Rechtszaak tegen de SGP

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 nov 2003 15:42

Het gaat niet om Paulus of Jezus. Op grond van de interpretatie die ik opdoe uit Paulus woorden, zie ik niet in dat daaruit kan worden geconcludeerd dat vrouwen geen lid mogen worden van een politieke partij. Dat vind ik net zo raar dat een vrouw geen lid mar worden van de RMU of geen functie mag bekleden binnen een organisatie waar zij leiding heeft over o.a. mannen.

Maar dat is een hele andere discussie. Ik stem SGP maar ik ben fel tegen hun vrouwenstandpunt. Daarnaast ben ik nog veel feller tegen de bemoeienissen van buitenaf en het slepen voor de rechter. Degene die dus gediscrimineerd zouden worden zijn niet de vrouwen in het algemeen maar de vrouwelijke SGP-stemmers. Ik dus. Wat vreemd dat ik me dan niet gediscrimineerd voelt! Ben ik dan zo gehersenspoelt? Denk het niet, ik weet gewoon de achtergrond van het standpunt, ik weet dat dit niet is uit de overtuiging dat de vrouw minder waard is ofzo. Maar uit de overtuiging dat de taakverdeling van de man en vrouw dit zo bepaald. (waar ik dus anders tegenaan kijk)
ALs je kijkt naar hun prostitutie beleid: dat is pas vrouwvriendelijk! Ze roepen al jaren lang dat prostitutie niet ''normaal' is. Van der Staay heeft een opvanghuis gerealiseerd die prostituees die eruit willen stappen.
Pas nu komt men door de vrouwenhandel erachter dat de meesten prostituees helemaal niet zo blij zijn met hun beroep, zelf gedwongen worden. Joh! Misschien had die oudbollige, zwartepakken SGP toch gelijk?

Ik werd helemaal woest om de nieuws-beelden: waren filmfragmenten van de SGP uit 1960 ofzo. :roll: hoezo stemmingvorming.

Als het vrouwenstandpunt van de SGP ooit veranderd, naar ik hoop, dan moet dat van binnenuit komen en niet worden gedwongen. WAnt dat zaakje vertrouw ik niet.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 15 nov 2003 16:04

meschianza schreef:Ik werd helemaal woest om de nieuws-beelden: waren filmfragmenten van de SGP uit 1960 ofzo. :roll: hoezo stemmingvorming.

'Nieuws'-beelden?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 nov 2003 16:56

caprice schreef:
meschianza schreef:Ik werd helemaal woest om de nieuws-beelden: waren filmfragmenten van de SGP uit 1960 ofzo. :roll: hoezo stemmingvorming.

'Nieuws'-beelden?

ow :mrgreen: ben ik weer vaag?
TV-beelden tijdens de nieuwsuitzending van gisteravond.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 15 nov 2003 17:13

Voor de goede orde wil ik ff zeggen, dat ik geen SGP stem, maar het wel eens ben met hun vrouwenstandpunt, ik stem geen SGP omdat ze voor de doodstraf zijn. Maar ik snap niet waarom iedereen zich zo door het feminisme heeft laten hersenspoelen. Volgens mij draait het alleen om geld. Ik ben niet geemancipeerd of feministisch en zal het nooit worden ook. Ik ben er trots op dat ik een vrouw ben, en dat ik wel gelijkwaardig, maar niet gelijk ben aan een man, gelukkig niet, zeg!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 nov 2003 17:17

Mariamagdalena schreef:Voor de goede orde wil ik ff zeggen, dat ik geen SGP stem, maar het wel eens ben met hun vrouwenstandpunt, ik stem geen SGP omdat ze voor de doodstraf zijn. Maar ik snap niet waarom iedereen zich zo door het feminisme heeft laten hersenspoelen. Volgens mij draait het alleen om geld. Ik ben niet geemancipeerd of feministisch en zal het nooit worden ook. Ik ben er trots op dat ik een vrouw ben, en dat ik wel gelijkwaardig, maar niet gelijk ben aan een man, gelukkig niet, zeg!

Niet eens zijn met het vrouwenstandpunt van de SGP staat niet gelijk aan feminisme. Wel gelijk aan een andere interpretatie op de bijbelse visie betreft man en vrouw. Maar dat terzijde.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 17 nov 2003 08:17

Hoe kan dat nou? Ze mogen geen lid zijn, maar ze zijn het wel? Die vrouwen zijn vast niet verkiesbaar, neem ik aan?
Overigens is er wel een grote kloof tussen het landelijke partijstandpunt en de plaatselijke kiesverenigingen. Zo weet ik van de kiesvereniging hier ter plaatse dat er niet zo moeilijk wordt gedaan over vrouwen. Ik heb de indruk dat de vrouwenkwestie meer een traditiekwestie is, maar dat de SGP hier niet aan wil sleutelen, uit angst (rechtse) kiezers kwijt te raken.

Vrouwen mochten ooit lid worden van de SGP. De leden hebben dat besluit een jaar of tien geleden teruggedraaid (Putten II). Vanaf dat moment geldt het buitengewoon lidmaatschap (wel aanwezig zijn, maar niet mogen stemmen op de vergaderingen).

