Belijdenis, verschil kerken, binnen je relatie...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Love2
Verkenner
Verkenner

Belijdenis, verschil kerken, binnen je relatie...

Berichtdoor Love2 » 06 jun 2007 17:43

Ik zat me af te vragen hoe mensen in de ger. gem belijdenis kunnen doen. Ik bedoel je legt belijdenis af van je geloof, maar zoals bij velen in de ger. gem doe je daar belijdenis van de leer of van de waarheid. Maar dat vind ik persoonlijk een verkeerde uitdrukking want Gods ware kerk is niet aan bepaalde kerkmuren gebonden.
In de vrijgemaakte kerk bijvoorbeeld en ik denk ook binnen de PKN enzo, leg je belijdenis af van jou'n geloof voor God en Zijn gemeente en geef je aan in te stemmen met de leer van de kerk.
Hoe ga je ook om met deze verschillen binnen je relatie als je van 2 verschillende kerken komt?
Ook een vraag die bij mij boven komt, wat voor meerwaarde heeft je geloof binnen de ger. gem als je niet mag en kunt geloven dat Jezus ook voor jouw zonden is gestorven? Je zit je hele leven in spanning van ben ik nu uitverkoren of kom ik in de hel?

Ik weet niet of ik qua onderwerp hier helemaal juist zit, maar reageer maar eens.
Geloof, hoop en liefde

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 06 jun 2007 17:55

Hallo!
Misschien kan je idd beter naar het gelooftopic gaan. Maar ik wil best reageren...!

Ik heb als Ger.Gemmer ook gewoon belijdenis gedaan, en gewoon van mijn geloof. Zo werd het ook genoemd, tuurlijk komt ook het aspect van de leer van je kerk er bij kijken....! Jij zegt: In de vrijgemaakte kerk bijvoorbeeld en ik denk ook binnen de PKN enzo, leg je belijdenis af van jou'n geloof voor God en Zijn gemeente en geef je aan in te stemmen met de leer van de kerk. Dit is echter bij ons in de Ger.Gem net zo...!

Staat er ergens in de Bijbel dat de Heere Jezus voor iedereen gestorven is? De Heere zelf spreekt ook van Zijn volk.....dus ook niet alverzoenend. En je blijft als het goed is niet je hele leven in spanning leven, want de Heere zal je verzekeren van je staat.....! En er zijn altijd mensen die idd hun hele leven het spanningsveld blijven voelen, maar die houdt je in alle kerken. Kdenk dat je nu een beetje afgeeft op de Ger.Gem. Waarom weet ik niet? Maar ook in de Ger.Gem heeft God Zijn kinderen hoor.....!

En hoe je daar mee om gaat in je relatie? Samen zoeken, bidden en praten! En God vragen of Hij met jullie mee wilt gaan, en samen een kerk zoeken waar jullie je allebei qua leer prettig voelen!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 06 jun 2007 17:56

Ik wil wel reageren. Ik zit zelf in de Ger.Gem. Als ik belijdenis doe, zeg ik écht niet dat de Ger. Gem. de enige ware kerk is. Want ik geloof dat Gods Volk niet aan een kerk verbonden is. Maar als ik belijdenis doen, dan geef ik te kennen dat ik bij de Ger.Gem. wil horen, dan denk ik dat de leer van de Ger.Gem. Bijbels is, dan ben ik het daar mee eens. Wij doen belijdenis van ons (historisch) geloof.
Het is niet zo dat wij ALTIJD maar zitten denken en peinzen over uitverkoren zijn. Dat mag ook niet, en dat is niet Bijbels ook. Jezus vraagt dat ook niet van ons: God vraagt ons te bidden en te zoeken. Je mag het ware geloof niet zomaar toeëigenen. God moet het in je werken, maar daar moet je eerst wel omvragen. Je moet er achter komen dat je jezelf niet kan bekeren, dat je zondig bent, geneigd tot alle kwaad. Hoe meer je dat te weten komt, hoe dierbaarder Jezus voor je wordt. Dan wordt het een wonder dat God de zonden nog wil vergeven door het bloed van Jezus.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 06 jun 2007 18:30

Ik kan me goed voorstellen wat je bedoelt Love!

Ik ben zelf GerGem van origine....zit nu in een andere kerk. Ik heb van heel dichtbij meegemaakt dat het dus wel degelijk gaat om het belijdenis doen van je kerk en niet van je (persoonlijke) geloof.
Er zijn wel mensen die belijdenis doen van hun geloof, maar vanuit de kerkenraad/dominee wordt hier toch wel benadrukt dat je belijdenis doet van je kerk...de ware leer van de kerk enz. Als men daarop doorvraagd wordt het er alleen maar vager op en kan je er al helemaal geen touw meer aan vast knopen.

Ik ben zelf ook keihard aangelopen tegen de houding van ach mocht het nog maar es gebeuren. Dus inderdaad een wat passieve houding. Anderen zullen zeggen dat het bij hun niet gebeurt, maar het is wel degelijk aanwezig in sommige GerGem gemeenten.

Ook met de verschillen in de relatie heb ik zelf meegemaakt. Juist door te praten kom je er op een gegeven moment wel uit. Je zal vast wel verschillen houden, maar dat is niet het onoverkomelijkste! Blijf praten en bidden en blijf dichtbij elkaar!
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Bertus87
Mineur
Mineur

Re: Belijdenis, verschil kerken, binnen je relatie...

Berichtdoor Bertus87 » 06 jun 2007 18:52

Love2 schreef:Ik zat me af te vragen hoe mensen in de ger. gem belijdenis kunnen doen. Ik bedoel je legt belijdenis af van je geloof, maar zoals bij velen in de ger. gem doe je daar belijdenis van de leer of van de waarheid. Maar dat vind ik persoonlijk een verkeerde uitdrukking want Gods ware kerk is niet aan bepaalde kerkmuren gebonden.
In de vrijgemaakte kerk bijvoorbeeld en ik denk ook binnen de PKN enzo, leg je belijdenis af van jou'n geloof voor God en Zijn gemeente en geef je aan in te stemmen met de leer van de kerk.
Hoe ga je ook om met deze verschillen binnen je relatie als je van 2 verschillende kerken komt?
Ook een vraag die bij mij boven komt, wat voor meerwaarde heeft je geloof binnen de ger. gem als je niet mag en kunt geloven dat Jezus ook voor jouw zonden is gestorven? Je zit je hele leven in spanning van ben ik nu uitverkoren of kom ik in de hel?

Ik weet niet of ik qua onderwerp hier helemaal juist zit, maar reageer maar eens.

Alvast sorry dat ik zo ga reageren:

Ik vind hetgeen je zegt puur een kenmerk van iemand die alleen maar negatief kan zijn over de Ger.Gem. Ik durf eigenlijk niet eens in te gaan op je puur provocerende vraag. Vooral deze uitspraak:

"Ook een vraag die bij mij boven komt, wat voor meerwaarde heeft je geloof binnen de ger. gem als je niet mag en kunt geloven dat Jezus ook voor jouw zonden is gestorven? Je zit je hele leven in spanning van ben ik nu uitverkoren of kom ik in de hel?"

Het spijt me, maar als ik jou was zou ik me eerst wat meer verdiepen in de leer van de Ger.Gem. en de leer die hier en daar gelukkig ook nog gepredikt wordt, dan zou ik als ik jou pas een topic openen. Maar niet zomaar een topic openen vanwege het na-aap gedrag. Het is tegenwoordig een groepsgedrag wat men vertoont, Ger.Gem. is de pispaal in "Christelijk" Nederland geworden. Het is bijna een soort woord dat als het uitgesproken word mensen van schrik de hand voor hun mond doen.

Werkelijk afschuwelijk wat je zegt. Gelukkig weet ik uit ervaring dat je in de Ger.Gem wel degelijk mag geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven.

Groet

P.S. Lees eens Efeze 5

André

Berichtdoor André » 06 jun 2007 18:59

Ik denk dat als je hier inhoudelijk over wilt praten, het formulier moet plakken welk gebruikt wordt bij het doen van belijdenis in de Ger. Gem.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2007 19:02

Love2 schreef:Ik zat me af te vragen hoe mensen in de ger. gem belijdenis kunnen doen. Ik bedoel je legt belijdenis af van je geloof, maar zoals bij velen in de ger. gem doe je daar belijdenis van de leer of van de waarheid. Maar dat vind ik persoonlijk een verkeerde uitdrukking want Gods ware kerk is niet aan bepaalde kerkmuren gebonden.

ten eerste wil ik zeggen dat het misshcien niet handig is om hier te gaan reageren over de leer van de GerGem. Daar zijn al topics over in religie.

Verder wil ik dit er wel over kwijt:
Ik ben zelf lid van de GerGem (zolang ze mij daar nog accepteren :lol: ) en mijn vriend is lid van de PKN en gastlid van de OKKN. Wij zijn vooral gaan kijken naar de over eenkomsten in ons geloof. Wij zijn beide gericht op onze eigen manier van geloven en zitten niet aan kerkmuren vast.
Er zijn zeer zeker nog wel verschillen en dat levert echt wel discussies op. Geef elkaar de ruimte om op eigen manier ook het geloof te uiten. Je kan niet van elkaar verlangen dat de 1 zich aan past an de ander terwijl de een zich daar heel niet goed bij voelt. De relatie met Godgaat dan toch boven de relatie met je vriend(in). Ik zou hjet erg vinden als mijn vriend op de manier van mij zijn geloof gaat uiten, gestalte geeft, terwijl hij dat niet echt fijn vind.

