"Gemakkelijk Christendom"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 13 nov 2003 21:46

Klaas schreef:Solus:
Zalig worden, zo zij een zwaar bevindelijke predikant eens, doe je met je armen over elkaar!

Ja ja. Had die bevindelijke predikant misschien geen bijbel tot zijn beschikking?

Solus:
Dus met mensen die het zo gemakkelijk willen, wordt eigenlijk bedoeld: mensen met een eigenwillige godsdienst: ze willen het op hun manier.

Ik wordt zo moe van dit soort loze praatjes...

De mensen die jij beschrijft zijn vaak mensen die ontzettend van God houden. Ze zeggen niet dat je Jezus moet aannemen omdat ze het makkelijker willen, maar omdat ze daarme in ieder geval menen dat ze de bijbel naspreken. Jij hebt echt zo'n ontzettend karikaturaal beeld van de mensen die niet in jouw leer geloven, dat is echt ongelovelijk...

Ik heb je nu al een aantal malen gevraagd waarom het zo moeilijk is uit te gaan van iemands integriteit. Ik doe dat bij deze maar weer omdat ik nog steeds geen antwoord heb gehad: waarom krijgen dit soort mensen van jou dit soort stempels opgedrukt?

Ik ben het absoluut niet eens met de manier waarop jij bepaalde dingen voorstelt. Ik kan echter wel zien dat je dat doet vanuit een oprechte bezorgdheid. Zie jij dat niet bij andere mensen? Mensen die zeggen dat je Jezus moet aannemen, zijn vaak erg bezorgd over het zieleheil van anderen. Waarom zou je dat zo negatief benaderen?

Natuurlijk zijn er mensen die het liefst niet zo diep gaan en liver alleen over Gods liefde spreken. En wellicht dat dat binnen de evangelische wereld ook best wel een zorgelijke ontwikkeling is. Jouw reacties zijn echter wel erg van het soort 'van dik hout zaagt men planken'. Laten we deze mensen aanvaarden als broeders en zusters on Christus en vanuit die verbondenheid hen eventueel wijzen op tekortkomingen.

Klaas

Beste Klaas,

Ik trek niemands integriteit in twijfel! Ik ben bang dat jij een enorm karikaturaal beeld van mij hebt en van mensen ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte (om het zo maar eens aan te duiden). Ik heb in mijn leven ontzaglijk veel evangelische mensen gesproken, ken een aantal van nabij, en ook "licht" hervormde (linker vleugel vd Bond) etc. Die mensen menen alles voor de volle 100% Daarom wil ik ze met klem waarschuwen! Die mensen die in de oordeelsdag Jezus voorhouden dat ze in Zijn naam geprofeteerd hebben en duivelen uitgeworpen die meenden dat ook voor de volle 100% Daar gaat het niet over. Het gaat er over of we het bruiloftskleed ontvangen hebben. Eerlijk gekregen of zelf gegrepen? Nog een gelijkenis van de Heere Jezus: door de poort gegaan of over de muur geklommen? Waarom wil jij iedereen die de naam Jezus in zijn mond neemt de handen opleggen? Ben je er niet bang voor dat mensen met een ingebeelde hemel voor eeuwig verloren gaan? Mag ik iets meer ernst vragen in het omgaan met de medemens? (en met onszelf uiteraard in de eerste plaats)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 nov 2003 09:59

Solus:
Ik trek niemands integriteit in twijfel!

Ik ervaar dat toch anders. Wat jij stelde over het makkelijker willen wil eigenlijk zeggen dat deze mensen volgens jou niet willen buigen voor de bijbel. Eigenlijk weten ze wel beter, maar omdat dat in hun eigen vlees snijdt zoeken ze naar uitwegen. Daarmee trek je de oprechtheid van hun geloof m.i. wel degelijk in twijfel.

Solsu:
Ik ben bang dat jij een enorm karikaturaal beeld van mij hebt en van mensen ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte (om het zo maar eens aan te duiden).

Om met jou te spreken: ik ken een heleboel mensen uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
En om Paulus te parafraseren: ik ben geboren in een Gekrookte Riet familie, opgegroeid in de Gereformeerde Bond en ben jarenlang lid geweest van een Chr. Ger. gemeente die zich aan de rechterkant van het CG spectrum bevindt, alwaar ik ontzettend veel GG-ers tegenkwam.

Solus:
Die mensen menen alles voor de volle 100% Daarom wil ik ze met klem waarschuwen!

Dat is heel wat anders. In die context kun je niet van 'makkelijker willen' spreken maar spreek je over een verschil van inzicht. Zo'n verschil van inzicht kan jou verschrikkelijk gevaarlijk lijken ,maar dta is dan wederzijds. Als je ervan uitgaat dat iemand 100% oprecht is moet je niet stellen dat iemand niet voor de bijbel wil buigen. Die twee uitspraken spreken elkaar tegen.

Solus:
Waarom wil jij iedereen die de naam Jezus in zijn mond neemt de handen opleggen?

Wie zegt dat ik dat wil?

Solus:
Ben je er niet bang voor dat mensen met een ingebeelde hemel voor eeuwig verloren gaan?

Niet zo bang als jij. Ik maak me daarentegen wel degelijk zorgen als ik oppervalkkigheid meen waar te nemen. In een reformatorische omgeving maak ik wellicht een evangelische indruk maar in een evangelische omgeving schijn ik behoorlijk refo over te kunnen komen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 nov 2003 11:44

Die mensen die in de oordeelsdag Jezus voorhouden dat ze in Zijn naam geprofeteerd hebben en duivelen uitgeworpen die meenden dat ook voor de volle 100% Daar gaat het niet over. Het gaat er over of we het bruiloftskleed ontvangen hebben. Eerlijk gekregen of zelf gegrepen? Nog een gelijkenis van de Heere Jezus: door de poort gegaan of over de muur geklommen? Waarom wil jij iedereen die de naam Jezus in zijn mond neemt de handen opleggen? Ben je er niet bang voor dat mensen met een ingebeelde hemel voor eeuwig verloren gaan?
Dat zijn wel hele leuke teksten, maar in een fatsoenlijke discussie zou ik het toch acterwege laten, ten eerste is het beledigend (je vertelt iemand dat hij ongelijk heeft, sterker nog niet zalig wordt als hij zo doorgaat terwijl daar geen bewijs voor is en je daar ook niets over kunt zeggen) ten tweede kunnen die mensen dat ook over jouw zeggen (de teksten zijn algemeen genoeg) ten derde levert het geen enkele zinnige bijdrage aan de discussie omdat het voor de rest weinig met het onderwerp te maken heeft.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 nov 2003 13:38

Het gaat er over of we het bruiloftskleed ontvangen hebben. Eerlijk gekregen of zelf gegrepen
? naar ik weet is dat ook een onjuiste weergave van de betreffende gelijkenis, want de man was zonder bruiloftskleed ingekomen, en daardoor viel hij op..Hij had juist geweigerd om het bruilofskleed 'aan te grijpen'.

Mattheüs 22:11 En als de koning ingegaan was, om de aanzittende gasten te overzien, zag hij aldaar een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed;
Mattheüs 22:12 En zeide tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde.

Terug naar “Archief”