Thuisblijfmoeder of werkende moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Thuisblijfmoeder of werkende moeder

Berichtdoor pol » 10 jul 2007 17:14

Ben jij een moeder die een baantje of baan naast het huishouden hebt of ben je helemaal thuis.
Misschien leuk idee om een topic te doen wat de voor- en of nadelen zijn.
(ik zag zo gauw niet dat er al iets over was dus bij deze)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 jul 2007 19:06

Werk 1,5 dag. Dinsdag de hele dag, zaterdag een ochtend. In totaal 14 uur en soms 17.

Heeft voor mij enkel voordelen. Hoewel ik het best druk heb nu vind ik het goed te doen. Ik vind het heerlijk er even uit te zijn en financieel is het ook zeker mooi meegenomen.

Als oppas heb ik mama, schoonmama en schoonzus. Dus ieder eens in de drie weken. Dat is echt super want zo komt het voor hen niet elke week terug. De kids vinden het erg gezellig ook trouwens. En zaterdags is mijn man thuis trouwens. Dan ben ik 1 uur half 2 weer thuis dus zie ik hem ook gelukkig nog even.

Ik ben er heel blij mee want het hele week thuiszitten kwam mn neus uit. Volop genieten. :D

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 jul 2007 22:39

Officieel ben ik thuisblijfmoeder maar doordat we een eigen bedrijf hebben werk ik ook. Maak het kantoor 1 morgen in de week schoon. Verder mag ik telefoniste spelen als mijn man naar klanten is. En elke dag het nieuws uit de regio op de website plaatsen!
Ook pas ik 1 morgen in de week op mijn nichtje en neefje. :D
Echt uit werken gaan is voor mij niet praktisch, maar zo doe ik wel wat anders dan alleen het huishouden.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 jul 2007 22:41

Ik werk elke dag, heel de week in mijn eigen huishouden.

Daarnaast maak ik echt wel tijd vrij voor mezelf. Ben geen sloof van mijn huishouden. Heb ik geen zin om ramen te zemen dan lekker niet. Als de was beetje bijgehouden wordt en het ziet er voor het zicht netjes uit is het goed (ongeveer dan).

Heb wel gewerkt toen ik nog 1 kind had, dat de tweede kwam ben ik gestopt, had geen zin om 2 kinderen naar schoonmoeder als oppas te brengen. Wilde haar niet teveel belasten. We hadden ons huis het meest verbouwd dus was het financieel ook niet echt nodig meer.
ja, dat is mijn mening dan he.....

sela

Berichtdoor sela » 10 jul 2007 23:09

werk thuis. en eigenlijk fulltime. breng m'n dochtertje ongeveer 3 ochtenden per week weg naar een oppasmoeder, afhankelijk van de concentratie die ik nodig heb. voordelen? dat ik het voorrecht heb van alle kanten [zowel dochtertje als werk] gave dingen te beleven. nadeel: goed plannnen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jul 2007 05:40

Zelf ben ik ook thuis. Ik wilde blijven werken toen de eerste kwam, maar dat kon niet op het bedrijf waar ik werkte. Druk aan het solliciteren, maar raakte al gauw zwanger van de tweede. Vorig jaar hadden we een verbouwinng hier, dus het was niet zo praktisch om op banenjacht te gaan, en nu ben ik dus nog gewoon thuis. Als de meiden naar school zijn, wil ik wel iets erbij gaan doen hoor. Het lijkt me zo stil in huis en als er niemand rond je heen loopt, heb je alles zo gedaan lijkt me en dan zit je daar.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jul 2007 11:17

Ik ben zelf geen moeder heb er wel een :)
Mijn moeder is, behalve toen we baby waren, altijd blijven werken. Ze werkte eerst altijd 2 avonden in de week. Dan was mijn vader er voor ons. Heerlijk waren die avonden, langer opblijven, op zaterdag met de pont mee enzo.
Toen we hierheen verhuisden ging mijn moeder overdag werken. Mijn vader is deels docent en deels supervisor, dus hij kan, behalve zijn tijd dat hij les moet geven, zelf zijn tijd indelen. Dat was altijd wel handig, ging hij gewoon wat later weg.
Nu mijn zusje ook op de middelbare zit werkt mijn moeder 4 dagen per week. En dat vindt ze heerlijk. Ook zij kan haar eigen tijd indelen. Op maandag werkt ze lang, dan werkt mijn vader thuis, de andere dagen komt ze thuis als ze weet dat mijn zusje thuis komt uit school (vaak is die er dan niet eens, omdat ze naar vriendinnen gaat enzo, maar mijn moeder vond het niet kunnen dat ze er voor ons altijd was na school en voor haar niet ;) ).
Ik had het er gister nog even over met mijn moeder, en zij zei dat ze het heerlijk vond om af en toe weg te zijn. Af en toe te kunnen zeggen: kijk eens, de kids zij nu van jou. Doe jij de afwas, de kinderen in bad en naar bed. En dan is het heerlijk thuiskomen 's avonds laat. Echt even iets voor zichzelf.

