Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2007 11:37

SimonT schreef:
Gerdien B. schreef:
SimonT schreef:
Sabra schreef:
Petra777 schreef:Is dat niet wat te kort door de bocht?

Nee, omdat er zoveel aandacht is voor tal van uiterlijkheden en bijzaken. Wie zich niet conformeert aan bepaalde regels is bovendien gelijk een outcast.

Maar goed als er het verlangen is om aan het Heilig Avondmaal aan te gaan, in de gemeente waar je je bevind, dan zal het niet zo'n probleem zijn om je aan die regels aan te passen, want wat voor avondmaalganger ben je als je bewust tegen de heilige huisjes gaat schoppen omdat je zo graag eruit ziet zoals je zelf wil, ik bedoel je wilt toch mag ik aan nemen niet gedragen als de een of andere recalcitrante puber, maar als een gelovend en belijdend lid van Gods kerk, dus ik zie het probleem niet zo.

Dus ik ben een recalcitrante puber??? Bedankt. Ik heb nooit ergens tegen aangeschopt mij zovveel mogelijk aangepast.
Ik wil ook aan het Avondmaal maar omdat ik in mijn eigen huisje dingen doe die zij anders zien, mag ik er neit meer aan gaan. Waar gaat het dan nog om?
Om je eigen regeltjes of om wat voor werk God doet?
Gaat het dan om wat de kerkenraad vind of gaat het om de roepstem van God die van het Avondmaal uit gaat?

Ik heb mijn getuigenis gegeven maar zij vinden mijn prive zaken belangrijker dan mijn getuigenis.

Dit is zeer serieus bedoeld: ik hoop dat God het ze vergeeft dat zij voor Hem beslissen.

Uiteraard is dat niet persoonlijk bedoeld, maar als je kerkt in een gemeente waar de regels zo nu eenmaal zijn, zoek dan niet de strijd, maar wees de mindere(en de wijste) en ga ergens anders kerken...

Als je je leven lang in die kerk zit, heb je waarschijnlijk ook wel een hart voor zo'n kerk. Ik kan me dan goed voorstellen dat iemand niet zomaar uit de kerk gaat omdat de regels nou eenmaal zo zijn, maar iemand probeert de kerk tot andere, betere en meer bijbelse, inzichten te brengen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 12 jun 2007 11:38

Tja daarin verschillen we dus van mening :wink:

Het blijft mij op eigenbeschikking van Gods werk lijken.

Maar goed ik heb geen ervaring in een situatie als deze, sterkte in ieder geval!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jun 2007 11:41

Het is gewoon nooit goed als wij iets boven Gods werk stellen. Dat is wat een kerk dan doet en dat mag een kerk ook niet doen. Zo simpel is het.

Maar het geeft wel aan hoe enorm moeilijk het is om echt los te komen van de refo-cultuur. Ik denk ook, dat als je er in opgevoed bent, dat je er nooit helemaal los van komt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jun 2007 12:06

Marnix schreef:
Ik plaats bij veel dingen die gebeuren wel kritische noten. Alleen dat het alleen maar om uiterlijkheden zou gaan, dat vind ik wat te kort door de bocht.

Waar gaat het dan wel om? Uiterlijkheden bepalen voor een groot gedeelte het beeld dat men van mensen heeft. Bovendien worden aan deze uiterlijkheden een bepaalde betekenis gegeven.

Het gaat om veel meer maar de nadruk op uiterlijkheden, vaak met oordelen erbij als je niet het zo doet als men gewend is, drukt inderdaad wel een zware stempel op het geheel.

Het is een in zichzelf gekeerde groep, die veel kenmerken vertoont van een sekte.

Omdat ik een nuancering op de kritiek aanbreng?

Ik mis de nuancering.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 12 jun 2007 12:59

Marnix schreef:
Petra777 schreef:Dat bedoelde ik.
De mensen uit de GerGem die ik ken, nemen het gelooof juist heel serieus, al spelen uiterlijkheden daarbij wel een rol.

Maar ik denk dat je mensen te kort doet als het alleen om het uiterlijkheden zou gaan. Dan zou je er net zo goed een hobbyclub met dresscode van kunnen maken.

Zie je niets van het geloof in Jezus terug in je gemeente?

