Afwachten of verwachten, over de toeëigening van het heil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mei 2007 22:50

Race406 schreef:OK, de 1e bekering is de wedergeboorte, deze zijn dus gelijk aan elkaar.
Alleen als je bij de eerste bekering spreekt van het volledige werk van God, O christelijk-gereformeerde :P

goofy1978 schreef:Zelf in Jezus geloven is niet zo moeilijk maar met God eens worden verdoemd te worden gaat je zonder hulp van God niet lukken.
Ik denk dat wij een misverstand hebben over de definitie van geloof, want geloven in Jezus Christus uit jezelf is ten ene male onmogelijk. Het is geen geloof, maar een accecptatie van een feit, helaas voor jou is dat geen geloof.

Je hebt het (net als ik al vaker gezegt) dat je wel geloof in Jezus en dat je dus behouden bent. Indien jij inderdaad geloofd is dat ook het geval.

Das de manier zo God een mens zn ziel redt anders hebben de bekeerde mensen die ik ken dezelfde psygose gehad en dat geloof ik niet.
Zou je willen vertellen wat die mensen dan beleefd hebben, dat je daar een psychose voor nodig hebt?

In Jezus geloven is niet veel enge poort aan,mee eens worden verdoemd te worden word al wat enger.
Je gooit nu twee betekenissen door elkaar heen. Enge poort is een smalle poort, verdoemd worden is niet eng, het is verschrikkelijk.. en dat woord is nog te weinig.

Jezus is ook op deze manier wederom geboren (tenzij iemand Hij was ook Iemand) zo de hogepriester op grote verzoendag de zonden van het volk op een lam legde,heeft de Vader in getsemane de zonden van de uitverkorenen op Het Lam Gods gelegd Jezus.
Hoe bedoel je dat 'Jezus wedergeboren' werd, Jezus Christus (zijn mensheid) hoefde niet wedergeboren te worden, Hij was namelijk zondeloos?

Hij zweete bloed van helleangst,als God Zn Zoon niet spaart zal Hij zeker een schuldig mens niet sparen in de wedergeboorte.
Wat beangste Jezus zo dat Hij bloed ging zweten? ik heb mn visie gegeven maar hoor graag wat een ander ervan maakt.
Niet van helle-angst, maar van wege de toorn van God die op Hem zou komen (dus nog niet eens wás) en Hij de Vader smeekte of er geen andere manier was om dit probleem op te lossen..

Ik weet ook maar weinig van de Bijbel, maar ik probeer te vertellen waarvan ik geloof dat het de weg van God in zijn Drievuldigheid is met een mens..

Geloof in de Heere Jezus Christus..

Hoe wordt IK met God verzoent is de vraag van het evangelie, niet hoe ik al verzoend ben met God.

en

God verdoemd niet alleen omdat wij moordenaars in Adam zijn geworden, maar nog meer omdat we moordenaar zullen blijven, ondanks Christus. Wie niet geloofd, is ook nog eens een Christusmoordenaar. Mensen die Christus offer verachten. In de beleving van een christen, kruisig je met elke zonde Christus opnieuw.
Maar… er is hoop, in diezelfde Christus. Ga heen en vraag om genade aan de Rechtvaardige Rechter.. ‘ik zal mijn Rechter om genade smeken’, wie dat vraagt, zal die genade krijgen.

Uit een preek van Ds. C.A. van Dieren (uit mijn preekaantekeningen, ze zijn dus misschien niet helemaal puur)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 jun 2007 08:01

Raido schreef:
Race406 schreef:OK, de 1e bekering is de wedergeboorte, deze zijn dus gelijk aan elkaar.
Alleen als je bij de eerste bekering spreekt van het volledige werk van God, O christelijk-gereformeerde :P

De 1e bekering is toch het volledige werk van God? Zo is het mij wel geleerd tenminste. Anders is de 1e bekering niet Gods werk... ergo duivelswerk, toch?

O, gij Gereformeerde gemeente in Vrijgemaakt verbander....... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 jun 2007 08:07

goofy1978 schreef:Zelf in Jezus geloven is niet zo moeilijk maar met God eens worden verdoemd te worden gaat je zonder hulp van God niet lukken.
Das de manier zo God een mens zn ziel redt anders hebben de bekeerde mensen die ik ken dezelfde psygose gehad en dat geloof ik niet.
In Jezus geloven is niet veel enge poort aan,mee eens worden verdoemd te worden word al wat enger.

