******** DÉ kerk?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johannes17
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johannes17 » 21 jun 2007 07:31

Riska schreef:Het is mij een raadsel dat er nog steeds gesproken wordt over "De ware kerk"... Geen van de kerken, hoe reformatorisch, orthodox of wat dan ook, is De "ware" kerk... En ieder die zegt dat hij/zij in DE ware kerk zit, komt mij voor als behoorlijk hoogmoedig.
Het enige dat telt is, dat christenen samen behoren tot de "Gemeente van onze Heer Jezus Christus"...

misschien zit hier een verschil in het geven van termen aan kerken. De Nederlandse GeloofsBelijdenis gebruikt zelf de term 'ware kerk', daarom denk ik dat het goed is daar toch aan vast te houden. Er wordt in artikel 28 namelijk opgeroepen zich te voegen bij de ware kerk. Misschien versta je dan onder 'ware kerk' iets van 'volmaakte kerk', maar dat is mijns inziens niet de bedoeling van dat woord. In artikel 29 staan de kenmerken van de ware kerk. (Zuivere bediening van het Woord, sacramenten en tucht)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2007 10:24

En even concreet dan: Welke kerk is dat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 jun 2007 10:25

Elke kerk met een zuivere bediening van het Woord, sacramenten en tucht.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2007 11:12

En even concreet, welke kerken zijn dat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 jun 2007 11:14

haha, daar ga ik me niet aan wagen.

Ik denk ook niet dat je zo´n rijtje kunt maken.
Het belangrijkste is dat de kerk waar je zelf lid van bent daar ook onder valt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jun 2007 11:45

Marnix schreef:En even concreet, welke kerken zijn dat?

dat kan jezelf toesten aan de Bijbel :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2007 14:52

Ja maar daarom verschilt die visie nog wel per persoon, vandaar dat ik even naar die persoonlijke interpretatie benieuwd was ;)

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jun 2007 15:40

Marnix schreef:Ja maar daarom verschilt die visie nog wel per persoon, vandaar dat ik even naar die persoonlijke interpretatie benieuwd was ;)

Precies, want wat voor mij op grond van mijn interpretatie de ware kerk is dat is voor een ander een valse kerk...

Ik bedoelde met mijn opmerkingen niet een 'volmaakte' kerk. Ik bedoel niets meer en niets minder dan 'de gemeente van onze Heer Jezus Christus' en dat staat helemaal los van kerken als instituut.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2007 16:10

dat vind ik ook, maar lang niet iedereen denk ik :)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 jun 2007 18:25

Marnix schreef:Ja maar daarom verschilt die visie nog wel per persoon, vandaar dat ik even naar die persoonlijke interpretatie benieuwd was ;)

Daarmee zeg je dan wel dat de bijbel niet echt duidellijk is over dit onderwerp.
Ik denk zelf dat de bijbel wel duidelijk is over dit onderwerp, maar dat ze hierover ruimer van opvatting is dan de NGB. Die moest immers Rome buiten de deur houden.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2007 07:00

Maja de Bij schreef:

Daarmee zeg je dan wel dat de bijbel niet echt duidellijk is over dit onderwerp.
Ik denk zelf dat de bijbel wel duidelijk is over dit onderwerp, maar dat ze hierover ruimer van opvatting is dan de NGB. Die moest immers Rome buiten de deur houden.

Klopt. Maar ik denk ook dat in de tijd van de NBG, kerkelijk Nederland wat overzichtelijker was ;) Toen had je geen honderden verschillende kerkgenootschappen en minstens 10 gereformeerde kerken alleen al :)

De Bijbel is op het punt van kerkverbanden ook inderdaad niet. Die had je toen nog niet. Maar inderdaad, alsik de Bijbel lees denk ik dat die behoorlijk ruim is. Maar goed, ook daar verschillen de meningen over en wie zijn eigen kerkverband beter vindt dan de ander vindt daar ook wel een onderbouwing voor. Met een beetje creatief bijbelgebruik valt er een hoop te onderbouwen.

Johannes17
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johannes17 » 22 jun 2007 16:02

Natuurlijk heb ik daar mijn persoonlijke interpretatie over. En die hebben mensen uit andere kerkverbanden ook. Wil je ergens het recht vandaan halen je van een kerkverband af te scheiden, dan moet je wel zeker zijn dat het bewuste kerkverband valse kerk is. Daarom hebben al die mensen die de Herv. kerk verlaten hebben (1834, 1886 etc. en ook 2004) dat wel moeten zeggen anders zijn ze inconsequent bezig. Mensen die de Hervormde kerk hebben verlaten hebben beloofd terug te keren naar de Herv. kerk als deze niet meer vals is. Maar het absurde is dat bv. (bijna) geen 1 Gergem-dominee meer zegt dat de Herv. Kerk vals is en toch blijven ze heerlijk in de Gergem. :wink:

Je kunt een gemeente niet oordelen als je er nooit geweest bent. Daarom wordt het voor mij lastig om hier een rijtje op te schrijven. (waar jij misschien op zit te wachten.) Dit wil echter niet zeggen dat ieder mens maar lekker zijn eigen interpretatie moet volgen en dat er zodoende nog van alles van de NGB gemaakt kan worden. NGB29:
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij;

Calvijn heeft bijv. heel duidelijk geschreven wat het onderscheid tussen beide is. Uiteraard zeg ik zelf van de PKN dat zij als ware kerk beoordeeld mag worden. Een citaat van Calvijn:
Wat wij zeggen, dat de zuivere bediening van het Woord en het zuivere gebruik in de bediening van de sacramenten een pand en kenteken is, dat wij die gemeenschap, waarin beide aanwezig zijn, veilig als ware kerk kunnen aanvaarden, daarvan gaat de betekenis zo ver, dat die kerk nooit verworpen mag worden, zolang zij daarbij blijft, ook al is zij overigens vol van fouten.

Johannes17
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johannes17 » 22 jun 2007 16:05

Ik bedoel niets meer en niets minder dan 'de gemeente van onze
Heer Jezus Christus' en dat staat helemaal los van kerken als instituut.

Dan maakt het ook niet uit in welke kerk je zit, oftewel scheur artikel 28 en 29 van de NGB er maar gerust uit. :shock:

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 22 jun 2007 18:22

Johannes17 schreef:
Ik bedoel niets meer en niets minder dan 'de gemeente van onze

Dan maakt het ook niet uit in welke kerk je zit, oftewel scheur artikel 28 en 29 van de NGB er maar gerust uit. :shock:

hm, dat had een quote van mij kunnen zijn (in een niet-subtiele bui). . . Maar to be honest. In deze post-moderne tijd. waarin het instituut en sich onder staat. . . . Zouden deze artikelen niet anders geformuleerd zijn?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 jun 2007 19:53

Johannes17 schreef:
Riska schreef:Ik bedoel niets meer en niets minder dan 'de gemeente van onze

Volgens een afgescheiden opvatting (die m.n. door A. Kuyper werd verdedigd) is een gemeente reeds volwaardig kerk, omdat de criteria die Calvijn en de NGB noemen voor een ware kerk, ook voor een afzonderlijke gemeente gelden. Vandaar ook vroeger de Gereformeerde Kerken (meervoud) in Nederland, waar Riska oorspronkelijk uit komt (net als ikzelf trouwens). Als ik me niet vergis hebben de CGK en GKV hetzelfde standpunt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”