Vraagje: Wie klopt er? en aan welke kant zit de klink?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Vraagje: Wie klopt er? en aan welke kant zit de klink?

Berichtdoor hijwel » 13 nov 2003 18:41

Vraagje:

ik de bijbel staat dit:
Klopt en u za opengedaan worden
Ook staat er: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

An welke kant zit de deurklink?
Wie moet er open doen?

Is het zo dat God en wij allebij aan 1 kant staan te kloppen? en dat er aan allebij de kanten een klink zit.

Klopt God en jij moet opendoen?
Of klop jij en God moet opendoen?

Zomaar ff een paar vragen, voor mijn persoonlijk is het wel duidelijk denk ik, maar toch ben ik benieuwt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2003 18:48

Volgens mij gaat 'klop en u zal opengedaan worden' over het bidden om allerlei gaven, en niet over het 'bekeerd worden'. De andere tekst gaat wel over tot geloof komen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Vraagje: Wie klopt er? en aan welke kant zit de klink?

Berichtdoor Equilibrist » 13 nov 2003 18:57

hijwel schreef:Vraagje:

ik de bijbel staat dit:
Ook staat er: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

An welke kant zit de deurklink?
Wie moet er open doen?

Is het zo dat God en wij allebij aan 1 kant staan te kloppen? en dat er aan allebij de kanten een klink zit.

Klopt God en jij moet opendoen?
Of klop jij en God moet opendoen?

Zomaar ff een paar vragen, voor mijn persoonlijk is het wel duidelijk denk ik, maar toch ben ik benieuwt.

Zie, de bijbeltekst geeft het antwoord. Ik heb dit altijd al een ontzettend bemoedigende tekst gevonden.
Hij vraagt naar mij, nog voor ik naar Hem gevraagd heb.
Zo heb ik dat in mijn eigen leven meegemaakt.

Over die deurklink, misschien een beetje flauw, maar als je naar een gemiddelde deur kijkt zit er aan beide kanten een klink. Maar in de context van deze tekst denk ik toch echt dat de mens de deur open moet doen. Of minder geestelijk: zijn hart moet openen.

Kunnen wij dat helemaal zelf? Nee, de Heilige Geest werkt dat in ons. Hij zorgt dat we doorkrijgen dat God aan de deur staat en klopt. Dat je iets van levensbelang mist in je leven. Dat je God nodig hebt. En dat is prachtig!
:D

De quote 'klopt en u zal opengedaan worden' is ook van deze aard, en past volgens mij precies in het beeld hierboven. Schijnbaar tegenstrijdig dat er nu wel 'opengedaan' wordt door iemand anders dan jezelf (Iemand anders eigenlijk.). Maar ik gebruik het woord schijnbaar tegenstrijdig. In de breedte van het hoofdstuk van de tekst uit Lukas 11 kunnen we zien dat het over het gebed gaat. Het vragend bidden tot God. Dat mensen niet bedrogen uit zullen komen wanneer ze bidden tot hun Hemelse Vader. Hij laat je niet voor de deur staan!

bloempie
Majoor
Majoor

Re: Vraagje: Wie klopt er? en aan welke kant zit de klink?

Berichtdoor bloempie » 13 nov 2003 19:08

Het valt me op dat bij allebei de voorbeelden in de actieve vorm geschreven wordt:

Hier moet de mens dus kloppen, God aanroepen, tot Hem bidden, Hem zoeken. We moeten aan het werk. Dan zal Hij luisteren en aan het werk gaan.

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Hier is God degene die klopt en moeten wij luisteren. Als wij dan ons aan Hem overgeven, dan zal Hij ons leven veranderen.

Je ziet dus dat het niet alleen van God afhangt of wij bekeerd worden. Het hangt ook van onszelf af. We moeten niet lijdzaam afwachten. God zoekt je al; Hij roept je al; Hij klopt aan de deur van je hart! Wij hoeven alleen nog maar open te doen.
Aan de andere kant kunnen wij niet vanuit ons zelf de deur open doen, want vanuit ons zelf zullen wij nooit naar God vragen. Daarom moeten wij God vragen (aan Zijn deur kloppen) of Hij ons gebed wil verhoren. Een gebed waarin we vragen of God ons gewillig wil maken om ons hart voor Hem te openen. En als we dat oprecht vragen, dan zal God ons gebed verhoren!
Uiteindelijk is het dus Gods werk, maar het gaat niet buiten ons om. Wij moeten ook aan het werk.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 13 nov 2003 19:10

Misschien wel een toepasselijk gedicht dat eens werd gezongen bij een begravenis waarbij ik aanwezig was.

