De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

Berichtdoor Eelco » 07 nov 2002 00:55

Dit onderwerp wordt wel steeds aangesneden, maar in een topic die daar niet over gaat. Sommigen hebben hun twijfels bij het vieren van de zondag als rustdag, ipv de Sabbath.

Zelf denk ik dat er wel een zéér goede reden moet zijn om domweg te beweren dat één van de Tien Geboden niet letterlijk opgevat moet worden. Bij alle andere geboden zijn Refo's niet zo gemakkelijk.

Naar mijn mening is de zondagsheiliging een bewust ingevoerde dwaling (door Constantijn de Grote) en moeten we zo snel mogelijk terug naar de zevende dag als rustdag. Elk argument dat ik tot nu toe heb gehoord waaruit zou moeten blijken dat de zondag nu de Sabbath vervangt, vind ik zeer mager en kan met weinig moeite weerlegd worden.
Wat ik hieraan vooral ernstig vind is dat men zich er niet serieus in wil verdiepen. Ik heb met predikanten gesproken die mij uiteindeljik gelijk moesten geven, maar die daarna beweerden dat het praktisch onmogelijk zou zijn om de omschakeling van zondag naar Sabbath te maken! En dus overtreden we met z'n allen, elke week weer, één van de Tien Geboden zonder ons er ooit druk om te maken.

Het belangrijkste argument voor de zondag als rustdag is de opstanding van Christus op die dag, is het niet? Wat nu als aangetoond kan worden dat Christus niet op zondag is opgestaan? Zou men dan overtuigd zijn? Ik wil deze discussie aangaan.

jaop

Berichtdoor jaop » 07 nov 2002 01:41

dit gaat niet direct in op je stelling, maar hoe zou je willen bewijzen dat Jezus niet op zondag is opgestaan(heeft Hij overigens zelf ook al voorzegd)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 nov 2002 12:07

Ik hoop dat ik binnenkort de tijd heb om hier op in te gaan. Tot dan nog maar weer eens de link die ik al eerder gaf.

http://www.apologetique.org/nl/artikelen/religie/Christ_liturgie/JB_dit_is_de_dag.htm

Het artikel is absoluut de moeite waard en laat in ieder geval zien dat de vieringvan de zondag in ieder geval geen verzinsel van Constantijn was.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 07 nov 2002 19:53

Interessant is hoe Paulus hier mee om ging. Joodse christenen in die tijd hielden namelijk de sabbat (niet als heilsmiddel maar om de band met hun volk niet te doorsnijden). Daarom ging Paulus op de sabbat naar de synagoge. Maar op de eerste dag ging Paulus naar de christenen uit de heidenen. Hij wist dus dat de Joden de sabbat hielden, maar vierde zelf de zondag. In handelingen 28:17 staat, dat Paulus zelf ook zegt niets te hebben gedaan tegen zijn volk of de voorvaderlijke gewoonte.

Het is inderdaad zo dat de zondag officieel ingevoed werd door Constantijn de Grote, maar ver voor zijn tijd toen het Romeinse rijk nog heidens was, kwamen christenen ookal op de eerste dag bijeen. Overigens kwamen ze dan twee keer bijeen (smorgens en savonds), maar dat is meer voor de topic hoe vaak naar de kerk ;))

Verder, zie Handelingen 20:7 waar staat dat de gemeente op de eerste dag samen kwam om 'het brood te breken'.

Je hebt zeker gelijk Eelco om hier goed over na te denken, misschien wordt er wel te weinig over vaststaande dingen opnieuw nagedacht, maar de mogelijkheid dat christenen in al die twintig eeuwen op de verkeerde dag rust hebben gehouden lijkt me toch erg onwaarschijnlijk. Maar dat neemt natuurlijk niet weg de mogelijkheid serieus te overwegen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 nov 2002 19:55

praktisch:
zouden we de hele christelijke wereld op zijn kop moeten zetten, met felle discussies, haat en nijd, om de rustdag 1 dag te verschuiven? Ik denk dat dat de moeite niet waard is. Het is tenslotte maar een kalenderkwestie, en de invulling of waardering verandert er niet door.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 07 nov 2002 20:07

Ik denk wel dat de invulling er door verandert, als je het op de sabbat houdt ligt de nadruk op het rusten na 6 dagen arbeiden. Als je het op de zondag houdt kan je moeilijk zeggen dat je op de 7e dag rust na 6 dagen arbeiden, want het is eenvoudig niet de 7e dag! Als je het op de zondag houdt kan je wel zeggen dat je het doet omdat de oude christenen dat al deden onder leiding van Paulus zal ik maar even zeggen. Maar ik denk ook niet dat mensen die het op zondag houden hoeven te denken dat mensen die het op sabbat houden daarin fout zijn, als zelfs Paulus daarin geen probleem zag.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 07 nov 2002 20:46

Ik wil het nog wat sterker zeggen: Is het niet zo dat er verschil is tussen de zondag als FEESTDAG en de sabbat als RUSTDAG?

