weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 11 jul 2007 18:10

parsifal schreef:
André schreef:
Refonieuws schreef:Scriba S. Boogaard van de Gereformeerde Gemeente van ’s-Gravenpolder wil niets over de zaak kwijt.
Jammer...je zou denken dat je dergelijke beslissingen als Kerkenraad met onderbouwing hanteert. En zo via de 'spreekbuis' van de kerkenraad naar buiten kunt treden.
Maargoed, misschien denk ik TE gemakkelijk over de rechtvaardigheid van God.

In principe is het ook niet netjes om over een besloten censuur zaak te spreken met een krant, zonder dat degene om wie het gaat er bij is.
Daar heb je gelijk in, maar iets in mij zegt, dat er na de vakantie ook niet over gesproken gaat worden. Omdat avondmaal en aan het avondmaal gaan gevoelig is, zal wsl het afhouden van iemand nog iets gevoeliger liggen.
Dat ik hier zo 'fel' op reageer is wsl mijn persoonlijke ervaring.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 11 jul 2007 18:21

Nou ook ik ben geschokt! Dat dit allemaal gebeurt en blijkbaar kan gebeuren! Het is gewoon niet te geloven hoe ze hier weer mee omgaan!

Ik laat het ff zinken....
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 jul 2007 18:36

parsifal schreef:
André schreef:
Refonieuws schreef:Scriba S. Boogaard van de Gereformeerde Gemeente van ’s-Gravenpolder wil niets over de zaak kwijt.
Jammer...je zou denken dat je dergelijke beslissingen als Kerkenraad met onderbouwing hanteert. En zo via de 'spreekbuis' van de kerkenraad naar buiten kunt treden.

In principe is het ook niet netjes om over een besloten censuur zaak te spreken met een krant, zonder dat degene om wie het gaat er bij is.

Een ambtsdrager die m.b.t. stille of besloten censuur uit de school klapt, wordt zelf onder censuur geplaatst. De scriba houdt zich dus aan de regels en valt niets te verwijten.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

André

Berichtdoor André » 11 jul 2007 20:56

Maja de Bij schreef:
parsifal schreef:
André schreef:

Een ambtsdrager die m.b.t. stille of besloten censuur uit de school klapt, wordt zelf onder censuur geplaatst. De scriba houdt zich dus aan de regels en valt niets te verwijten.
Stil en besloten is nog maar de vraag als de krant er over kan berichten. Maar het gaat mij ook meer om de reden waarom mensen in het algemeen niet aan het avondmaal gaan.
Dat strookt gewoon niet met wat de Bijbel er over leert.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jul 2007 21:17

Deze affaire is er weer een treffend voorbeeld van, waarom ik geen lid van de Gereformeerde Gemeenten wil zijn.

In dit verband is dit nieuwartikel ook interessant: http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/2007/D ... r_dan_Rome
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 jul 2007 21:35

Schandalig zeg. Je zou het beestje toch eens bij de naam noemen.
Hoe hoog willen ze de muur tussen kerk en de rest nog gaan bouwen?

Dat is trouwens nog niet eens helemaal juist gezegd, want dit zijn geen dingen die alleen búiten de kerk spelen, maar juist ook heel veel binnen de gemeente. Echt erg dat er zo'n taboe op seksualiteit wordt gekweekt op deze manier...
pobody's nerfect

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 11 jul 2007 22:05

Het lijkt me wat vroeg om te oordelen, zonder dat ik weet wat er precies in dat boek staat...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jul 2007 22:30

Het gaat er mij vooral om: in hoeverre mag een kerkenraad beslissen over jou geloofsleven, over jou relatie met God?
Waar in de Bijbel staat dat je als kind van God niet openhartig over sexualiteit mag spreken, geen tv mag, geen broek aan mag, enz. Dat zijn zaken waar we elkaar vrij in moeten laten.
Ze gaan nu over privezaken en werk van mensen beslissen en dat gaat in mijn ogen te ver. Helemaal als ze aan de hand daarvan beslissen dat jij niet aan de tafel mag komen waar Jezus jezelf nodigt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2007 07:14

Moderator opmerking:

het lijkt me dat wat nu besproken in dit topic, eerder thuishoort in het andere topic: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=19720

Laten we het daar dan hebben over eventuele te grote invloed van kerkenraden op het (geloofs)leven van mensen. Dit om te voorkomen dat we het in twee topics over hetzelfde gaan hebben.
Laten we hier verder gaan over avondmaalsmijding.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2007 08:23

In hoeverre mag een kerkenraad beslissen of je een kind van God bent en mogen zij bepalen of jij wel echt genodigd ben door God aan Zjin tafel?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2007 08:39

@Gerdien: je vraag heeft te maken met kerkelijk opzicht. De kerkenraad kan alleen maar afgaan op de openbare (uiterlijke) belijdenis en levenswandel. Over het hart kunnen en mogen ze niet oordelen. Als iemands leven niet de tekenen vertoont die bijv. in het avondmaalsformulier worden genoemd (het zondenregister), dan mag een kerkenraad je niet van het avondmaal afhouden. In het andere geval trouwens wel.

