Films over Jezus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Films over Jezus

Berichtdoor Rudolf Meuser » 14 nov 2003 14:59

Wat is jullie mening over 'Jezus-films'

Ik vind het ronduit spottend. Daarnaast kan je het nooit waarheidsgetrouw weergeven (wie zegt dat Jezus een baard had?). We hebben genoeg aan de Bijbel.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 nov 2003 15:00

volgens mij is hier al een topic over

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=3461&start=0

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 nov 2003 15:16

Doordat ik vroeger de film Jezus Christ Superstar had gezien, ben ik de bijbel gaan lezen, want ik wilde alles over Hem weten, later ben ik tot bekering gekomen. Dus het kan ook heel positief uitpakken, zo'n film. Oh ja, ik weet nog, dat toen de film afgelopen was, stonden jongeren van de Jouth for Christ folders en uitnodigingen uit te delen , want die hadden in die stad een koffieshop (voor de goede orde, geen drugshol, maar een gezellige huiskamerachtige ruimte waar je gratis koffie en thee kreeg en mensen met je gingen bidden en uit de bijbel lezen en zo, een soort hippys voor Jezus en zo een ben ik dus ook geworden, een Jezusfan)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 nov 2003 15:24

een Jezusfan
is dat niet een beetje een vreemd woord, Mariamagdalena?

Sjofar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sjofar » 14 nov 2003 15:35

Mariamagdalena schreef:Doordat ik vroeger de film Jezus Christ Superstar had gezien, ben ik de bijbel gaan lezen, want ik wilde alles over Hem weten, later ben ik tot bekering gekomen. Dus het kan ook heel positief uitpakken, zo'n film. Oh ja, ik weet nog, dat toen de film afgelopen was, stonden jongeren van de Jouth for Christ folders en uitnodigingen uit te delen , want die hadden in die stad een koffieshop (voor de goede orde, geen drugshol, maar een gezellige huiskamerachtige ruimte waar je gratis koffie en thee kreeg en mensen met je gingen bidden en uit de bijbel lezen en zo, een soort hippys voor Jezus en zo een ben ik dus ook geworden, een Jezusfan)

Nu vind ik Jesus Christ Superstar niet zo´n geweldige film, maar ik laat het aan de Heere over wat Hij gebruikt of niet en ben daarom blij dat jij je een Jezusfan kan en wil noemen.

De meest bekende film die er is en die echt wereldwijd miljoenen mensen hebben gezien en tot geloof heeft gebracht is de film Jesus. Absoluut geen spottende film die ook niet de pretentie heeft om met de beelden te zeegen dat bijvoorbeeld de Heere Jezus er zo uit zag. In vele talen is deze film vertaald en vooral een zeer goed bruikbaar middel voor mensen en volkeren die niet kunnen lezen en schrijven, maar ook zeer handig om in het westen aan te sluiten bij de beeld cultuur. In onze woonplaats wordt hij uitgerijkt aan iedere inwoner. Er is veel respons op. Het sluit aan bij de huidige tijd. En God gebruikt het, daar kan ik ook niets aan doen.
Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Romeinen 14:8

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 nov 2003 15:43

surfer schreef:
een Jezusfan

Dat heb ik niet van mezelf, maar van Peter uit Eindhoven, die had op de EO zo'n programma, die was alsmaar aan het evangeliseren. In onze gemeente draaien we op jongerendiensten ook wel videos van Peter. Als je lid wordt van de Jezusfanclub, kan je meedoen aan evangelisatiewerk, krijg je kaartjes met cartoons om uit te delen, stickers, e.d. Niet dat ik daar bij zit, want Eindhoven is te ver weg. Peter zit bij een vrije of volle evangelische gemeente, dat weet ik niet precies, maar hij maakte programmas voor de EO.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 14 nov 2003 15:55

Mariamagdalena schreef:
surfer schreef:
een Jezusfan

Dat heb ik niet van mezelf, maar van Peter uit Eindhoven.

Je bedoelt vast Peter Scheele. Bekend en berucht onder niet christenen :wink: door het boek 'Visserslatijn'!
Fantastische evangelisatietips staan drin!

Over de Jezus-films: de film JESUS is zoals eerder al gezegd echt een middel om mensen over het Evangelie te vertellen. Wereldwijd wordt deze film gesmokkeld naar landen en gebieden waar mensen niet kunnen lezen, maar waar de Jesusfilm echt een eerste (of tweede, derde of vierde) kennismaking met het christendom kan zijn. Het is wel een beetje een oudere film, maar omdat hij zo 'basic' is, komt wat Jezus zegt heel goed over. Voordat ik die film zag wist ik trouwens ook niet dat een kruisiging zo ernstig was. Ik kon me er gewoonweg niets bij voorstellen.

Een andere film over Jezus die ik erg kan waarderen is 'Miracle Makers'. Een soort klei-animatie bewerkt met de computer waarin het leven van Jezus wordt belicht. Je kijkt als het ware mee door de ogen van het dochtertje van Jaïrus. Hoewel ik al langer bekend ben met het Evangelie vond ik deze film zeer indrukwekkend en heeft ervoor gezorgd dat ik met andere ogen naar de gebeurtenissen in het leven van Jezus ging kijken. Vooral de grapjes en de vele verwijzingen naar de cultuur van de joden zijn erg goed! < Aanrader!

