Boekenlezer schreef:Wat betreft dat onderschrift wat GKN'er had - ik probeer hem even uit mijn hoofd voor zover dat lukt - verzon ik net dit: Luther begon de reformatie, Calvijn bouwde daar op voort, Kuyper maakte die af, en Berkouwer, Wiersinga, Kuitert en meer van dergelijk tuig braken die tot op de grond toe af.
Ik vind je formulering behoorlijk tendentieus. Ik ben zelf een klassieke 'Kuyperiaan' en heb niet bepaald warme gevoelens voor theologie à la Kuitert c.s. Maar mensen als "tuig" bejegenen, vind ik niet gepast. Moet Van der Zwaag eenzelfde kwalificatie krijgen, omdat hij kritiek durfde te hebben op de GG en de bevindelijkheid "vrijzinniger" wil maken?
Flappie schreef:Kuyper wilde de gereformeerden in één kerk bijelkaar brengen, misschien een een mooi streven. Alleen heeft het niet zo mogen uitwerken. Bovendien moet je achteraf bezien concluderen dat het 'gereformeerde leven' dat Kuyper voor ogen had snel geërodeerd is, oftewel 'opgaan, blinken en verzinken'. Hij had een rechtzinnig kerkverband voor ogen, maar de gereformeerde kerken werden in rap tempo nog vrijzinniger dan de hervormde kerk, waar de gereformeerde bond/confessionele ver. steeds meer aanhang kregen.
Dan ken je de voormalige GKN behoorlijk slecht. Het is waar dat de Gereformeerde Kerken pluriform zijn geworden; het is waar dat de Kuyperiaans-Bavinckiaanse rechtzinnigheid niet langer de mainstream vormt, maar om het hele kerkverband als "vrijzinnig" te bestempelen, doet geen recht aan de feiten.
Overigens...over de confessionele stroming: die ligt behoorlijk op z'n 'gat', hoor. Het is de kleinste modaliteit in de Hervormde Kerk.
Verder wil ik me volledig aansluiten bij de reply's van Riska.