:arrow:

Aan Hem die ik al te veel versmaadde.

Gij komt mij tegen en ik ken U niet
Gij komt mij tegen en ik zie U niet
Gij komt mij tegen en ik wens U niet
Gij komt mij tegen en ik mag U niet
Gij komt mij tegen en ik wil U niet

Ik wil U niet! Nee, nee, ik wil U niet

Gij komt mij tegen en ik moet U niet

Ik moet U niet! Nee, nee, ik moet U niet

Ik kom U tegen en gij kent mij wel
Ik kom U tegen en gij ziet mij wel
Ik kom U tegen en gij wenst mij wel
Ik kom U tegen en gij wilt mij wel
Ik kom U tegen en gij moet mij wel

Wie ben ik dan dat gij zo anders kent?
Wie ben ik dan dat gij zo anders ziet?
Wie ben ik dan dat gij zo anders wenst?
Wie ben ik dan dat gij zo anders mag?
Wie ben ik dan dat gij zo anders wilt?
Wie ben ik dan dat gij zo anders moet?

Ben ik Uw kind, zoals geen kind ooit was?
Zijt gij mijn Vader, zoals er nooit geen vader was?

Ik ken U niet, en toch gij zegt het mij
Ik ken U niet, en toch gij toont het mij
Ik wens U niet, en toch begeer ik U
Ik mag U niet, en toch, ik smacht naar U!
Ik wil U niet, en toch, ik huil om U!
Ik moet U niet, en toch, ik moet naar U!

Kan ik dan zonder U niet verder gaan?
Kan ik dan zonder U niet meer bestaan?
Kan ik dan zonder U geen weg bereiken
Waar Gij niet starend naast mij staat te kijken?
Kan ik dan zonder U
Niet dag en nacht
Dan door Uw heilig aanschijn afgewacht?

Ik mag U niet, U moet mij
Ik zie U niet, U ziet mij
Ik ken U niet, U kent mij
Ik wens U niet, U wenst mij
Ik wil U niet, U wilt mij

(auteur niet bekend bij mij)

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 13 nov 2003 19:11

Misschien wel een toepasselijk gedicht dat eens werd gezongen bij een begravenis waarbij ik aanwezig was.

:arrow:

Aan Hem die ik al te veel versmaadde.

Gij komt mij tegen en ik ken U niet
Gij komt mij tegen en ik zie U niet
Gij komt mij tegen en ik wens U niet
Gij komt mij tegen en ik mag U niet
Gij komt mij tegen en ik wil U niet

Ik wil U niet! Nee, nee, ik wil U niet

Gij komt mij tegen en ik moet U niet

Ik moet U niet! Nee, nee, ik moet U niet

Ik kom U tegen en gij kent mij wel
Ik kom U tegen en gij ziet mij wel
Ik kom U tegen en gij wenst mij wel
Ik kom U tegen en gij wilt mij wel
Ik kom U tegen en gij moet mij wel

Wie ben ik dan dat gij zo anders kent?
Wie ben ik dan dat gij zo anders ziet?
Wie ben ik dan dat gij zo anders wenst?
Wie ben ik dan dat gij zo anders mag?
Wie ben ik dan dat gij zo anders wilt?
Wie ben ik dan dat gij zo anders moet?

Ben ik Uw kind, zoals geen kind ooit was?
Zijt gij mijn Vader, zoals er nooit geen vader was?

Ik ken U niet, en toch gij zegt het mij
Ik ken U niet, en toch gij toont het mij
Ik wens U niet, en toch begeer ik U
Ik mag U niet, en toch, ik smacht naar U!
Ik wil U niet, en toch, ik huil om U!
Ik moet U niet, en toch, ik moet naar U!

Kan ik dan zonder U niet verder gaan?
Kan ik dan zonder U niet meer bestaan?
Kan ik dan zonder U geen weg bereiken
Waar Gij niet starend naast mij staat te kijken?
Kan ik dan zonder U
Niet dag en nacht
Dan door Uw heilig aanschijn afgewacht?

Ik mag U niet, U moet mij
Ik zie U niet, U ziet mij
Ik ken U niet, U kent mij
Ik wens U niet, U wenst mij
Ik wil U niet, U wilt mij

(auteur niet bekend bij mij)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2003 19:13

De tekst "klopt en u zal opengedaan worden" gaat om het bidden om de Heilige Geest. Aangezien de discipelen wel 'gelovig' waren maar de Heilige Geest nog niet ontvangen hadden. Ik denk dan ook dat deze tekst niet gaat over het bidden om geloof en ik denk dat 'geloven' en 'de gave van de Geest' twee verschillende dingen zijn. Daarom weet ik niet zeker, of de twee teksten wel over hetzelfde gaan.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 13 nov 2003 19:21

Over deze tekst heeft ds. C. Harinck een boekje geschreven in de vorm van 18 meditaties.

Titel: Ik sta aan de deur.
ISBN: 90 331 1172 1

De moeite waard!!
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 nov 2003 22:33

marle schreef:Over deze tekst heeft ds. C. Harinck een boekje geschreven in de vorm van 18 meditaties.

Titel: Ik sta aan de deur.
ISBN: 90 331 1172 1

De moeite waard!!

vertel :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 nov 2003 21:17

Oke ik zal eerst even antwoord geven hoe het volgens mij zit :mrgreen:

Ooit zaten we met God achter 1 deur, we hebben toen de keuze gemaakt om de deur te openen. We hebben hem geopent en stonden dus buiten God. We wouden terug naar God maar er zat geen klink.
Toen heeft God uit genade een klink aan de buitenkant laten bevestigingen, dat ging niet zomaar maar zijn liefste zoon moest ook naar buiten, weg bij zijn vader naar de duisternis buiten de deur.
Naardat Hij de deurklink aan de deur bevestigt heeft, is hij naar binnen gegaan weer terug naar zijn vader.

Hij en Zijn Vader zitten te wachten tot dat je weer naar binnen komt. De klink zit aan jou kant. Hij wil dat jij zelf komt. Hij zit te kijken, te wachten door het gaatje van de deur of je al naar Hem toe komt. En op het moment dat je de klink naar beneden wilt doen, laat Hij jou door de Heilige Geest (die God heeft achtergelaten naardat Jezus de deur weer sloot.) de deur open doen.

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 15 nov 2003 03:38

Om even in de beeldspraak te blijven van die deur

Er is niet 1 deur maar er zijn 2 deuren:

De hemelpoord: Klopt en u zal opengedaan worden.
Dit slaat op ons bidden tot God voor genade voor onze zonden. En dat bidden gaat echt wel door 2 deuren heen.

De tweede deur is die van je eigen hart: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Dit slaat op de dagelijkse oproep van God om je te bekeren. Dit gebeurd door de prediking en door het lezen van de bijbel.
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 nov 2003 12:00

TheShadow schreef:Om even in de beeldspraak te blijven van die deur

Er is niet 1 deur maar er zijn 2 deuren:

De hemelpoord: Klopt en u zal opengedaan worden.
Dit slaat op ons bidden tot God voor genade voor onze zonden. En dat bidden gaat echt wel door 2 deuren heen.

De tweede deur is die van je eigen hart: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Dit slaat op de dagelijkse oproep van God om je te bekeren. Dit gebeurd door de prediking en door het lezen van de bijbel.

pff jij maakt het wel weer heel moeilijk :mrgreen:
Hoe zie je dat?

Ik snap het niet helemaal, hoe maakt jij uit de eerste text op, dat het daar gaat om bidden voor genade? (eerste bekering?) En moet dat door 2 deuren heen?

2e ben ik wel redelijk met je eens, het is zeker een dagelijkse oproep.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 nov 2003 15:28

De grendel/klink zit aan de kant van de zondaar. Hij zal die nooit opendoen, tenzij God de grendelen verbreekt.

Jesaja 25 vers 2:
Ik zal voor uw aangezicht gaan, en Ik zal de kromme wegen recht maken; de koperen deuren zal Ik verbreken, en de ijzeren grendelen zal Ik in stukken slaan.

