Afwachten of verwachten, over de toeëigening van het heil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 30 mei 2007 15:49

Wat verwacht je dan dat ik zeg, God is met je bezig je zal er wel komen?
Paulus was wel bekeerd maar wel ellendig in zichzelven.

Rom 7,24
Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

Pas in de hemel is hij volmaakt bekeerd geworden idd.
Laatst gewijzigd door goofy1978 op 30 mei 2007 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2007 15:52

Je zou gewoon de moeite kunnen doen om postings te lezen (van mij bijvoorbeeld), het doopformulier er bij te pakken en te kijken wat God je beloofd.

Overal waar je niet op reageerd zie ik als 'het eens zijn'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 mei 2007 15:58

goofy1978 schreef:Wat verwacht je dan dat ik zeg, God is met je bezig je zal er wel komen?

Rom 7,24

Pas in de hemel is hij volmaakt bekeerd geworden.

Dus Gods werk is onvolmaakt hier op aarde in ons mensen?
Paulus heeft op aarde steeds meer last gekregen van zijn zonden (LET WEL: Steeds meer, dus niet eerst je zonden kennen voor de bekering. Eerst werd hij bekeerd, toen leerde hij steeds mee ellende kennen!), en nu mag hij Boven volmaakt zijn, en daar zag hij naar uit en hij last van zijn zonden die hij hier op aarde bleef doen. Je moet de dingen niet door elkaar halen. Boven zijn de mensen volmaakt, maar de mensen die door God getrokken worden, worden helemaal getrokken. Als God je niet helemaal bekeert hier op aarde dan heb je toch een probleem! Dan zou er zondags in de kerk gezegd moeten worden
"Onze hulp is in de naam van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft, Die een beetje trouw is, en half afmaakt wat Zijn Hand begon." GROTE ONZIN! Hij is getrouw, Zijn plannen falen niet! Lees je Bijbel eens, en lees hem eens echt in zijn verband. Je ogen zullen open gaan, en je hart nog zoveel te meer!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 16:05

goofy1978 schreef:Wat verwacht je dan dat ik zeg, God is met je bezig je zal er wel komen?

Rom 7,24

Pas in de hemel is hij volmaakt bekeerd geworden idd.

Je past het woord "bekeerd" gewoon niet goed toe. Je zegt het zelf al: Paulus was wel bekeerd. Maar niet volmaakt. Dat zijn twee totaal verschillende dingen maar jij gooit ze op 1 hoop.

En ja, Paulus riep uit: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Maar hij geeft ook gelijk het antwoord, waarom noem je dat er niet achteraan? Paulus had het antwoord in dit leven al. Gode zij dank door onze Heer Jezus Christus.

Als je A zegt... moet je ook B zeggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 30 mei 2007 16:12

Ik mis in deze discussie respect van beide kanten. Jullie vallen elkaar letterlijk aan!!
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 16:21

Hoezo? Ik haal gewoon de context van zaken er bij en ben kritisch als de Bijbel wordt verdraaid. Ik heb best respect voor hem maar niet voor onbijbelse opvattingen van hem. Dan mag je volgens mij best scherp zijn, helemaal als iemand mensen van hun geloof probeert af te praten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 30 mei 2007 16:34

Als je zegt ik kan me zelf niet bekeren ben ik het eens.
Maar God wil het wel ben ik ook eens.

Ez 18,32
Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.

Hij wil dat je je best doet om bekeerd te worden, maar zelf zal je dat niet lukken zonder werking van de Heilige Geest.
Dus geen mens kan het zelf maar God wil het wel.
Een mens is dus voledig aan God overgeleverd en als je dan gaat zeggen dan is het verloren dan vertrouw je Hem nog erg goed.
Adam had zelf de sleutels van de hel vast nu houd God ze vast.
Zelf had toch elk mens voor de hel gekozen laat God maar beslissen.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 30 mei 2007 16:37

De mensheid is gevallen,....heeeeel diep!! Maar genade groot heeft God weer een weg opengesteld om Zijn volk zalig te maken. Daardoor ontvangt God eeuwig de eer. Je kan iig geloof je niet toeëigenen, wat je wel kunt doen is God zoeken, met heel je hart en al je krachten.
Zie Christenreis/Christinnereis van John Bunyan.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 16:40

goofy1978 schreef:Als je zegt ik kan me zelf niet bekeren ben ik het eens.

Ez 18,32
Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.

