Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 nov 2003 22:10

Geloof is actus, in de zin dat de mens de ervaring heeft zelf te geloven (vb. Joh.9:38, Hand.8:37)
Geloof is habitus, in de zin dat God het 'inplant' (Ef.2:8)

Overigens is het naar mijn bescheiden mening een fout en resultaat van hyper-dogmatisering om deze twee kanten van geloof uit elkaar te trekken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 10 nov 2003 23:21

Gershwin schreef:Geloof is actus, in de zin dat de mens de ervaring heeft zelf te geloven (vb. Joh.9:38, Hand.8:37)
Geloof is habitus, in de zin dat God het 'inplant' (Ef.2:8)

Overigens is het naar mijn bescheiden mening een fout en resultaat van hyper-dogmatisering om deze twee kanten van geloof uit elkaar te trekken.

Efeze 2:8 'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;', laat juist de twee kanten zien. Onze kanttekenaren merken op dat het geloof het instrument is waardoor de genade Gods in Christus aangenomen wordt. Ze vervolgen dan om te benadrukken dat dit geloof (uit de vorige zin) een gave van God is. Als we zo het onderscheid maken 'gave' en 'geloof' is het bijbels. Anders krijgen we toch een leer waarbij de habitus sluimert zonder dat een mens het weet en misschien komt het nog eens tot geloven (actus).

Groeten,

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 nov 2003 12:07

Maar je bent het dus met me eens dat ze onvoorwaardelijk bij elkaar horen, en niet losgekoppeld kunnen worden? dus een soort 2-1-heid? dan kun je het onderscheid inderdaad legitiem maken.

Goodbye.

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 11 nov 2003 13:49

Inderdaad onderscheiden en niet té scheiden.

Zonder geloof is het immers onmogelijk om God te behagen. Met dit geloof bedoelen we wel de uitgaande daad van het geloof.

Ursinus of vd. Groe sprak dat de lijdelijke en dadelijke rechtvaardiging gelijktijdig plaatsvinden.

Omdat ik wederomgeboren ben, geloof ik. Of omdat ik geloof, ben ik wederomgeboren.

Niet: omdat ik de gave van het geloof bezit, geloof ik etc. Dat geeft verwarring.

Gr.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 11 nov 2003 19:06

ndonselaar schreef:Inderdaad onderscheiden en niet té scheiden.

Zonder geloof is het immers onmogelijk om God te behagen. Met dit geloof bedoelen we wel de uitgaande daad van het geloof.

Ursinus of vd. Groe sprak dat de lijdelijke en dadelijke rechtvaardiging gelijktijdig plaatsvinden.

Omdat ik wederomgeboren ben, geloof ik. Of omdat ik geloof, ben ik wederomgeboren.

Niet: omdat ik de gave van het geloof bezit, geloof ik etc. Dat geeft verwarring.

Gr.

In bevindelijke kringen wordt daarom ook weleens gezegd: de laatste Godsontmoeting is de beste verzekering. Waarvan akte!

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 11 nov 2003 22:00

'de laatste Godsontmoeting is de beste verzekering?'

Hoe moet ik dit plaatsen Solus? Resoneert in deze uitdrukking niet de Remonstrantse dwaling waartegen onze vaderen zo gestreden hebben?

Om het als Kohlbrugge te zeggen 'ik ben vlees en ik blijf vlees'.
Kan ik me dan vastklampen aan een ontmoeting. Ik klamp me vast aan de Gekruisigde. Hij is mijn verzekering, omdat Hij de dood is ingegaan, omdat Hij aan het vloekhout heeft uitgeroepen 'Het is volbracht'.

Groeten,

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2003 18:39

Ik zou zeggen: de ontmoeting op zich is de verzekering. Maar alleen op het moment zelf. De persoonlijke ontmoeting met de Gekruisigde.

Goodbye.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 13 nov 2003 18:57

Gershwin schreef:Ik zou zeggen: de ontmoeting op zich is de verzekering. Maar alleen op het moment zelf. De persoonlijke ontmoeting met de Gekruisigde.

Ik denk dat Gerschwin het goed verwoord.

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 13 nov 2003 20:25

Solus schreef:
Gershwin schreef:Ik zou zeggen: de ontmoeting op zich is de verzekering. Maar alleen op het moment zelf. De persoonlijke ontmoeting met de Gekruisigde.

Solus,

Bedoel je nu de verzekering van het heil in de verwerving of in de toepassing?

Gr.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2003 20:40

Geen idee wat Solus bedoelt, maar als ik het over 'verzekering' heb, bedoel ik een persoonlijk zeker weten, wat niet inhoud dat dit een geschonken zekerheid o.i.d. is. Het is gewoon zekerheid op een menselijke manier. Misschien geen antwoord op je vraag, maar ik moest het toch ff kwijt.

Goodbye.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 13 nov 2003 20:46

ndonselaar schreef:
Solus schreef:

Solus,

Bedoel je nu de verzekering van het heil in de verwerving of in de toepassing?

Gr.

Als het geloof in oefening is, ligt daar altijd zekerheid in. Dat zei Comrie al, en ik denk dat het goed is om dat vast te houden. Dat wil niet zeggen dat zo-iemand altijd de bewuste zekerheid des geloofs heeft! Dat is een andere gang in het genadeleven.

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 13 nov 2003 20:59

De zekerheid ligt verankerd in het geloof. Niet in het welwezen, nee in het wezen. Halen we de zekerheid uit het wezen, dan ze we terug in Rome en de Remonstrant.

Wel is het zeker waar dat de zekerheid van ons gevoel meer en meer bevestigd wordt in de geloofsoefeningen. Dat noemde a Marck de sluitrede of te wel het syllogisme.

Gr.

PS Solus is het verstandig om dit een 'nadere gang in het genadeleven' te noemen?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2003 21:04

Als het goed is is het geloof continu in beoefening. Waar het niet in beoefening is is ook geen zekerheid. Maar ik hanteer ws. een ruimer begrip van 'oefening van het geloof'.

Goodbye.

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 14 nov 2003 11:09

Lezing van prof. dr. A. de Reuver over à Marck:

Volgens à Marck zijn de daden van het geloof drieërlei. Misschien kan men beter spreken van één daad met drie facetten. Hij bedoelt er namelijk geen drietal stadia mee die achtereenvolgens, los van elkaar, zouden worden doorlopen, maar één geheel dat naar drie kanten uitwaaiert. In de logische doordenking zijn ze te onderscheiden, maar in de concrete ervaring niet te scheiden. In ieder geval behoren die drie daden tot het ene ondeelbare geloof en zijn ze niet 'los verkrijgbaar' .

De eerste daad
De eerste daad is de kennis. Daardoor gaan we de Schriftuurlijke leer van het Evangelie ‘enigermaaten' bevatten, In onderscheiden trap en mate. Ze is dus niet bij iedere gelovige even breed en diep. Dat ligt verscheiden. Maar ze IS er wel. Deze kennis vormt weliswaar niet de enige component van het geloof, en evenmin de voornaamste (waarover aanstonds!), maar ze is wel 'weesenlyk', dat wil zeggen: zo onontbeerlijk voor het geloof, dat het zonder kennis gewoon niet kan bestaan .
Een belangrijke notitie maakt à Marck als hij de aard van deze geloofskennis beschrijft. Het betreft namelijk een kennis die de gelovigen door 'haar soetigheit' aanzet tot 'eene geduurige Voortgang in een neerstich Ieesen en hooren des Woorts en sorgvuldich betrachten van alle andere Middelen' . Daardoor onderwijst de Heilige Geest hen voortdurend verder en dieper. De geloofskennis is dus naar haar aard verlangend naar toename en opwas. À Marck vindt het dan ook een 'kwaat Teeken', zelfs een teken van een 'seer schandelyke zwakheit in het Geloove', als men wat men weet weer vergeet of zich tevreden stelt met de kennis die men verkregen heeft .

De tweede daad
De tweede daad van het geloof is de toestemmig Enerzijds doen we dit, in 'beschouwende' zin, met het verstand. In dit opzicht houden we met een stellige toestemming alles voor waar wat God ons heeft geopenbaard. Maar dit niet alleen. We houden de beloften van het Evangelie daarenboven voor goed. Dus: waar en goed, dat wil zeggen: het Woord is betrouwbaar en bovendien goed, gepast en heilzaam. Vooral in dit verband blijkt dat à Marck de volle nadruk legt op de zekerheid die het geloof naar zijn wezen eigen is. Ofschoon hij er uiteraard van op de hoogte is dat in de gelovigen het geloof vaak nog vermengd is met ongeloof - zelfs de allersterksten worden nog 'dikwijls door zwaare Twijfelingen versocht'! , is hij ervan overtuigd dat het geloof naar zijn wezen de twijfeling uitsluit. De reden is dat het steunt op de 'onfeilbaare waarheit Gots'! Met een uitval naar de methodische twijfel van Descartes verklaart hij dat men de twijfel nooit onder enig voorwendsel mag goedkeuren, laat staan aanbevelen. Onder deze zekerheid van de toestemminq met het verstand verstaat à Marck overigens nog niet de zekerheid dat de zonden vergeven zijn, maar het stellige vertrouwen dat de vergeving ook mij te beurt zal vallen indien ik waarachtig geloof. Tot zover de 'beschouwende' kant van de toestemmende geloofsdaad.
Deze beschouwende toestemming nu is onlosmakelijk verbonden met wat door à Marck genoemd wordt de 'werkzame' toestemming (of omhelsinge) van het geloof. Die acht hij de eigenlijke en voornaamste geloofsdaad, omdat het déze toestemming is waarmee Gods rechtvaardigende vrijspraak wordt omhelsd . Dit geloof is in geen geval een creatieve bijdrage, maar een receptieve bijval, zoals uit het hoofdstuk over de rechtvaardiging blijkt; geen werkstuk, maar werktuig . Deze werkzame toestemming geschiedt niet zozeer door het verstand als wel door de wil. In deze gelovige wilsdaad willen en wensen de gelovigen dat de beloften van het Evangelie in hen waar mogen zijn, begeren zij Christus als de énige oorzaak van hun zaligheid en grijpen zij Hem ook metterdaad aan . Christus wordt hierin dus persoonlijk toegeëigend als ónze gerechtigheid.

De derde daad
De derde qeloofsdaad noemt à Marck de 'Besondere en Seekere Toepassing..e van de beloften des Euangeliums' . Ook dit aspect hoort onafscheidelijk tot het zaligmakende geloof. Het verschil met de genoemde tweede daad is, dat dáárdoor de gerechtigheid van Christus direct en metterdaad wordt aangegrepen, terwijl dit derde aspect ziet op de reflexieve zekerheid, ofwel op de 'vertrouwende toepassing', dat de vrucht van de directe geloofsdaad, namelijk de vergeving der zonden, ons deel geworden is. Dit geeft vrede, vrijmoedigheid en gerustheid in het geweten.
In een later hoofdstuk - dat aan de rechtvaardiging is gewijd - komt hij op deze reflexieve zekerheid terug. Daar scherpt hij nog eens aan wat hij eronder verstaat. Het blijkt te gaan om een zekerheid omtrent de aan ons reeds geschiede rechtvaardiging. Hoe weet ik zeker dat die mijn deel geworden is? Volgens à Marck komt deze zekerheid tot stand door de genadeqaven die ik bij mezelf observeer te vergelijken met de beloften van het Evangelie, die gelden voor allen die zulke genadegaven hebben verkregen. Wanneer de uitslag van deze vergelijking gunstig is, in die zin dat ik die genadegaven bij mezelf signaleer, maq ik tot de slotsom komen dat de rechtvaardiging ook mij ten deel is gevallen. Het is duidelijk dat de sluitrede hierbij de hoofdrol speelt. In een klein tussenzinnetje blijkt overigens dat à Marck naast deze syllogistisch-indirect verkregen zekerheid omtrent de rechtvaardiging ook een direct verkregen zekerheid kent. 'Somtijts' geschiedt ze namelijk 'door eene Verborgene Ooverreedinge' . Deze directe verzekering door het verborgen werk van de Heilige Geest zal voor à Marck de uitzondering zijn op de regel. De regel is het syllogisme, althans ten aanzien van de zekerheid omtrent eigen aandeel aan de vergeving. Recapitulerend is te zeggen dat à Marck tweeërlei zekerheid kent. De ene betreft de persoonlijke zekerheid omtrent Gods onfeilbáre beloften; zij komt direct tot stand door de omhélzing van die beloften. De tweede betreft de zekerheid omtrent eigen aandeel; zij komt in de regel indirect tot stand, lanqs de weq van de sluitrede.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 14 nov 2003 14:55

ndonselaar schreef:PS Solus is het verstandig om dit een 'nadere gang in het genadeleven' te noemen?

Ja, dat lijkt me verstandig. Het is een zaak waar de één nog voor kan staan, terwijl een ander er kennis van kan hebben.
Ds. J. van Haaren zei echter in dit verband: sta niet naar grote zaken, maar sta naar Christus!

Terug naar “Archief”