Waarom eet je welk voedsel niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 05 jun 2007 16:21

André schreef:
Dreamster schreef:ik eet geen groente in de soep. :mrgreen:
Dat gaat wel over als je ouder wordt. :)

Ik zit nog in de appelmoesfase ja :mrgreen:
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 jun 2007 10:51

Leej schreef:
rosalie83 schreef:
ajl schreef:waarom is varkensvlees sowieso ongezond?

Varkens eten hun eigen ontlasting op.
Varkens hebben erg veel parasieten in hun lijf.
Varkensvlees blijft 4 dagen in je darmen rotten en verteert erg moeilijk.
Etc.

Het is maar goed dat jij niet alles weet wat er met je eten gebeurd? Enig idee dat het ei wat jij op eet tussen de kippenstront heeft gelegen (trouwens ooit wellus aan een ei geroken?)
Weet jij wie er ooit aan jou eten heb lopen viezeren?
As je alles wist, at je alleen nog groenten etc. uit eigen tuin!!

Ja, natuurlijk heeft een ei tussen de kippenstront gelegen, maar er zit nog een bastje omheen, dat scheelt hè 8) Verder weet je inderdaad niet wat er precies met alles wat je eet is gebeurd. Maar je kunt zo goed en schoon mogelijk voedsel proberen te kopen. Maar bovenstaande opsomming van wat er o.a. niet goed is aan varkensvlees is gewoon een feit waaraan je niks kunt veranderen. Dus dan kan je 100 keer protesteren, maar het is gewoon zo. En als jij wel varkens wilt eten, moet je dat zelf weten. Ik zal het niemand verbieden :| Ik leg alleen uit waarom ik het niet meer eet, en waarom het ongezond is. Omdat daarnaar gevraagd werd.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 jun 2007 12:19

rosalie83 schreef:
Rolf schreef:T.a.v. Rosalie83 :
" ... een voorraadje vega spul ... "
Gewoonlijk doe ik zo weinig mogelijk in de diepvries, het liefst vers.
Bij invriezen gaat er toch altijd iets van de voedingswaarde, smaak en kwaliteit verloren?
Zo af en toe ga ik naar een supermarkt elders, voor ... goedkoop gereedschap, .... . Ik wil dan eens kijken naar vleesvervangende producten.

Wat denk je wat ik bedoel met een voorraadje? Voor een half jaar of zo? :roll: Hooguit voor een paar weken.

Rolf schreef:Vlees kan volgens mij net zo gezond zijn als vegetarisch voedsel.

Ik eet ook wel vlees, alleen geen varkens- en paardenvlees enzo. Want dat is hoe dan ook nooit gezond.

Ik probeer zo weinig mogelijk in te vriezen. Soms komt dat wel goed van pas, dan een kleine voorraad. Het voedsel gebruiken zonder dat het onder het vriespunt is geweest, is toch het beste?
Ook koop ik nooit groente in blik, of een potje. Dat vind ik ook niet smakelijk.
Op de regel "liefst zo vers mogelijk" zijn wel enkele uitzonderingen.
O.a. voor brood, soms wordt dit bewust iets uitgedroogd gegeten.
Ik heb gehoord dat dat goed is voor hartpatienten.

M.b.t. vlees, runderen lijken mij heel wat hygiënischer dan varkens.
Maar ook geldt : "Wat niet weet, wat niet deert". Al is dat niet altijd zo.
Laatst gewijzigd door Rolf op 11 jun 2007 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 jun 2007 12:32

Rolf schreef:Maar ook geldt : "Wat niet weet, wat niet deert".

Dit vind ik dus echt kant noch wal raken hè! Als je niet op de hoogte bent van dat varken slecht is en het waarom, dan ìs het dus nog wel slecht voor je!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2007 12:37

Rolf, diepvriesgroenten zijn net zo gezond als verse, omdat ze meteen na het oogsten al worden ingevroren.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 jun 2007 13:22

rosalie83 schreef:

Dit vind ik dus echt kant noch wal raken h�! Als je niet op de hoogte bent van dat varken slecht is en het waarom, dan �s het dus nog wel slecht voor je!

Als je niet op de hoogte bent van dat het varken slecht voor je is, en je kunt het eten met de gedachte dat het goed is, dan is het ook goed.
Ik wil hier wel aan toevoegen, dat je niet onnodig risico's mag nemen.
De achterliggende gedachten bij het eten hebben een belangrijke invloed.
Dit is mij in mijn jeugd geleerd, door hen van wie ik weet dat ze een goed fundament hebben in hun leven.

Dat gedachten een belangrijke invloed hebben, is met een heel simpel voorbeeld te bewijzen.
Denk maar aan het uitvoeren van een moeilijke opdracht, bijv. over een balk boven een breed water naar de overkant lopen. Als je gaat denken ik kan het niet, dan wordt het moeilijker. Als de gedachte is : "Het lukt wel", wordt het anders. Wel is het zo dat lichamelijke oefening hiervan niet los staat.

Ik zou hier nog veel dieper op in kunnen gaan, maar daar wil ik nu heel voorzichtig mee zijn.

T.a.v Lalage :
" ... omdat ze direct na de oogst worden ingevroren ..."
Zo worden ze direct zodanig bewaard, dat schadelijke processen worden voorkomen. En ze kunnen best goed zijn. Maar hetgeen in blikken en potjes zit, met conserveringsmiddelen, dat kan toch niet helemaal zo goed zijn als vers van het land? En, zoals vermeld, ik vind iets uit blik of een potje minder smakelijk, maar dat is persoonlijk.
Laatst gewijzigd door Rolf op 06 jun 2007 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

nelly
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nelly » 06 jun 2007 13:39

WAT DE BOER NIET KEN, EET HIJ NIET.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 06 jun 2007 14:43

Toch nog goed nieuws voor alle varkensvleesliefhebbers:

Voedingsdeskundigen adviseren om de verzadigde vetzuren in uw voeding te beperken om onder andere hart- en vaatziekten te voorkomen. In vergelijking met andere vleessoorten heeft varkensvlees een gunstig vetzurenprofiel. Het vet in varkensvlees bestaat voor slechts 35 – 40% uit verzadigde vetzuren en voor meer dan 60% uit onverzadigde vetzuren. Dat is een betere verhouding dan in rund-, kalfs- of lamsvlees.

Wist je trouwens dat varkens er helemaal niet zo van houden om in de eigen stront te liggen? Ik vraag me dus af of ze ook echt wel d'r eigen stront opeten, zal dit eens navragen... Een varkensboer geeft z'n varkens regelmatig een douche, met shampoo nog wel :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 jun 2007 15:57

Rolf schreef:
rosalie83 schreef:

Dit vind ik dus echt kant noch wal raken h�! Als je niet op de hoogte bent van dat varken slecht is en het waarom, dan �s het dus nog wel slecht voor je!

Als je niet op de hoogte bent van dat het varken slecht voor je is, en je kunt het eten met de gedachte dat het goed is, dan is het ook goed.

Dit is gewoonweg niet waar! Bewijs: mijzelf. Ik wist nooit dat varkensvlees niet goed was. Ik at het dus ook gewoon. Maar ik kreeg erg veel darmproblemen. Ik kreeg toen ik daarmee naar het ziekenhuis ging het advies te stoppen met varkensvlees eten en wat denk je: mijn darmklachten zijn over!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 jun 2007 16:35

T.a.v. Rosalie :
De situatie kan best zo zijn, dat bepaald voedsel niet goed is. Zelf let ik er ook heel goed op wat ik wel eet en niet.

Maar, ... . Als je bijv. leert om een klavier te bespelen, en je ziet de notenbalk voor je, dan dan denk je in het begin dat je het niet kunt spelen.
Na oefening kan die gedachte verdwijnen.
Maar als je een zwak moment hebt, en je denkt ik kan het nu niet, dan wordt het moeilijker.

Heb je ook even nagedacht over die balk?

Ik wil je hiermee niet zeggen, dat je maar moet proberen je gedachten te veranderen. En ook niet dat die zomaar het eten gezond kunnen maken. Wel dat deze invloed hebben. En dat positief denken goed is.
Daar kun je m.i. invloed op uit oefenen door niet onnodig negatieve informatie te verzamelen.
Mijn ervaring is niet, dat dan veel meer verdragen kan worden.
Er moet dan nog heel goed op gelet worden wat wel kan en niet, maar het kan wel een beetje helpen.
Daarom ben ik heel bedachtzaam bij het lezen van informatie over voedsel. Soms is het goed om iets te weten, soms ook niet.
Laatst gewijzigd door Rolf op 13 jun 2007 12:47, 2 keer totaal gewijzigd.

jnien

Berichtdoor jnien » 06 jun 2007 16:56

Whaha, de rillingen gaan over me rug bij het lezen van bepaalde dingen hier.. maar stop toch niet met eten van die dingen eigenlijk :)

Mn broertjes hebben er ook wel eens een handje van bij het eten van bijv kip even te gaan vertellen wat dat beestje wel niet allemaal gedaan heeft of had kunnen doen..
aaachh.. :shock: :)

Maar ja, et is zo lekkker he :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 jun 2007 17:44

Rolf schreef:Heb je ook even nagedacht over die balk?

Dat is iets wat je totaal niet ermee kunt vergelijken.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 06 jun 2007 20:17

met sommige mensen is 't zo makkelijk: laat ze zien hoe iets gemaakt word of geslacht word, en ze eten het voorlopig niet weer...
zoals mn broer...hij heeft 1x gzien hoe kippen geslacht werden, en sindsdien heeft ie 3 jaar lang geen kip gegeten

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 06 jun 2007 20:39

Bijvoorbeeld......Ik had van een meisje (6jr) uit mijn klas met pasen een vrolijk geverfd ei gekregen. Waarschijnlijk is er met het koken wat mis gegaan....Want een week later was het ei rot en ontploft op mijn boekenplank. Inderdaad even geen ei gegeten....
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 jun 2007 23:07

@ Leej: Hè bah, wat smerig!!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”