Marnix schreef:Ja maar daarom verschilt die visie nog wel per persoon, vandaar dat ik even naar die persoonlijke interpretatie benieuwd was

Natuurlijk heb ik daar mijn persoonlijke interpretatie over. En die hebben mensen uit andere kerkverbanden ook. Wil je ergens het recht vandaan halen je van een kerkverband af te scheiden, dan moet je wel zeker zijn dat het bewuste kerkverband valse kerk is. Daarom hebben al die mensen die de Herv. kerk verlaten hebben (1834, 1886 etc. en ook 2004) dat wel moeten zeggen anders zijn ze inconsequent bezig. Mensen die de Hervormde kerk hebben verlaten hebben beloofd terug te keren naar de Herv. kerk als deze niet meer vals is. Maar het absurde is dat bv. (bijna) geen 1 Gergem-dominee meer zegt dat de Herv. Kerk vals is en toch blijven ze heerlijk in de Gergem.
Je kunt een gemeente niet oordelen als je er nooit geweest bent. Daarom wordt het voor mij lastig om hier een rijtje op te schrijven. (waar jij misschien op zit te wachten.) Dit wil echter niet zeggen dat ieder mens maar lekker zijn eigen interpretatie moet volgen en dat er zodoende nog van alles van de NGB gemaakt kan worden. NGB29:
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij;
Calvijn heeft bijv. heel duidelijk geschreven wat het onderscheid tussen beide is. Uiteraard zeg ik zelf van de PKN dat zij als ware kerk beoordeeld mag worden. Een citaat van Calvijn:
Wat wij zeggen, dat de zuivere bediening van het Woord en het zuivere gebruik in de bediening van de sacramenten een pand en kenteken is, dat wij die gemeenschap, waarin beide aanwezig zijn, veilig als ware kerk kunnen aanvaarden, daarvan gaat de betekenis zo ver, dat die kerk nooit verworpen mag worden, zolang zij daarbij blijft, ook al is zij overigens vol van fouten.