Jawel. Alleen worden er nog wel eens verkeerde prioriteiten gesteld. Het geloof in Jezus zie je niet vooral terug in serieus met de leer bezig zijn. je ziet het in het leven van mensen. Liefde voor elkaar en voor God. Maar als iemand dan niet aan het avondmaal mag omdat ze tv kijkt bijvoorbeeld, zie ik daarin niet de liefde van Christus terug. Een ander voorbeeld is dat ik in de Jaarcijfers van de GerGem zag dat er 1 buitenkerkelijk iemand zich bij de GerGem voegde in het afgelopen jaar. Ik heb daar nog geen verontrustende reakties op gehoord, terwijl dat het wel degelijk is. Wat straalt men uit in de wereld? Wat gebeurt er aan evangelisatie? Of mijdt men de wereld teveel en wordt het licht zodoende onder een korenmaat gezet?

Ik plaats bij veel dingen die gebeuren wel kritische noten. Alleen dat het alleen maar om uiterlijkheden zou gaan, dat vind ik wat te kort door de bocht. Het gaat om veel meer maar de nadruk op uiterlijkheden, vaak met oordelen erbij als je niet het zo doet als men gewend is, drukt inderdaad wel een zware stempel op het geheel. Overigens ben ik geen lid van de Gereformeerde Gemeenten (hoezo schijn ik daar lid van te zijn? Omdat ik een nuancering op de kritiek aanbreng?

Ik ben het met je eens. Ik probeerde duidelijk te maken dat ik er niet bij kan dat het enkel en alleen om uiterlijkheden gaat in de GerGem. Ik zie ook dat er geloof is en dat miste ik. Dat neemt natuurlijk niet weg dat mensen worden geoordeeld op uiterlijkheden, zonder dat er naar het geloof; het hart gekeken wordt. En daar zou verandering in moeten komen.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 12 jun 2007 19:29

Gerdien B. schreef:
Petra777 schreef:
Sabra schreef:Ik vind dat het grootste probleem van de refocultuur. Men heeft het geloof beperkt tot het naleven van regels die het uiterlijk van het leven van mensen bepalen.

Is dat niet wat te kort door de bocht?

dat denk ik niet.
Als jij je neit aan hun regels houdt over uiterlijk e.d. dan weigeren ze je van het Avondmaal. De Tafel waar Jezus ons zelf voor uitnodigt.
Je plaatst je als kerk op een voetstuk boven Jezus als je gaat beslissen, dat Hij mensen die niet naar hun maatstaven leven, Hij niet aan Zijn Avondmaal kan roepen.

het gaat dus wel degelijk over dat zij God in hun hokje stoppen.

Het feit dat dit bij jou is gebeurd wil natuurlijk niet zeggen dat het overal zo is.
Er zijn ook zat mensen die zich rekenen tot de refo-cultuur maar zich toch "normaal" gedragen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jun 2007 19:39

SimonT schreef:
Sabra schreef:
Petra777 schreef:
Sabra schreef:Ik vind dat het grootste probleem van de refocultuur. Men heeft het geloof beperkt tot het naleven van regels die het uiterlijk van het leven van mensen bepalen.

Nee, omdat er zoveel aandacht is voor tal van uiterlijkheden en bijzaken. Wie zich niet conformeert aan bepaalde regels is bovendien gelijk een outcast.

Maar goed als er het verlangen is om aan het Heilig Avondmaal aan te gaan, in de gemeente waar je je bevind, dan zal het niet zo'n probleem zijn om je aan die regels aan te passen, want wat voor avondmaalganger ben je als je bewust tegen de heilige huisjes gaat schoppen omdat je zo graag eruit ziet zoals je zelf wil, ik bedoel je wilt toch mag ik aan nemen niet gedragen als de een of andere recalcitrante puber, maar als een gelovend en belijdend lid van Gods kerk, dus ik zie het probleem niet zo.

Ik vind dit tamelijk absurd. De regels worden opgelegd door een aantal mannen (nooit vrouwen) die met antieke ideeën de macht in handen proberen te houden. Het is vrij tekenend dat grote delen van de gereformeerde gezindte nauwelijks instroom van buitenaf kunnen verwelkomen. Als er al mensen naar de kerk komen, dan kiezen zij doorgaans niet voor de gereformeerde gezindte.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2007 19:55

SimonT schreef:Tja daarin verschillen we dus van mening :wink:

Het blijft mij op eigenbeschikking van Gods werk lijken.

