1. Eenzaamheid
2. Liefde die gemist word
3. 10 geboden
4. gescheiden ouders
5. jeugdervaringen
6. incest
7. het niet begrepen worden
8. minderwaardigheidscomplex
9. stil
Ik heb het boek van Norman Keir - Ik kan het leven niet meer aan gelezen plus mijn eigen ervaring kan ik dus wel wat posten.
1. Eenzaamheid is HET hoofdprobleem, elke potentiele-zelfmoordnaar is eenzaam. Dit hoeft dus niet perce geen vrienden hebben betekenen.
2. Liefde die gemist wordt is een vorm of een oorzaak van (het gevoel van) eenzaamheid.
3. 10 geboden; uhm; misschien heeft dit relatie tot minderwaardigheids complex. Je kunt niet voldoen aan die geboden en voelt je dus meer een verliezer en ten diepste weer die eenzaamheid denk ik.
4. Gescheiden ouders is geen oorzaak van zelfmoord, maar van 45% van alle zelfmoordenaars hadden gescheiden ouders... weer die eenzaamheid, je mist toch iemand.
5. Jeugdervaringen, eignelijk het zelfde als 4. Ik neem aan dat hier traumatische ervaringen worden bedoeld zoals: incest, verkrachtig, bijna-dood ervaringen en of andere traumatische ervaringen. Over die dingen kun je niet of moeilijk praten, je wordt niet begrepen je bemoeit je weinig met anderen omdat je eigenlijk genoeg aan je eigen ego hebt kortom : je voelt of je bent eenzaam.
6. Incest is natuurlijk heel erg, zo iets hebt ik in 5 beschreven. Je voelt je vies je gaat weer minder met anderen om. Je wilt er meestal wel over praten maar vrienden/vriendinnen nemen je niet serieus. Misschien ken je heb boek van Arina Donk (d8 ik) - Draag het niet alleen Anne beetje overdreven boek maar wel behoorlijk realistisch. -> eenzaam.
7. Niet begrepen worden is denk ik ook een vorm van eenzaam voelen. Ik werd ook nooit begrepen, ik was gewoon anders als anderen, waarom weet ik eigenlijk niet --> *zucht* eenzaam...
8. Minderwaardigheidscomplex; je ziet geen positieve dingen in jou en je toekomst. Misschien wel nare jeugdervaringen, trauma's, incest, of je bent zoals ik gewoon anders als anders. ---> eenzaam
9. Stil is geen oorzaak ... Mensen met een minderwaardigheidscomplex zullen minder zeggen, niet opkomen voor zichzelf, naar binnen gericht zijn en stil zijn. Stil is denk ik een uiting van eenzaamheid, al moet ik zeggen dat ik niet echt heel stil was
Eenzaamheid is dus eicht de grond van zelfmoord naar mijns insziends.
Ik heb nog een puntje : schizofrenie en pyschotisch mensen plegen vaak zelfmoord of doen een poging daartoe. Deze mensen krijgen opdrachten van iets wat zij horen denk hiebij aan : drink een fles chloor leg of spring van een flat. Ik denk dat vroeger dit omschreven werd als een bezetene.
Groetjes uw Psycholoog *ahum* Skoezie
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN