jmpauw schreef:
Kortom, om weer even on-topic te komen: wat is de bijbelse motivatie om te stellen dat het Heilig Avondmaal alléén voor gelovigen is en niet voor mensen die Christus nog niet kennen als hun Verlosser?
Laten we deze vraag eens met Schriftgegevens te lijf gaan en dan hoop ik voor je, Boekenlezer, dat je op hetzelfde standpunt uitkomt als de belijdenisgeschriften.
Dat lijkt me niet zo moeilijk. Het avondmaal is door Christus ingesteld ter nagedachtenis aan zijn lijden en sterven. Wie niet in Hem gelooft, en dus ook niet in dat lijden en sterven, om je te redden, heeft niets te zoeken aan het avondmaal. Verder lezen we in de Bijbel over de eerste gemeente dat er mensen tot geloof komen en dat ze vervolgens mij elkaar komen en samen het brood breken. Maar de duidelijkste aanwijzingen vinden we teurg in 1 Korinthe 11. Jezus zei bij de beker: Dit is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. (25) Dat verbond geldt voor hen die geloven. Wie eet en drinkt verkondigt de dood van de Here (26). Hoe kunnen mensen die niet in Hem geloven zijn Hem verkondigen?
27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf.
Het enige probleem is dat we er eigenlijk een groep bij hebben gemaakt. De mensen die wel in de kerk zitten en het evangelie kennen maar niet verlost zijn door Christus. De gemeenteleden die niet aan het avondmaal gaan, onbekeerde gemeenteleden. Wat we daarmee moeten? Wie in Hem gelooft moet aangaan, wie niet in Hem gelooft niet. Wie wel in Hem gelooft als algemene Zaligmaker maar niet als persoonlijke Zaligmaker moet niet aan het avondmaal aangaan maar eerst Hem als persoonlijke Zaligmaker leren kennen. Dat vraagt niet om geduld, afwachten... maar om bekering en geloof. En die zijn vereist voor de avondmaalsgang, mijns inziens.