Goofy, Goofy, ik weet niet wat voor evangelie jij hebt gehoord, maar dat is NIET het Evangelie zoals het in de Bijbel staat!
Dat mensen het met God eens worden dat ze (zoals ze geboren zijn) verdoemd worden, zo KAN God werken, maar dat is niet een stramien waarop iedereen bekeerd moet worden. Als God jou zo tot Zijn Licht heeft gebracht, dan neem ik dat meteen aan, en respecteer ik je overtuiging in dezen. Evenals anderen die ook op zo'n manier bekeerd zijn. Maar leg a.u.b. niet iedereen een schema voor van: Zo moet je bekeerd worden, anders heb je een probleem want dan kan het niet echt zijn. Lees de Bijbel er maar op na. Er zijn zo veel manieren waarop God de mensen bekeert! En dat gaat echt niet altijd door de diepten heen. Als je de brieven van Paulus leest, zie je dat hij zijn ellendige staat steeds meer en meer gaat inzien, en daarom wordt het verlangen om "ontbonden en met Christus te zijn" steeds heviger.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jun 2007 12:18

goofy1978 schreef:Zelf in Jezus geloven is niet zo moeilijk maar met God eens worden verdoemd te worden gaat je zonder hulp van God niet lukken. Das de manier zo God een mens zn ziel redt anders hebben de bekeerde mensen die ik ken dezelfde psygose gehad en dat geloof ik niet.

Dus dat is een voorwaarde je moet je eerst verdoemd voelen voor God en daarna kun je pas zeggen dat je werkelijk in Jezus gelooft?
Dat zijn mi. allemaal dingen waarmee je het Borgwerk van Jezus aan de kant schuift en je eigen ervaring voor in de plaats. Daarbij is het niet wat vreemd dat men jaren naar de kerk gaat, er vrijblijvend zit en niet tot geloof komt? Gewoon afwacht of het ooit nog eens mag gebeuren dat je in Jezus gaat geloven. :roll:
Een mens heeft ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid en onderzoek zelf de Schriften.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 02 jun 2007 15:34

Psalmen 116

Danklied van een verloste
1 Ik heb lief, want de HEERE hoort mijn stem, mijn smekingen;
2 Want Hij neigt Zijn oor tot mij; dies zal ik Hem in mijn dagen aanroepen.
3 De banden [116:3] 2 Sam 22:5, 6.des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.
4 Maar ik riep den Naam des HEEREN aan, zeggende: Och HEERE! bevrijd mijn ziel.
5 De HEERE is genadig en rechtvaardig, en onze God is ontfermende.
6 De HEERE bewaart de eenvoudigen; ik was uitgeteerd, doch Hij heeft mij verlost.
7 Mijn ziel! keer weder tot uw rust, want de [116:7] Ps 13:6. HEERE heeft aan u welgedaan.
8 Want Gij, HEERE! hebt mijn ziel gered van den dood, mijn ogen van tranen, mijn voet van aanstoot.

Deze man heeft wel in de banden des doods en angsten der hel gelegen voor zijn ziel gered werd.
Hij heeft de verschrikking van de hel gesmaakt voor hij Jezus leerde kennen als verlosser.
Een mens zal een knieval tot in de hel moeten maken voor God wil hij in de hemel komen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2007 15:39

Dat betekend niet dat iedereen dat moet voordat hij bekeerd wordt.

'Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal behouden worden'
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 02 jun 2007 15:45

Dat hoop je omdat anders van je bekering niets klopt.
Tenzij iemand wederom geboren word staat er.
En wie zijn leven zal verliezen zal hetzelve behouden.
Als je het eens word verdoemd te worden verlies je je leven, en zal je het mogen behouden door Jezus.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 jun 2007 15:58

Dat betekend niet dat iedereen dat moet voordat hij bekeerd wordt.

Goofy, is de ellendekennis een voorwaarde van de bekering?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 02 jun 2007 16:09

goofy1978 schreef:Psalmen 116

Danklied van een verloste
1 Ik heb lief, want de HEERE hoort mijn stem, mijn smekingen;
2 Want Hij neigt Zijn oor tot mij; dies zal ik Hem in mijn dagen aanroepen.
3 De banden [116:3] 2 Sam 22:5, 6.des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.
4 Maar ik riep den Naam des HEEREN aan, zeggende: Och HEERE! bevrijd mijn ziel.
5 De HEERE is genadig en rechtvaardig, en onze God is ontfermende.
6 De HEERE bewaart de eenvoudigen; ik was uitgeteerd, doch Hij heeft mij verlost.
7 Mijn ziel! keer weder tot uw rust, want de [116:7] Ps 13:6. HEERE heeft aan u welgedaan.
8 Want Gij, HEERE! hebt mijn ziel gered van den dood, mijn ogen van tranen, mijn voet van aanstoot.