Hij wil dat je je best doet om bekeerd te worden, maar zelf zal je dat niet lukken zonder werking van de Heilige Geest.
Dus geen mens kan het zelf maar God wil het wel.
Een mens is dus voledig aan God overgeleverd en als je dan gaat zeggen dan is het verloren dan vertrouw je Hem nog erg goed.
Adam had zelf de sleutels van de hel vast nu houd God ze vast.
Zelf had toch elk mens voor de hel gekozen laat God maar beslissen.

Klopt. Mensen worden behouden dankzij Gods werk, niet uit eigen kracht!
En mensen gaan verloren omdat ze niet geloven en zich niet bekeren... en niet omdat God dat zo wil.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 30 mei 2007 16:45

Als je denkt dat je zelf nog kan meehelpen heeft God dus niet alle sleutels des doods vast.
Je hebt er zelf ook nog een paar, ja vast.

Op 1,18
En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 17:07

goofy1978 schreef:Als je denkt dat je zelf nog kan meehelpen heeft God dus niet alle sleutels des doods vast.
Je hebt er zelf ook nog een paar, ja vast.

Op 1,18
En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods.

Dat denk ik niet. Als je gered wordt is dat niet je verdienste. Als je verloren gaat is dat wel je eigen fout.

Jezus zegt immers: Wie gelooft wordt niet veroordeeld. Wie niet gelooft is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd.

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. (Joh 3)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 30 mei 2007 19:45

Dus geloof is geen gave van God volgens jou?
Jij doet het actief, zelf geloven in Jezus.
Maar ik geloof ook in Jezus en vele anderen met mij dus zijn we ook allen gered.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mei 2007 21:44

Ik wordt hier een beetje moe van. Ik heb al verschillende malen verschillende werkwoorden hier aangehaald uit de Bijbel waaruit blijkt dat God van onze kant ook actie verwacht. Waarom reageer je daar is niet op?

je moet niet beginnen met wachten op de Heilige Geest te ervaren. Je moet gaan zoeken naar Hem. Pas achteraf zul je ten volle beseffen hoe God alles geleidt heeft en jij eigenlijk maar een speelbal in Zijn hand was.

Hoezo niet werken voor God. Ik heb vanmiddag met pijn een zzeer geode vriendin uit gezwaaid. God wil dat ze in Afrika voor Hem gaat werken ipv hier. Hoezo maar stil blijven zitten?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2007 22:22

Dus Gods werk is onvolmaakt hier op aarde in ons mensen?
Wedergeboorte is het onwederstandelijke werk van God, de bekering vloeit daaruit voort. Bekeren, het vlieden van het kwaad en het wenden tot het goede. En nee, dat zal hier niet 100% zijn (dat zou namelijk zondeloosheid zijn).

Je past het woord "bekeerd" gewoon niet goed toe. Je zegt het zelf al: Paulus was wel bekeerd. Maar niet volmaakt. Dat zijn twee totaal verschillende dingen maar jij gooit ze op 1 hoop.
Ik denk eerder dat jij het niet goed toepast ;) Jij hebt het over wedergeboorte, niet over bekering.

Als je zegt ik kan me zelf niet bekeren ben ik het eens.
Niet in zijn natuurstaat nee, maar na wedergeboorte zal een mens zich bekeren.

Dus geloof is geen gave van God volgens jou?
Maar ik geloof ook in Jezus en vele anderen met mij dus zijn we ook allen gered.
Geloof jij in Jezus Christus? We hebben het hier over GELOVEN hè? Als jij geloofd ben jij gered.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 23:07

goofy1978 schreef:Dus geloof is geen gave van God volgens jou?

Dat zeg ik toch nergens?! Waarom leg je me deze woorden in de mond? Het enige wat ik heb gedaan is een Bijbeltekst aanhalen. Die tekst zegt: Geloof komt van God. Ongeloof komt van de mens, en niet van God. De Bijbel laat duidelijk zien dat God het is die het geloof geeft. En dat God ook is die geloof van ons vraagt. We mogen die twee dingen niet tegen elkaar wegstrepen, Gods oproepen aan ons tot geloof, bekering... en dat Hij het geeft. God geeft, en God roept ons op tot actie. Geven we aan de laatste oproep geen gehoor, dan kunnen we niet zeggen: Ik kon niet geloven want ik kreeg het niet.

Klopt. Je hebt helemaal gelijk. Dan rest je nog 1 ding: Stop met het veroordelen van je medegelovigen. Lees Johannes 17 er maar eens op na. Als we geloven moeten we elkaar niet veroordelen maar EEN zijn. Zoals Christus dat is met de Vader, en met ons.

Terug naar “Archief”