Belijdenis, verschil kerken, binnen je relatie...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2007 20:12

het is een GELOOFSbelijdenis en geen kerkbelijdenis. Ik heb het nooit goed gevonden dat deze gekoppelt worden.

Maar omdat ik 3 van de vier Voor God waren heb ik de laatste om zo maar te zeggen: op de koop toe genomen omdat in elke kerk de leer niet 100% zuiver is
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 06 jun 2007 20:18

Even zo een vraagje tussendoor, waarom moet je je belijdenis met goede werken versieren?
Goede werken zijn toch de vruchten van het geloof die je als christenen uitdraagt? Zoals liefde naar elkaar enzo?

Ja idd Gerdien, er zullen misschien wel eens dingen zijn wat voor jou wel goed voelt en wat jij voor God kunt verantwoorden, en stel dan dat de kerk daar andere ideeën over heeft. Toegeven om de kerk of bij je standpunt blijven met de gevolgen van dien?

Even zo tussen door, mijn vriend en ik zijn er samen wel overuit qua kerk keuze. Gaan samen ook belijdenis doen. Maar aangezien de ger. gem het ons niet zo gemakkelijk maakt heeft heeft hij weinig positiefs aan de ger gem als kerkverband gezien. Dat zijn wel dingen die mij aan het nadenken hebben gezet. Qua leer kan ik het ook niet meer eens zijn, maar dat terzijde. 't Is ook absoluut niet mijn bedoeling geweest om de ger. gem hier negatief neer te zetten. Maar mijn vraag wat voor meerwaarde het geloof heeft als je niet geloven mag dat je Zijn kind bent, is wel een vraag die nog wel eens bij mij naar boven komt als ik op terug kijk.
En ik vind het naar hem toe lastig uit te leggen wat de leer van de ger. gem precies inhoudt omdat het bij hem een beetje over komt dat je bijna niks mag en je aan veel regeltjes moet houden en dan maar hopen dat je in de hemel komt.
Natuurlijk is dat niet zo maar ik kan eigenlijk wel beetje begrijpen dat het bij hem zo overkomt.
Iemand ervaring hier mee? En graag beetje positieve reacties want ik bedoel het wel serieus.
Geloof, hoop en liefde

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 06 jun 2007 20:27

Toen ik mijn man leerde kennen was hij lid van een pinkstergemeente - ik van de GerGem. Nogal een verschil dus... Door heel veel te praten, elkaars kerken te leren kennen etc, zijn wij uiteindelijk (God zij dank!!) op één lijn gekomen. Mijn man heeft de GerGem met de daarbijbehorende tradities op waarde leren schatten, ik denk mede doordat de mensen met wie hij in aanraking kwam bij ons in de kerk zich heel positief opstelden en alles uit wilden leggen. Ik denk ook wel dat in zo'n situatie het ook heel belangrijk is wat voor beeld je zelf bij je eigen kerk hebt: ik voelde mij duidelijk door God in mijn gemeente geplaatst, en stond er dan ook (op de meeste punten) positief tegenover. Dit breng je denk ik toch ook voor een heel belangrijk deel op je vriend/vriendin over...

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 06 jun 2007 20:37

Dat klopt, maar het gekke was dat toen wij elkaar nog maar net kenden en amper een relatie hadden en eigenlijk ook voor die tijd, dat ik altijd had gezegd dat ik nooit naar de vrijgemaakte kerk zou willen en kunnen. Dus wel over gehad om ook verder te kijken dan alleen onze kerkmuren en over doorgepraat over de verschillen.
Maar vanaf het begin dat ik met hem meeging voelde ik me er thuis en op m'n plaats. Terwijl ik wel eerder in de vrijgemaakte kerk was geweest er er niets mee had. In de ger gem. had ik wel altijd m'n vragen bij wat dingen. En zo is het eigenlijk gegroeid dat ik met hem mee ga en het nu ook heel zeker weet.
Geloof, hoop en liefde

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2007 21:06

heel erkenbaar je posting love2.

Ik kies op moment dus voor mijn eigen standpunt ipv voor de regelgeving binnen de GerGem.
Mijn vriend kan zich echt niet vinden binnen de GerGem. Ik heb al een tijd mijn vraagtekens bij sommige punten. Dat maakt het mij nu wel makkelijker om deze stap te nemen.

Ik zie er zeker ook positieve kanten aan deze kerk. De prediking van afgelopen zondag die ik heb gehoord vond ik echt erg fijn. de meeste binnen de GerGem wel. Er wordt vrij veel geroddeld, maar als er echt iets was, dan staan ze toch wel voor elkaar klaar: kaarten, bloemen, bezoeken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

blub
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blub » 06 jun 2007 21:25

In het begin van mijn relatie (met mijn huidige man) hadden wij ook totaal verschillende ideeen en opvattingen. We hebben veel gesproken, maar het enige wat echt geholpen heeft was het feit dat we bij verschil van mening samen op zoek gingen in de Bijbel wat God daar nou van zei. We hebben toen allebei een hoop tradities overboort gegooid omdat het niet gefundeerd was op Gods Woord. Nu is onze traditie wat Gods Woord ons leert. Dat werkt heel bevrijdend en ontspannend en geeft een diepere relatie met God.
Mijn advies is dus ook om niet zozeer elkaar proberen te winnen/overtuigen, maar meer om allebei even de traditie opzij te zetten en met een eerlijke open blik te kijken naar wat God over een bepaald onderwerp zegt.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Re: Belijdenis, verschil kerken, binnen je relatie...

Berichtdoor leclerc » 06 jun 2007 22:00

GKN'er schreef:
Bertus87 schreef:Ger.Gem. is de pispaal in "Christelijk" Nederland geworden.

Vreemd, ik dacht dat dat binnen de gereformeerde gezindte de GKN was geworden. :? :roll:

punt is dat veel gergemmers gen kwaad kunnen horen over hun kerkverband. Volgens mij wordt er in andere kringen behoorlijk over de pkN heen gezeken.
gergem, pkn, whatever... als dat de plek is waar je geloof kan bloeien. prima!
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jun 2007 22:08

Funlover schreef:In de vrijgemaakte kerk bijvoorbeeld en ik denk ook binnen de PKN enzo, leg je belijdenis af van jou'n geloof voor God en Zijn gemeente en geef je aan in te stemmen met de leer van de kerk. [/i] Dit is echter bij ons in de Ger.Gem net zo!

Toen ik een jaar geleden belijdens heb afgelegd heb ik uitdrukkelijk de kerkenraard erop gewezen dat mijn geloof geenszins wordt beperkt door de leerstellige kaders die binnen de PKN worden gehanteerd.

Ik heb dus niet per definitie ingestemd met de opvattingen van de kerk, maar kan wel binnen de PKN mijn geloof belijden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jun 2007 22:10

Bertus87 schreef:......niet zomaar een topic openen vanwege het na-aap gedrag. Het is tegenwoordig een groepsgedrag wat men vertoont, Ger.Gem. is de pispaal in "Christelijk" Nederland geworden.....

Dat heeft men natuurlijk vooral aan zichzelf te danken. Zelfreflectie is nu niet bepaald een eigenschap waar dit kerkgenootschap om bekend staat.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 06 jun 2007 22:39

Sabra schreef:Toen ik een jaar geleden belijdens heb afgelegd heb ik uitdrukkelijk de kerkenraard erop gewezen dat mijn geloof geenszins wordt beperkt door de leerstellige kaders die binnen de PKN worden gehanteerd.
Hoe beperkend zijn die leerstellige kaders eigenlijk? Ik heb, als CGK'er, altijd begrepen die die behoorlijk ruim zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jun 2007 22:54

Machiavelli schreef:
Hoe beperkend zijn die leerstellige kaders eigenlijk? Ik heb, als CGK'er, altijd begrepen die die behoorlijk ruim zijn.[/quote]

Binnen de PKN zijn die behoorlijk ruim, echter hoe deze worden gehanteerd is vooral een zaak van de kerkenraad. Gezien het feit dat de meeste van onze kerkenraadsleden een nogal gereformeerde achtergrond hebben leek mij het niet onverstandig om hier met hen het gesprek aan te gaan, zodat eventuele toekomstige wederzijdse teleurstellingen bij voorbaat al enigszins besproken zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2007 06:35

blub schreef:In het begin van mijn relatie (met mijn huidige man) hadden wij ook totaal verschillende ideeen en opvattingen. We hebben veel gesproken, maar het enige wat echt geholpen heeft was het feit dat we bij verschil van mening samen op zoek gingen in de Bijbel wat God daar nou van zei. We hebben toen allebei een hoop tradities overboort gegooid omdat het niet gefundeerd was op Gods Woord. Nu is onze traditie wat Gods Woord ons leert. Dat werkt heel bevrijdend en ontspannend en geeft een diepere relatie met God.
Mijn advies is dus ook om niet zozeer elkaar proberen te winnen/overtuigen, maar meer om allebei even de traditie opzij te zetten en met een eerlijke open blik te kijken naar wat God over een bepaald onderwerp zegt.

Kijk, wat goed zeg! Al ben je het misschien niet altijd eens over de interpretatie van sommige stukjes, als je samen zoekt, dan kan je inderdaad over veel dingen hetzelfde gaan denken. Gaaf!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jun 2007 07:39

Klopt helemaal, al kan daar best wel veel tijd overheen gaan. Mijn man is van huis uit Rooms Katholiek, maar was sinds zijn 1e communie bijna nooit meer in de kerk geweest. Toen wij elkaar leerden kennen was hij belangstellend, maar wel erg sceptisch over het geloof. Het eerste jaar dat wij wat hadden is hij ook nooit meegegeweest naar de kerk
( alhoewel we er wel veel over het geoof spraken). Momenteel gaat hij wel af en toe mee, maar hij is nog niet zo ver om belijdenis te doen. Het is ook wel moeilijk als je rond je 30e pas in aanraking komt met God en de bijbel. De keuze voor God maak je dan toch wel rationeler dan als je ermee opgevoed bent.

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 07 jun 2007 19:43

leclerc schreef:
GKN'er schreef:
Bertus87 schreef:Ger.Gem. is de pispaal in "Christelijk" Nederland geworden.

Vreemd, ik dacht dat dat binnen de gereformeerde gezindte de GKN was geworden. :? :roll:

punt is dat veel gergemmers gen kwaad kunnen horen over hun kerkverband. Volgens mij wordt er in andere kringen behoorlijk over de pkN heen gezeken.
gergem, pkn, whatever... als dat de plek is waar je geloof kan bloeien. prima!

Ja en als je dan nog s een ger. gem. dominee hebt die openlijk zegt de vrijgemaakte kerk waardeloos te vinden, dat het niks is en je vriend als indringer ziet... Tja waar blijft dan je naastenliefde en respect?
Geloof, hoop en liefde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 08 jun 2007 07:29

Wat een vreemde discussie: zijn er werkelijk mensen die de leer van andere kerken zozeer verafschuwen, dat een andersdenkende 'een indringer' wordt?

Wat zal het rustig zijn in de hemel... of zitten we daar ook allemaal in hokjes???

Terug naar “Archief”