Deze man heeft wel in de banden des doods en angsten der hel gelegen voor zijn ziel gered werd.
Hij heeft de verschrikking van de hel gesmaakt voor hij Jezus leerde kennen als verlosser.
Een mens zal een knieval tot in de hel moeten maken voor God wil hij in de hemel komen.

Hel betekent daar gewoon graf hoor, en een knieval maken in het graf moet iedereen....
Het wordt tijd dat er wat konsekwenter wordt vertaald, dan verdwijnt dit soort vreemdsoortige uitleg ook wel.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 02 jun 2007 17:08

Raido schreef:Dat betekend niet dat iedereen dat moet voordat hij bekeerd wordt.

Ja ellende verlossing en dankbaarheid.
Helaas slaan de meesten het eerste over en denken gelijk verlost te zijn.
Je kan ook geen ellendekennis krijgen zonder de Heilige Geest, Die je overtuigd van zonde en oordeel.
Om tegen een goeddoend God gezondigd te hebben dat zal een mens eerst moeten leren dat hij zwaar heeft misdreven.

Ez 36,31
Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2007 19:41

er zit nog wel wat tussen het eens worden met God om verdoemd te worden en de ellendekennis overslaan. Bekering zonder enige vorm van ellendekennis kan niet. Wat ook niet kan ik Jezus als verlosser kennen en toch doen alsof er geen verlossing voor je te krijgen is, zoals jij propagandeert. Dat is zoals Yael ook al zegt, tekort doen aan Christus lijden en sterven, dat Hij door God verlaten en gestraft werd, in onze plaats en tegelijkertijd alsof dat niet voldoende zou zijn.

Jezus maakte een knieval tot in de hel om ons van die hel te redden. Jij beweert gewoon dat dat niet voldoende was, dat de mens dat ook nog eens een keer over moet doen om gered te kunnen worden. Je verloochent Christus met je dwaalleer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jun 2007 22:08

Lalage schreef:
Race406 schreef:
Lalage schreef:
Race406 schreef:"Onze hulp is in de naam van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft, Die een beetje trouw is, en half afmaakt wat Zijn Hand begon." GROTE ONZIN! Hij is getrouw, Zijn plannen falen niet! Lees je Bijbel eens, en lees hem eens echt in zijn verband. Je ogen zullen open gaan, en je hart nog zoveel te meer!

Juist, bij God gaat nooit iets mis. En bedenk nu eens dat Hij elk van ons heeft gemaakt en bedacht.... dus Hij is elk van ons met Zijn Hand begonnen.... Wat is dan de conclusie?

De zin "Die nooit laat varen het werk wat Zijn Hand begon" slaat op het werk van de bekering van de mens. En dat is niet in iedereen begonnen. Het is bedoeld als troost naar de aangevochten gelovigen toe.

hmmm ik heb het even opgezocht, het staat in Psalm 138, maar daar staat het als gebed en niet als belofte, opvallend. Dus dan ga ik maar even zoeken of iets soortgelijks wel in de bijbel staat... Fil 1:6 gaat inderdaad over wat jij bedoelt.

Nog even tussendoor: laten we de uitspraak nog eens in zijn geheel lezen.

Onze hulp is in de naam van de Heer, die hemel en aarde gemaakt heeft, die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen de werken van zijn handen.

Dan denk ik toch dat de eerste en de tweede helft van de zin met elkaar te maken hebben.

En dan nog een on topic bijbeltekst.... 1 Timotheus 4
10 Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen.

Dus God redt alle mensen, maar in het speciaal gelovigen. Alle mensen... en blijkbaar zijn de gelovigen een subgroep daarvan. Wat verloren is, wordt gevonden: dat is de rode draad van de bijbel.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2007 22:09

goofy1978 schreef:Dat hoop je omdat anders van je bekering niets klopt.
Tenzij iemand wederom geboren word staat er.
En wie zijn leven zal verliezen zal hetzelve behouden.
Als je het eens word verdoemd te worden verlies je je leven, en zal je het mogen behouden door Jezus.

Fijn, nog een veroordeling erbij! :?
Zolangf jij niet weet hoe het tussen God en mij is, oordeel dan niet.

Ik mag zeker weten dat God mij een klein deel van Zijn genade heeft willlen geven. gelukkig ben ik iemand die meer waarde hecht aan wat God mij duidelijk maakt dan de mensen anders was ik allang knetter gek geworden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 jun 2007 22:18

goofy1978 schreef:
Raido schreef:Dat betekend niet dat iedereen dat moet voordat hij bekeerd wordt.