Maar goed ik heb geen ervaring in een situatie als deze, sterkte in ieder geval!

Hoe bedoel je dat? Vooral het tweede stukje? Wat schaar je hier onder eigenbeschikking van Gods werk?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jun 2007 20:11

Wullimpie schreef:
Gerdien B. schreef:
Petra777 schreef:

dat denk ik niet.
Als jij je neit aan hun regels houdt over uiterlijk e.d. dan weigeren ze je van het Avondmaal. De Tafel waar Jezus ons zelf voor uitnodigt.
Je plaatst je als kerk op een voetstuk boven Jezus als je gaat beslissen, dat Hij mensen die niet naar hun maatstaven leven, Hij niet aan Zijn Avondmaal kan roepen.

het gaat dus wel degelijk over dat zij God in hun hokje stoppen.

Het feit dat dit bij jou is gebeurd wil natuurlijk niet zeggen dat het overal zo is.
Er zijn ook zat mensen die zich rekenen tot de refo-cultuur maar zich toch "normaal" gedragen.

het is niet alleen mijn ervaring maar van meerdere om mij heen.
Ik zit daarbij al 26 jaar in deze refo-cultuur dus weet wel degelijk waar ik over praat. Ook voor het gesprek laatst met de dominee en scriba zou ik hetzelfde hebben gezegt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jun 2007 22:50

Wullimpie schreef:

Het feit alleen al dat dr. K. van der Zwaag in het openbaar weinig bijval krijgt is een duidelijk signaal dat kritiek op de leiders van dit sektarisch genootschap niet wordt gewaardeerd c.q. de hetgeen de leiders van dit genootschop plachten te presenteren als de waarheid alom wordt aanvaard.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2007 09:41

Dat is waar. De GerGem-leiding is allergisch voor kritiek. Dat zie je nu opnieuw met betrekking tot het boekje "Waar staan de Gereformeerde Gemeenten" van Dhr. Bram Bart. De kerkenraad wil er niets meer over zeggen en Dhr. Bart mag niet meer aan het avondmaal.

Het ecclesia reformata semper reformanda heeft blijkbaar plaats gemaakt voor een houding dat het nu allemaal goed is, en het semper reformanda niet meer nodig is. De leiding gaat hier op een manier mee om die vergelijkbaar is met het handelen van de Roomse Kerk richting Luther, die ook kritiek op de Kerk had en onder censuur werd gezet. Het zal me niets verbazen als Bart en Van der Zwaag alles moeten herroepen zoals Luther dat ook moest of anders volledig onder censuur komen te staan.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 jun 2007 09:45

Van der Zwaag mag toch de Ger Gem al niet meer in?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2007 10:50

Jawel, maar hij staat wel onder censuur. Hij is daar tegen in beroep gegaan bij de generale synode, die eind 2007 plaatsvindt. Daar was eerder wat twijfel over, gezien de lange weg en de uitslag die al vast lijkt te staan. Ik heb het idee dat het dan ook een formaliteit is, maar hij kan dan in ieder geval zeggen dat hij alle mogelijkheden heeft aangegrepen om er tegen in te gaan. Als de uitspraak inderdaad niet gewijzigd wordt heeft hij weinig keuze dan de kerk te verlaten en het zou dan goed kunnen dat hij zich bij de HHK aansluit.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 13 jun 2007 17:05

Sabra schreef:
Wullimpie schreef:

Het feit alleen al dat dr. K. van der Zwaag in het openbaar weinig bijval krijgt is een duidelijk signaal dat kritiek op de leiders van dit sektarisch genootschap niet wordt gewaardeerd c.q. de hetgeen de leiders van dit genootschop plachten te presenteren als de waarheid alom wordt aanvaard.

Dat kan goed zijn maar de refo-cultuur is natuurlijk wel wat breder dan de GerGem.
Er zijn best refo´s die wel wat ruimer denken.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jun 2007 17:09

Ik geloof ook zeker dat zij er zijn, maar de kerkenraden dulden nog steeds geen tegenspraak. Als je maar iets net wat anders doet dan zij vinden dan goed is heb je een probleem.

Het motto is:
Er zijn altijd ideeen in te brengen maar we houden het wel bij het oude

net of je daar iets aan hebt.

Terug naar “Archief”