Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Leej
Mineur
Mineur

Belijdenis doen

Berichtdoor Leej » 05 jun 2007 17:29

Een aantal vragen aan jullie over belijdenis doen, omdat toch veel mensen twijfelen (om volgend seizoen) belijdenis te doen.

Heb jij wél of (nog) geen belijdenis gedaan?
Wat is je reden daartoe?
Wanneer ben je 'eraan toe' om belijdenis te doen?
Welke adviezen heb je voor iemand die voor deze keuze staat?
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2007 17:33

Doe het niet omdat anderen vinden dat je het moet doen, dat je er de leeftijd voor hebt.
Doe belijdenis als je voor jezelf zeker weet dat je er aan toe bent, dat je buuiten God niet wilt leven: nu niet en nooit niet.

Zelf heb ik in 2002 belijdenis gedaan. Ik heb er toen naar uit gekeken omdat ik zeker wist dat ik nooit het geloof de rug toe kon keren. God had zulke mooie bemoedigende dingen laten zien dat ik dat echt zeker wist.
Voormij was het een ja naar God toe met de beloofte, ik zal Uw dienst nooit verlaten. Dat je het ook van de kerkelijke tucht doet heb ik op de koop toe er bij genomen. Persoonlijk sta ik er niet achter dat dit er bij staat. Daarbij wil ik mij binden aan God en niet aan een aardse kerk.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 05 jun 2007 17:33

Ik heb nog geen belijdenis gedaan. Dit omdat ik nog niet weet bij welke kerk ik me aan wil sluiten. Ik zou het wel heel graag doen tot eer van mijn God! Ik hoop dan ook dat ik er snel uit ben waar mijn plaats is. Tot die tijd zou ik het voor mezelf niet eerlijk vinden om ergens belijdenis te doen, simpelweg omdat ik dan niet volmondig 'ja' kan zeggen.

Een advies? Ookal ben ik er zelf nog niet uit: bidden.

Hoe denk je er trouwens zelf over?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jun 2007 17:47

Ik heb ook in 2002 belijdenis gedaan, terwijl ik toen het idee had dat ik uit die kerk weg wilde ;) maar nu wil ik eerlijk gezegd wel weer terug... (Ik hoef niet elke week naar de dienst, maar wil waarschijnlijk wel betrokken zijn bij die gemeente.)
Anyway: waarom deed ik belijdenis? Omdat ik al sinds ik bewust christen werd (toen was ik 11 jaar) ernaar verlangde om dat ook op een 'officiele' manier te laten zien. Ik vergelijk het altijd met trouwen, waarbij je in het openbaar laat zien dat je van een mens houdt, bij belijdenis laat je zien dat jij van God houdt en Hij van jou :) Bovendien wilde ik de doop bevestigen, die ik als baby had ontvangen.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 05 jun 2007 18:04

tinos schreef:Ik heb nog geen belijdenis gedaan. Dit omdat ik nog niet weet bij welke kerk ik me aan wil sluiten. Ik zou het wel heel graag doen tot eer van mijn God! Ik hoop dan ook dat ik er snel uit ben waar mijn plaats is. Tot die tijd zou ik het voor mezelf niet eerlijk vinden om ergens belijdenis te doen, simpelweg omdat ik dan niet volmondig 'ja' kan zeggen.

Een advies? Ookal ben ik er zelf nog niet uit: bidden.

Hoe denk je er trouwens zelf over?

Twijfelt zelf ook nog....ik vraag niet voor nix om advies. Aan de ene kant is het je plicht om op een gegeven ogenblik je bij een kerk te voegen. Aan de andere kant wil ik geen oneerlijke belofte geven. En daarnaast zie ik er ook nog wat praktische kanten naast
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

André

Re: Belijdenis doen

Berichtdoor André » 05 jun 2007 18:10

Leej schreef:Welke adviezen heb je voor iemand die voor deze keuze staat?
Als je je leven verder als kind van God hier op aarde wilt leven, direct doen.
Ga je belijdenis doen in een gemeente waar ook een stuk(je) kerkleer zit, dan zou ik daar de consequenties wel even duidelijk van willen hebben.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 05 jun 2007 18:12

Lalage schreef:Anyway: waarom deed ik belijdenis? Omdat ik al sinds ik bewust christen werd (toen was ik 11 jaar) ernaar verlangde om dat ook op een 'officiele' manier te laten zien.

Is 11 jaar niet erg jong om zo'n beslissing te nemen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jun 2007 19:23

Leej schreef:
Lalage schreef:Anyway: waarom deed ik belijdenis? Omdat ik al sinds ik bewust christen werd (toen was ik 11 jaar) ernaar verlangde om dat ook op een 'officiele' manier te laten zien.

Blijkbaar niet. Er zijn ook kinderen van 5 jaar die dat 'besluiten' (voor zover je dat zelf doet), een voorbeeld daarvan is Corrie ten Boom.

Maar waarom zie jij het als een plicht om je bij een kerk aan te sluiten? Mijns inziens gaat het erom dat je contact hebt met andere christenen, maar dat hoeft niet perse via een kerk. Of gaan we dan off topic.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 05 jun 2007 19:38

Lalage schreef:
Leej schreef:

Blijkbaar niet. Er zijn ook kinderen van 5 jaar die dat 'besluiten' (voor zover je dat zelf doet), een voorbeeld daarvan is Corrie ten Boom.

Maar waarom zie jij het als een plicht om je bij een kerk aan te sluiten? Mijns inziens gaat het erom dat je contact hebt met andere christenen, maar dat hoeft niet perse via een kerk. Of gaan we dan off topic.

Het is het ambt aller gelovigen zich aan te sluiten bij de ware kerk (waar het Evangelie+sacramenten verkondigt wordt naar het Woord van God)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jun 2007 20:00

Leej schreef:
Lalage schreef:
Leej schreef:

Het is het ambt aller gelovigen zich aan te sluiten bij de ware kerk (waar het Evangelie+sacramenten verkondigt wordt naar het Woord van God)

want? bron?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 jun 2007 21:36

Leej schreef:Heb jij wél of (nog) geen belijdenis gedaan?

ja :lol: vorig jaar

Wat is je reden daartoe?

God heeft het verlangen in mij gewerkt. God werkte in mijn leven en ik merkte steeds meer en meer dat ik niet zonder Hem kon, maar ook niet wilde. Hij werd mijn Borg en Middelaar.
Ik heb nooit zelf de keuze gemaakt, zovan ik sta op een tweesprong en ik kan links en rechts: wel of niet. Het doen van belijdenis vloeide voort uit het werk van God in mij.

dit weet ik eigelijk niet.
Toen ik 16 was wilde ik graag belijdenis doen. Om de een of andere reden heb ik nooit de ds gebeld, achteraf goed want in dat jaar ben ik eerst heel ver van God afgeweest wat me later dicht bij God bracht, waarna ik dus wel op bel.cath ben gegaan. Dat ene jaar was voor mij echt nodig om 'er aan toe te zijn'.
Nu denk ik wel eens: als ik nu belijdenis zou doen, zou ik er weer heel anders in staan. Maar toch klopt dat niet, want in het afgelopen jaar ben ik dichter naar God toegetrokken en is mijn geloof intenser geworden door bijv. het HA. Dat was niet gebeurd als ik geen belijdenis had gedaan, dus had ik er nu ook niet anders ingestaan.
Dit vertel ik om te laten zien dat je niet kan definieren wanneer je er voor klaar bent. De een is er om zn 16e klaarvoor, de ander op zn 72ste

doe het niet als je geen 'toestemming'hebt van God
vertrouw niet op je eigen keuzes
bedenk ook: nu niet, volgend jaar misschien net zo goed een antwoord naar God toe is als een volmondig JA.
blijf bidden en vertrouwen
bedenk dat als je belijdenis gedaan hebt, je er nog niet af bent, het dan pas begint.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 jun 2007 10:30

Leej schreef:Heb jij wél of (nog) geen belijdenis gedaan?

Wel.