Ja ellende verlossing en dankbaarheid.
Helaas slaan de meesten het eerste over en denken gelijk verlost te zijn.
Je kan ook geen ellendekennis krijgen zonder de Heilige Geest, Die je overtuigd van zonde en oordeel.
Om tegen een goeddoend God gezondigd te hebben dat zal een mens eerst moeten leren dat hij zwaar heeft misdreven.

Ez 36,31
Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.

Geef nu eens een antwoord op mijn vraag die ik al heeeeeeel vele malen heb gesteld: Waar staat in de Bijbel dat de mens perse eerst zijn ellende moet kennen en diep getroffen "in het klompenhok" (of waar dan ook) gelegen moet hebben? De mens leert in de loop van zijn leven met God alle 3 de dingen kennen, en als het goed is krijgt hij steeds meer last van zijn zonden, beseft hij iedere keer weer tegen een goeddoend God gezondigd te hebben. Geef mij nu eens een tekst waar God zegt "Ik zal de mens voor zijn bekering eerst zijn ellende laten zien, en hem diep bekommerd over de aarde laten ronddolen. Vervolgend zal ik hem verlossen. Dan moet hij nog in de vierschaar der consciëntie vrijgesproken worden, en daarna moet hij nog staan naar de vrijspraak des Vaders. En daarna zal hij levenslang bekommerd zijn om de zonden. En ook zal hij wat dankbaarheid betonen aan Mij."
Hij wil de mens zaligen, uit vrije genade. Daarom zond Hij Zijn Zoon, opdat wij door Christus weer met God de Vader verzoend zouden kunnen worden. Nogmaals: Ik ben zeer benieuwd naar de tekst(en) waar dat uit blijkt. Uit jouw reacties proef ik dat je dat zo gelooft. En (al eerder gezegd) dat mag van mij best, ik respecteer je daarin. Maar leg het niet als een matrijs op aan iedereen. God gaat zijn gang, vol donkere majesteit zingt een lied. En dat is zo! Laat Hem besturen, waken. Hij zal doen wat Hem behaagt, en niet wat wij denken dat Hem behaagt.......

En wat je aanhaalde over psalm 116: Dat is geschreven door een bekeerde, die door de mensen (lees: de satan) het benauwd kreeg. Hij werd verdrukt, door Saul en consorten, en op het gebed verloste de Heere hem daaruit.....

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 jun 2007 22:22

Lalage schreef:
Lalage schreef:
Race406 schreef:
Lalage schreef:
Race406 schreef:"Onze hulp is in de naam van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft, Die een beetje trouw is, en half afmaakt wat Zijn Hand begon." GROTE ONZIN! Hij is getrouw, Zijn plannen falen niet! Lees je Bijbel eens, en lees hem eens echt in zijn verband. Je ogen zullen open gaan, en je hart nog zoveel te meer!

Juist, bij God gaat nooit iets mis. En bedenk nu eens dat Hij elk van ons heeft gemaakt en bedacht.... dus Hij is elk van ons met Zijn Hand begonnen.... Wat is dan de conclusie?

De zin "Die nooit laat varen het werk wat Zijn Hand begon" slaat op het werk van de bekering van de mens. En dat is niet in iedereen begonnen. Het is bedoeld als troost naar de aangevochten gelovigen toe.

hmmm ik heb het even opgezocht, het staat in Psalm 138, maar daar staat het als gebed en niet als belofte, opvallend. Dus dan ga ik maar even zoeken of iets soortgelijks wel in de bijbel staat... Fil 1:6 gaat inderdaad over wat jij bedoelt.

Nog even tussendoor: laten we de uitspraak nog eens in zijn geheel lezen.

Onze hulp is in de naam van de Heer, die hemel en aarde gemaakt heeft, die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen de werken van zijn handen.

Dan denk ik toch dat de eerste en de tweede helft van de zin met elkaar te maken hebben.

En dan nog een on topic bijbeltekst.... 1 Timotheus 4
10 Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen.

Dus God redt alle mensen, maar in het speciaal gelovigen. Alle mensen... en blijkbaar zijn de gelovigen een subgroep daarvan. Wat verloren is, wordt gevonden: dat is de rode draad van de bijbel.

En wat moeten we dan met de waarschuwingen van Jezus dat wie Hem niet gehoorzaam is zal eindigen in de buitenste duisternis, waar "geween en tandengeknars zal zijn"? En dat zou ook betekenen dat de zelfmoordenaars die talloze mensen meenemen in de dood door zichzelf in naam van Allah op te blazen, ook in de hemel zijn, net zoals Adolf Hitler, Stalin noem ze maar op....? Dan heeft het geloof toch geen zin meer?

Terug naar “Archief”