Ik heb ja gezegt bij mijn belijdenis op vooral de vragen of ik God wil volgen en dienen. Dat zij daar ook de kerkelijke tucht er aan koppelen heb ik persoonlijk op de koop toe nemen. Het was alles of niets, dus dan moet je wat.

Ga samen naar verschillende kerken en heb het er samen over waar je wat mooi vond en waar jij op langer termijn misschien wel zou willen kerken. Wij hebben onderhand aardig wat kerken samen bezocht en weten ook al in welke richting wij straks een kerk gaan zoeken. Nog niet vast zittend aan een kerk naam aangezien we neit weten in welke plaats we komen te wonen in de toekomst.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 06 jun 2007 19:04

Het is absoluut niet provocerend bedoeld. Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is hoe gaan jullie hier mee om?
En wat betreft de leer van de ger. gem. hier ben ik zeker wel in thuis.

'k Zit in een soort gelijke situatie als petje af en ik zou niet meer terug kunnen.
Geloof, hoop en liefde

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2007 19:19

Hou het hier dan op verschillende kerken binne een relatie en kijk anders in religie voor topics over de GerGem zelf.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 06 jun 2007 19:42

André schreef:Ik denk dat als je hier inhoudelijk over wilt praten, het formulier moet plakken welk gebruikt wordt bij het doen van belijdenis in de Ger. Gem.

De vragen die (bij mijn weten) overal in de GerGem gesteld worden zijn de vragen van Voetius:

1. Verklaart gij de leer van onze kerk, voorzover gij haar geleerd, gehoord en beleden hebt, te houden voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Schrift?
2. Belooft gij, door de genade Gods, in de belijdenis van de zaligmakende leer volstandig te zullen blijven en in haar te zullen leven en sterven?
3. Belooft gij, overeenkomstig deze leer, trouw, eerlijk en onberispelijk steeds uw leven te zullen inrichten en uw belijdeins met goede werken te zullen versieren?
4. Belooft gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht te willen onderwerpen en onderworpen te zullen zijn, indien het gebeurde (wat God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te ontgaan?

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 06 jun 2007 19:47

Ja is zo!!
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 06 jun 2007 19:59

Bertus87 schreef:Ger.Gem. is de pispaal in "Christelijk" Nederland geworden.

Vreemd, ik dacht dat dat binnen de gereformeerde gezindte de GKN was geworden. :? :roll:
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2007 20:03

Haai schreef:4. Belooft gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht te willen onderwerpen en onderworpen te zullen zijn, indien het gebeurde (wat God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te ontgaan?

Maar wat als jij vermaand wordt om iets wat je wel kan verantwoorden voor God? Moet je het laten om de leer van de kerk? Wat als het ook nog inbreuk maakt op je prive leven?

maar misschien is dit niet het geode topic er voor :roll:

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 06 jun 2007 20:06

Oke, wij krijgen de volgende vragen:

Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe testament, die in de Apostolische Geloofdsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer der verlossing is? En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

Gelooft u Gods verbondsbelofte, waarvan u in de doop het teken en zegel ontvangen hebt? En belijdt u, nu u de toegang vraagt tot het Heilig Avondmaal, dat u vanwege uw zonden een afkeer hebt van uzelf en u voor God verootmoedigt en uw leven buiten uzelf in Christus, de enige Verlosser zoekt?

Verklaart u, dat u van harte begeert God de Here lief te hebben en te dienen naar Zijn Woord, te breken met de wereldse begeerten, uw oude natuur te doden en godvrezend te leven?

Belooft u zich te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht - waarvoor God u genadig beware - in leer of leven misgaat?
Geloof, hoop en liefde

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 06 jun 2007 20:08

Gerdien B. schreef:
Haai schreef:4. Belooft gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht te willen onderwerpen en onderworpen te zullen zijn, indien het gebeurde (wat God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te ontgaan?

Maar wat als jij vermaand wordt om iets wat je wel kan verantwoorden voor God? Moet je het laten om de leer van de kerk? Wat als het ook nog inbreuk maakt op je prive leven?

maar misschien is dit niet het geode topic er voor :roll:

Dan moet je denk ik geen belijdenis doen. Je bent het toch eens met de leer van de kerk(zie de bovenstaande vragen)? Dan waarschijnlijk niet meer....

Terug naar “Archief”