:D

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 nov 2003 15:59

The life of brian is toch ook niet slecht?
Afbeelding

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 14 nov 2003 17:42

surfer schreef:
een Jezusfan

http://www.ronduit.nl/jc/loc_centrum/loc_stadhuisplein/loc_kerk/jesuskit_artikel.jsp?artikel=2674420

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 nov 2003 17:46

bedankt voor de link, lizz.

ik heb er toch een beetje moeite mee, met dat woord. Maar misschien is dat persoonlijk. Een ander iets, op de site die je geeft zegt Peter Scheele het volgende:

"Bovendien komt het begrip 'fan-zijn' van het latijnse woord fanaticus, wat betekent: als een (af)god aanbidden. Als je zegt dat je fan van Jezus bent, dan zeg je dus eigenlijk dat je Jezus wilt aanbidden als God. En daar gaat het toch precies om wat mij betreft."
Ik dacht dat we in de eerste plaats God de Vader aanbidden. Daar verwijst Jezus ook steeds naar, naar de Vader. Ik zal daar een topic over openen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Films over Jezus

Berichtdoor essieee » 14 nov 2003 18:31

Rudolf Meuser schreef:Wat is jullie mening over 'Jezus-films'

Ik vind het ronduit spottend. Daarnaast kan je het nooit waarheidsgetrouw weergeven (wie zegt dat Jezus een baard had?). We hebben genoeg aan de Bijbel.

Ik ben het 100% met je eens. God verbied ook het afbeelden dmv gesneden beelden dus is voor mij duidelijk dat het niet mag. En God geeft ons zijn woord, daar kan een film nooit een afbeelding over zijn. Ik vind zelfs dat we God te kort doen als we een film over Hem maken!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 nov 2003 18:53

Jezus was toch ook juist als mens op deze wereld? WAarom zou je hem dan niet mogen afbeelden als mens?

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 14 nov 2003 20:29

surfer schreef:Jezus was toch ook juist als mens op deze wereld? WAarom zou je hem dan niet mogen afbeelden als mens?

Omdat Jezus tegelijkertijd mens en God was. En God zegt toch Zelf in de 10 geboden dat je geen beeld van God mag maken? En God is 3enig: God de Vader, God de Zoon (Jezus) en God de Heilige Geest.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 14 nov 2003 22:51

Poolrev schreef:
surfer schreef:Jezus was toch ook juist als mens op deze wereld? WAarom zou je hem dan niet mogen afbeelden als mens?

Omdat Jezus tegelijkertijd mens en God was. En God zegt toch Zelf in de 10 geboden dat je geen beeld van God mag maken? En God is 3enig: God de Vader, God de Zoon (Jezus) en God de Heilige Geest.

dus ook geen kleuterbijbels, geen iconen in je godsdienstboek... En de wet des Heeren zegt: "Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is."

Dit betekend dus ook:
- geen foto's van onszelf en anderen
- geen beeldjes of zo van zeehonden zoals ik die bijv. verzamel
- geen pluchen knuffels etc.

Genuanceerd om gaan met dit onderwerp is mijns inziens onontbeerlijk. Er zijn zeer foute Jezus films, maar er is ook een film welke louter voor evangelisatie onder mensen die analfabeet zijn is bedoeld (het verfilmde Lukas evangelie): http://www.ccci.org/ en http://www.jesusfilm.org/
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 nov 2003 02:28

Mariamagdalena schreef:Dat heb ik niet van mezelf, maar van Peter uit Eindhoven, die had op de EO zo'n programma, die was alsmaar aan het evangeliseren. In onze gemeente draaien we op jongerendiensten ook wel videos van Peter. Als je lid wordt van de Jezusfanclub, kan je meedoen aan evangelisatiewerk, krijg je kaartjes met cartoons om uit te delen, stickers, e.d. Niet dat ik daar bij zit, want Eindhoven is te ver weg. Peter zit bij een vrije of volle evangelische gemeente, dat weet ik niet precies, maar hij maakte programmas voor de EO.

Je hebt het over Peter Scheele. Nou dat is niet iemand waarvan je kunt zeggen dat hij volkomen bijbels is. Hij heeft namelijk ooit een boek geschreven over het ontstaan van de aarde. Hij mixed de creatie met de evolutie, wat natuurlijk puur onbijbels is. Niet echt iemand om na te volgen, maar fan van Jezus zijn, daar is natuurlijk niet mis mee.

Over de film. Er is momenteel een discussie gaande of Mel Gibson, de regisseur, niet een film maakt die het anti-semitisme stimuleert. De RK-kerk heeft twee decreten laten uitgaan dat de Joden niet de schuld dienen te krijgen dat Jezus heeft geleden en is gestorven. Mel Gibson verwerpt het laatste decreet. Wat dit precies inhoudt weet ik niet uit mijn blote hoofd, maar dat kan ik natuurlijk desgewenst opzoeken.

Ik denk niet dat de film spottend bedoeld is, omdat Mel Gibson een toegewijde Rooms-Katholiek is. Hij behoort zelfs tot een zeer conservatieve groep binnen het Rooms Katholicisme. Ik denk zeker wel dat ik de film ga kijken als hij uitkomt, alleen zal deze film niet in de grote bioscopen draaien, maar slechts in de kleine, op culturele films gerichte, bioscopen, zals Lantaren-Venster in Rotterdam.

De film Jezus Christ Superstar is een film die ontzettend spot met het lijden van Jezus en dus ook niet aan te raden is om te kijken.

Terug naar “Archief”