Wat mij betreft kan je namelijk niet hard maken dat je op de zondag rust alsof je rust op de 7e dag. En is de sabbat vieren in dat licht dan niet een teruggang naar de tijd voor de opstanding? Als je beweert dat de christenen al die tijd gedwaald hebben, beweer je dan niet automatisch ook dat de oude christenen in de tijd van Paulus al dwaalden, en Paulus dus ook?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 nov 2002 21:26

Voordat ik wat dieper op de kwestie wil ingaan, eerst deze vraag: Waar staat in de Bijbel dat de eerste dag der week, de zondag is en niet de maandag?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 07 nov 2002 23:06

Dat staat nergens in de bijbel, net zo goed als dat er nergens in de bijbel staat dat februari na januari komt.

jaop

Berichtdoor jaop » 08 nov 2002 00:26

dat is nogal simpel omega. de sabath viel op de zevende dag, en die dag wordt door ons zaterdag genoemd.(de Joden vieren het immers ook al tig millenia op die dag) daarom valt de sabbath op de laatste dag. dat de zondag na de zaterdag komt, is ook vrij algemeen bekend. conclusie: als zaterdag dus de laatste dag van de week is, is de daarop volgende de eerste van de volgende week(ervan uitgaande dat er geen pauze tussen zit, maar dat zou ook niet logisch zijn, aangezien het wel een bijbels gegeven is dat er zeven dagen zijn in een week)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 11 nov 2002 19:23

Naar mijn mening is de zondagsheiliging een bewust ingevoerde dwaling (door Constantijn de Grote) en moeten we zo snel mogelijk terug naar de zevende dag als rustdag.

Om maar met de deur in huis te vallen: Zou God Zijn volk 2000 jaar (pin me niet vast op de exacte data) laten dwalen? (en in zeker zin Zijn gebod laten overtreden)

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 12 nov 2002 00:52

henkie schreef:Om maar met de deur in huis te vallen: Zou God Zijn volk 2000 jaar (pin me niet vast op de exacte data) laten dwalen? (en in zeker zin Zijn gebod laten overtreden)

Ja, waarom niet? Met deze houding zul je een eventuele dwaling nooit opmerken. Met hetzelfde argument zal de Rooms-Katholieke kerk zich waarschijnlijk tegen Luther verdedigd hebben: zal God ons 1800 jaar laten dwalen?
Of denk jij dat wij geen (wijdverbreide) dwalingen kennen?

Wilko
Mineur
Mineur

Een vrijgemaakte reactie

Berichtdoor Wilko » 12 nov 2002 13:59

VAN DE ZEVENDE NAAR DE EERSTE DAG

Op vrijdag, voor het aanbreken van de sabbat, stierf de Heere Jezus Christus (Marc 15:37 en 42, Luc 23:46 en 54). Na drie dagen zou Hij opgewekt worden (Matth 12:40, Matth 16:21, Matth 27:63). De tijdsbepaling 'drie dagen en drie nachten' is op te vatten als drie etmalen, waarbij naar Joodse telling ook een deel van een etmaal als geheel meetelde. Hieruit volgt dat de Heere Jezus Christus op zondag opstond uit de dood. In Marc 16:9 lezen we dat het feit van de opstanding inderdaad plaatsvond op zondag.

De Heere Jezus Christus zelf stelde de eerste dag van de week door zijn opstanding en verschijningen in het teken van zijn opstanding. De heiliging van de eerste dag van de week heeft de Heiland bevestigd

* door het feit dat Hij pas acht dagen later, dus weer op de eerste dag van de nieuwe week, opnieuw in de discipelenkring verscheen (Joh 20:19 en 26)
* in het feit dat Hij de uitstorting van de Heilige Geest op de vijftigste
dag (Lev 23:15 en 16) na de dag van Zijn opstanding, dus weer op de eerste dag van de week heeft laten geschieden en toen heel Jeruzalem vervuld heeft met het bericht van Zijn opstanding (Hand 2:24-32).
* in het feit dat Hij op de 'dag des Heeren', de eerste dag van de week Zijn openbaring aan Johannes gaf (Op 1:10). Johannes ontving de openbaring omstreeks het jaar 95. In de Didache, 14, 2, en Ignatius, ad Magn. 9, 1, die even later geschreven werden, en in 'het onderwijs van de twaalf apostelen' uit het jaar 110 wordt de eerste dag van de week eveneens de 'dag des Heeren' genoemd. Op de dag die staat in het teken van zijn opstanding vormen vrijwel de eerste woorden die de Heere Jezus Christus tot Johannes spreekt een herinnering aan zijn opstanding (Op 1:18).

Aanwijzingen in de Schrift dat de eerste dag van de week bij de eerste christelijke gemeenten een bijzondere plaats innam vinden we

* in Hand 20:7 waar staat dat de gemeente samengekomen was op de eerste dag van de week om brood te breken
* in 1Cor 16:2 waar de apostel Paulus zegt dat ieder in de gemeente op de eerste dag van de week iets moet wegleggen voor de collecte voor de gemeente te Jeruzalem.

OPSTANDING VERWIJST NAAR HERSCHEPPING EN VERLOSSING

De oudtestamentische sabbat verwees naar de schepping en naar de verlossing uit het diensthuis van Egypte. De nieuwtestamentische sabbat verwijst, als dag van de opstanding van de Heere Jezus Christus, naar de herschepping en naar de verlossing uit het diensthuis van de zonde door de Heere Jezus Christus.

* Door de zonde ligt de schepping onder de vloek (Gen 3:17) en is aan de vruchteloosheid onderworpen (Rom 8:20-22). De herschepping komt tot stand door de voldoening door de Heere Jezus Christus. Zij begint op de dag van Zijn opstanding. Hij is daarvan Zelf het levende begin. (Rom 8:11, 1Cor
15:20-22).

* Het lijden en sterven van de Heere Jezus Christus is voor de vergeving van de zonden niet genoeg. Het is ook noodzakelijk dat Hij opstaat uit de dood om haar te bewerken. Jezus Christus is opgestaan uit de dood om ons te doen delen in de gerechtigheid die Hij door zijn lijden en sterven voor ons had verworven (Rom 4:25, 1Cor 15:16-18).

PRAKTIJK EERSTE CHRISTELIJKE GEMEENTEN

Toen men nog geen kunstmatige verlichting kende, stond iedereen vroeg op om, als het licht werd, aan het werk te kunnen gaan. Een losse arbeidskracht die zichzelf beschikbaar wilde stellen op het marktplein, kwam voor zonsopgang (vergelijk Matt 20:1, meer informatie is te vinden in M.A. Finley, The Ancient Economy).

De joden genoten binnen het Romeinse rijk het recht de zevende dag vrij te nemen en zich op die dag aan de sabbatswetten te houden. Zij konden op die dag dus samenkomen op ieder willekeurig tijdstip. De Joodse geschiedschrijver Josefus beschrijft echter dat de joden gewend waren voor zonsopkomst bij elkaar te komen in de synagoge. Een dienst in de synagoge kon tot zes uren duren en werd dan afgesloten met een gezamenlijk middagmaal. Zoals de joden op de zevende dag bij
zonsopkomst bijeenkwamen, zo kwamen de christenen op de eerste dag bij zonsopkomst bijeen. De Romeinse schrijver Plinius (jr.) schrijft: dat zij gewend waren voor zonsopkomst liederen voor Christus en voor God te zingen en elkaar onder ede te verbinden een goede levenswijze te leiden.

Het is aannemelijk dat de bijeenkomsten van de christenen in tijdsduur vergelijkbaar waren met de diensten in de synagoge. In Hand 20:7 wordt gesproken van een rede van Paulus die duurde tot middernacht. In de Apologie I,67 van de hand van Justinus de Martelaar (overleden ongeveer 165) lezen we dat de gedenkschriften van de apostelen en de geschriften van de profeten gelezen worden 'zolang dat nodig is' (te vinden in: Dr. A.F.J. Klijn, 'Apostolische Vaders', Bosch en
Keuning, 1967, drie delen).

Verder blijkt dat niet slechts een deel of delen van de dag, maar dat de dag in z'n geheel in vreugde werd doorgebracht. In 'Het onderwijs van de twaalf apostelen' uit het jaar 110 schrijft onder andere Barnabas in een noot: Daar brengen we de achtste dag in vreugde door (eveneens te vinden in de 'Apostolische Vaders').

In het jaar 321 werd de zondag door keizer Constantijn de Grote als rustdag wettelijk bevolen. Het spreekt vanzelf dat deze regeling niet zomaar uit de lucht kwam vallen. De gangbare praktijk onder de christenen was te rusten op 8) zondag en dat werd nu officieel door de keizer als regel ingevoerd.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 nov 2002 15:47

Eelco schreef:Ja, waarom niet? Met deze houding zul je een eventuele dwaling nooit opmerken. Met hetzelfde argument zal de Rooms-Katholieke kerk zich waarschijnlijk tegen Luther verdedigd hebben: zal God ons 1800 jaar laten dwalen?
Of denk jij dat wij geen (wijdverbreide) dwalingen kennen?

In principe ben ik het met je eens dat deze houding een dwaling nooit zult opmerken. Ik wil daarmee dan ook erg terughoudend zijn, maar het lijkt me toch wel gerechtvaardigd om dit na zo'n enorm lange tijd te zeggen.

Hetzelfde argument zal de RK kerk waarschijnlijk ook gehad hebben, ja. Luther had dan vast gezegd dat het erg twijfelachtig is of God een kerk die Jezus niet als Zaligmaker ziet, wel tot Zijn volk behoord.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 nov 2002 16:13

Dank je wel Wilco voor deze duidelijke uiteenzetting.

Een vrijgemaakte reactie trug.

Groetjes

Terug naar “Archief”