Moderator: Moderafo's
surfer schreef:Wat zou Paulus er van gevonden hebben dat zijn brieven aan diverse personen en gemeenten gecanoniseerd zijn en als gelijkwaardig aan bijbelboeken uit het oude testament worden gezien? Dat vroeg ik me pas af. Was dat uberhaupt eigenlijk wel de bedoeling?
bloempie19 schreef:Paulus is bij het schrijven van deze brieven geinspireerd door de Heilige Geest. Het is dus Gods Woord en mag als net zo volwaardig gezien worden als de schriften uit het OT.
surfer schreef:Wat zou Paulus er van gevonden hebben dat zijn brieven aan diverse personen en gemeenten gecanoniseerd zijn en als gelijkwaardig aan bijbelboeken uit het oude testament worden gezien? Dat vroeg ik me pas af. Was dat uberhaupt eigenlijk wel de bedoeling?
Napoleon schreef:bloempie19 schreef:Paulus is bij het schrijven van deze brieven geinspireerd door de Heilige Geest. Het is dus Gods Woord en mag als net zo volwaardig gezien worden als de schriften uit het OT.
dat geloof ik ook wel, maar zou Paulus dat ook geweten hebben? en wat zou hij daarvan gezegd hebben?
de Statenvertalers hebben hier ook een belangrijke rol bij gespeeld..als God niet wilde dat deze brieven in de bijbel stonden dan stonden ze er ook niet in.
dat is inlegkunde. Logischerwijze slaat dit in de eerste plaats op het boek van de Openbaringen. Johannes geeft ze weer, en hij waarschuwt dat niemand ze eigenmachtig mag gaan veranderen.dit geld niet alleen voor de openbaring aan J maar voor de hele Heilige Schrift.
Dan kunnen we dus de geschriften van iedere ware gelovige die geinspireerd wordt door de Heilige Geest dezelfde waarde toekennen als bijbelgeschriften...?Paulus is bij het schrijven van deze brieven geinspireerd door de Heilige Geest. Het is dus Gods Woord en mag als net zo volwaardig gezien worden als de schriften uit het OT.
jacobH schreef:in de tweede plaats
openbaring 22. (bijna de laatse woorden van de bijbel)
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
dit geld niet alleen voor de openbaring aan J maar voor de hele Heilige Schrift.
Fredrik schreef:Beste Surfer,
ik heb de bovenstaande verhalen gelezen en meende met deze opmerking iets aan het gesprek toe tevoegen, naar ik nu merk wordt dit niet op prijs gesteld of niet begrepen. Ik hoop dat u toch het nut van mijn stuk inzult zien.
Ook de tekst die vaak gebruikt wordt: 'al de schrift is van God ingegeven' uit Timotheus slaat in de eerste plaats op de toen bekende
Schriften, nl. het oude testament. En niet op de brieven ed van de nieuwtestamentische bijbelschrijvers. Die waren toen nog niet als schriften benoemd.
Ja, dat is wel logisch want hij was (menselijkerwijs gesproken) de stichter van de meeste gemeenten. In die brieven onderhoudt hij zijn contacten met hen, roept hij ze op om bepaalde dingen te doen of te laten, etc.Paulus vond zijn brieven van dusdanig belang dat hij vraagt om ze rond te sturen. Ik heb even de juiste tekst niet bij me, maar dat vraagt hij wel ergens. (Volgens mij in 1 of 2 Thessalonicensen)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten