tegenslagen in bijbels oogpunt!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 28 okt 2003 21:57

Ruben, dat niets je kan scheiden van Gods liefde is wel even iets anders dan geen pijn verdragen. De liefde met God is verticaal, dat zegt nog niets over het horizontale gebied

Dat staat natuurlijk niet los van elkaar. De liefde van God is allesomvattend.

Mensen krijgen soms dingen voor hun kiezen die ondraaglijk zijn. Het is inderdaad goedkoop om dan te gaan zeggen dat elke pijn dragelijk is.

Ik vraag me dat nog af. Wat "geestelijke pijn" betreft, ben ik ervan overtuigd dat elke (geestelijke) pijn dragelijk kan zijn, mits je natuurlijk het Evangelie hebt aangenomen en je daar aan vastklemt. Er zijn genoeg Christenen die desondanks niet willen/kunnen aannemen wat het Evangelie nu ten diepste inhoud. Wat "lichamelijke pijn" betreft, weet ik niet of er ondragelijk lijden is. Ik ben sterk geneigd te zeggen dat er geen ondragelijk lijden HOEFT te zijn voor een Christen omdat het Evangelie alles kan dragen. Toch gaat men er soms heel erg aan onderdoor...

Ik weet het eerlijk gezegd niet. Job kreeg zowel geestelijke als lichamelijke pijn tot in de ergste vorm. Maar was het ondragelijk? Blijkbaar toch niet...

Daarnaast moeten we dan eerst goed weten wat ondragelijk is. Waar leg je de grens. Want dit is een heel persoonlijk iets.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 okt 2003 22:58

Lieve mensen, bedankt voor de vele reactie's. Ik vind dat lijden vooral psychisch ondragelijk voelt. OOk als je al je verdriet bij God uitstort. Wel staat er in de Bijbel dat God naar kruis kracht geeft. Dus het voelt ondragelijk......
Ik ben blij met jullie reactie's en kan hier lessen uithalen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 okt 2003 12:23

Sterkte essieeee!
ik denk niet dat je deze pijn met vreugde moet dragen. Wie zegt dat God jou die pijn gestuurd heeft? Job werd uiteindelijk ook door Satan gepijnigd, niet direct door God maar slechts onder Gods toelating.

Bid of God de pijn wegneemt!
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lorit

Berichtdoor lorit » 29 okt 2003 22:39

Ruben,
volgens mij is lijden ondragelijk als je voor je gevoel dreigt te verdrinken in je pijn en ellende. Je kan het vergelijken met 2 mensen die overbood zijn geslingerd tijdens een storm. De ene heeft een reddingsboei kunnen bemachtigen, maar de andere niet. Die met de reddingsboei zal zich vast wel nat (:mrgreen:) en ellendig voelen, MAAR hij heeft een reddingsboei, dus hij zal niet direct verdrinken. De persoon zonder de reddingsboei ligt in dezelfde zee, met dezelfde storm. Hij verdrinkt voor zijn gevoel echter wel omdat hij die reddingsboei mis. Dat maakt het voor hem ondragelijk.

Ik geloof dat er dergelijk lijden bestaat. Ik heb onlangs Klaagliederen besturdeerd. Jeremia ervaart God daar onder andere als een loerende beer. Het is wel waar dat hij in het zelfde boek belijd dat Gods trouw groot is. Weet je, wat wij nu zo snel doen? We lezen alleen dat laatste stukje waarin gelovigen als Jeremia, maar ook Job, belijden dat God groot is en Zijn trouw oneindigen. Maar dat zei Jeremia ook niet toen hij God een loerende beer noemde. Op dat moment ervoer hij God zo, en op dat moment was zijn lijden ondragelijk. Natuurlijk kan iemand na zo'n periode wel weer Gods Vaderhand voelen, maar dat neemt niet weg dat hij zich voor een bepaalde tijd bar ellendig gevoeld heeft

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 nov 2003 18:58

Ja hier kan ik me in vinden. Achteraf mag je soms zien, God heeft me niet losgelaten!

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 12 nov 2003 20:32

Ik heb daar een heel andere opvatting over, waarvan ik me kan voorstellen dat niet iedereen zich erin kan vinden. Toch schrijf ik het maar, wie weet heeft iemand er iets aan.

Lijden, ziekte en ongeluk overkomen je, het wordt niet gestuurd. Het is het lot, het toeval dat jou uitkiest zoals het morgen een ander uitkiest. Dat betekent dat je nooit met vragen hoeft te zitten over het 'waarom' of 'wie doet mij dit aan', want het is iets dat soms de een, dan weer de ander treft. Er is geen God die dit stuurt. Gelukkig niet, want hoe vaak zou je dan geen aanleiding hebben om minder prettig te denken over God?

In de bijbel zie je dat velen een verklaring zoeken voor persoonlijk leed. Uiteindelijk moet je je weg zien te vinden met de gewrongen constructie dat het ons aangedaan wordt opdat we sterker worden of meer van God gaan houden of dat het een les is of...... Echt onzin, het is botte pech.

Daarom Essieee, schuldgevoelens zijn al helemaal misplaatst. Kijk vooruit, want ieder krijgt zijn deel. Zowel in het leed als in het lief. Maar uiteraard mag je altijd bidden dat God je er doorheen helpt, liefst zonder kleerscheuren. Maar verwijten naar jezelf of naar God missen beide hun doel.

garry

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 12 nov 2003 20:57

Hé essieeee!
Ik heb ook een tijdje met die vraag gezeten: waar is God in deze wereld vol ellende? Als er een god is, waarom laat Hij dan alle ellende toe? Waarom doet Hij er niets aan? enz.
"Toevallig" las ik vorige week Jakobus 1, en ik werd in het bijzonder geraakt door vers 13:
"Niemand, als Hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand."
Het betekent dus dat God het ook niet fijn vind om jou te zien lijden. Hoe zou Hij dat fijn kunnen vinden, of hoe zou het zelfs maar bij Hem vandaan kunnen komen? Hij Zelf kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij zelf verzoekt niemand, want Hij is een God van Licht! (Dit is niet als dooddoener bedoeld, zelf had ik er heel veel aan, ik hoop jij ook een beetje! :wink: )
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 13 nov 2003 13:32

Jongens, wat is dit herkenbaar!!! Die discussie die we hier met zn allen voeren,kan ik zo vaak in mn eentje voeren...

Waar is God nu? Doet God me dit toekomen? Waar is mn houvast in mn geloof?

Het leven kan zo moeilijk zijn, soms ECHT ondragelijk!! Maar ik weet wel, dat God er is, en echt overal over heen je NOOIT alleen laat. Ik kreeg in een zeer kritieke tijd in mn leven van iemand de tip om de geschiedenis van Petrus die op het water liep te lezen..

Mattheus 14 vanaf vers 22 is dat, en dan staat daar dat Petrus naar Jezus toe gaat, lopend over het water.
Maar als hij de sterke wind ziet/voelt vreest hij en als hij in het water terrecht komt en het water hem letterlijk tot aan de lippen staat, en hij roept tot Jezus,wat gebeurd er dan??
vers 31:
En terstond de hand uitstrekkende, greep hem aan (..)!!!!!
Jezus redt hem!!!!!!!!!

Was het toeval dat ik die teks las?? Nee, want ik heb er heeel veel aangehad, en nog steeds als het niet zo voor de wind gaat..

Ik hoop Essie, dat jij er ook wat aan zult hebben!!! God laat niet los wat Zijn hand begon, en Hij redt jou Persoonlijk!!!!

Ik wens je Gods zegen toe, en die is onmisbaar, zeker in heel moeilijke tijden!!!
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)
My question is: Would you be My child?
I am waiting for you...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 nov 2003 18:38

Ja dank je wel.Ik weet ook dat ik meer vertrouwen moet hebben op God maar dat is vaak o zo moeilijk.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 12:49

Nu las ik in zondag 10 van de H.C dat we in voorspoed dankbaar moeten zijn en in tegenspoed geduldig. Dat is vaak wat er ontbreekt.

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 04 dec 2003 20:42

He Essie!!
Bij ons in de kerk was er niet zo lang geleden een preek die over 1 Thess. 5 vers 16-18 ging: 16)Verblijd u te allen tijd
17) Bid zonder ophouden
18) Dankt God in alles, want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.

In eerste instantie toen ik het las, had ik zoiets van 'dat kan ik niet', 'er is zoveel moeilijke dingen in mn leven, zoveel pijnlijke dingen hoe kan ik daar nou ooit blij voor zijn?!'

De preek liet me het van een hele andere kant zien; vers 16, verblijd u te allen tijd... word vervolg met Bid zonder ophouden...
Met andere woorden: Bid zonder ophouden om Hem te vragen of Hij je wilt leren blij te zijn in HEM (ondanks de omstandigheden) dat je daardoor leert danken in alles, ookal is dat heel moeilijk, vraag Hem om hulp, bid erom, zonder ophouden!!!

Maar Essie, ik vind het ook heel moeilijk, toch heeft die preek me wel veel gedaan, God om hulp vragen, verblijd je in HEM, Hij; je Vader die altijd bij je is , je draagt in de hoogtepunten en dieptepunten van je leven!!! Hij is er altijd!!!! en dat mogen we NOOIT vergeten!!!
En ik ben het met je eens, over de HC, het is ook moeilijk om geduldig te zijn als het zo moeilijk en uitzichtloos in je leven is, dat is absoluut heel heel moeilijk. Maar toch weet ik zeker, dat we met God alles aankunnen!! Vraag Hem ook hierin om hulp, om te leren dat je geduldig mag zijn in de moeilijke dingen!!!
Denk ajb niet dat ik het makkelijk vind of zo, of dat ik me er van af wil maken, absoluut niet. Want ik vind het ook heel moeilijk, en ben er ook nog niet uit, wat die teksten betreft. Maar toch weet ik zeker dat we er samen met God uit kunnen komen!!!

Heel veel sterkte, hoe gaat het nu met je?? Geef niet op, hou vol!!!!!

Liefs, Laugh
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)

I am waiting for you...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 dec 2003 13:26

ja bedankt!!!!
Ik kan alleen maar zegen dat god met zijn liefde mij, de zondaar, nog heeft willen helpen. Daar ben ik zo dankbaar om! Je word er ook alleen maar sterker door en je leert dat je van niemand wat hoeft te verwachten, enkel van Hem. Hoewel Hij wel mensen op m'n pad heeft gegeven om verder te kunnen met worstelen. Ik heb me zo kunnen vinden in psalm 88. Zo voel ik me, maar God geeft ook psalm 42!

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 08 dec 2003 20:41

ja bedankt!!!!

Geen dank hoor!!!

Je word er ook alleen maar sterker door en je leert dat je van niemand wat hoeft te verwachten, enkel van Hem.

Ja, dat is waar. Je bedoeld dat je van tegenslagen ook sterker kunt worden, toch?? Maar toch is het moeilijk, maar dat hoef ik jou geloof ik niet te zeggen..
God is het beste wat mij is overkomen, om het zo maar te zeggen. En inderdaad, je hoeft het van niemand te verwachten dan alleen van Hem!!!!

Hoewel Hij wel mensen op m'n pad heeft gegeven om verder te kunnen met worstelen
.
En dat is Gods leiding, ook in jou leven!!!! Kan het beter??Weten dat Hij alles leidt, dat je niet alleen bent?? Volgens mij niet... Gaaf is dat he, te weten dat dat contact wat je dan met die mensen hebt door Hem gegeven is, om jou persoonlijk te ondersteunen..?! Gaat toch alles te boven??

Ik heb me zo kunnen vinden in psalm 88. Zo voel ik me, maar God geeft ook psalm 42!

Ik heb psalm 88 net gelezen.. Weet dat God je NOOIT verlaat, al kan dat soms echt zo lijken.. Hij is er wel, dat weet ik zeker!! (Hij is er ook in het suizen van een zachten stilte (-> 1 koningen 19:12)
Vertrouwen, dat is (zeker op zo'n moment dat het lijkt of Hij er niet is, ontzettend moeilijk) maar toch samen met Hem: you can do it!!!
En psalm 42... Ja absoluut! Lees ook eens psalm 139, dat is mijn 'favo-psalm, weet je waarom? Omdat daar zo teder en liefdevol beschreven staat hoeveel jij voor God betekend en hoe Hij je gemaakt en geweven heeft....!!!! Lees het eens zou ik zeggen..

Meiz, heel veel sterkte!!!!

I am waiting for you...

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 09 dec 2003 17:09

Ook donkere kleuren horen op Gods weefgetouw...later zul je zien dat juist met al die keuren bij elkaar het een schitterend patroon geeft!

Wel moeilijk, wij denken het vaak beter te weten, te weten wat goed voor ons is! Maar alle dingen zijn in Gods hand, en Gods wegen zijn hoger dan onze wegen, en Gods gedachten hoger dan onze gedachten!

Job is een mooi boek! Ondanks alles blijft Job vast houden aan God: Ik weet mijn Verlosser leeft...!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 dec 2003 18:10

Ik las nog een mooie spreuk die me ergens op wees. Als achteruit kijken pijn doet en vooruit je angst in boezemt; Kijk dan naast je, want daar ben IK!!

Terug naar “Archief”