Hieronder het stukje uit het avondmaalsformulier dat daarover spreekt (hertaalde versie):

Verkondiging van Gods genade en terugwijzing van onboetvaardigen
Allen dan die zo gezind zijn, wil God zeker in genade aannemen en voor waardige gasten aan de tafel van Zijn Zoon Jezus Christus houden. Zij die dit getuigenis in hun hart echter niet gevoelen, eten en drinken zich een oordeel. Naar het bevel van Christus en van de apostel Paulus vermanen wij daarom allen die weten dat zij met de hiernavolgende ergerlijke zonden besmet zijn, zich van de tafel des Heeren te onthouden, en wij verkondigen hun dat zij geen deel uitmaken van het Rijk van Christus. Dit betreft allen:

· die afgoden in welke gestalte ook voor de Heere in de plaats stellen of God op eigenwillige manier vereren;
· die de naam van de Heere door vloeken of op andere wijze misbruiken;
· die zich bezighouden met occulte praktijken of daaraan geloof hechten ;
· die God, Zijn Woord en de heilige sacramenten verachten;
· die aan hun ouders of andere gezagsdragers ongehoorzaam zijn ;
· die zich aan menselijk leven vergrijpen of haat koesteren tegen hun naasten en zich niet met hen willen laten verzoenen;
· die getrouwd of ongetrouwd hun lichaam niet rein bewaren;
· die hebzuchtig, verkwistend of verslaafd zijn;
· die leugenaars of roddelaars zijn;
· kortom, allen die zich in woord en wandel als ongelovigen gedragen.

Zolang zij aan zulke zonden vasthouden, moeten ze zich onthouden van het avondmaal dat Christus alleen voor Zijn gelovigen heeft ingesteld, opdat Gods oordeel en straf over hen niet des te zwaarder worden. Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters in de Heere, niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen te ontmoedigen, alsof niemand aan de tafel des Heeren zou mogen aangaan dan wie zonder enige zonde is. Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen.

Wij moeten erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, bijvoorbeeld dat wij geen volkomen geloof hebben en er niet toe komen God met zo'n ijver te dienen als wij verplicht zijn, maar juist dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verdorven vleselijke begeerten. Niettegenstaande dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest droefheid over zulke gebreken hebben en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid die tegen onze wil nog in ons overgebleven is, kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2007 10:40

Volgens mij mag dan geen enkel mens aan het avondmaal. Niemand kan volgens mij zeggen dat hij/ zij zich echt altijd exact aan die punten gehouden heeft.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 12 jul 2007 11:47

Dan mag idd niemand aan tafel gaan, iedereen heeft wel een hekel aan een bepaald persoon, ook mensen van de kerkenraad. Erg hypocriet dus. Schandalig dat dit gebeurd. Met recht de vormen van een dictatuur.

Bovendien is het avondmaal zoals wij dat kennen ingesteld door de kerken zelf en staat er niets over in de bijbel. Wel staan er een aantal teksten over de seksuele omgang tussen man en vrouw in de bijbel. Kennelijk wil men dat niet lezen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2007 12:00

Gerdien B. schreef:Volgens mij mag dan geen enkel mens aan het avondmaal. Niemand kan volgens mij zeggen dat hij/ zij zich echt altijd exact aan die punten gehouden heeft.

Dat zou je kunnen concluderen als je hebt gelezen tot en met de zin: "opdat Gods oordeel en straf over hen niet des te zwaarder worden."

Maar vervolgens gaat het verder met: "Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters in de Heere, niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen te ontmoedigen, alsof niemand aan de tafel des Heeren zou mogen aangaan dan wie zonder enige zonde is.". Vooral het laatste deel legt uit hoe we belijden dat we midden in de dood liggen, maar hoe desondanks door Gods genade onze overgebleven zonden geen scheiding kunnen maken tussen God en ons.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 12 jul 2007 12:04

Dus Elbert is het "oordeel" van de desbetreffende kerkenraad ongegrond als ik het goed begrijp.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Terug naar “Archief”