Psalm 107:
14 Hij voerde hen uit de duisternis en de schaduw des doods, en Hij brak hun banden.
15 Laat hen voor den HEERE Zijn goedertierenheid loven, en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen;
16 Want Hij heeft de koperen deuren gebroken, en de ijzeren grendelen in stukken gehouwen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 nov 2003 15:55

caprice schreef:De grendel/klink zit aan de kant van de zondaar. Hij zal die nooit opendoen, tenzij God de grendelen verbreekt.

Jesaja 25 vers 2:
Ik zal voor uw aangezicht gaan, en Ik zal de kromme wegen recht maken; de koperen deuren zal Ik verbreken, en de ijzeren grendelen zal Ik in stukken slaan.

Psalm 107:
14 Hij voerde hen uit de duisternis en de schaduw des doods, en Hij brak hun banden.
15 Laat hen voor den HEERE Zijn goedertierenheid loven, en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen;
16 Want Hij heeft de koperen deuren gebroken, en de ijzeren grendelen in stukken gehouwen.

Hey! mooie texten!

Toch vindt ik het wel moeilijk, wat wordt er precies mee bedoelt.

Ik lees het zo:
Jes 25: 2
Ik zal voor je lopen, ik zal de weg recht maken, koperen deuren/ moeilijke omstandigheden zal ik voor je weg halen. ijzeren grendendelen/onze gevoel(oude wil) zal ik in stukken slaan.
Als je loopt in mijn voetstappen, dan heb je nx te vrezen.

Psalm 107:

13. Doch roepende tot den HEERE in de benauwdheid, die zij hadden, verloste Hij hen uit hun angsten.

Toen wij riepen tot God om hulp in benauwdheid, verloste hij ons uit onze angsten.
Hij bracht ons uit de elende, en verbreekt de banden met deze elende.

Laten we God loven, want Hij is het die ons uit de elende heeft gehaald en hij is het die ons voorgaat op De Weg.

Zo ff mijn uitleg bij de text, ik kan het best verkeert hebben hoor maar dan hoor ik het graag.

Verder zeg je dit:
De grendel/klink zit aan de kant van de zondaar. Hij zal die nooit opendoen, tenzij God de grendelen verbreekt.

Mijn vraag aan jou? waarom heeft Hij dan een klink aan onze kant gedaan? En waarom geeft hij ons de opdracht om de deur te openen?[/quote]

caprice

Berichtdoor caprice » 15 nov 2003 16:01

hijwel schreef:
caprice schreef:De grendel/klink zit aan de kant van de zondaar. Hij zal die nooit opendoen, tenzij God de grendelen verbreekt.

Jesaja 25 vers 2:

Psalm 107:

Hey! mooie texten!

Toch vindt ik het wel moeilijk, wat wordt er precies mee bedoelt.

Ik lees het zo:
Jes 25: 2
Ik zal voor je lopen, ik zal de weg recht maken, koperen deuren/ moeilijke omstandigheden zal ik voor je weg halen. ijzeren grendendelen/onze gevoel(oude wil) zal ik in stukken slaan.
Als je loopt in mijn voetstappen, dan heb je nx te vrezen.

Psalm 107:

13. Doch roepende tot den HEERE in de benauwdheid, die zij hadden, verloste Hij hen uit hun angsten.

Toen wij riepen tot God om hulp in benauwdheid, verloste hij ons uit onze angsten.
Hij bracht ons uit de elende, en verbreekt de banden met deze elende.

Laten we God loven, want Hij is het die ons uit de elende heeft gehaald en hij is het die ons voorgaat op De Weg.

Zo ff mijn uitleg bij de text, ik kan het best verkeert hebben hoor maar dan hoor ik het graag.

Verder zeg je dit:

Mijn vraag aan jou? waarom heeft Hij dan een klink aan onze kant gedaan? En waarom geeft hij ons de opdracht om de deur te openen?

De teksten kunnen natuurlijk ook op het geestelijke leven doelen. De kromme wegen rechtmaken.
De koperen deuren van ons hart verbroken en de grendelen in stukken geslagen.

Hij geeft ons misschien opdracht om de deur te openen om ons erachter te laten komen dat we dat nooit zelf kunnen? Dat het alleen uit genade kan?

Terug naar “Archief”