Films over Jezus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 15 nov 2003 10:16

surfer schreef:bedankt voor de link, lizz.

ik heb er toch een beetje moeite mee, met dat woord. Maar misschien is dat persoonlijk. Een ander iets, op de site die je geeft zegt Peter Scheele het volgende:

"Bovendien komt het begrip 'fan-zijn' van het latijnse woord fanaticus, wat betekent: als een (af)god aanbidden. Als je zegt dat je fan van Jezus bent, dan zeg je dus eigenlijk dat je Jezus wilt aanbidden als God. En daar gaat het toch precies om wat mij betreft."
Ik dacht dat we in de eerste plaats God de Vader aanbidden. Daar verwijst Jezus ook steeds naar, naar de Vader. Ik zal daar een topic over openen.
k geloof dat ik die topic nog niet zie, daarom hier maar:

volgens mij moeten we juist Jezus aanbidden. Hijis de overwinnaar van de dood, niet de vader!

caprice

Berichtdoor caprice » 15 nov 2003 15:44

Wij moeten God de Vader aanbidden. Dat heeft Jezus zelf gezegd:

Lukas 11 vers 1 t/m 4:
1 En het geschiedde, toen Hij in een zekere plaats was biddende, als Hij ophield, dat een van Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden, gelijk ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft.
2 En Hij zeide tot hen: Wanneer gij bidt, zo zegt: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel, alzo ook op de aarde.
3 Geef ons elken dag ons dagelijks brood.
4 En vergeef ons onze zonden; want ook wij vergeven aan een iegelijk, die ons schuldig is. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 15 nov 2003 17:58

Inspector Morse schreef:The life of brian is toch ook niet slecht?

Nou, dat vind ik dus een beledigende film, ik heb m op tv gezien, mensen vallen over het woord "Jezusfan" maar life of brian wilde mijn man dus zo graag zien, omdat hij er zo om kon lachen, maar ik wil wel eens weten hoe andere Christenen over die film denken, waarin Jezus dus bespottelijk wordt gemaakt. Ik hou gewoon heel veel van Jezus, kan ik niks meer aan doen, is zo gegroeid.... een relatie..... en dan zo'n film :? :? :? Misschien ben ik een tutje..

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 nov 2003 18:52

Mariamagdalena schreef:
Inspector Morse schreef:The life of brian is toch ook niet slecht?

Nou, dat vind ik dus een beledigende film, ik heb m op tv gezien, mensen vallen over het woord "Jezusfan" maar life of brian wilde mijn man dus zo graag zien, omdat hij er zo om kon lachen, maar ik wil wel eens weten hoe andere Christenen over die film denken, waarin Jezus dus bespottelijk wordt gemaakt. Ik hou gewoon heel veel van Jezus, kan ik niks meer aan doen, is zo gegroeid.... een relatie..... en dan zo'n film :? :? :? Misschien ben ik een tutje..

Je man heeft blijkbaar een goede smaak :wink: The life of Brian moet je natuurlijk bekijken in de britse humor traditie. Het werk van Monty Pyton is erg verfijnd. Neem van mij aan dat die film echt niet de bedoeling heeft Jezus belachelijk te maken. Het is gewoon een persiflage op 2000j Christendom, en laten we eerlijk zijn......de dogmatici hebben er een potje van gemaakt. The life of Brian lacht meer met hoe bepaalde groeperingen en mensen omgaan met Jezus dan met Jezus zelf.
Afbeelding

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 nov 2003 18:56

Oordeel zelf, de wijzen uit het Oosten vinden het kind:

We are 3 wise men
MC What?
WM2 We are 3 wise men
MC Well what are you doing creeping around a cow shed at 2 O'clock in
the morning. That doesn't sound very wise to me.
WM3 We are astrologers.
WM1 We have come from the east.
MC2 Is this some kind of joke?
WM1 We wish to praise the infant.
WM We must pay homage to him.
MC Homage? You're drunk. It's disgusting. Out. The lot, out. Bursting
in here with tales about oriental fortune tellers. Come on, out.
--------[The three look quite confused at this reception, but back away all
the same.]
WM1 Nono, we must see him.
MC Go and praise someone elses brat. Go on.
WM1 We, we were led by a star.
MC Lead by a bottle more like, go on out.
WM1 But we must see him, we have brought presents.
MC Out.
WM1 Gold, frankincence, mhyrr.
--------[MC of course beckons them in at the mention of these gifts. Well,
wouldn't you?]
MC Well why didn't you say, he's over there. Sorry the place is a bit
of a mess. Well, what is mhyrr anyway?
WM1 It is a valuable balm.
MC A balm, what are you giving him a balm for, it might bite 'im.
WM1 What?
MC That's a dangerous animal. Quick, throw it in the trough.
WM1 No it isn't.
MC Yes it is, it's great big
--------[MC drastically changes her appearance to look like a great big ]
WM3 Nonono, it is an ointment
MC Awww. There is an animal called a balm, or did I dream it?
So you're astrologers are you? Well what is he then?
WM2 Hmm?
MC What star sign is he?
WM2 Uhhh. Capricorn.
MC Uhhh. Capricorn, eh? What are they like?
WM2 He is the son of God, our messiah.
WM1 King of the jews
MC So that's capricorn, is it?
WM2 Nonono, that's just him.
MC Awww. I was gonna say, otherwise there'd be a lot of them.
WM1 By what name are you calling him?
MC Uh. Brian.
WMen We worship you, oh Brian who are lord over us all. Praise unto you
Brian, and to the lord, our father. Amen.
Afbeelding

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 15 nov 2003 20:15

JopieK schreef:dus ook geen kleuterbijbels, geen iconen in je godsdienstboek... En de wet des Heeren zegt: "Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is."

Dit betekend dus ook:
- geen foto's van onszelf en anderen
- geen beeldjes of zo van zeehonden zoals ik die bijv. verzamel
- geen pluchen knuffels etc.

Genuanceerd om gaan met dit onderwerp is mijns inziens onontbeerlijk. Er zijn zeer foute Jezus films, maar er is ook een film welke louter voor evangelisatie onder mensen die analfabeet zijn is bedoeld (het verfilmde Lukas evangelie): http://www.ccci.org/ en http://www.jesusfilm.org/

Sorry hoor, maar je kan ook tot het uiterste gaan. Als je genoeg achting en verwondering voor God hebt, hoef je niet zo nodig Hem uit te beelden (in bijv. een film). Omdat je dan weet dat je God niet op die manier kan dienen en Hij dat ook niet wil.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 15 nov 2003 20:54

Poolrev schreef:Sorry hoor, maar je kan ook tot het uiterste gaan. Als je genoeg achting en verwondering voor God hebt, hoef je niet zo nodig Hem uit te beelden (in bijv. een film). Omdat je dan weet dat je God niet op die manier kan dienen en Hij dat ook niet wil.

Hoho, niet te snel! :(

Volgens mij kunnen wij mensen helemaal niet weten welke dingen God gebruikt om mensen te bereiken. Het gebeurt in het verborgene! Het is misschien een erg extreem voorbeeld, maar in mijn omgeving is er iemand geïnteresseerd geraakt in het Evangelie door het lezen van een Tibetaans dodenboek, waarin een verwijzing werd gemaakt naar Jezus. Deze persoon is nu actief lid van een kerk. Van wat God doet hebben wij geen weet. 8)

Over die uitbeeld kwestie: het is een heel andere zaak om God af te beelden in een beeld (Hem proberen te vangen in steen, goud of anderzins) en dat beeld te gaan aanbidden in plaats van Hem.
Bij het vertonen van deze film wordt echt niet gezegd dat de mensen de film-christus moeten aanbidden. Het blijft niet bij de film alleen! Mensen krijgen bijbels mee naar huis en de plaatselijke zendelingen begeleiden de mensen. Vergeet niet dat Jezus (God) écht een menselijk lichaam heeft (gehad). Ik vraag me af waarom men dat lichaan niet af mag beelden. Goed, we weten niet precies hoe Hij eruit gezien heeft, maar veel zal het niet verschillen van de joden uit die plaats en tijd. Zolang het maar niet een verafgoding wordt.