Het is niet met alle beroepen zo makkelijk dat je zelf tijd in kunt delen, dus dan heb je idd oppas nodig. Dat lijkt mij weer niet zo handig. Omdat mijn schoonmoeder dat niet wil, en mijn moeder de komende 20 jaar nog wel werkt. Maar zoals zij het hebben gedaan vind ik erg goed.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jul 2007 11:21

ik ben een thuisblijfmoeder en ik zou niet anders willen!!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 jul 2007 12:19

Hier nog een werkende moeder. Soms best druk, oppas regelen, voedingen afkolven of juist thuis komen voeden, alles afspreken. Maar wat heerlijk om lekker even rustig op de fiets naar mn werk te rijden!!
Op dit moment werk ik 3 middagen en soms de avond erbij en om het weekend. Dit vind ik wel erg veel dus na de vakantie wordt het minder, zo'n 15 tot 20 uur in de week denk...
En de inkomsten zijn ook lekker meegenomen, ik wil de badkamer gaan verbouwen binnenkort :mrgreen:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 jul 2007 12:20

mijn moeder is verpleegkundige en is altijd een paar uur blijven werken toen ze eenmaal kinderen kregen.
Maar als mijn ma werkte was mijn pa thuis nooit zijn wij alleen geweest of met een oppas.
nu 14 jaar geleden heeft mijn pa een cva gekregen en gelukkig heeft mijn ma een goede opleiding gevolgt en altijd blijven werken want nu werkt ze voor 21 uur als avond/nacht/weekend hoofd verpleegkundige. En heeft gelukkig zo een goed salaris dat ze een heel gezin kan onderhouden.
Als mijn ma overdag werkt is tussen de middag mijn pa thuis voor mijn broertje en na schooltijd ook weer.
Hij komt nooit in een leeg huis.
Als mijn vriend en ik kinderen mogen krijgen wil ik ook blijven werken maar dan gewoon 2 avonden in de week en 1 weekend of zo.
Mijn ouders willen ook geen oppas zijn en mijn schoonouders ook niet omdat ik dan ga werken. EN dat kan ik heel erg god begrijpen

blub
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blub » 11 jul 2007 12:50

Ik heb een dochtertje van 1 jaar en werk fulltime (40 uur) Mijn man heeft helaas nog geen werk, maar is wel op zoek. Hij is dus fulltime papa. Ik vind mijn werk erg leuk, maar zou toch ook graag wat vaker bij mijn meissie zijn. Maar wij vertrouwen op God dat die tijd nog zal komen. Ik zou het niet leuk vinden om mijn dochtertje naar anderen te moeten brengen, maar als het door omstandigheden niet anders zou kunnen zou het maar moeten. Ik vind het de meest ideale situatie dat óf ik óf mijn man voor ons kindje zorgt.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 11 jul 2007 13:34

Ik ben een "ouderwetse" (?) thuisblijfmama. Het is ontzettend leuk om al die vorderingen van ons dametje zo bewust mee te maken. Zelf ben ik niet zo' n fan van een creche, ieder voor zich hoor, maar aan ons niet besteed.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 11 jul 2007 13:46

Wij hebben besloten dat als de baby er is, ik stop met werken. Hoewel ik mijn werk best zal missen lijkt het me ook heerlijk om mij helemaal op mijn 'gezin in wording' te kunnen richten. Zelf vond ik ook het idee dat ik na 10 weken mijn kind alweer bij een ander zou moeten brengen erg vervelend. Misschien dat ik er op termijn nog eens voor kies een paar uurtjes te werken, maar dan niet de baan die ik nu heb. Dit vind ik te intensief en het liefst wil ik dan mijn werktijden zoveel mogelijk buiten de werktijden van mijn man om kunnen regelen.
Ik ben wel een beetje van plan om wat vrijwilligerswerk te gaan doen. Dit is wat makkelijker te doen met een kind, en zo kom ik toch af en toe eens even ergens anders.

Maar goed, dit zijn dus allemaal nog toekomstplannen :D

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 11 jul 2007 15:00

Schiet me ineens te binnen...Toen ik nog zwanger was werd ik gebeld over hoe we de dagopvang van ons kind wilden gaan regelen; Naar opa en oma, of naar de creche... Ik was redelijk verbaasd dat dat blijkbaar de 2 opties waren en zei dat ik na de bevalling thuis zou blijven. De beste mevrouw viel zowat van haar stoel!!!

Een tijd later werd dezelfde vraag (wel ites tactischer) gesteld door de verloskundige. Na hetzelfde antwoord te hebben gegeven zei ze: Dar vind ik echt mooi!

Zo kan het dus ook:-)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 jul 2007 15:46

Absoluut!

Zo zie je maar weer. Het is ook maar net wat je wil.

Maar wat ik wel erg vindt is dat ouders allebei een volledige baan hebben en dan hun kind 5 dagen in de week dumpen bij een kdv. of dat de kids na schooltijd naar de naschoolse opvang gaan! Naar mijn idee heb je dan za. en zo.- kinderen.

Terug naar “Archief”