ndonselaar schreef:Solus schreef:eppie schreef:Ondanks dat gelovigen niet altijd kunnen leven uit 'wat geweest is' Mogen we toch daar wel hoop uit putten? Kan je niet zeggen "als ik door de bodem van mijn geloof heenzak zijn daar Christus handen die mij opvangen"? We mogen toch teruggrijpen op dat ene onvergetelijke moment waarop onze zondenvergeven zijn? Als de zekerheid van het geloof [en daarbij betrokken het naar buiten uitstralen] alleen maar tot uiting komt tijdens de Godsontmoeting, hoe moeten wij dan een lichtend licht en een zoutend zout zijn?
Helemaal mee eens. Je mag niet wegpoetsen wat God in je leven gedaan heeft. En natuurlijk geldt hier ook: Eén ding weet ik, dat ik eerst blind was, en nu zie!
Toch laat de Bijbel ook staande dat er veel strijd en aanvechting is en kan zijn, en meer een zien op onszelf, onze zonde, en op de omstandigheden. En dat dit bij de kleingelovigen (die dus niet de bewuste verzekering kennen) veel meer opspeelt dan bij de bevestigden.
Als ik alles lees vraag ik me af, of we wel weten wat 'geloven' is.
Volgens Kramer:
Ge'lo-ven (geloofde, h.geloofd) 1 geloof (bet1) hebben; 2 geloof (bet2)hebben; 3 ~
aan aannemen dat iets of iem. bestaat:
aan spoken ~, aan wonderen ~; eraan moeten ~ zich aan iets onaangenaams moeten onderwerpen
of opgeofferd, niet gespaard worden; 4 ~
in als waar aannemen en vast op de heilzame invloed ervan vertrouwen: ~
in God, in de openbaring; 5 van mening zijn, denken:
ik geloof van niet ik meen dat het niet zo is;
hij gelooft het (verder) wel hij heeft de moed opgegeven en doet geen moeite meer.
Ge'loof (
het) 1 vertrouwen dat iets waar is: ~
hechten, ~ slaan aan iemands woorden; vinden geloofd worden;
op goed ~zonder verder onderzoek;
een blind ~ hebben onvoorwaardelijk geloven in; 2 vertrouwen in God of goden of een Goddelijke openbaring:
een onwankelbaar, vurig~; ~, hoop en liefde; 3 (-loven) godsdienst, kerkleer:
het oude ~ het katholieke geloof;
het nieuwe ~ het protestante geloof;
de twaalf artikelen des geloofs de twaalf punten van de apostolische geloofsbelijdenis;
twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen een huwelijk tussen mensen van verschillende religie is onjuist
Tot zover het woordenboek.
Met vriendelijke groet, Eppie.
[Pred.5:1]