zij hebben duidelijk de twee geboden er bij gezegd waar het bij Wagenaar om ging, tevens was Wagenaar het er mee eens want de tweede druk van het omtreden boek heeft hij aangepast.
Ik voel mij wel verantwoordelijk voor de kerk en nu oordeel je weer over mij, voor de zoveelste keer.
Ik beledig de GerGem niet, maar ik leg wel mijn vinger op hun zere plek, want als ze de Bijbel goed lezen, weten ze dat hun handelen niet 100% zuiver is. Verder ben ik met zeer veel eens, maar hun avondmaalsbeleid klopt niet! Die is onbijbels!
Als ze niet aan macht doen, dan moet er ook kritiek geleverd kunnen worden, maar dat kan niet. Dan ben je gelijk afvallig en tegendraads of te wel: gewogen, gewogen en te licht bevonden.
Of de GerGem zet de vinger op de zere plek bij jou mening en dan voel je je al snel veroordeeld, maar dat hoeft niet hoor. Als er tegen je gezegd wordt ‘gij zijd die man/vrouw’ zoals Nathan tot David zei en je weet wat David daar op antwoorde en dat moeten we allemaal leren incl. Jantjes.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2007 21:01

Waarom ga jij er altijd vanuit dat ik schuldig ben en fout ben? Ik krijg keer op keer de bevestiging dat ik goed zit. Denk je dan echt dat ik naar jou mening of die van de GerGem ga luisteren terwijl ik duidelijk, zeer duidelijk, van God te weten krijg dat het goed is waar ik voor sta?

Maar goed, dat zal jij ook wel weer in twijfel trekken.

Omdat in elke kerk ze de leer aan de geloofs belijdenis hebben gekoppelt (dat vind ik dus niet alleen van de GerGem slecht maar van alle kerken die dat doen), daarom heb ik het niet ergens anders gedaan. Daarbij stond ik toen iets ander in het geloof dan nu.

mijn ogen hoeven niet te veranderne om wille van de kerk. Mijn blik mag alleen veradneren om wille van God.

Misschien heeft Wagenaar het veranderd om geen gezeur te willen hebben. Dat kan ik mij heel goed voorstellen, maar ook daar aan zitten grenzen. Ik blijf niet alles aanpassen voor de kerk en wat zij willen. Ik wil vrij leven tot Gods eer, naar Zijn regels en dat zijn niet direct ook de regels van de kerk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2007 21:04

Jantjes, sommige mensen zijn begaan met de Ger Gem en er ook aan verbonden omdat ze er in zijn opgegroeid. Zodoende willen ze niet zomaar het schip (dat op bepaalde vlakken zinkend is omdat in die zaken een eigen bestuur wordt gevoerd in plaats van dat de wetten van Christus worden toegepast en opgelegd) niet daarom maar verlaten. Je opmerking: "Dan zoek je het toch lekker ergens anders" is erg harteloos en je vergeet dat er bij welke kerk je lid bent veel meer meespeelt dan alleen maar dat.... dat mensen er ook innerlijk door verscheurd kunnen worden... aan de ene kant wel zouden willen gaan omdat er zulke onbijbelse dingen gebeuren, maar aan de andere kant teveel van de Ger Gem houden om dat ook echt te doen.... hoewel het afgelopen jaar wel een behoorlijk aantal waren hoor.

Als je geen boek over seksualiteit mag schrijven is er iets mis. Als de kerkenraad dan ook nog eens censuur gaat toepassen is men op dat punt ver afgedwaald. Het blijkt maar weer dat onder een bepaalde groep, helaas de groep die veel invloed heeft, de taboe op seksualiteit nog lang niet voorbij is... dat er heel verkrampt mee wordt omgegaan... en dat autonomie van de kerk (en was dat niet een van de grootste redenen voor de Reformatie) nog duidelijk aanwezig is. En helaas niet voor het eerst. Daarom zou ik ook nooit me bij een GerGem aansluiten, hoeveel goede dingen er ook gebeuren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jul 2007 21:10

elbert schreef:Bovendien: de kerkenraad is gekozen door de gemeente. Dus als de gemeente het er niet mee eens is, kunnen er bij de eerstvolgende ambtsdragersverkiezingen tegenkandidaten worden gekozen.

In theorie wellicht, maar niet in de praktijk. Dergelijke kerkenraden zorgen er namelijk voor dat het morele karakter van de kerkenraad blijft bestaan.

Terug naar “Archief”