Leej schreef:Wat is je reden daartoe?

Ik wilde graag 'ja' zeggen tegen God!

Leej schreef:Wanneer ben je 'eraan toe' om belijdenis te doen?

Als je het gevoel hebt te willen kiezen voor een leven met God, of dat in het openbaar te willen laten zien dat je daarvoor kiest of hebt gekozen.

Leej schreef:Welke adviezen heb je voor iemand die voor deze keuze staat?

Doe wat je hart je ingeeft. Mensen kunnen zo veel tegen, dat je te jong bent, of te weinig kennis hebt, of..., of..., etc! Volg je eigen gevoel. Als dat gevoel zegt dat je wilt kiezen voor God, dan moet je dat gewoon doen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 jun 2007 12:05

Heb jij wél of (nog) geen belijdenis gedaan?

wel, toen ik 18 was.

Wat is je reden daartoe?

Mijn liefde voor God ook aan de gemeente uitspreken. Al wist de gemeente allang dat ik Christen ben, en ik sinds mijn 15e al belijdenis wilde doen. Toch gaf het mij een meerwaarde om het ook voor in de kerk te doen, ook ten overstaan van mijn (ongelovige) vrienden. De tweede reden was hierdoor toegang tot het Heilig Avondmaal krijgen, wat ik ook al sinds mijn 15e wilde.

Als je een goede relatie met God hebt. Als je durft te zeggen dat je in Hem gelooft, en een band met Hem hebt. Als je durft toe te geven dat Hij het was die jou trok. Ik had dit op mijn 15e al echt. Mijn hele leven was ik al serieus er mee bezig, maar op mijn 15e kwam echt het moment dat ik koos: voor God! Op dat moment heb ik geen belijdenis gedaan, aan de ene kant omdat dat in onze gemeente nooit gebeurde, zo jong, ik was bang voor de reacties. Aan de andere kant wilde ik eerst de hele cathegisatie volgen, om meer van God en vooral het Heilig Avondmaal te weten.

Doe in ieder geval geen belijdenis omdat je in het laatste jaar van de gewone cath zit, en dus maar met de stroom mee gaat!
Bedenkt welke gevolgen eraan vastzitten: in 'mijn' kerkverband is het zo dat je met je belijdenis zegt dat je aan het Heilig Avondmaal zal gaan. Ben je dit neit van plan? Dan kun je geen belijdenis doen, want ik heb iig ''ja' gezegd op de vraag of ik aan het Avondmaal zou gaan deelnemen.
(hiermee zeg ik niet dat je geen twijfels mag hebben net voor een Avondmaal, maar ik vind het erg krom dat je belijdenis doet en van tevoren weet: ik zal niet aan het Avondmaal gaan)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 06 jun 2007 18:59

Ik wil graag 'biddend belijdenis doen'. Ik geloof wat God in Zijn Woord zegt. Ik ben ook altijd al serieus met het geloof bezig geweest. Heb al jaren terug het idee gehad: ik wil belijdenis doen, maar toen vond ik mezelf nog te jong (in onze kerk doen de meeste belijdenis als ze rond de 20 zijn) Wat kennis betreft: dat heb ik wel, want ik vind de gewone catechisatie altijd tegen het saaie aan, omdat de 'theorie' die daar besproken wordt al ken. Dus ik wil graag meer, toen dacht ik aan belijdenis catechisatie. Maar ik vind de stap zo eng.......

Leej schreef:Het is het ambt aller gelovigen zich aan te sluiten bij de ware kerk (waar het Evangelie+sacramenten verkondigt wordt naar het Woord van God)

Lalage schreef:want? bron?

Ik heb dit uit de Belijdenis des Geloofs, artikel 27.

Ik wil niet in dit topic discusseren over wat waar is en wat niet, maar ik wil graag tips waar ik wat mee kan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2007 19:43

sorry, maar je brengt het zo als een stelling waar ik het niet mee eens ben ;) Jammer dat je geen bijbeltekst noemt. Maar je hebt gelijk: het is off topic.

Terug naar “Archief”