In mijn kennissenkring kom ik het regelmatig tegen, en hier op het forum meen ik het ook te bespeuren.
"Bevindelijken", zwaar-reformatorischen, of hoe je ze ook noemen wilt lijken weinig eigen ideeën of inzichten te hebben. Ik wil even uit de discussie blijven van bekeerd en onbekeerd want ik voel de bui al hangen: onmiddellijk zal een deel van jullie op zijn of haar toetsenbord klimmen om mij te vertellen dat een zondig mensch ook helemaal geen goede ideeën enz. enz. kan voortbrengen. Dààr gaat het mij nu even niet om.
Waar het mij wel om gaat is dat ik in heel veel discussies bij bovengenoemden een objectieve en heldere kijk op wat er wordt gezegd en wat er staat geschreven gewoonweg mis. Dit staat mijns inziens een heel gewoon gesprek danig in de weg. Meerdere keren heb ik zelf de frustratie mogen smaken geen antwoord te krijgen op een volgens mij heel normale en heldere vraag. Ook bij andere forummers lees ik diezelfde frustratie.
Mag in een refokerk, of in een gesprek met ambtsdragers bij de bevindelijken onder ons niet gewoon gepraat worden, kritische vragen worden gesteld, mogen ideeën niet tegen het licht worden gehouden, en: nog belangrijker: kunnen bepaalde denkbeelden nooit en te nimmer worden bijgesteld?
Ik vind het een gevaarlijke bedoening wanneer het inzicht enkel en alleen aanwezig zou zijn bij een ambtsdrager die het vervolgens onverdund uitstort over zijn gehoor. Sterker nog, het lijkt me terug bij af, terug naar de tijd waarin de kerkleiders zo hun geheimtaal (latijn) hadden en de Bijbel gesloten hielden voor de kleine luyden.