Afwachten of verwachten, over de toeëigening van het heil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 mei 2007 21:59

goofy1978 schreef:Ik erger me ook aan jouw evangelie idd.
Wat mensen met niets zalig spreekt, als ze maar in Jezus geloven zijn ze al gered.Alleen jammer dat je jezelf en ook anderen ermee bedriegt.

1 Joh 4,15
Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.

Joh 3,36
Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Joh 3,18
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alreeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Joh 5,24
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven

Joh 6,35
En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Joh 11,25
Jezus zeide tot haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven;

Voldoende teksten die aangeven dat geloof (wat door God gegeven wordt!) alleen genoeg is, toch? Sola gratia, sola fide, sola scriptura!
Ik weet niet wat jij er verder nog bij wilt zien.......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

André

Berichtdoor André » 27 mei 2007 23:02

Wint je niet op Race406. :wink:

Hand 18, 6
Maar omdat ze zich verzetten en lasterlijke taal spraken, schudde hij het stof van zijn kleren en zei: ‘U roept zelf het onheil over u af! Mij treft geen blaam. Voortaan zal ik me tot de heidenen richten.’

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mei 2007 05:33

Joh 1:12: Zovelen die Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in ZIjn Naam geloven.

Ik heb gisteren in de GerGem een hele ruime prediking mogen horen en daar werd gelukkig ook erg op onze eigen verantwoording gewezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 mei 2007 11:27

Gerdien B. schreef:Joh 1:12: Zovelen die Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in ZIjn Naam geloven.

Ik heb gisteren in de GerGem een hele ruime prediking mogen horen en daar werd gelukkig ook erg op onze eigen verantwoording gewezen.

Idd en dat is precies wat een mens wil horen zelf iets toedoen aan je zaligheid.
Een evangelie wat naar de mens is en niet uit God.
dan krijgt een mens nog eer omdat hij zelf heeft meegeholpen.
God eist alle eer op, dus niets van je meehelpen komt in aanmerking.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mei 2007 11:50

Denk je nou echt dat God weet ik hoe vaak: bekeerd u in de Bijbel laat opschrijven terwijl wij totaal geen enkele verantwoordelijkheid hebben?
God biedt ons Zijn genade aan en die kunnen en mogen wij in ZIjn kracht aannemen. God heeft Zijn hand al uitgestrekt naar jou, maar ben jij ook bereid om jou hand in de Zijne te leggen? Om je leven aan Hem te geven? Om Hem te volgen waar dat ook heen gaat?

Als jij beweerd dat wij totaal niets mogen doen voor onze bekering, zou God dan liegen dat Hij het tegen overgestelde vraagt? :roll:

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 mei 2007 12:04

God eist bekering van een mens zo maakt Hij Zich vrij van hem.
Maar Hij kan het alleen Zelf zo krijgt Hij alle eer.
Bekering is een heilige eis en voor een mens en een nooit te volbrengen gang.

Mat 19,26
En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mei 2007 12:09

Je moet zelf op zoek gaan naar God en Hij zal je naar zich toetrekken. God krijgt dan echt alle eer wel. Maar met je armen over elkaar zitten bereik je ook niet snel wat.

Hij geeft de mensen ook de kracht staat er ook in die tekst en dat zullen dnek ik al Zijn kinderen beamen.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 28 mei 2007 17:25

@goofy1978

De Vader heeft hem naast Zich God gemaakt de Zoon.

Wat bedoel je met deze zin? De Zoon is toch net zo goed van eeuwigheid God als de Vader?

God eist bekering van een mens zo maakt Hij Zich vrij van hem.
Maar Hij kan het alleen Zelf zo krijgt Hij alle eer.
Bekering is een heilige eis en voor een mens en een nooit te volbrengen gang.

Eerst wijs je erop dat 'verantwoordelijk zijn' een evangelie is dat niet uit God is, vervolgens zeg je dat bekering een heilige eis is. Dat is toch hetzelfde?
Dat wij die eis zelf niet kunnen volbrengen, wil niet zeggen dat we geen verantwoordelijkheid hebben.
En het hebben van verantwoordelijkheid= dat we God een handje kunnen helpen, is niet waar.

Juist als je ziet dat je het zelf niet kan, doet dat je tot Christus vluchten.
Wij kunnen onszelf niet bekeren, maar het hoeft ook niet! Jezus is gestorven en heeft alles volbracht. We moeten geloven dat Zijn offer genoeg is, om ons te verlossen.

Wij kunnen niets, maar God wil ons alles geven! Zie ook de tekst, die je zelf aanhaalde:
Mat 19,26
En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 mei 2007 19:00

Hebreeën 5
4 En [5:4] 2 Kron 26:16.niemand neemt zichzelven die eer aan, maar die van God geroepen wordt, gelijkerwijs [5:4] Ex 28:1. 1 Kron 23:13.als Aäron.
5 Alzo heeft ook Christus Zichzelven niet verheerlijkt, om Hogepriester te worden, maar Die tot Hem gesproken heeft: Gij [5:5] Ps 2:7. Hand 13:33. Hebr 1:5.zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

Had God een engel als Zoon kunnen nemen? ja maar die zou Hem naar kroon er troon hebben gestoken.
De Zoon die de Vader naar de kroon zou steken.
Jezus geeft altijd de Vader de eer en er is geen engel of mens die Hem dat nadoet.
En omdat de Vader dat wist heeft Hij Hem naast zich God gemaakt, als tweede persoon in de drieenheid die nodig is om mensen te bekeren.
Drie personen die God zijn zijn nodig om een mens te bekeren.

Heb 1,5
Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2007 19:41

Wie dan wel Vader Zoon en Heilige Geest bij elkaar bedoel je zeker?
Juist :) 'Bijelkaar' zou ik het niet direct willen noemen, dan onderscheid je het teveel. Maar ik geloof dat wanneer er Heere God (of HEERE God) staat, dat het gewoon gaat over God in zijn drie-eenheid.

God had de geest van een engel als god kunnen maken, wat niet zo slim zou zijn want die gaat gelijk de macht proberen te grijpen.
Nee, dat zou niet kunnen. Een engel is namelijk een schepsel, en God niet. De Zoon is ook geen schepsel van de Vader, het kwam van eeuwigheid voort uit de Vader, ongeschapen. God kan een engel niet tot god maken omdat een engel een engel is.. (nou ja, niet kán.. het ligt niet in de orde van God).

Als God alle engelen valbaar had gemaakt waren ze allen gevallen,als Jezus een engel was geweest dan was Hij niet gevallen.
Engelen zijn net als mensen geschapen met een vrije wil. Op een slechte dag rebelleerde een (aarts)engel tegen God en wordt sindsdien 'Satan/Tegenstander' genoemd. De mens heeft een vrije wil, en wordt door de Satan verleid tot het doen van zonde. Zelfs wanneer Satan niet gevallen zou zijn, was het mogelijk dat de mens op een kwade dag het verbond zou breken en zodoende tot het kwaad zou vallen (kwaad is het tegen-Goede).

Dat is de mogelijkheid in de vrije wil, de geest kan ergens voor of tegen kiezen, de mens kon dat, de engelen kunnen dat.

Had God een engel als Zoon kunnen nemen? ja maar die zou Hem naar kroon er troon hebben gestoken.
NEE, dat kán niet alleen de gedachte al dat het inprincipe mogelijk zou zijn is welhaast lasterlijk..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mei 2007 19:57

Even tussendoor: sinds wanneer geloven refo's in vrije wil? Ik dacht dat geloof puur genade is... althans dat geloof ik ;) Je kunt er zelf niets aan doen, je bent uitverkoren of niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2007 20:09

Lalage schreef:Even tussendoor: sinds wanneer geloven refo's in vrije wil? Ik dacht dat geloof puur genade is... althans dat geloof ik ;) Je kunt er zelf niets aan doen, je bent uitverkoren of niet.
Had ik uitspraak gedaan over wat vrije wil inhield en inhoud dan?

De vrije wil is momenteel beperkt door de zondeval, uit vrije wil doen wij nu zonde (geneigd tot..) zo beter :P

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 mei 2007 20:15

Heb 1,5
Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?

Het staat er toch dat God het had kunnen doen?
En deze tekst onderstreept dat Hij Hem naast Zich God heeft gemaakt.

Joh 5,26
Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven;

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2007 21:07

Hij heeft het niet gedaan omdat het niet kon. Dacht je nou echt dat God, als Hij niet wat anders kon doen zijn Zoon opgeofferd zou hebben? God kon geen andere middelaar maken, geen engel en geen dier. Ik onderschrijf én geloof het volgende:

En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is.
Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.
En het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;
die voor ons ook werd gekruisigd; onder Pontius Pilatus heeft geleden en is begraven. (...)

Het kan niet, net zoals een mens zichzelf niet kan wederbaren. PUNT

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 mei 2007 21:15

Nee idd een mens kan zich niet wederbaren dat zeg ik ook niet.
Mag ik weten waar je die tekst vandaan hebt?
In de bijbel niet voorzover ik het kon zoeken.
Het is ook een beetje zware kost de drieenheid van God, dat zei paulus ook dat het zwaar is om te verstaan.
Laatst gewijzigd door goofy1978 op 28 mei 2007 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”