weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 03 jun 2007 23:41

Bedankt voor je openheid Gerdien, ik denk idd dat bidden ook hét middel is.
Maar ik denk ook dat je op sommige momenten reëel mag zijn.
Er kunnen momenten in je geloofsleven komen dat je 'het stof van je voeten mag kloppen' en je geloof in God mag voortzetten in een andere gemeente.
En dan gaat het niet over de ouderling of predikant (je vertrekt niet om mensen) maar om de leer die verkondigd wordt in deze gemeente.
En daar mag je als kind van God best kritisch mee omgaan, toch?
Ik wens je de wijsheid toe die God je kan geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2007 08:33

jmpauw schreef:
Kortom, om weer even on-topic te komen: wat is de bijbelse motivatie om te stellen dat het Heilig Avondmaal alléén voor gelovigen is en niet voor mensen die Christus nog niet kennen als hun Verlosser?

Laten we deze vraag eens met Schriftgegevens te lijf gaan en dan hoop ik voor je, Boekenlezer, dat je op hetzelfde standpunt uitkomt als de belijdenisgeschriften.

Dat lijkt me niet zo moeilijk. Het avondmaal is door Christus ingesteld ter nagedachtenis aan zijn lijden en sterven. Wie niet in Hem gelooft, en dus ook niet in dat lijden en sterven, om je te redden, heeft niets te zoeken aan het avondmaal. Verder lezen we in de Bijbel over de eerste gemeente dat er mensen tot geloof komen en dat ze vervolgens mij elkaar komen en samen het brood breken. Maar de duidelijkste aanwijzingen vinden we teurg in 1 Korinthe 11. Jezus zei bij de beker: Dit is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. (25) Dat verbond geldt voor hen die geloven. Wie eet en drinkt verkondigt de dood van de Here (26). Hoe kunnen mensen die niet in Hem geloven zijn Hem verkondigen?

27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf.

Het enige probleem is dat we er eigenlijk een groep bij hebben gemaakt. De mensen die wel in de kerk zitten en het evangelie kennen maar niet verlost zijn door Christus. De gemeenteleden die niet aan het avondmaal gaan, onbekeerde gemeenteleden. Wat we daarmee moeten? Wie in Hem gelooft moet aangaan, wie niet in Hem gelooft niet. Wie wel in Hem gelooft als algemene Zaligmaker maar niet als persoonlijke Zaligmaker moet niet aan het avondmaal aangaan maar eerst Hem als persoonlijke Zaligmaker leren kennen. Dat vraagt niet om geduld, afwachten... maar om bekering en geloof. En die zijn vereist voor de avondmaalsgang, mijns inziens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jun 2007 10:27

Het is tamelijk tekenend dat een dergelijke ambtsdrager zich op deze wijze meent te moeten uitlaten over andermans geloofsleven. Het zou niet meer dan redelijk zijn een dergelijke falende ambtsdrager, welke niet geschikt lijkt voor zijn taak, per direct uit zijn functie te storen, om te voorkomen dat hij nog meer schade aanricht.

De schijnheiligheid druipt er (weer) vanaf. In veel gezinnen staat de TV achter een deurtje of een gordijntje of in de slaapkamer. Dan kraait er geen haan (lees: zwarte kraai) naar, maar als je een TV in de woonkamer hebt staan, beginnen dergelijke zure ouderlingen plotseling te krassen. Wat niet weet, wat niet deert, maar als men openlijk een toestel in huis heeft staan, is het huis te klein... Of beter: dan is het karakter van de zure ouderling te klein.

Wee de gemeente die zulke figuren als ambtsdragers kiest.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 04 jun 2007 11:36

Optimatus schreef:Wee de gemeente die zulke figuren als ambtsdragers kiest.
Is het niet beter om naar de kerkleer te kijken?
De ouderling voert ook alleen maar de leer uit die zijn overtuiging is, omdat hij lid is van die gemeente.
Ach laat ik er ook over ophouden, het is niet wsl dat ik tijdens mijn leven het niet aan het avondmaal gaan in sommige reformatorische kerken zou begrijpen, ik blijf telkens anders lezen in de Bijbel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jun 2007 11:57

Jij gaat wel?

André

Berichtdoor André » 04 jun 2007 12:05

Optimatus schreef:Jij gaat wel?
Toen ik nog geen angst dingessen had (en naar de kerk ging) ja. Er was alleen een korte pauze direct na de scheiding, die ik ook dezelfde dag bespreekbaar heb gemaakt. Dat was mijn weerstand tegen 'de kerkleer' waar ik mij bij heb aangesloten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jun 2007 08:11

Eigenlijk is het ongelooflijk dat er in de 21ste eeuw nog mensen met 17e eeuwse ideeën rondlopen en het in hun gemeente nog voor het zeggen hebben ook.

Ik heb veel bewondering voor mensen die van binnenuit proberen iets te veranderen, maar ik zou er zelf geen energie meer in willen steken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2007 09:06

Als je wilt dat ze daar veranderen, dan zul je het gesprek met ze aan moeten gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 05 jun 2007 09:20

Een synodebesluit verander je niet door een gesprek met je ouderling, Gerdien.

Ik kan niet oordelen over de manier waarop pastoraal met jou wordt gesproken, maar zwart-wit gezien voert de ouderling de van bovenaf opgestelde richtlijnen uit. Met dat in het achterhoofd kun je je afvragen hoe zinvol het is de strijd aan te gaan, met alle ellende van dien.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2007 09:24

binnen die richtlijnen hebben gemeentes ook hun eigen vrijheid. Ik weet een gemeente waar de regels versoepeld zijn.
Gesprek is met de dominee en volgens mij heeft hij wel invloed in de synode. Je moet ergens beginnen om de dingen aan te geven
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jun 2007 09:44

Ach, veranderde Luther ook niet een hoop, door de dialoog aan te gaan? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 05 jun 2007 09:49

Synode's kunnen op gemeentelijk vlak zowiezo weinig uitrichten aangezien het een centraal bestuur is met leden uit de diverse gemeentes!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 05 jun 2007 09:51

In de praktijk werkt het nochthans wel zo. Er zijn maar weinig gemeenten die -openlijk- een andere koers (durven) varen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jun 2007 09:58

Ik heb het even nagevraagd, maar de GG in Berkenwoude doet niet moeilijk over TV's en het Heilig Avondmaal.

Het gesprek zou ik niet meer aangaan, op een gegeven moment weet ik wanneer ik verslagen ben - en moet gaan.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jun 2007 10:09

Optimatus schreef:
Het gesprek zou ik niet meer aangaan, op een gegeven moment weet ik wanneer ik verslagen ben - en moet gaan.

Is het een kwestie van verslagen zijn?

Het is denk ik een overwinning wanneer een persoon - in casu Gerdien - zelf nadenkt en zelf de verantwoording wil dragen voor haar leven. Als haar geloofsleven als reactie hierop wordt geblokkeerd door een kerkenraad, dan rest haar weinig anders dan het kerkgenootschap te verlaten.

Overigens heb ik mij altijd verbaasd over het feit dat er zo wordt gehamerd op het trouw blijven aan een kerkverband omdat God je daar een plek zou hebben gegeven.

Terug naar “Archief”