Nog even een paar cijfertjes: bron http://www.jesusfilm.org/progress/statistics.html

Cumulative Viewing and Listening Audience:5,596,881,003

Viewing Audience of the "JESUS" Film
Viewing audience of the film since 1979: 5,040,711,440
Internet viewings:3 56,137
Indicated decisions for Christ as a result of the film:4 193,534,385
Countries in which the film has been shown: 236
Countries where the film has been seen on television: 176

:!:

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 16 nov 2003 00:13

Equilibrist schreef:
Poolrev schreef:Sorry hoor, maar je kan ook tot het uiterste gaan. Als je genoeg achting en verwondering voor God hebt, hoef je niet zo nodig Hem uit te beelden (in bijv. een film). Omdat je dan weet dat je God niet op die manier kan dienen en Hij dat ook niet wil.

Hoho, niet te snel! :(

Volgens mij kunnen wij mensen helemaal niet weten welke dingen God gebruikt om mensen te bereiken. Het gebeurt in het verborgene! Het is misschien een erg extreem voorbeeld, maar in mijn omgeving is er iemand geïnteresseerd geraakt in het Evangelie door het lezen van een Tibetaans dodenboek, waarin een verwijzing werd gemaakt naar Jezus. Deze persoon is nu actief lid van een kerk. Van wat God doet hebben wij geen weet. 8)

Over die uitbeeld kwestie: het is een heel andere zaak om God af te beelden in een beeld (Hem proberen te vangen in steen, goud of anderzins) en dat beeld te gaan aanbidden in plaats van Hem.
Bij het vertonen van deze film wordt echt niet gezegd dat de mensen de film-christus moeten aanbidden. Het blijft niet bij de film alleen! Mensen krijgen bijbels mee naar huis en de plaatselijke zendelingen begeleiden de mensen. Vergeet niet dat Jezus (God) écht een menselijk lichaam heeft (gehad). Ik vraag me af waarom men dat lichaan niet af mag beelden. Goed, we weten niet precies hoe Hij eruit gezien heeft, maar veel zal het niet verschillen van de joden uit die plaats en tijd. Zolang het maar niet een verafgoding wordt.

Nog even een paar cijfertjes: bron http://www.jesusfilm.org/progress/statistics.html

Cumulative Viewing and Listening Audience:5,596,881,003

Viewing Audience of the "JESUS" Film
Viewing audience of the film since 1979: 5,040,711,440
Internet viewings:3 56,137
Indicated decisions for Christ as a result of the film:4 193,534,385
Countries in which the film has been shown: 236
Countries where the film has been seen on television: 176

:!:

idd is de Jesusfilm een grote bron van heil en zegen welke God zegent over de hele wereld voor met name analfabeten. O.a. Wycliffe Bijbelvertalers (www.jaars.org) werkt samen om de film van het Lukas evangelie te vertalen in allerlei "vernaculaire" talen!
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 nov 2003 22:42

De film Jesus vind ik op zich heel mooi en leerzaam, maar ik merk, dat bij de scenes vanaf de Olijfberg waar Jezus bidt en verder, dat de producers hebben geprobeerd om het lijden van Jezus zo duidelijk mogelijk naar voren te laten komen. Maar dit kan niet afgebeeld worden. Jezus heeft namelijk erger geleden dan wij ons voor kunnen stellen.
Verder vind ik dat je van de Bijbel veel meer leert dan van de film.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 17 nov 2003 10:07

bloempie19 schreef:De film Jesus vind ik op zich heel mooi en leerzaam, maar ik merk, dat bij de scenes vanaf de Olijfberg waar Jezus bidt en verder, dat de producers hebben geprobeerd om het lijden van Jezus zo duidelijk mogelijk naar voren te laten komen. Maar dit kan niet afgebeeld worden. Jezus heeft namelijk erger geleden dan wij ons voor kunnen stellen.
Verder vind ik dat je van de Bijbel veel meer leert dan van de film.

Idd is de Bijbel nooit te vervangen door een film. Daarom helpt Wycliffe Bijbelvertalers wel meet Jesus film vertalingen maar is en blijft hun hoofddoel om de Bijbel te vertalen. De film is slechts bedoeld om mensen die niet kunnen lezen en schrijven met het evangelie te bereiken...
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Terug naar “Archief”