Ruben, dat niets je kan scheiden van Gods liefde is wel even iets anders dan geen pijn verdragen. De liefde met God is verticaal, dat zegt nog niets over het horizontale gebied
Dat staat natuurlijk niet los van elkaar. De liefde van God is allesomvattend.
Mensen krijgen soms dingen voor hun kiezen die ondraaglijk zijn. Het is inderdaad goedkoop om dan te gaan zeggen dat elke pijn dragelijk is.
Ik vraag me dat nog af. Wat "geestelijke pijn" betreft, ben ik ervan overtuigd dat elke (geestelijke) pijn dragelijk kan zijn, mits je natuurlijk het Evangelie hebt aangenomen en je daar aan vastklemt. Er zijn genoeg Christenen die desondanks niet willen/kunnen aannemen wat het Evangelie nu ten diepste inhoud. Wat "lichamelijke pijn" betreft, weet ik niet of er ondragelijk lijden is. Ik ben sterk geneigd te zeggen dat er geen ondragelijk lijden HOEFT te zijn voor een Christen omdat het Evangelie alles kan dragen. Toch gaat men er soms heel erg aan onderdoor...
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Job kreeg zowel geestelijke als lichamelijke pijn tot in de ergste vorm. Maar was het ondragelijk? Blijkbaar toch niet...
Daarnaast moeten we dan eerst goed weten wat ondragelijk is. Waar leg je de grens. Want dit is een heel persoonlijk iets.