Berichtdoor Raido » 19 jun 2007 16:23
Het zit hem denk ik deels weer in nuance verschillen, en soms ook de wat vreemde opvattingen van Jantjes. Het punt is dat de bevindelijk gereformeerden een sterke 'emotionele' geloofsbeoefening/beleving hebben, het is niet direct zo rationeel als in de orthodox-gereformeerde hoek. Natuurlijk is het zo dat, wanneer je wedergeboren bent door God, je in Jezus Christus bent, echter vanuit de mens gezien hoeft dat echt niet altijd in de beleving ook zo te zijn. Een orthodox-gereformeerde (en evangelische christenen vaak ook) zeggen dan eerder 'en tóch weet ik dat Christus mij aanneemt/aanheeft genomen zoals ik ben', ookal beleefd die persoon dat echt niet altijd.
Een bevindelijk-gereformeerde zal op dat moment dat niet snel (kunnen) zeggen en zal aan zelfonderzoek gaan doen, kijken of de vruchten wel van God zijn, en niet van jezelf (bijvoorbeeld). Ik denk dat je altijd met twee woorden moet spreken. Het is en blijft moeilijk omdat altijd te doen, dat blijvend nuanceren. God heeft jou aangenomen, maar dat beleef je lang niet altijd. De orthodox-gereformeerde zal meer focussen op de beloften van God die je in geloof hebt aangenomen (en eens geloofd, is altijd geloofd) en zal veel minder stil staan bij de geloofsbeleving daarvan. De bevindelijk-gereformeerde zal meer focussen op het beleven, en wanneer je het op een bepaald moment niet beleefd wordt er nooit getwijfeld aan God, maar alleen aan zichzelf, of de bekering wel van henzelf kwam. In dat opzicht, heeft zowel Jantjes als 'de rest' gelijk.
Nee, je beleefd niet altijd de genade, aanwezigheid en leiding van God, je hebt niet dag en nacht het idee dat je 'het' 'bezit', alleen moet dat een reden zijn om direct, 'jou' geloof in twijfel te gaan trekken? Je bezit (vanuit de mens gezien) niet altijd, maar in God wel. Daarnaast, uiteraard (JUIST!) je kunt zekerheid van je geloof hebben, daar heeft reformatie zich altijd in van de katholieke kerk onderscheid, en helaas sneeuwt dat nogal eens onder in de prediking.
Maar zo waar als Gods beloften zijn, zo kun je ook zekerheid dóór je geloof hebben, je hebt niet de zekerheid in jouzelf, maar in Jezus Christus. De bevindelijk-gereformeerde heeft dan ook geen twijfel over de zekerheid van zijn behoud, maar vindt het moeilijk om te zien of zijn geloof wel het geloof is wat Jezus Christus bedoeld. En ook daarin, moet er weer met twee woorden gesproken worden. Ik denk vaak dat de waarheid in het midden ligt, en we soms wat heen en weer moeten schipperen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |