Gerdien B. schreef:elbert schreef:Ik ontken helemaal niet dat de brieven van Paulus in een bepaalde cultuur en context geschreven zijn. En inderdaad is kennis van die cultuur en tijd nuttig om zijn brieven beter te verstaan.
Ik ontken wel dat ze tot die tijd en cultuur beperkt zouden zijn.
Als dat namelijk zo zou zijn, zouden ze net zo goed uit de Bijbel gehaald kunnen worden.
Je zult dan eerst de context moeten weten voordat je kan weten wat er werkelijk bedoeld wordt. Zolang je dat niet weet kan je het nu ook niet toepassen.
Volgens mij is het niet de bedoeling dat je professor in de theologie hoeft te zijn, om te snappen wat er staat en wat Paulus bedoelt.
Paulus wil dat ze een aantal inzettingen behouden. (vers 2).
Hij wil zijn lezers duidelijk maken dat Christus het Hoofd van de man is en de man het hoofd van de vrouw en God het Hoofd van Christus (vers 3).
Vervolgens verbindt Paulus daar een praktische uitdrukking aan, nl. de hoofdbedekking door de vrouw en hij geeft daarbij als extra argument de toenmalige opvatting over wat eerbaar was en wat niet.
Tot slot zegt hij: maar we hebben niet de gewoonte om over dit soort dingen te twisten (vers 16).
Dus als je wilt twisten over de hoofdbedekking, laat het dan verder maar.

Sabra schreef:Op grond waarvan zou je kunnen zeggen dat deze uitspraak van Paulus ( uit 2 Tim.) ook geldt voor het gehele Nieuwe Testament?
Het Nieuwe Testament is de vervulling van het Oude en is daarom onscheidbaar van het Oude Testament. Als voor de voorzegging al geldt dat je er niet aan mag twijfelen, mag je het aan de vervulling al helemaal niet.
En natuurlijk omdat het de Geest is die ervoor heeft gezorgd dat we het Nieuwe Testament in de huidige vorm hebben.
Sabra schreef:Want Paulus was apostel, een uitverkoren instrument om de Naam van Jezus te brengen naar de heidenen en de koningen en de Israëlieten. (Hand. 9:15). Een apostel is iemand die met gezag spreekt namens Jezus en die daarvoor ook is aangesteld.
Ik ontkracht dat niet, echter dat heeft niets van doen met het feit dat Paulus spreekt over de Tenach in 2 Timotheus.
Natuurlijk wel. Als Paulus in 1 Kor. 11 spreekt, doet hij dat als apostel en dus met gezag. Hetzelfde gezag als de Schrift heeft, want het gaat om het Woord.
Sabra schreef:In dezelfde Korinthebrief moet Paulus zich verdedigen tegen mensen die vinden dat zijn woorden helemaal niet zoveel gezag hebben (hoofdstuk 9), omdat hij misschien geen "echte" apostel was. Je gaat hier toch niet zeggen dat die dwaalleraars misschien nog wel gelijk hebben ook?
Dit heeft ook totaal niets van doen met de uitspraak van Paulus uit 2 Timotheus. Bovendien, is alles wat Paulus heeft gezegd opeens geldend voor de gehele gemeente van alle tijden?
Als Paulus zegt: "weest mijn navolgers, gelijk ik van Christus" (1 Kor. 11:1), moet je hem daarin dan volgen of niet?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)