Ik weet dat er KV's zijn die dit aan hun laars lappen en vrouwen gewoon accepteren. Inderdaad speelt traditie een grote rol. Veel predikanten (onder wie ook Ger. Gem.) zijn voorstander van het vrouwenlidmaatschap en hebben dat via een advertentie in het RD (tijdens de discussie over het vrouwenlidmaatschap) ook kenbaar gemaakt. Twee commissies van SGP-leden (w.o. de werkgroep Bouwen) zijn indertijd tot de conclusie gekomen dat de betreffende bijbelpassages (Paulus) waar het SGP-hoofdbestuur mee schermt, niets van doen hebben met een politieke situatie, maar handelen over de kerkelijke gang van zaken.

Zo'n knappe man als jij mag dat toch allang, Omega!

Vrouwen in vrouwencafe's houden helaas niet van knappe mannen ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2003 14:13

Het verbieden van de SGP is een grove inbreuk op de vrijheid van vereniging en de vrijheid van godsdienst. Hiertegenover staat alleen het discriminatieverbod, maar aangezien niemand verplicht is lid te worden van de SGP en iedereen vrij is zelf een nieuwe partij op te richten is dit veel minder expliciet. Het zou niet logisch zijn als de rechter in zijn afweging tegen de SGP zou oordelen.
Maar misschien dat de staat zich in haar emancipatiestreven aangetast voelt nu ook zij aangeklaagd wordt door het CWI en krijgen we zometeen weer een sociaal gewenste anti-'fundamentalisten' uitspraak... :x
En wat betreft de VN: daar luistert tegenwoordig toch niemand serieus meer naar... :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 nov 2003 17:21

Aragorn schreef:Het verbieden van de SGP is een grove inbreuk op de vrijheid van vereniging en de vrijheid van godsdienst. Hiertegenover staat alleen het discriminatieverbod, maar aangezien niemand verplicht is lid te worden van de SGP en iedereen vrij is zelf een nieuwe partij op te richten is dit veel minder expliciet. Het zou niet logisch zijn als de rechter in zijn afweging tegen de SGP zou oordelen.

Kijk en dat is nu tegen de wet op de gelijke behandeling. Men mag namelijk niet iemand weigeren op grond van sexe, etc. Wat belangrijk is naar mening is welke klassieke grondrechten het meest worden aangetast,die van de SGP of van de vrouwen.

Het is niet alleen tegen de Nederlandse wet in principe. De SGP baseert haar standpunt op een verkeerde interpretatie van enkele bijbelverzen, althans, dat is mijn mening.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 nov 2003 18:07

die rechtzaak wint de SGP altijd. (volgens mij, want daarvoor hebben we natuurlijk het rechtsysteem)

Het is niet mogelijk dat SGP veroordeeld wordt, waarop? Discriminatie?
Bij iedere vereneging moet je eisen voldoen, bij iedere politieke partij moet je aan eisen voldoen.
Iedereen heeft recht om een eigen partij op te richten met zijn eigen regels, dat is het principie van een democratie.

Ik mag als werknemer bij een kerncentrale ook geen lid worden van Greenpeace. Waarom? Just simply niet vanwege discriminatie, maar omdat ik niet pas in de verenging of partij.

De SGP discrimineert niemand.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 17 nov 2003 18:14

Je moet je toelatingsbeleid wel ergens op kunnen baseren. Als Greenpeace-activist vorm je een bedreiging voor een kerncentrale en kun je niet functioneren. Het is voor iedere partij en vereniging een redelijke eis dat potentiele leden affiniteit hebben met de partij en haar doelstelling. Als moslim kun je niet aannemelijk maken dat je een belang hebt bij het SGP-lidmaatschap. Maar hoe kan je onderbouwen dat een vrouw geen recht heeft op het lidmaatschap van een politieke partij? Een politieke partij is voor iedereen die het gedachtegoed van die partij ondersteunt. Een beroep op een bepaalde, door weinig mensen gedeelde uitleg van de Bijbel om vrouwen uit te sluiten van het lidmaatschap is heel bedenkelijk.
The proof of the pudding is in the eating.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 nov 2003 18:22

Maar hoe kan je onderbouwen dat een vrouw geen recht heeft op het lidmaatschap van een politieke partij?

Dit recht wordt vrouwen niet ontnomen, iedere vrouw heeft de volkomen vrijheid om in de politiek te gaan. Aleen niet bij de SGP, maar de vrouwen die achter deze partij staan zijn het ook met dit standpunt eens, anders stem je niet op de SGP.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 nov 2003 23:15

hijwel schreef:

Behalve dan de vrouwen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 nov 2003 23:55

Sabra schreef:
hijwel schreef:

Behalve dan de vrouwen.

Onzin, zij zijn er ten volle van overtuigt dat vrouwen deze functie niet mag bekleden, vrouwen die het dus met deze partij eens zijn zien daar dus ook geen bezwaar in.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 nov 2003 07:09

hijwel schreef:

Onzin, zij zijn er ten volle van overtuigt dat vrouwen deze functie niet mag bekleden, vrouwen die het dus met deze partij eens zijn zien daar dus ook geen bezwaar in.

En de vrouwen die het daar niet mee eens zijn, spannen nu dus een rechtzaak aan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 nov 2003 07:31

Sabra schreef:
hijwel schreef:

En de vrouwen die het daar niet mee eens zijn, spannen nu dus een rechtzaak aan.

:?: De vrouwen die het er niet mee eens zijn dat ze niet in de SGP mogen zitten als vrouw, staan niet achter het partijprogramma dus willen als het goed is ook niet bij die partij horen.
Die vrouwen kunnen zich niet gediscrimineert voelen wat ze hebben het volledige recht om een nieuwe partij op te richten.

Terug naar “Archief”