Brieven van Paulus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Brieven van Paulus

Berichtdoor surfer » 11 nov 2003 21:07

Wat zou Paulus er van gevonden hebben dat zijn brieven aan diverse personen en gemeenten gecanoniseerd zijn en als gelijkwaardig aan bijbelboeken uit het oude testament worden gezien? Dat vroeg ik me pas af. Was dat uberhaupt eigenlijk wel de bedoeling?

Harold
Mineur
Mineur

Re: Brieven van Paulus

Berichtdoor Harold » 11 nov 2003 21:26

surfer schreef:Wat zou Paulus er van gevonden hebben dat zijn brieven aan diverse personen en gemeenten gecanoniseerd zijn en als gelijkwaardig aan bijbelboeken uit het oude testament worden gezien? Dat vroeg ik me pas af. Was dat uberhaupt eigenlijk wel de bedoeling?

Ja, het was absoluut de bedoeling dat de heilsweg bekend gemaakt zou worden. Het oude verbond dat over gaat in een nieuw en beter verbond mocht niet onvermeld blijven.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 nov 2003 21:39

Paulus is bij het schrijven van deze brieven geinspireerd door de Heilige Geest. Het is dus Gods Woord en mag als net zo volwaardig gezien worden als de schriften uit het OT.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 nov 2003 22:40

bloempie19 schreef:Paulus is bij het schrijven van deze brieven geinspireerd door de Heilige Geest. Het is dus Gods Woord en mag als net zo volwaardig gezien worden als de schriften uit het OT.

dat geloof ik ook wel, maar zou Paulus dat ook geweten hebben? en wat zou hij daarvan gezegd hebben?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 11 nov 2003 22:44

ikg eloof dat hij rondzendbrieven stuurde, dus dan is zo''n bijbel in duizendenmiljoenenoplagen natuurlijk nog beter!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 nov 2003 23:43

surfer schreef:Wat zou Paulus er van gevonden hebben dat zijn brieven aan diverse personen en gemeenten gecanoniseerd zijn en als gelijkwaardig aan bijbelboeken uit het oude testament worden gezien? Dat vroeg ik me pas af. Was dat uberhaupt eigenlijk wel de bedoeling?

in de eerste plaats dit

als God niet wilde dat deze brieven in de bijbel stonden dan stonden ze er ook niet in.

in de tweede plaats

openbaring 22. (bijna de laatse woorden van de bijbel)

18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.

dit geld niet alleen voor de openbaring aan J maar voor de hele Heilige Schrift.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 12 nov 2003 09:44

Napoleon schreef:
bloempie19 schreef:Paulus is bij het schrijven van deze brieven geinspireerd door de Heilige Geest. Het is dus Gods Woord en mag als net zo volwaardig gezien worden als de schriften uit het OT.

dat geloof ik ook wel, maar zou Paulus dat ook geweten hebben? en wat zou hij daarvan gezegd hebben?

Dat vind ik niet zo van belang, God is souverein, en daarmee is voor mij de kous af, in die zin was Paulus instrument. Bovendien Paulus, toch een enorm Christen zal denk ik, indien hij het niet geweten heeft, later met wel die kennis op zaak, weinig bezwaar gemaakt hebben. Maar dat als..., dan... denken schiet niet zo op. Het gaat in die brieven natuurlijk helemaal niet om de persoon van Paulus.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 12 nov 2003 12:27

Ik denk niet dat Paulus dit wist toen hij de brieven schreef. Dat blijkt ook wel een beetje uit de stijl die hij gebruikt. Ik vind dat eigenlijk wel een mooi idee: God werkt door mensen heen ook als ze dat niet of maar gedeeltelijk door hebben... Soms hebben onze daden (of beter gezegd de daden van de Geest door ons heen) meer impact dan we zelf kunnen voorzien.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 nov 2003 13:18

als God niet wilde dat deze brieven in de bijbel stonden dan stonden ze er ook niet in.
de Statenvertalers hebben hier ook een belangrijke rol bij gespeeld.. :wink: Je zit daar toch ook weer in dat spanningsveld.

dit geld niet alleen voor de openbaring aan J maar voor de hele Heilige Schrift.
dat is inlegkunde. Logischerwijze slaat dit in de eerste plaats op het boek van de Openbaringen. Johannes geeft ze weer, en hij waarschuwt dat niemand ze eigenmachtig mag gaan veranderen.

Ook de tekst die vaak gebruikt wordt: 'al de schrift is van God ingegeven' uit Timotheus slaat in de eerste plaats op de toen bekende
Schriften, nl. het oude testament. En niet op de brieven ed van de nieuwtestamentische bijbelschrijvers. Die waren toen nog niet als schriften benoemd.

Paulus is bij het schrijven van deze brieven geinspireerd door de Heilige Geest. Het is dus Gods Woord en mag als net zo volwaardig gezien worden als de schriften uit het OT.
Dan kunnen we dus de geschriften van iedere ware gelovige die geinspireerd wordt door de Heilige Geest dezelfde waarde toekennen als bijbelgeschriften...?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 nov 2003 14:55

jacobH schreef:in de tweede plaats

openbaring 22. (bijna de laatse woorden van de bijbel)

18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.

Dus Augustinus heeft het niet best, die beschouwde het boek wijsheid ook als canoniek...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 nov 2003 14:59

Paulus vond zijn brieven van dusdanig belang dat hij vraagt om ze rond te sturen. Ik heb even de juiste tekst niet bij me, maar dat vraagt hij wel ergens. (Volgens mij in 1 of 2 Thessalonicensen)

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 12 nov 2003 15:24

Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen: ,,Al de Schrift is van God ingegeven," 2 Timothëus 3:16
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 nov 2003 15:28

Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen: ,,Al de Schrift is van God ingegeven," 2 Timothëus 3:16
wat zullen wij van van deze opmerking zeggen? Lees deze tekst in de context, en misschien is het ook handig om wat eerdere postings te lezen voor je zo'n losse opmerking plaatst...

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 12 nov 2003 15:34

Beste Surfer,
ik heb de bovenstaande verhalen gelezen en meende met deze opmerking iets aan het gesprek toe tevoegen, naar ik nu merk wordt dit niet op prijs gesteld of niet begrepen. Ik hoop dat u toch het nut van mijn stuk inzult zien.
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 nov 2003 15:36

Fredrik schreef:Beste Surfer,
ik heb de bovenstaande verhalen gelezen en meende met deze opmerking iets aan het gesprek toe tevoegen, naar ik nu merk wordt dit niet op prijs gesteld of niet begrepen. Ik hoop dat u toch het nut van mijn stuk inzult zien.

een paar postings hoger mijn opmerking:

Ook de tekst die vaak gebruikt wordt: 'al de schrift is van God ingegeven' uit Timotheus slaat in de eerste plaats op de toen bekende
Schriften, nl. het oude testament. En niet op de brieven ed van de nieuwtestamentische bijbelschrijvers. Die waren toen nog niet als schriften benoemd.

Als jij dan vervolgens die tekst nog een keer aanhaalt zonder op het bovenstaande commentaar in te gaan, dan komt dat een beetje merkwaardig over...

Paulus vond zijn brieven van dusdanig belang dat hij vraagt om ze rond te sturen. Ik heb even de juiste tekst niet bij me, maar dat vraagt hij wel ergens. (Volgens mij in 1 of 2 Thessalonicensen)
Ja, dat is wel logisch want hij was (menselijkerwijs gesproken) de stichter van de meeste gemeenten. In die brieven onderhoudt hij zijn contacten met hen, roept hij ze op om bepaalde dingen te doen of te laten, etc.

Terug naar “Archief”