Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 13 nov 2003 17:17

DireStraits schreef:
Mariamagdalena schreef:Echt levenslang dus, en niet na 20 jr vrij!

Voor de duidelijkheid: als je in Nederland veroordeeld wordt tot levenslang, dan is dat ook echt levenslang, tenzij in bijzondere gevallen (ouderdom, ziekte e.d.) na een heleboel jaar gratie wordt verleend.
Bij de tijdelijke gevangenisstraf is het wat anders: maximaal twintig jaar, standaard 1/3 strafkorting en in de laatste jaren al maatregelen als open inrichting, elektronisch huisarrest e.d. In de praktijk loop je dan na een jaar of twaalf zeker weer buiten. Het absolute maximum dat je vast kant zitten is vijftien jaar, als je je slecht gedraagt e.d.

En dat is echt waar, zegt mijn hoogleraar tenminste :lol:
The proof of the pudding is in the eating.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 14 nov 2003 00:17

de_zoekende schreef:20 jaar minus 1/3 tegenwoordig... :(
De mens mag per definitie niet beslissen over het leven van een medemens in mijn ogen! Onze mogelijkheden tot straffen moeten de dood niet overschrijden want dan komen we op Gods terrein...

Zeker. Volkomen eens. Maar wanneer het toch gebeurd (bijvoorbeeld bij een moord), is er een probleem. Burgers mógen niet zelf wreken, maar de Overheid mag het, ja moet het zelfs. De Overheid dient als dienaresse Gods deze overtreder naar 'Gods terrein' te zenden. In aardse zin kan men dan over vergelding spreken.

Hoe denken de tegenstanders van de doodstraf over een gevangenis waarin moordenaars e.d. levenslang zitten, waarbij men neergeschoten mag worden in geval van (poging tot) ontsnapping?
Niet het aanzien, maar het wezen!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 nov 2003 12:44

janneke schreef:Het probleem met levenslang (wat in mijn ogen ook een betere straf zou zijn als t daadwerkelijk LEVENSlang was...)is en blijft dat het niet echt LEVENSlang is, dus niet tot die persoon zou overlijden. Maar hier in Nederland staat dr meen ik zo' n 20/25 jaar voor... Als ze daar nou eens wat aan doen...

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens.

Wat net Toriso schreef, over dat als iemand uit de gevangenis vlucht, en dan doodgeschoten wordt, hoe tegenstanders van doodstraf daar over denken? Heel moeilijk, misschien kunnen ze dan beter met een pistool schieten waarin een injectiespuit zit, waar je knock out van raakt, net zoals ze wilde dieren vangen. Begrijp je? Ik blijf tegen moorden, wat voor reden je er ook voor hebt, moorden is niet goed. Ik eet alleen vis of kip, en dat vind ik eigenlijk ook al niet goed. Een beest vermoorden vind ik ook niet goed. Ik zou ook nooit willen trouwen met een slager, slagers vind ik eng! Sorry dat ik het zeg, maar ik heb respect voor alles wat God geschapen heeft, dus ook voor mensen, en ik wil in geen geval moorden, ook niet als de wet mij daartoe verplicht, dan ben ik maar ongehoorzaam aan de wet.Een uitvoerder van de doodstraf (beul) vind ik een moordenaar, en dat zou mijn vriend niet zijn. Ik ben ook tegen het leger. Ik ben tegen alles wat met moorden te maken heeft. (Als gij een klap op de ene wang krijgt, draai dan de andere wang toe) Dat doe ik dus.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 20 nov 2003 16:44

het vlees is gegeven om de mens tot voedsel te dienen.
het zonder reden afmaken van dieren keur ik ook niet goed.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 nov 2003 18:01

ahuibers schreef:het vlees is gegeven om de mens tot voedsel te dienen.

Dat kun je toch niet menen, he???????? :roll: :roll: :roll:

Immortal

Berichtdoor Immortal » 01 dec 2003 21:31

Mariamagdalena schreef:

waarom niet ?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 dec 2003 17:46

horror ! :? :? :?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 18:51

Mariamagdalena schreef:horror ! :? :? :?

Scheppingsorde :mrgreen:

Nee, das natuurlijk onzin, maar ik zie op zich geen probleem. Jij beetje vega? :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 16 dec 2003 14:17

Mariamagdalena schreef:De wet van Mozes gebood niet de doodstraf, de 10 geboden kwamen toch van Mozes????????
Als jij de doodstraf uitvoert, ben je een moordenaar. Geef iemand dan liever echt levenslange gevangenisstraf iplv de doodstraf. Echt levenslang dus, en niet na 20 jr vrij!
Ik blijf nog steeds bij de 10 geboden.

Als je de doodstraf uitvoert waarvan de veroordeelde iemand anders gedood heeft, en waarvan een hard bewijs is, is de doodstraf terecht op die persoon. Lees hieronder maar:

De wet der Tien geboden (Mozes, Exodus20) schreef:Het 6e gebod

Gij zult niet doodslaan

Mozes (in Exodus) schreef:Exodus 21 vers 12:

Wie iemand slaat dat hij sterft, die zal zekerlijk gedood worden.

BRON

:!:
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 17 dec 2003 11:37

volgens mij staat er ook iets in deutronomium over de doodstraf.
daar moet de doodstraf volgen op iemand die anders denkt.

volgens mij deut 19 of zo.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 17 dec 2003 12:03

Oh, kan wel.

Maar probeer dat maar eens van iemand te bewijzen!

tkf
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 25 dec 2003 21:59

Immortal schreef:
Mariamagdalena schreef:

waarom niet ?

Mariamagdalena schreef:horror !

Wat doe je dan met vliegen die je lastig vallen en je huis bevuilen?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 dec 2003 11:41

Insecten heb ik idd een hekel aan. Vliegen hebben wij hier gelukkig geen last van, maar muggen sla ik wel dood, hoewel ik het ook rot vind, spinnen vang ik met een handdoek en zet ik buiten. Ik heb respect voor alles wat God geschapen heeft, dus in principe zou dat ook een mug zijn, alleen sla ik die dus wel dood. Maar dit ging over de doodstraf. Als mensen met argumenten komen van: erstaat: gij zult niet doodslaan, dus doodschieten mag dan wel, vind ik dat echt onzin.
Ik kom er steeds meer achter dat ik een veel te idealistisch beeld van medechristenen heb.
Sorry, maar ik kan niet doden.
Daar ben ik in mijn pubertijd achtergekomen.
Ik werd verkracht door een gore oudere man, terwijl ik een hamer in mijn riem had steken. Ik wist dat hij tot moord in staat was. Hij heeft me ook half knockout geslagen, door op iedere slaap een harde vuistslag te geven, en mij vervolgens 4 uur lang gegeizeld en verkracht. In het begin stond ik in dubio: ik had de hamer kunnen pakken, en hem dood kunnen slaan, maar ik heb de hamer weggegooid.
Wel heeft hij voor mij in de gevangenis gezeten, en ik ben zelfs zover, dat ik hem heb vergeven, en dat is heel moeilkijk, want hij had een ziekte, waar ik levenslang door getekend ben (geen aids gelukkig, wat anders).
Daarvoor had ik altijd een grote mond van: als iemand mij verkracht dan steek ik hem kapot, maar toen ben ik er achter gekomen dat ik niet kan doden, ook niet wanneer ik in levensgevaar ben.
Ik denk nog steeds dat Christenen niet mogen doden, dus ook geen doodstraf, maar wel levenslang, of lange gevangenisstraf met castratie in het geval van (kinder) verkrachters bijvoorbeeld.
Heb uw naaste lief.
Wie is dat, mijn naaste?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 dec 2003 14:12

Mariamagdalena schreef:Insecten heb ik idd een hekel aan. Vliegen hebben wij hier gelukkig geen last van, maar muggen sla ik wel dood, hoewel ik het ook rot vind, spinnen vang ik met een handdoek en zet ik buiten. Ik heb respect voor alles wat God geschapen heeft, dus in principe zou dat ook een mug zijn, alleen sla ik die dus wel dood. Maar dit ging over de doodstraf. Als mensen met argumenten komen van: erstaat: gij zult niet doodslaan, dus doodschieten mag dan wel, vind ik dat echt onzin.
Ik kom er steeds meer achter dat ik een veel te idealistisch beeld van medechristenen heb.
Sorry, maar ik kan niet doden.
Daar ben ik in mijn pubertijd achtergekomen.
Ik werd verkracht door een gore oudere man, terwijl ik een hamer in mijn riem had steken. Ik wist dat hij tot moord in staat was. Hij heeft me ook half knockout geslagen, door op iedere slaap een harde vuistslag te geven, en mij vervolgens 4 uur lang gegeizeld en verkracht. In het begin stond ik in dubio: ik had de hamer kunnen pakken, en hem dood kunnen slaan, maar ik heb de hamer weggegooid.
Wel heeft hij voor mij in de gevangenis gezeten, en ik ben zelfs zover, dat ik hem heb vergeven, en dat is heel moeilkijk, want hij had een ziekte, waar ik levenslang door getekend ben (geen aids gelukkig, wat anders).
Daarvoor had ik altijd een grote mond van: als iemand mij verkracht dan steek ik hem kapot, maar toen ben ik er achter gekomen dat ik niet kan doden, ook niet wanneer ik in levensgevaar ben.
Ik denk nog steeds dat Christenen niet mogen doden, dus ook geen doodstraf, maar wel levenslang, of lange gevangenisstraf met castratie in het geval van (kinder) verkrachters bijvoorbeeld.
Heb uw naaste lief.
Wie is dat, mijn naaste?

Ik vind het ook moelijk om te beslissen om de doodstraf. Dan is voor degene ook de genade tijd voorbij. OOk ik kies voor echt levenslang(tot de dood) gevangen te laten nemen :!:

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 06 jan 2004 10:41

ik ben het daar wel mee eens.

maar ik laat mezelf niet zo maar knock out-slaan.
maar ja dat zeg ik nu maar ik heb het nog nooit meegemaakt, je weet toch niet hoe je in zulke situaties reageer.

mensen die doodslaan daar zit een steekje los denk ik. vaak zijn het grote misdadigers die elkaar opruimen, hoe denken jullie daarover?

Wat vinden jullie van een doodstraf die alleen niet uitgevoerd wordt?
dus een veroordeling die niet voltrokken wordt?
Daar had volgens mij de toekomstige paus iets over gezegd of zo.

Terug naar “Archief”