@ Smurffie: ik kritiseer zeker niet per definitie beroemde mensen, integendeel. Ik snap daarom niet waarom je zo fel op me reageert. Ik heb er niets op tegen dat mevrouw Bakker beroemd is/wil zijn en ook niet dat ze dat doet door een hypedieet te creëren, ik heb iets tegen op het dieet zelf en op de manier waarop mevrouw Bakker omgaat met kritiek. En dat jij er dan schijtziek van wordt, is jouw probleem, het past in ieder geval goed bij het Sonja Bakkerdieet, denk maar aan de SAS-dag. (Een te flauwe grap overigens, die SAS-dag.)
Er is veel kritiek op mevrouw Bakker, ook op basis van de wetenschap (o.a. van de kant van de diëtisten).
Bijvoorbeeld deze uitzending van Tros' Radar:
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/20/2581
Wikipedia:
Kritiek van het Voedingscentrum:
Het Voedingscentrum bevestigt dat het volgen van de methode van Sonja Bakker leidt tot gewichtsafname. Volgens het Voedingscentrum biedt de methode echter onvoldoende handvatten om op termijn een gezond eetpatroon te ontwikkelen waardoor de afvaller ook daadwerkelijk slank kan blijven. De tips in haar boeken zijn vrij summier en beperken zich toe "drie hoofdmaaltijden per dag" en "voldoende bewegen", waardoor het volgens het Voedingscentrum twijfelachtig is of die beperkte informatie voldoende is om het voedingspatroon structureel aan te passen en zo het risico op terugval te verminderen.
Het Voedingscentrum wijst er verder op dat de boeken "weetjes" bevatten die niet overeenstemmen met wetenschappelijk onderzoek, bijvoorbeeld dat koffie vocht onttrekt, witte wijn cellulitis veroorzaakt en fruit het lichaam reinigt.
Tevens vindt het Voedingscentrum dat brood en zuivel een te ondergeschikte rol spelen in de menu’s van Bakker en niet in overeenstemming is met de Schijf van vijf.
Bijvoorbeeld.